Vad är tid?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1323
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad är tid

Inläggav Illusionen » 14 mar 2023 14:30

Pollen skrev:
Illusionen skrev:
Pollen skrev:Goddag yxskaft - hårda ord!

Kommenterar detta i tråden DELTA-KONCEPTET, växelverkan.

Om ditt koncept har svar på vad tid är, så är väl denna tråd bästa forum att ta del av svaret.
Eller har ditt koncept inget svar på den frågan?


Pollen,

Du har som anonym skribent tidigare axlat ansvaret, och iklätt dig domarrollen, och omotiverat klassificerat
mina inlägg som t ex ”banalt”, ”omoget” o s v, till det ur ditt ateistiska perspektiv mer önskelika, och svårtolkade,
”Gud förbjude att han blir moderator!”. :)
Då du tydligen likväl av någon anledning inte kan låta bli att läsa mina inlägg, var min tanke att försöka kommentera
(11 mar 2023 15:44) ditt inlägg i positiv anda, och förklara lite mer djupgående (ej ”banalt” !) hur jag resonerar.
I samband med det märker jag att det här borde nog även ha förtydligats i tråden som behandlar växelverkan,
så därför valde jag att placera inlägget där.
Till bilden hör att det finns en fortsättning på konceptet, som är mer krävande, men som jag aldrig fått tillfälle
att presentera p g a negativt bemötande och ”God dag yxskaft-problematiken”.
Om du trots allt jag förklarat har missat att jag utförligt besvarat frågan, Vad är tid ?, kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

/ Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum.

PS

Fenomenet TID kommenteras även i tråden,
”Re: ett försök till kritik av deltakonceptet”, i inlägg daterat 05 jan 2024 17:00

Citerar,

Kvadratroten √a betecknar det positiva tal som multiplicerat med sig självt blir a,
alltså den icke-negativa lösningen till ekvationen x^2 = a. Det är därför egentligen principiellt fel att
hävda att √4=±2 (äpplen = päron), utan mer korrekt att säga att x^2 = 4 har de två lösningarna, x=±2.

Konsekvensen av detta blir att de negativa rötterna i de matematiska uttrycken på sidorna 15 och 16 i
patentansökan kan referera till atomärt avvikande skalfaktorer.
Atomära fenomen som t ex TID har sin grund i sådan skalfaktordifferens.

https://www.youtube.com/watch?v=m-PlXEtpxrQ
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid?

Inläggav Pilatus » 14 mar 2023 14:53

Som den här tråden har utvecklat sig handlar den inte längre om vad som är tid.
Jag hoppas därför att det kan accepteras att fortsatt diskussion om rent personliga relationer kan föras på annan plats. (Dvs jag raderar eller flyttar postningar som inte återgår till trådämnet.)
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är tid?

Inläggav Anne » 29 jan 2024 14:28

Illusionen, jag vet inte om detta itresserar dig, men jag har snubblat över flera personer som menar att det inte finns tid på Youtube.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1323
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad är tid?

Inläggav Illusionen » 01 feb 2024 07:50

Anne skrev:Illusionen, jag vet inte om detta itresserar dig, men jag har snubblat över flera personer som menar att det inte finns tid på Youtube.

Hej Anne,
ursäkta min sena respons. Är osäker om jag förstår/tolkar dig rätt.
Om det förhåller sig så som jag misstänker krävs tyvärr en lång förklaring.
Jag hoppas kunna återkomma under dagen med ett förtydligande i tråden
Re: Ett försök till kritik av deltakonceptet

/ Bengt
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18516
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är tid?

Inläggav Algotezza » 04 feb 2024 21:24

"Utan tid och rum hade allt hänt här och nu."
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid?

Inläggav Pilatus » 04 feb 2024 23:56

Algotezza skrev:"Utan tid och rum hade allt hänt här och nu."

Kausaliteten visar att orsak föregår verkan. Det innebär att mellan orsak och verkan finns finns ett visst avstånd som kan mätas som tid.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18516
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är tid?

Inläggav Algotezza » 05 feb 2024 08:11

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:"Utan tid och rum hade allt hänt här och nu."

Kausaliteten visar att orsak föregår verkan. Det innebär att mellan orsak och verkan finns finns ett visst avstånd som kan mätas som tid.



Det förflutna har hänt, framtiden väntar på att hända, det som händer händer nu.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid?

Inläggav Smisk » 06 feb 2024 10:09

Anne skrev:Illusionen, jag vet inte om detta itresserar dig, men jag har snubblat över flera personer som menar att det inte finns tid på Youtube.


Ja detta är en klassisk filosofisk fråga, det finns många intressanta klipp om det på youtube tycker jag :)

https://www.youtube.com/watch?v=Jek_FoRHL9U

Hubert
Inlägg: 212
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Vad är tid?

Inläggav Hubert » 06 feb 2024 19:24

Sedan urminnes tider har vi erfarenhet av tid.
Allt vi gjort och gör sker inte omedelbart, det tar tid.

