Varför finns det något?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Varför finns det något?

Inläggav reflex » 11 sep 2014 12:43

Algotezza skrev:
reflex skrev:
Algotezza skrev:Vi kan tänka oss vårt eget döende. Men kan vi tänka oss "vara död" och inte längre finnas till öht?

Mycket väl.
Tänk dig ett tänt ljus.
Du blåser ut det. Ljuset står kvar lika men lågan finns inte kvar.


Ja, man kan tänka sig det som du via en metafor. Nu talar jag om att tänka sig det bokstavligt.

Hur tänker man sig bokstavligt som varande ett stycke kött?
Ett köttstycke tänker inte.
Och visst finns vi väl till fast vi har dött. Alla våra mineraler finns fortfarande kvar i den döda kroppen.
Däremot kan vi inte agera aktivt längre.
Ingenting är mer "stupsäkert", än att vi en gång kommer att vara döda.
"Det är bara att dra ner luva och blås på" så länge vi får vara med i dansen.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Varför finns det något?

Inläggav Algotezza » 11 sep 2014 12:43

Pilatus skrev:
PeterK skrev:
Pilatus skrev:Du har hundra år av vetenskap att läsa in. När tänker du börja?

Jag går i Livets egen Stora Skola, och den är mycket djupare, mycket sannare och mycket mer upplysande än vad hela den samlade akademiska världen är ens i sina allra bästa stunder... (...men det där handlar om ens eget förhållande till livet, samt inget den akademiska världen eller överhuvudtaget någon "institution" kan administrera...).

Just denna text tyckte jag om. Givetvis är de erfarenheter vi gjort i livet det direkta referensmaterial vi har tillgång till. Det är självklart värdefull kunskap. Men det utesluter inte att vi behöver fylla på med sådant som andra människor har ägnat sina liv åt. Det är relativt enkelt att förstå, även andra människor har gjort erfarenheter och har lärt sig om livet och naturen. All denna ackumulerade kunskap kallas då den läggs fram i systematiserad form för vetenskap.


Det man kan lära sig via andra är en stor fördel. Att bygga på redan befintliga tanke- och kunskapstraditioner. Jag är glad över allt jag fått studera på Lunds Universitet och Malmö Lärarhögskola och IMER i Malmö. Och allt jag läst på egen hand. Finns inget onödigt där - och en hel del jag inte hade kunnat komma på genom att bara leva mitt vardagsliv utan dessa mina läsefrukter. Man slipper som det heter uppfinna hjulet på nytt och på nytt. Man ska väl ha någon fördel av att leva idag, inte bara genom att nyttja den teknik som finns idag, utan även genom att nyttja de vetenskapliga landvinningar som gjorts...?

Filosofi för mig är att komplettera sitt eget personliga, primära perspektiv på tillvaron med andra, att lära mig anlägga till exempel andra perspektiv utifrån olika metafysisk grund på min verklighet och se vilka följder det får för mitt upplevande. Jag kan uppskatta det t.ex. Martinus skriver, hans världsbild - och utgår jag från just hans världsbild medför detta att verkligheten får vissa egenskaper, och utgår jag från den gängse vetenskapens världsbild, får verkligheten via mitt upplevande delvis, ytligt sett, andra egenskaper.

Man frågar sig då, vilken bild är den sanna? Går de att jämka ihop? Måste man besvara de frågorna? Ja, om det är ens världsbilds stabilitet som är tryggheten i livet. Min trygghet är mina förmågor, det jag kan och vill och måste, och hur jag med dessa förmågors hjälp kan samverka med andra jag möter i livet. Utifrån hur mina förmågor samverkar med andras, tilldelar vi varandra de egenskaper som är en följd av hur våra förmågor samverkar - eller dysfunkar. Därför kan jag gå in i och ut ur olika synsätt alltefter vad som är intressant och vilket ämnet är. Kanske stämmer det att mitt liv är evigt och att jag mentalt överlever döden. Kanske inte. Det spelar ingen roll för hur jag här och nu använder mina förmågor och gör det jag gör. Jag laborerar med inre tankebilder, tycker om att tänka. Men dör jag och allt då är slut. Gott. Då blir det så. Jag kan ända här och nu skriva på detta forum. Göra musik. Ta en promenad. Kolla in hösten.

På ett vis är det så här: det jag upplever och framförallt gör, här och nu är det som är grunden för allt i mitt liv, alla mina samlade "här och nu" (som på ett vis är ett och samma här och nu med ständigt skiftande innehåll). Världsbilder är tankekonstruktioner som jag kan ha nytta och glädje av i mitt liv här och nu.

Livet är i ständig rörelse. Står sanningen stilla eller är den i rörelse? Ja, när vi klär den i ord, då rör den sig i lägre eller högre grad, då orden inte står stilla, vi lägger inte exakt samma betydelse i dem, och vi skapar var och en egna tankebilder utifrån dem. Ord är därför alltid relativa och relativiserande i lägre eller högre grad, eftersom de bara kan förstås i relation till dem som använder dem och lägger betydelser i dem.

En världsbild är en bild av världen, inte själva världen. Den tonar bort bortom vår upplevelsehorisont, även den mentala och emotionella, och bortom det bortom...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Varför finns det något?

Inläggav Algotezza » 11 sep 2014 12:49

reflex skrev:Hur tänker man sig bokstavligt som varande ett stycke kött?
Ett köttstycke tänker inte.
Och visst finns vi väl till fast vi har dött. Alla våra mineraler finns fortfarande kvar i den döda kroppen.
Däremot kan vi inte agera aktivt längre.
Ingenting är mer "stupsäkert", än att vi en gång kommer att vara döda.
"Det är bara att dra ner luva och blås på" så länge vi får vara med i dansen.


I och för sig är vi redan ett stycke kött. Som vi upplever och styr inifrån.

Och som du skriver, ett köttstycke tänker inte. Hur kan du då tänka dig vara ett stycke kött? Ett stycke kött ser du utifrån. Har man sett ett lik är det ju inte så svårt att tänka hur man själv skulle se ut som lik. När du lever upplever du det köttstycke du är, inifrån och inte utifrån. Hur upplevs övergången mellan vara ett köttstycke som upplever sin köttighet och världen inifrån till att bli ett dött köttstycke? Hur släcks lågan - och hur upplevs det inifrån? Att tyna bort...
Göran Egevad egevad@gmail.com

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Varför finns det något?

Inläggav reflex » 11 sep 2014 13:58

Algotezza skrev:
reflex skrev:Hur tänker man sig bokstavligt som varande ett stycke kött?
Ett köttstycke tänker inte.
Och visst finns vi väl till fast vi har dött. Alla våra mineraler finns fortfarande kvar i den döda kroppen.
Däremot kan vi inte agera aktivt längre.
Ingenting är mer "stupsäkert", än att vi en gång kommer att vara döda.
"Det är bara att dra ner luva och blås på" så länge vi får vara med i dansen.


I och för sig är vi redan ett stycke kött. Som vi upplever och styr inifrån.

Och som du skriver, ett köttstycke tänker inte. Hur kan du då tänka dig vara ett stycke kött? Ett stycke kött ser du utifrån. Har man sett ett lik är det ju inte så svårt att tänka hur man själv skulle se ut som lik. När du lever upplever du det köttstycke du är, inifrån och inte utifrån. Hur upplevs övergången mellan vara ett köttstycke som upplever sin köttighet och världen inifrån till att bli ett dött köttstycke? Hur släcks lågan - och hur upplevs det inifrån? Att tyna bort...

Så länge man lever upplever man knappast sig själv som ett stycke kött, kanske mera som ett hem för "anden". Enligt Martinus ideer så släcks ju aldrig "lågan" helt eftersom hela den iden bygger på reinkarnation.
Hur det känns att dö kan ingen tala om. Det är nog individuellt. Närmast ligger i så fall NDU-människorna men vi vet inget hur det känns att vara död. Det känns nog inte alls när hjärnan väl har fått strömavbrott.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Varför finns det något?

Inläggav Algotezza » 11 sep 2014 14:10

reflex skrev:
Algotezza skrev:
reflex skrev:Hur tänker man sig bokstavligt som varande ett stycke kött?
Ett köttstycke tänker inte.
Och visst finns vi väl till fast vi har dött. Alla våra mineraler finns fortfarande kvar i den döda kroppen.
Däremot kan vi inte agera aktivt längre.
Ingenting är mer "stupsäkert", än att vi en gång kommer att vara döda.
"Det är bara att dra ner luva och blås på" så länge vi får vara med i dansen.


I och för sig är vi redan ett stycke kött. Som vi upplever och styr inifrån.

Och som du skriver, ett köttstycke tänker inte. Hur kan du då tänka dig vara ett stycke kött? Ett stycke kött ser du utifrån. Har man sett ett lik är det ju inte så svårt att tänka hur man själv skulle se ut som lik. När du lever upplever du det köttstycke du är, inifrån och inte utifrån. Hur upplevs övergången mellan vara ett köttstycke som upplever sin köttighet och världen inifrån till att bli ett dött köttstycke? Hur släcks lågan - och hur upplevs det inifrån? Att tyna bort...

Så länge man lever upplever man knappast sig själv som ett stycke kött, kanske mera som ett hem för "anden". Enligt Martinus ideer så släcks ju aldrig "lågan" helt eftersom hela den iden bygger på reinkarnation.
Hur det känns att dö kan ingen tala om. Det är nog individuellt. Närmast ligger i så fall NDU-människorna men vi vet inget hur det känns att vara död. Det känns nog inte alls när hjärnan väl har fått strömavbrott.


Jag känner mig som en fysisk kropp genomstrålad eller genomsyrad av psykisk energi - vilket sker rent konkret genom nervsystemet. Därför sitter minnen och förmågor lika mycket ute i kroppen i mina muskler och ben, som i hjärnan. Skrivande, spela instrument, cykla. Jag tänker mig att själslågan när vi dör drar sig tillbaka till en tillvaro där den kan fungera utan att ha en fysisk kropp som verktyg att uppleva och skapa, göra saker med. En värld med mer lättflyktiga materier, som lågan själv. Påverkbara direkt via tanken. Ja, som fallet redan är nu när vi tänker. Vi kan tänka och fantisera om vad vi vill redan nu. Bara förmågan att göra detta sätter gränserna.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Varför finns det något?

Inläggav Anne » 11 sep 2014 23:27

Vi skulle nog bli fruktansvärt uttråkade (jag iallafall) om det inte fanns någonting. Skaparen har min fulla förståelse ur det perspektivet.

PeterK
Inlägg: 434
Blev medlem: 12 mar 2014 10:08
Ort: Uppsala

Varför finns det något?

Inläggav PeterK » 12 sep 2014 00:12

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:En undring ang "intet" och Big Bang.
Om, som vissa hävdar, allt startade vid Big Bang, ur "intet", borde då inte Big Bang lika gärna varit i går ?
Varför just vid Big Bang ? Hur resonerar man här ? Ringer inte varningsklockorna ?

1.) Universums ålder

Den bästa referens jag kan nämna angående universums ålder är om Nasas rymdsond WMAP där man med hög precision kunde avgöra när Big Bang ägt rum.
Vad jag hela tiden frågat är; hur vet man — och då i synnerhet en "rymdsond" — att man inte mäter ett blott lokalt fenomen i ett eljest oändligt världsallt... ja, var är beviset för detta...? För tung fråga, för att Pilatus skall orka svara, förstås...


2.) Intet

Lawrence Krauss har skrivit flera böcker om kosmologi. Han är nog den mest lättillgänglige författare som kan förklara begreppet och hur något kan uppstå ur intet.
Men kan inte du själv förklara detta, eftersom du ju är så säker på att det sker... (undrar PeterK som inte respekterar dem som påstår saker de själva inte kan förklara... ;0)



3.) Varningsklocka

Nej det ringer ingen varningsklocka, det väcker min nyfikenhet. Ägna gärna ett par timmar åt vad man faktiskt påstår, låna en bok på biblioteket. Du har ju grundkunskaper och intellektuellt är det inte oöverkomligt att förstå kvantmekaniken och för den som klarar matematiken blir bilden helt klar. Problemet är att i ord förklara säger Krauss.
He-he.... "matematiken" måtte om än på vilka krångel- eller villovägar som helst, ända kunna kokas ned i den enkla formeln »en kvantitet utgör en funktion av ingenting« vilket i PeterK´s värld är rena rama dumheter... (men så kommer naturligtvis den där räddningsplankan väl till pass, genom vilken man helt oblygt börjar tumma på begreppen genom att dilla om någon "obalans" eller liknade i "ingenting", vilken "orsakar" universums uppkomst, etc... varvid man plötsligt åter gjort "något" av "intet"... (vilket f.ö. verkar vara ens verkliga specialitet...) ...ja, man kan ju försöka med samma taktik i en rättegång, så får man se vilken domare som går på den niten...

Mvh/ PeterK

(...ja, i PeterK´s värld kan uteslutande "något" vara i "obalans"... ...medan "ingenting" inte kan öht "någonting"...)

PeterK
Inlägg: 434
Blev medlem: 12 mar 2014 10:08
Ort: Uppsala

Varför finns det något?

Inläggav PeterK » 12 sep 2014 00:25

Illusionen skrev:En undring ang "intet" och Big Bang.
Om, som vissa hävdar, allt startade vid Big Bang, ur "intet", borde då inte Big Bang lika gärna varit i går ?
Varför just vid Big Bang ?
Hur resonerar man här ?
Ringer inte varningsklockorna ?

/ Illusionen


Jooo... he-he... lite bestickande att "ingenting" lyckats fixa till nånting just vid denna — nej, vad dum jag är... nån... tidpunkt fanns ju inte... ...nåväl situationen ter sig rent galen... förresten... om nu världsalltet uppkom ur ingenting samt utan orsak; då kan det ju lika gärna uppstå precis hursomhelst samt gång på gång på gång, ja, i vilken takt som helst eftersom det ju inte existerar nån tid i "ingenting" varvid det ena världsalltet måtta planlöst staplas på det andra i en katastrofal ordning... ja, tid kan ju ingenting ta där det inte existerar tid, varför alla på detta sätt uppkomna världsallt måtte torna upp sig på varandra samt helt enkelt krossa eller kväva varandra... ...men det är kanske det man inom etablissemanget föreställer sig vara livet... vilket liv i så fall... ja, galet är det ju i alla fall...

Men rätt lattjo att tänka sig... (utan en rejäl dos humor överlever man inte detta forum...)

Tänker i.a.f. PeterK

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Varför finns det något?

Inläggav Zokrates » 12 sep 2014 00:47

Tänker bena ut begreppen "ingenting" och "intet" en gång för alla, om nu alla kommer att förstå är en annan femma.

Ingenting är motsatsordet till någonting, intet är motsatsordet till något, ingenting är en sammansättning av inga och ting,
varav inga är att inte ha något och ting är just detta något i form av en sak, föremål, objekt etc. Ingenting brukar oftast
användas då man åsyftar något specifikt som kan röra sig om såväl saker som händelser, som t.ex svar på frågan om det
har hänt något speciellt, särskilt, varpå personen svarar, nej, ingenting, märk väl att någonting sker hela tiden, men i
det här fallet, ingenting utöver det anmärkningsvärda. Ingenting används då oftast i svar på om någon gjort något specifikt,
eller har gjort någonting särskilt och då besvarar detta nekande, det finns fler exempel men jag tror att det räcker.

Vad gäller ordet intet så är det ett ord som kännetecknar något abstrakt, eller något som förstörts och inte längre finns kvar,
i sammansättningen med "tomma intet" avses det som saknar alla fysiska egenskaper som krävs för att benämna detta
för någonting, varav det är här roten till det onda uppstår med alla missuppfattningar om just detta intet, då detta
är en ren abstraktion som förutom i fantasins och föreställningsförmågans värld saknar all verklighetsförankring,
det har aldrig och det kommer aldrig någonsin att kunna existera ett fullständigt tomt intet, de som ändå påstår detta
vet inte vad de talar om. Allt tal om att något då har skapats från ingenting eller ur intet är exakt lika vidskepligt nonsens
som att påstå att Gud har skapat allt.

PeterK
Inlägg: 434
Blev medlem: 12 mar 2014 10:08
Ort: Uppsala

Varför finns det något?

Inläggav PeterK » 12 sep 2014 05:27

Zokrates skrev:Tänker bena ut begreppen "ingenting" och "intet" en gång för alla, om nu alla kommer att förstå är en annan femma.

Ingenting är motsatsordet till någonting, intet är motsatsordet till något, ingenting är en sammansättning av inga och ting,
varav inga är att inte ha något och ting är just detta något i form av en sak, föremål, objekt etc. Ingenting brukar oftast
användas då man åsyftar något specifikt som kan röra sig om såväl saker som händelser, som t.ex svar på frågan om det
har hänt något speciellt, särskilt, varpå personen svarar, nej, ingenting, märk väl att någonting sker hela tiden, men i
det här fallet, ingenting utöver det anmärkningsvärda. Ingenting används då oftast i svar på om någon gjort något specifikt,
eller har gjort någonting särskilt och då besvarar detta nekande, det finns fler exempel men jag tror att det räcker.

Vad gäller ordet intet så är det ett ord som kännetecknar något abstrakt, eller något som förstörts och inte längre finns kvar,
i sammansättningen med "tomma intet" avses det som saknar alla fysiska egenskaper som krävs för att benämna detta för någonting, varav det är här roten till det onda uppstår med alla missuppfattningar om just detta intet, då detta
är en ren abstraktion som förutom i fantasins och föreställningsförmågans värld saknar all verklighetsförankring,
det har aldrig och det kommer aldrig någonsin att kunna existera ett fullständigt tomt intet, de som ändå påstår detta
vet inte vad de talar om. Allt tal om att något då har skapats från ingenting eller ur intet är exakt lika vidskepligt nonsens
som att påstå att Gud har skapat allt.

Inte helt galen redogörelse, men någon "slutgiltig" sådan är det ju inte... får PeterK bara fråga, om en helt annan sak, kan vi utgå ifrån att "Zokrates" vet vad han talar om när han säger »Allt tal om att något då har skapats från ingenting eller ur intet är exakt lika vidskepligt nonsens som att påstå att Gud har skapat allt«..? Nej, "allt" kan ju inte ha skapats, eftersom själva skaparen måtte existera då skapelse sker, liksom materialet ur vilket skapelsen tar form ("något" kan ju inte komma ur "intet"). Varvid all "tillkomst" eller "skapelse" ju uteslutande kan innebära "omskapelse" av något redan befintligt. Men om nu Zokrates vet att "en gudom" inte kan stå bakom heller sådan "omskapelse"; kan han då bevisa eller åtminstone förklara detta..?

PeterK, kommer osökt in på att "en gudom" ju ändå måtte utgöra ett "något". Och att ett "något" skapar samt härvid "orsakar" något annat, är väl inte fullt så vidskepligt som att tro att överhuvudtaget "ingenting" så skulle göra. Sedan undrar alltså PeterK, hur Zokrates bevisar eller förklarar att Gud — dvs, ett allt övergripande levande väsen — inte kan ha skapat allt som är skapat eller tillkommet..?. Ja, vi får väl hoppas att Zokrates vet vad han talar om, varvid han kan förklara varför allt som är uppkommet inte kan vara resultat av en Gudoms skapande...

Mvh/ PeterK

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Varför finns det något?

Inläggav Pilatus » 12 sep 2014 08:00

PeterK skrev:
Pilatus skrev:Den bästa referens jag kan nämna angående universums ålder är om Nasas rymdsond WMAP där man med hög precision kunde avgöra när Big Bang ägt rum.

Vad jag hela tiden frågat är; hur vet man — och då i synnerhet en "rymdsond" — att man inte mäter ett blott lokalt fenomen i ett eljest oändligt världsallt... ja, var är beviset för detta...? För tung fråga, för att Pilatus skall orka svara, förstås...

Du svarar ju på dina egna frågor, Peter, och säger dig veta att frågan är för tung för mig. Då skall ju inte jag försöka korrigera din uppfattning!
PeterK skrev:
Pilatus skrev:Lawrence Krauss har skrivit flera böcker om kosmologi. Han är nog den mest lättillgänglige författare som kan förklara begreppet och hur något kan uppstå ur intet.

Men kan inte du själv förklara detta, eftersom du ju är så säker på att det sker... (undrar PeterK som inte respekterar dem som påstår saker de själva inte kan förklara... ;0)

Eftersom jag inte kan, enligt dig, så ...
PeterK skrev:
Pilatus skrev:Nej det ringer ingen varningsklocka, det väcker min nyfikenhet. Ägna gärna ett par timmar åt vad man faktiskt påstår, låna en bok på biblioteket. Du har ju grundkunskaper och intellektuellt är det inte oöverkomligt att förstå kvantmekaniken och för den som klarar matematiken blir bilden helt klar. Problemet är att i ord förklara säger Krauss.

He-he.... "matematiken" måtte om än på vilka krångel- eller villovägar som helst, ända kunna kokas ned i den enkla formeln »en kvantitet utgör en funktion av ingenting« vilket i PeterK´s värld är rena rama dumheter... (men så kommer naturligtvis den där räddningsplankan väl till pass, genom vilken man helt oblygt börjar tumma på begreppen genom att dilla om någon "obalans" eller liknade i "ingenting", vilken "orsakar" universums uppkomst, etc... varvid man plötsligt åter gjort "något" av "intet"... (vilket f.ö. verkar vara ens verkliga specialitet...) ...ja, man kan ju försöka med samma taktik i en rättegång, så får man se vilken domare som går på den niten...

(...ja, i PeterK´s värld kan uteslutande "något" vara i "obalans"... ...medan "ingenting" inte kan öht "någonting"...)

Men eftersom du vet hur det ligger till Peter, kan du ju svara på frågan själv.

Jag svarar gärna, men jag har mycket svårt att förstå ditt aggressiva bemötande. Det vore till stor hjälp om du kunde upplysa oss, vad fattas dig? Men visst är det dags för frukost, Peter, en kopp gott te.

Bild
Moderator

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Varför finns det något?

Inläggav förstår mig själv » 12 sep 2014 08:01

Hej Zokrates! Bra tankar!
Det som "existerar" är "naturen"/"altet"/"universum".
Det som existerar utgör/definerar "naturen"/"alltet". Detta och endast detta varken mer eller mindre. Dvs det existerande=alltet/naturen.
Självklart finns inget annat. Det som inte existerar finns inte i naturen. Då alltet förstås som det existerande så finns inte ingenting. Ingenting som ju är avsaknad av "allt", dvs går inte att finna. Såvida ni håller med om att existens=existerar(påvisbart) och att allt i naturen existerar. Naturen är ju det som existerar, det som finns. Det och endast det. Ingenting är alltså med absolut evig nödvändighet,"exkluderat" från alltet.
Känner mig omständig men som zokrates skriver följer det klart och tydligt med logisk nödvändighet ur "ordförståelsen". Följer ur alltets "egenskap" att existera.
Detta är en evig och konstant sanning. Vi bör "fasa" ut ordet ur språket då det är ett "falskt" ord.
Vi använder ordet med "avseende" på något specifikt som man "värderar"
Tex "jag fick inga pengar" nej men det skedde något ("istället").
Man låser sig om man i nuet har tanken "jag fick inga pengar", denna fras existerar ju då som en "tanke"/tolkning. Då missar man ju "något" verkligt/upplevelse. Utan istället existerar "frasen" som en "tanke ". En ond/falsk/sjuk "observation"("jag fick inga pengar" observerades/upplevdes). Genom sådana "observationer" "overkliga""negationer" förstör man nuet och upplevelserna dvs man drabbas av ondskan/fantasier. Massa olustkänslor som resultat.
Detta är ju något vi inte vill drabbas av. Detta är "psykisk sjukdom"/"funktionsnedsättande".
Vi ska ju använda sinnena till att "påvisa existens". Det är ju oändligt mycket som sker/existerar hela tiden. Välj någon av dessa, att uppleva.
Anta att vi tex med ögat ser(observerar)"jag fick inte pengar".
Vi kan ju då även bilda oändligt med "teorier" om situationen(ja det vi observerar). Det man "förstått" som skett i naturen är ju en (av oändligt många "tänkta""möjligheter").
Ja det är en vansinnig "kunskap"/"sjukdom".
Att observera (negationer av det existerande) är ju att vara omedveten om vad sinnena "påvisar", "tar in". Stänga av sitt medvetande, sinna sinnen.
Dock kommer "ögat vila på" händelsen i fråga och vi kommer ändå "omedvetet" styras och påverkas av det ögat "påvisar". Vi svänger då vägen svänger. Vi kan tex gå "omedvetna" om vi går i sömnen. Vi "litar" på att sinnena inte ljuger. Ja i själva verket definerar ögat det absolut Sanna. Dvs ögat ser inte bara det verkliga Sanna utan definerar den absoluta sanningen. Detta kan förstås/bevisas genom våra reaktioner på det ögat tar in. Att vi således förhåller oss förenligt med ögats informationer.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Varför finns det något?

Inläggav förstår mig själv » 12 sep 2014 08:17

Peter "aggressiv"? Jag tror det beror på att det är så svårt att förstå de som förstår naturen som du gör. Hur ska man förstå dina "fantasier" om naturen. Det är frustrerande och förbluffande att någon tolkar och förstår naturen helt utan förnuft på detta sätt.
Det man vill säga går absolut aldrig in, varje gång ständigt. Det går ju dock klart att se resultatet. Troligen är du inte medveten om orsakerna till det du skriver. Kanske är du en bot eller möjligen finns det något friskt "fragment" kvar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Varför finns det något?

Inläggav Pilatus » 12 sep 2014 09:17

förstår mig själv skrev:Det är frustrerande och förbluffande att någon tolkar och förstår naturen helt utan förnuft på detta sätt.

Du sätter fingret på den ömma punkten, fms. Det är Peter och du som blir störda. Att någon företräder en annan uppfattning kan inte accepteras, det är automatiskt "utan förnuft".

Enklast uttryckt försöker jag förstå den nya världsbild som så sakta börjar etableras efter Albert Einstein. Det finns en sådan. Den etablerades redan under Einsteins aktiva tid. Väldigt många gjorde narr av Einsteins idéer om relativitet. Än värre blev det då man började tala om ett tankeexperiment framlagt 1935 av Erwin Schrödinger. De senaste årtiondena har man tagit ytterligare steg framåt inom kvantfysiken och kosmologin. Något nytt införs, det ställer onekligen krav på vår förmåga till omställning, på vår nyfikenhet.

Du kan ha rätt fms, det kan säkert kännas frustrerande, den relativa trygghet man känt i sin världsbild blir utmanad. Det finns endast ett sätt att göra sig kvitt oron, fms. Det behöver inte innebära att man accepterar något som man inte vill ta ta till sig. Men det finns ett sätt att möta det nya. Det kan ju vara något att fundera på ...
Moderator

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Varför finns det något?

Inläggav reflex » 12 sep 2014 09:35

Zokrates skrev:Tänker bena ut begreppen "ingenting" och "intet" en gång för alla, om nu alla kommer att förstå är en annan femma.

Ingenting är motsatsordet till någonting, intet är motsatsordet till något, ingenting är en sammansättning av inga och ting,
varav inga är att inte ha något och ting är just detta något i form av en sak, föremål, objekt etc. Ingenting brukar oftast
användas då man åsyftar något specifikt som kan röra sig om såväl saker som händelser, som t.ex svar på frågan om det
har hänt något speciellt, särskilt, varpå personen svarar, nej, ingenting, märk väl att någonting sker hela tiden, men i
det här fallet, ingenting utöver det anmärkningsvärda. Ingenting används då oftast i svar på om någon gjort något specifikt,
eller har gjort någonting särskilt och då besvarar detta nekande, det finns fler exempel men jag tror att det räcker.

Vad gäller ordet intet så är det ett ord som kännetecknar något abstrakt, eller något som förstörts och inte längre finns kvar,
i sammansättningen med "tomma intet" avses det som saknar alla fysiska egenskaper som krävs för att benämna detta
för någonting, varav det är här roten till det onda uppstår med alla missuppfattningar om just detta intet, då detta
är en ren abstraktion som förutom i fantasins och föreställningsförmågans värld saknar all verklighetsförankring,
det har aldrig och det kommer aldrig någonsin att kunna existera ett fullständigt tomt intet, de som ändå påstår detta
vet inte vad de talar om. Allt tal om att något då har skapats från ingenting eller ur intet är exakt lika vidskepligt nonsens
som att påstå att Gud har skapat allt.

Det finns en viktig skillnad mellan ordet och det som ordet avser att beskriva.
Vi luras att tro att ordet och det beskrivna är ett.
Med vår förmåga till abstrakt tänkande så förmedlar ordet "ett budskap" från ett medvetande till ett annat.
Överföringen sker i flera led och det är inte säkert att en tanke på detta sätt kan överföras mellan medvetandena utan att i någon mån förändras.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster