Vad är tid?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 21 apr 2017 00:55

Eldöga skrev:
Pilatus skrev:Talet tre existerar som en abstraktion av alla mängder med tre element.

Klokt svar, Så kan man också tänka, och det är helt sant, Men vi måste skilja på tankeformen och de riktiga objekten, Talet tre är trotts allt en tankeform, Tar du bort alla fysiska objekt i hela universum utom dig själv kan du fortfarande tänka på talet tre, Efterssom det är något annat alltså en tankeform,

Det finns ju sådana substantiv som saknar substantiell form, t ex kärlek, vänskap och svek. Dessa tre känslor är egentligen något mer än en kylig tankeform. Det borde gå att gruppera många andra abstrakta element.
Moderator

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Vad är tid

Inläggav cawi » 22 apr 2017 00:34

All altruistisk kärlek binder människor samman Men, varför accepteras i grunden egoistisk kärlek då kända varianter av egoism ej hålls varligt..!
..~

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Vad är tid

Inläggav cawi » 22 apr 2017 02:21

Tankeformalia... Då egoist 1 och 1 blir 2 och 2 krystar fram egenarten 3 beses då 3 som helhetsegoist ~ 1 2 3 står vidöppet för genmälen, tänk..!
..~

Användarvisningsbild
Eldöga
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 apr 2017 17:50

Re: Vad är tid

Inläggav Eldöga » 23 apr 2017 21:52

Pilatus skrev:Det finns ju sådana substantiv som saknar substantiell form, t ex kärlek, vänskap och svek. Dessa tre känslor är egentligen något mer än en kylig tankeform. Det borde gå att gruppera många andra abstrakta element.
Det går säkert,

Användarvisningsbild
Eldöga
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 apr 2017 17:50

Re: Vad är tid

Inläggav Eldöga » 23 apr 2017 21:54

cawi skrev:All altruistisk kärlek binder människor samman Men, varför accepteras i grunden egoistisk kärlek då kända varianter av egoism ej hålls varligt..!
Jadu även egoism måste nog hanteras, Jag kan känna att jag kan unna mig en god glass på balkongen utan att behöva rusa ut för att en alkoholist vill ha hjälp in med öl påsen, Det får han allt klara själv, Men sen är vart går gränsen, Har han dock ont i ett ben får man offra sig lite och hjälpa till, Egoismens sociala gränser kanske det handlar om,

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 23 apr 2017 22:37

Eldöga skrev:
cawi skrev:All altruistisk kärlek binder människor samman Men, varför accepteras i grunden egoistisk kärlek då kända varianter av egoism ej hålls varligt..!

Jadu även egoism måste nog hanteras, Jag kan känna att jag kan unna mig en god glass på balkongen utan att behöva rusa ut för att en alkoholist vill ha hjälp in med öl påsen, Det får han allt klara själv, Men sen är vart går gränsen, Har han dock ont i ett ben får man offra sig lite och hjälpa till, Egoismens sociala gränser kanske det handlar om,

Egoistisk kärlek framstår som en orimlighet. Egoism handlar om att man ska göra det som är i ens egenintresse. Kärlek handlar om känslor som präglas av ömhet, tillgivenhet och villighet till uppoffring. Det uppstår då lätt konflikter om behovet av en verklig uppoffring kommer i konflikt med egenintresset.

Men det kanske inte svarar på trådens ämne om tid?
Moderator

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är tid

Inläggav xion » 24 apr 2017 07:17

ThinkThat skrev:Tiden är som den där klassiska kolakaramellen som räcker i 24 h och fastnar i tänderna.
En annan godis, kommer ihåg från barndomen, var dessa salmiakstänger som gick att köpa i apoteket, svarta bitar som såg ut som asfalt, lätt och ledigt suges dessa i 48 h. Billigt nöje.

Ovanstående text visar med önskvärd tydlighet att tiden är en godis som man kan suga på i all evighet utan att komma någonvart.

=D> :lol:

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Vad är tid

Inläggav cawi » 28 apr 2017 00:06

Vågar man trösta sin frustrationsbegåvning med sanna insikter når man med garanti snart fram till att varenda människa (uti vis mån) lever som någon annan och Där, inser man raskt att det ej är var och en förunnat att bli funnen av sitt sanna Jag, oavsett hur man minns sin första cykel...
..~

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är tid

Inläggav Esther » 20 feb 2018 09:19

Tiden i att följa tankarna på deltagarna - från tiden och frågan till tanken om rimligheten i den egocentriska kärleken...- bättre sagt orimligheten!
:)
underbart!

Frågan är kanske avseende tid om : varför vill vi definiera den som en egenskap i något?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 20 feb 2018 11:04

Esther skrev:Frågan är kanske avseende tid om : varför vill vi definiera den som en egenskap i något?

I oss som upplevelse, eller i naturen på den mest fundamentala nivån. Vi tenderar att välja ett av alternativen, eller att helt välja bort tiden.


Shortest ever flash of light snaps image of laser pulse
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är tid

Inläggav Esther » 20 feb 2018 11:10

Pilatus skrev:
Esther skrev:Frågan är kanske avseende tid om : varför vill vi definiera den som en egenskap i något?

I oss som upplevelse, eller i naturen på den mest fundamentala nivån. Vi tenderar att välja ett av alternativen, eller att helt välja bort tiden.


Shortest ever flash of light snaps image of laser pulse


Varför kan vi inte välja bort båda (som båda är sanna) och förlägga tiden där den hör hemma?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 20 feb 2018 12:30

Esther skrev:Varför kan vi inte välja bort båda (som båda är sanna) och förlägga tiden där den hör hemma?

Utan möjlighet att mäta tid skulle vi inte kunnat utveckla sjöfarten, att beräkna longituden genom att beräkna skillnaden mellan tiden på navigatörens ort och tiden på någon referens-ort med en klocka. Man kunde hjälpligt använda månen som en klocka i rymden. Noggranna klockor, anpassade för bruk ombord, fanns inte och verkade vara mycket svåra att tillverka.

Bild
John Harrisons marina ur (1759)
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är tid

Inläggav Esther » 20 feb 2018 12:39

Pilatus skrev:
Esther skrev:Varför kan vi inte välja bort båda (som båda är sanna) och förlägga tiden där den hör hemma?

Utan möjlighet att mäta tid skulle vi inte kunnat utveckla sjöfarten, att beräkna longituden genom att beräkna skillnaden mellan tiden på navigatörens ort och tiden på någon referens-ort med en klocka. Man kunde hjälpligt använda månen som en klocka i rymden. Noggranna klockor, anpassade för bruk ombord, fanns inte och verkade vara mycket svåra att tillverka.

Bild
John Harrisons marina ur (1759)



:) jag älskar din envishet - den är notable och mycket fin egenskap --- skam den som ger sig :) - du har rätt.
MEN det var inte vad jag frågade dig.
Jag sa redan att detta som du nu påpekar är sant - men frågade dig om: varför förlägger inte vi tiden där den hör hemma?
Egentligen.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är tid

Inläggav Esther » 20 feb 2018 12:43

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Varför kan vi inte välja bort båda (som båda är sanna) och förlägga tiden där den hör hemma?

Utan möjlighet att mäta tid skulle vi inte kunnat utveckla sjöfarten, att beräkna longituden genom att beräkna skillnaden mellan tiden på navigatörens ort och tiden på någon referens-ort med en klocka. Man kunde hjälpligt använda månen som en klocka i rymden. Noggranna klockor, anpassade för bruk ombord, fanns inte och verkade vara mycket svåra att tillverka.

Bild
John Harrisons marina ur (1759)



:) jag älskar din envishet - den är notable och mycket fin egenskap --- skam den som ger sig :) - du har rätt.
MEN det var inte vad jag frågade dig.
Jag sa redan att detta som du nu påpekar är sant - men frågade dig om: varför förlägger inte vi tiden där den hör hemma?
Egentligen.


Det jag förteg .. men nu erkänner är också en annan sak jag uppriktigt beundrar och ser upp till samt därmed också älskar med dina inlägg --- det är DETALJERNA --- du lägger upp ett (utvalt) ur. Själva saken i sig ;) - är en slags liten not om dig som individ.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är tid

Inläggav Esther » 20 feb 2018 12:51

Och låt dig inte avskräckas av min oförblommerade förtjusning över ditt gestaltande av dina inlägg med tydliga avtryck av din persons väsen :)... det är bara intentionslös glädje, som jag delar med mig.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster