Vad är tid?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3167
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är tid

Inläggav xion » 24 dec 2018 15:56

Pilatus skrev:
xion skrev:
Pilatus skrev:Så egentligen så blir du inte äldre? Förklara hur navigation fungerar i din värld utan tid!

Att vi blir äldre beror på att vi räknar år.

Det är enklast så.
xion skrev:Om vi inte gjorde det skulle vi vara så gamla som vi kände oss.

Jodå. det har vi erfarenhet av. Mer än 9000 yngligar bedyrade att de inte fyllt 18 år då de kom till Sverige. Kanske kände de sig yngre?
xion skrev:Vi har en biologisk klocka som gör att vi långsamt bryts ner för att lämna plats för nya generationer

Men det sker inte på grund av tiden? Vad är då en biologisk klocka? Ett annat sätt att mäta tid, kanske?

Som när vattnet rinner ur ett timglas.
Vad är det som händer?
Jo, det är vattnet som rinner ur timglaset.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 24 dec 2018 16:21

xion skrev:
Pilatus skrev:Men det sker inte på grund av tiden? Vad är då en biologisk klocka? Ett annat sätt att mäta tid, kanske?

Som när vattnet rinner ur ett timglas. Vad är det som händer? Jo, det är vattnet som rinner ur timglaset.

Visst, men du flyr frågan om timglasets samband med vad som är tidmätning. En del tycks förneka det ögonskenliga.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad är tid

Inläggav hakkapeliitta » 25 dec 2018 14:10

Men sanden i timglaset är en rörelse: Rörelsen är en process som sker i rummet, rörelsens pågående skeende uppfattar vi som tid. Det är mänskligt att kategorisera, våran hjärna tvingar oss till denna uppdelning av verkliga skeendet. Tid är en mänsklig konstruktion som endast existerar som begrepp.

xion
Inlägg: 3167
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är tid

Inläggav xion » 25 dec 2018 14:23

hakkapeliitta skrev:Men sanden i timglaset är en rörelse: Rörelsen är en process som sker i rummet, rörelsens pågående skeende uppfattar vi som tid. Det är mänskligt att kategorisera, våran hjärna tvingar oss till denna uppdelning av verkliga skeendet. Tid är en mänsklig konstruktion som endast existerar som begrepp.

Det är tydligt att du förstår det här. Gratulerar!
Nästa steg blir att förstå hur "Antic" menar.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad är tid

Inläggav hakkapeliitta » 25 dec 2018 15:20

Är inte riktigt så Xion. Jag fabulerar endast. Tror inte helhjärtat på det jag säger. Men kul att låta fantasin flyga kanske kommer det något bra ur detta.
Att tänka utanför boxen är kreativitetens numero uno. Att bolla med ideer är viktigt, hur galna de än låter. I bästa fall är en galen ide något väldigt bra.

xion
Inlägg: 3167
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är tid

Inläggav xion » 25 dec 2018 15:45

hakkapeliitta skrev:Är inte riktigt så Xion. Jag fabulerar endast. Tror inte helhjärtat på det jag säger. Men kul att låta fantasin flyga kanske kommer det något bra ur detta.
Att tänka utanför boxen är kreativitetens numero uno. Att bolla med ideer är viktigt, hur galna de än låter. I bästa fall är en galen ide något väldigt bra.

Som jag ser det är du helt på rätt väg (som nunnan sa)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 25 dec 2018 18:00

hakkapeliitta skrev:Men sanden i timglaset är en rörelse: Rörelsen är en process som sker i rummet, rörelsens pågående skeende uppfattar vi som tid. Det är mänskligt att kategorisera, våran hjärna tvingar oss till denna uppdelning av verkliga skeendet. Tid är en mänsklig konstruktion som endast existerar som begrepp.

Du menar då att tiden är en åskådningsform, allt som händer sker i tiden. Hejdar vi sanden som rinner i timglaset stoppar inte tiden, kaffet hinner blir kallt medan vi funderar på Kants åskådningsformer. Han har förstås rätt, men tiden är mer än en enkel rörelse.

Om tid vore en enkel rörelse borde vi ju kunna spola tillbaks bandet. Men det kan vi inte, något hejdar processen. Perpetuum mobile är inte möjlig utan tillförsel av ny energi då och då. Rörelsen hejdas slutligen på grund av att rörelseenergin övergår i värme. Tiden får en riktning.

Einstein sa, med en klocka menar vi någonting som förser oss med en serie händelser som kan räknas. Det är väl så vi vanligen ser tid, tick, tack. Och om alla händelser i rummet avlägsnas (om det vore möjligt) så har vi ingen tid. Universum är en stor maskin för energiomvandling.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är tid

Inläggav Anne » 26 dec 2018 01:49

hakkapeliitta skrev:Är inte riktigt så Xion. Jag fabulerar endast. Tror inte helhjärtat på det jag säger. Men kul att låta fantasin flyga kanske kommer det något bra ur detta.
Att tänka utanför boxen är kreativitetens numero uno. Att bolla med ideer är viktigt, hur galna de än låter. I bästa fall är en galen ide något väldigt bra.