Sedan urminnes tider har vi erfarenhet av rum.
Allt vi gjort och gör sker i en omgivning, rum.

Världsnyheten föddes 1905!
ON THE ELECTRODYNAMICS OF MOVING
BODIES
By A. EINSTEIN
June 30, 1905
https://users.physics.ox.ac.uk/~rtaylor ... pecrel.pdf

Vi kan inte längre se tid för sig och rum för sig.
Vi måste se dem tillsammans.
Vi har lika svårt att göra det som att se att en solnedgång är att jorden vrider sig kring sin axel, inte att solen går någonstans.

Vetenskapliga revolutionen är bara 200 år gammal, om ens det; vår föreställningsvärld är tusentals år gammal - och här skiter det sig!
Vi måste hinna ikapp. För vår överlevnad.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18516
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är tid?

Inläggav Algotezza » 06 feb 2024 19:39

Hubert skrev:Sedan urminnes tider har vi erfarenhet av tid.
Allt vi gjort och gör sker inte omedelbart, det tar tid.

Sedan urminnes tider tider har vi erfarenhet av rum.
Allt vi gjort och gör sker i en omgivning, rum.

Världsnyheten föddes 1905!
ON THE ELECTRODYNAMICS OF MOVING
BODIES
By A. EINSTEIN
June 30, 1905
https://users.physics.ox.ac.uk/~rtaylor ... pecrel.pdf

Vi kan inte längre se tid för sig och rum för sig.
Vi måste se dem tillsammans.
Vi har lika svårt att göra det som att se att en solnedgång är att jorden vrider sig kring sin axel, inte att solen går någonstans.

Vetenskapliga revolutionen är bara 200 år gammal, om ens det; vår föreställningsvärld är tusentals år gammal - och här skiter det sig!
Vi måste hinna ikapp. För vår överlevnad.


Tid, rum och energi/ materia är en dynamisk helhet. Bara i tanken/ fiktionen kan de skiljas åt.

Och lika lite som det finns ett absolut tomrum finns det ett "rent medvetande" utan detta har alltid ett innehåll i form av de processer som bygger upp det, som emotiva och kognitiva processer.
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad är tid?

Inläggav hakkapeliitta » 06 feb 2024 19:48

Problemet för många är att det dem inte kan känna och röra existerar inte.
Syret existerar eftersom det blåser vindar, luft, annars hade det inte funnits utan vi andas tomhet och syret är en konspirationsteori.

Tiden existerar inte eftersom den inte syns, jag ser ju att när jag byter luftfiltret med mina oljiga fingrar på min bil att det existerar.
Tiden är endast en illusion.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid?

Inläggav Pilatus » 06 feb 2024 20:00

hakkapeliitta skrev:Problemet för många är att det dem inte kan känna och röra existerar inte.
Syret existerar eftersom det blåser vindar, luft, annars hade det inte funnits utan vi andas tomhet och syret är en konspirationsteori.

Tiden existerar inte eftersom den inte syns, jag ser ju att när jag byter luftfiltret med mina oljiga fingrar på min bil att det existerar.
Tiden är endast en illusion.

Ålder är endast en siffra, yttrade en dam som väl kände att rynkornas antal blivit många.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad är tid?

Inläggav hakkapeliitta » 06 feb 2024 21:21

Pilatus skrev:
hakkapeliitta skrev:Problemet för många är att det dem inte kan känna och röra existerar inte.
Syret existerar eftersom det blåser vindar, luft, annars hade det inte funnits utan vi andas tomhet och syret är en konspirationsteori.

Tiden existerar inte eftersom den inte syns, jag ser ju att när jag byter luftfiltret med mina oljiga fingrar på min bil att det existerar.
Tiden är endast en illusion.

Ålder är endast en siffra, yttrade en dam som väl kände att rynkornas antal blivit många.

Ja det var något desperat över detta, tiden finns inte utan är endast en siffra, fast endast en titt i spegeln motsäger detta.

Jag var på passexpeditionen i GBB idag och och skulle fixa ett nytt nationellt-id kort. Efter fotograferingen fick jag se hur det nya kortet ser ut, va fan endast 5 år sen senast, varför ser jag tio år äldre ut sa jag till tjejen bakom luckan. Fast detta hör du väl 100 ggr om dagen sa jag till henne. Jadå, sa hon, såg bra ut tjejen /kvinnan, drömmer fortfarande.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18516
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är tid?

Inläggav Algotezza » 07 feb 2024 04:05

Finns det någon som ser ut som sig själv på sitt ID-kort eller körkort? Det är ju förbjudet att le när de tar bilden.

Tidens siffror sätter spår i ansiktet...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är tid?

Inläggav Anders » 07 feb 2024 08:59

Algotezza skrev:Finns det någon som ser ut som sig själv på sitt ID-kort eller körkort? Det är ju förbjudet att le när de tar bilden.

Tidens siffror sätter spår i ansiktet...

Har läckande avlopp i huset, för närvarande ser jag nog ut som på bilden rätt ofta.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster