Vad är tid?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 28 jul 2019 16:50

scirocco skrev:Klockan är tjugo över tolv. Annars är väl tiden ingenting.

Så hur mäter du hastighet, scirocco?
Moderator

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad är tid

Inläggav scirocco » 28 jul 2019 17:31

När jag sitter här i fåtöljen rör sig min kropp inte mycket. Jag skulle vilja säga att jag uppnåt hastigheten av noll. Möjligen rör sig några tankar inne i mitt huvud. Hastigheten på dom är väldig tveksam. Det varierar ju.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad är tid

Inläggav scirocco » 28 jul 2019 17:39

Du har rätt algot. Det är bäst att glömma bort tiden. Faktiskt på mitt nuvarande jobb så gör vi det. Vi var ute hos en annan person. Han frågade min arbetsgivare om det fanns tid att ställa några frågor. Nej tid har jag väl aldrig men sen stannade vi o lyssnade på mannens frågor i alla fall. Vi hjälpte honom med några praktiska saker med. Ja det finns gott om tid på mitt jobb. Men jag slappar än i mitt hem. Hemmasemester.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 28 jul 2019 17:54

scirocco skrev:När jag sitter här i fåtöljen rör sig min kropp inte mycket. Jag skulle vilja säga att jag uppnåt hastigheten av noll. Möjligen rör sig några tankar inne i mitt huvud. Hastigheten på dom är väldig tveksam. Det varierar ju.

Det låter rofyllt, men kunde vi uppleva jordens hastighet runt solen så skulle det svindla för våra ögon, hastighetsmätaren skulle visa 107 tusen kilometer i timmen. Där har vi en tidsrelation, hur långt vi hinner per tidsenhet. Vi kommer inte undan det vi kallar tid, den finns som något objektivt. Inte endast något som vi tycker oss förnimma då vi väntar på att tåget skall anlända till stationen.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är tid

Inläggav Anders » 29 jul 2019 01:50

Pilatus skrev:
scirocco skrev:När jag sitter här i fåtöljen rör sig min kropp inte mycket. Jag skulle vilja säga att jag uppnåt hastigheten av noll. Möjligen rör sig några tankar inne i mitt huvud. Hastigheten på dom är väldig tveksam. Det varierar ju.

Det låter rofyllt, men kunde vi uppleva jordens hastighet runt solen så skulle det svindla för våra ögon, hastighetsmätaren skulle visa 107 tusen kilometer i timmen. Där har vi en tidsrelation, hur långt vi hinner per tidsenhet. Vi kommer inte undan det vi kallar tid, den finns som något objektivt. Inte endast något som vi tycker oss förnimma då vi väntar på att tåget skall anlända till stationen.

Vi kommer undan tiden då vi glömmer den. Sen kan vi också hantera tiden vilket är mycket praktiskt. Även om mobiltelefonen hjälper oss att slippa timing
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad är tid

Inläggav scirocco » 29 jul 2019 07:17

Jo det är klart. När vi ligger o solar eller sover far vi ju fram i en väldig fart. Vi rider på en boll som åker omkring i rymden. Det måste ha varit en jätte som sköt iväg det skottet. Tja, vi vi flyger tydligen inte av utan sitter på bollen. Därför att det är magnetiskt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är tid

Inläggav Anne » 01 aug 2019 15:56

Trevlig film!

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad är tid

Inläggav scirocco » 01 aug 2019 20:46

Ja den var rolig. Det engelska är härligt. Den där arbetarkvinnans dialekt var annorlunda från den fina damens men de var båda från london gissar jag. Jag är född i kent i london. Humorn är subtil i den där filmen och teater är roligt i sig. Well. Scilly walks sysslade ju monty pyton med. Det gjlrde min pappa o hans kusin också med. När de gick på trottoaren i malmö kunde ingen hålla sig för skratt. Men min pappa dog för tidigt i magcancer

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad är tid

Inläggav Marksa » 25 dec 2019 16:44

Egentid, upplevd tid, uppmätt tid, absolut tid, blocktid, filosofisk tid, åldrande, förfall, halveringstid, nutid, dåtid och framtid. Parallell tid. Oscillerande tid. Tidlös.

Ska vi ta tid att slutföra tiden här 8)
Varje dag är en resa.

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är tid

Inläggav xion » 25 dec 2019 17:21

Marksa skrev:Egentid, upplevd tid, uppmätt tid, absolut tid, blocktid, filosofisk tid, åldrande, förfall, halveringstid, nutid, dåtid och framtid. Parallell tid. Oscillerande tid. Tidlös.

Ska vi ta tid att slutföra tiden här 8)

Den enda tid som finns är upplevd tid.
Om vi sen upplever den via en klocka, en radarkamera eller en hastighetsmätare spelar ingen roll.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad är tid

Inläggav Marksa » 25 dec 2019 18:04

xion skrev:
Marksa skrev:Egentid, upplevd tid, uppmätt tid, absolut tid, blocktid, filosofisk tid, åldrande, förfall, halveringstid, nutid, dåtid och framtid. Parallell tid. Oscillerande tid. Tidlös.

Ska vi ta tid att slutföra tiden här 8)

Den enda tid som finns är upplevd tid.
Om vi sen upplever den via en klocka, en radarkamera eller en hastighetsmätare spelar ingen roll.

Vem eller vad upplever tiden?
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 25 dec 2019 18:06

xion skrev:Den enda tid som finns är upplevd tid.
Om vi sen upplever den via en klocka, en radarkamera eller en hastighetsmätare spelar ingen roll.

Så innan du föddes existerade inte tiden? Och inte heller planetsystemets tillblivelse krävde någon tid? För vem upplevde den tid som krävdes för att planeterna skulle bildas av det stjärnstoft som fanns kvar av en tidigare stjärna?
xion, tänk!
Moderator

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är tid

Inläggav xion » 25 dec 2019 18:35

Marksa skrev:
xion skrev:
Marksa skrev:Egentid, upplevd tid, uppmätt tid, absolut tid, blocktid, filosofisk tid, åldrande, förfall, halveringstid, nutid, dåtid och framtid. Parallell tid. Oscillerande tid. Tidlös.

Ska vi ta tid att slutföra tiden här 8)

Den enda tid som finns är upplevd tid.
Om vi sen upplever den via en klocka, en radarkamera eller en hastighetsmätare spelar ingen roll.

Vem eller vad upplever tiden?

Den eller det som har ett medvetande av något slag som möjliggör tidsupplevelse.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad är tid

Inläggav hakkapeliitta » 25 dec 2019 18:38

Det tredimensionella rummet kan inte endast förklara händelsekedjor.
I kausalitet krävs a) händelseordning, två händelser inträffar b) ordningen bland händelserna sätts i tidsrum, i kausalitet innebär involverat tid som ytterligare en dimension. Hur annars rangordna orsak-verkan?

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är tid

Inläggav xion » 25 dec 2019 18:39

Pilatus skrev: vem upplevde den tid som krävdes för att planeterna skulle bildas av det stjärnstoft som fanns kvar av en tidigare stjärna?

Inte jag, och jag vet ingen annan som gjorde det heller.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 49 och 0 gäster