(Jag visste det hela tiden, men som jag har väntat på att du självmant "klär av dig". Så vacker du är just nu! Vacker. Har någon kallat dig det någon gång? Jag önskar så att du kan se det. Och nej du ska inte gå och runka nu! Du ska inte fantisera om mig. Känn den äkta värmen. Att du är älskad. Utan att bli för styv i korken.)

xion
Inlägg: 3167
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är tid

Inläggav xion » 26 dec 2018 08:05

Han måste ha förstått eftersom han formulerat sig så rätt.
Sen behöver man ju inte tro på att Jorden är rund.
Det går lika bra att leva i alla fall.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är tid

Inläggav Esther » 26 dec 2018 08:07

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Du tog bort väsentliga delar av mitt inlägg för att framhäva hur rätt du har och hur fel jag har.


Du tolkar in något som inte ens existerar - eftersom jag har kommit fram till att det inte fullt ut fungerar med att jag svartmarkerar det jag vill fråga om - skalar jag bort allt (Pilatus gör likadant) för att framhäva det jag vill prata om.
Detta har inget som helt med att jag skulle ha rätt och du fel.
Hade jag ansett du har fel - säger jag det rakt ut. OM du hade läst mig - hade du vetat detta.


Du skriver:

Hade du haft rätt i det att vi människor upplever allt subjektivt hade vi inte ens kunnat pratat med varandra om något - eller kunnat använda språket. För var och en hade då haft en annan uppfattning om vad allt betyder och är - helt beroende på hur man menar man upplever det själv.


Det betyder väl rent logiskt att du menar jag har fel, eller...?


Hittade denna ordväxling och ser att jag inte hade svarat.
Bättre sent än aldrig.
Vad jag ville förmedla var att jag ansåg att du i ditt inlägg inte lyfte fram det faktum att all subjektivitet bygger på (i sin tolkningsram när den är verbal) inlärd anammad intersubjektivitet.
De paradigmer som vi använder som ram för hur vi tolkar det som du beskriver som det objektiva är inte objektiva i sig själva - utan intersubjektivitet.
På detta (det sista) anlägger vi sedan vår personliga subjektiva egna tolkningsram.

detta....
Var min invändning.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är tid

Inläggav Esther » 26 dec 2018 08:16

hakkapeliitta skrev: Tid är en mänsklig konstruktion som endast existerar som begrepp.
om

Snarare är det väl så att människor satt ord och begrepp på det de uppfattar existerar och därmed definierar de det verbalt.
Detta är inte vad du skrev.
Tvärtom.... Människan sätter ord på det hon uppfattar och tar emot via sina sinnnen.
Veritas vos liberabit

Alltrelen
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 dec 2018 06:17

Re: Vad är tid

Inläggav Alltrelen » 17 jan 2019 04:10

Mitt svar på vad tid är att det berör alla och allt som har "minne". I sig kan vi säga att alla former och även händelser är "minnen" från dåtida skeenden och då har allt "tid", d.v.s. kausalitet. Antagligen går inte kausaliteten att stoppa eftersom allt är i dess verkan-rörelse-vibration-relation. Forskare försöker nå 0 K grader (några säger att man nått -K ) Dock kommer man närmare med allt fler decimaler men aldrig fram likt liknelsen haren och sköldpaddan.

Även de Japanska forskare som med (laser och heliumjoner om jag inte minns fel) uppnådde -K så noterades även där rörelse.

Därför lutar jag åt att E är lika med spänningskillnader till rörelse in i tvinn som tar position och rum. Blir Rum-tid, något som finns i fritt fall. Termodynamikens andra lag konfirmerar att energin faller från högre nivå till lägre och har gjort så sedan Big Bang till allt mer Entropi som just öppnar för fallet till allt tyngre och trögare former.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 21 jul 2019 19:42

Alltrelen skrev:Termodynamikens andra lag konfirmerar att energin faller från högre nivå till lägre och har gjort så sedan Big Bang till allt mer Entropi som just öppnar för fallet till allt tyngre och trögare former.

Ökningen av entropin ger tiden dess riktning. Men ger det svar på varför entropin ökar? Är det därför att entropins andra huvudsats säger att förändring medför förluster. Vi får en liten rest av värme som blir oanvändbar, som inte längre kan omvandlas till arbete. För att reversera processen måste vi tillföra energi.

Kanske ligger förfallet i materiens konstruktion.

Den 23 juni diskuterades Tidens gåta i Filosofiska Rummet. Deltagare, Ingemar Bengtsson, professor vid Fysikum i Stockholm, författaren Helena Granström samt Rögnvaldur Ingthorsson, filosof knuten till universiteten i Lund och Linköping. Det avsnittet hoppas jag att Illusionen lyssnade på, han ställer ju alltid frågan om vad tid är. Kanske gavs där en del svar, bl a att Einstein svarar på tidsbegreppet med förekomsten av gravitationen (rum-tiden) i den allmänna relativitetsteorin.
Moderator

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad är tid

Inläggav scirocco » 28 jul 2019 12:22

Klockan är tjugo över tolv. Annars är väl tiden ingenting. Upplevelser i ens liv känns o räknas. Mötet med andra. På radion idag sa dom att det var i och med järnvägarna som klockan blev vigtig.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18511
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är tid

Inläggav Algotezza » 28 jul 2019 16:10

Klockan/tidmätning kan äta ur själen. Stress.

Men väntan i längtan i gläntan i skogen är en lisa för själen.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster