Om jorden slutat röra sig

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Om jorden slutat röra sig

Inläggav Cosmic philosopher » 11 maj 2013 13:34

Hej!

Antag att Jorden plötsligt en dag (och för alltid)

a)"enbart" slutade rotera kring sin egen axel

b)samt vid samma tidpunkt också slutade att kretsa kring solen.

Vad hade det blivit för följder av en sådan händelse? Hur hade mänskligheten tagit det och reagerat tror du? Vilka förändringar hade det blivit på klotet och för människorna? Hur hade du själv tagit det?


Här nedan är en intressant video:
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Om jorden slutat röra sig

Inläggav SigurdV » 11 maj 2013 14:16

Cosmic philosopher skrev:Hej!

Antag att Jorden plötsligt en dag (och för alltid)

a)"enbart" slutade rotera kring sin egen axel

b)samt vid samma tidpunkt också slutade att kretsa kring solen.

Vad hade det blivit för följder av en sådan händelse? Hur hade mänskligheten tagit det och reagerat tror du? Vilka förändringar hade det blivit på klotet och för människorna? Hur hade du själv tagit det?


Här nedan är en intressant video:

Jag skulle trott att gravitationen hade upphört att fungera...
Därmed också jag, och jag hade inte trott nåt mera...

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Om jorden slutat röra sig

Inläggav förstår mig själv » 11 maj 2013 14:57

Jag är ingen fysiker men om jorden slutar snurra kring solen(dvs står still iförhållande till solen). Då skulle väl jorden "falla" mot solen. Den skulle accelerera mot solen och livet skulle upphöra. Exakt hur hur lång tid det skulle ta vet jag inte. Vidare skulle det bli varmt på ena halvan av jorden och kalt och mörkt på den andra.
KRAM

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Om jorden slutat röra sig

Inläggav Zokrates » 11 maj 2013 15:31

Jag är ingen fysiker men om jorden slutar snurra kring solen(dvs står still iförhållande till solen).
Då skulle väl jorden "falla" mot solen. Den skulle accelerera mot solen och livet skulle upphöra.
Exakt hur hur lång tid det skulle ta vet jag inte. Vidare skulle det bli varmt på ena halvan av jorden och
kalt och mörkt på den andra.


Nja, hälften rätt, mer troligt är att jorden skulle stanna kvar enligt titius bodes lag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Titius%E2%80%93Bodes_lag

Fatman
Inlägg: 25
Blev medlem: 29 jan 2010 11:14

Om jorden slutat röra sig

Inläggav Fatman » 15 maj 2013 21:19

"Titius-Bodes lag" är ingen lag av samma typ som exempelvis gravitationslagen. Den är ett matematiskt samband, en ren tillfällighet, som absolut inte går att använda för att beräkna varken planetbanor eller något annat. Att solsystemets planeter har de solavstånd de har beror såvitt man vet på rena tillfälligheter, vilket bland annat blir klart när man studerar banorna för de så kallade exoplaneterna (planeter runt andra stjärnor) som hittills upptäckts.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Om jorden slutat röra sig

Inläggav Zokrates » 15 maj 2013 22:48

Tack för din upplysning Fatman, det räckte att klicka på länken och själv läsa för att konstatera
att det inte
handlar om en lag såsom typ en naturlag, fysiskalisk lag, utan påvisade visst samband mellan planeters
inbördes avstånd i förhållande till solen, dock ej precist eller i överenstämmelse med de faktiska
planeternas positioner. Vad man kan hävda är att det finns ett mönster som indikerar att avstånden
oavsett om planeter roterar runt sin egen axel eller ej, ändock kan behålla sin position till något
annat radikalt inträffar som exempelvis en krock himlakroppar emellan.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster