Vad är tid?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid

Inläggav Smisk » 28 dec 2022 09:54

Pollen skrev:
Smisk skrev:
Marksa skrev:
Vad jag förstår så använder vi begreppet tid som verktyg för att mäta rörelse och ange positioner. Rörelser i detta fall är allt ifrån åldrande, sönderfall, relativ acceleration osv. Allt gott och naturvetenskapligt....
Att vi upplever tid i psykologisk mening. Låter som en felskrivning i sig. Detta fenomen torde kunna beskrivas inom naturvetenskapen och vara en del av forskningen kring hur medvetandet fungerar tänker jag.
Psykologens arbete börjar när denna inre tidsuppfattning inte fungerar optimalt.


Att vi kan mäta händelser av fenomen i erfaren tid är det ingen tvekan om, men vad själva tiden som fenomen är måste vara en helt annan sak. Vad säger naturvetenskapen om det är frågan?
Glädjande att Smisk säger "Att vi kan mäta händelser av fenomen i erfaren tid är det ingen tvekan om".
Också att tiden är ett "fenomen".



Det verkar som du antyder att det finns något problem här. Vad är problemet menar jag?

Förstår du vad jag menar med det jag skriver först och främst?

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid

Inläggav Smisk » 28 dec 2022 10:19

Pilatus skrev:
Pollen skrev:
Smisk skrev:Att vi kan mäta händelser av fenomen i erfaren tid är det ingen tvekan om, men vad själva tiden som fenomen är måste vara en helt annan sak. Vad säger naturvetenskapen om det är frågan?

Glädjande att Smisk säger "Att vi kan mäta händelser av fenomen i erfaren tid är det ingen tvekan om".
Också att tiden är ett "fenomen".

Smisk skriver att vi kan mäta händelser. Han preciserar: av fenomen i erfaren tid. Hur gör vi då och vad är det för slags fenomen som Smisk anser mätbara i erfaren tid? Är tiden något reellt, eller är det endast ett fenomen i något vi upplever som tid?


Precis korrekt fråga enligt mig :)

Möjligen kan man lyfta att begreppet "endast" i den texten inte bör syfta på att tiden är ditten eller datten på förhand.
Oavsett vad tid kan tänkas vara så kanske det inte är "endast" men bör tänka. Man bör vara öppen och inte fylla i på förhand bestämda saker i begreppet tid. Istället bör man se saken ur flera perspektiv för att få en så tydlig klarhet om den man kan. Vetenskapligt bör man kunna utföra experiment som kan falsifiera det man menar att "tid är", om det är frågan man menar att man svarar på med den metoden.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 28 dec 2022 10:38

Smisk skrev:
Pilatus skrev:Smisk skriver att vi kan mäta händelser. Han preciserar: av fenomen i erfaren tid. Hur gör vi då och vad är det för slags fenomen som Smisk anser mätbara i erfaren tid? Är tiden något reellt, eller är det endast ett fenomen i något vi upplever som tid?

Precis korrekt fråga enligt mig :)

Frågan var ställd till dig, Smisk.
Moderator

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad är tid

Inläggav Marksa » 28 dec 2022 11:00

Smisk skrev:
Marksa skrev:
Pilatus skrev:Upplåst igen. Men skilj mellan hur vi upplever tid i psykologisk mening (kan diskuteras under Psykologi) och vad vi kan veta genom beräkningar av astronomiska fakta och rena observationer.


Vad jag förstår så använder vi begreppet tid som verktyg för att mäta rörelse och ange positioner. Rörelser i detta fall är allt ifrån åldrande, sönderfall, relativ acceleration osv. Allt gott och naturvetenskapligt....
Att vi upplever tid i psykologisk mening. Låter som en felskrivning i sig. Detta fenomen torde kunna beskrivas inom naturvetenskapen och vara en del av forskningen kring hur medvetandet fungerar tänker jag.
Psykologens arbete börjar när denna inre tidsuppfattning inte fungerar optimalt.


Att vi kan mäta händelser av fenomen i erfaren tid är det ingen tvekan om, men vad själva tiden som fenomen är måste vara en helt annan sak. Vad säger naturvetenskapen om det är frågan?


Tiden som fenomen? Tiden som måttstock skulle jag säga, mätinstrument alltid i relation till något. Tiden som förändring av rummet. Varför måste det vara något annat? det är min fråga.
Erfaren tid? då bör någon erfara detta. Jag väntar just nu på att min bil skall bli varm, jag erfar detta och vet på ett ungefär när jag skall gå ut till en varm bil, (om inte denna sortering av händelser inträffar kan jag inte känna att jag lever), kan också med mätt tid säga att det brukar ta 20 minuter.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad är tid

Inläggav Marksa » 28 dec 2022 12:53

Tiden som inte finns.
I kvantfysiken pratar man kvantsammanflätning, där partiklar som är sammanflätade, ser ut att som att en förändring i den ena partikeln omedelbart och utan tidsfördröjning påverkar till en spegling i den andra sammanflätade partikeln oberoende av avståndet dem emellan. Tid och rum försvinner eller saknar en för människan uppfattningsbar referens.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad är tid

Inläggav Marksa » 28 dec 2022 13:00

Pilatus skrev:
Marksa skrev:
Pilatus skrev:Upplåst igen. Men skilj mellan hur vi upplever tid i psykologisk mening (kan diskuteras under Psykologi) och vad vi kan veta genom beräkningar av astronomiska fakta och rena observationer.

Detta fenomen [att vi upplever tid] torde kunna beskrivas inom naturvetenskapen ...

Visserligen kan man ha vida definitioner, men det är bättre att beskriva begreppen så exakt vi kan och då säger vi att naturvetenskap enbart handlar om den fysiska världen. Vad vi upplever och hur vi reagerar tillhör ett annat fack, psykologi, som räknas till humanvetenskaperna.

Jag kan till del hålla med dig Pilatus, det blir enklare så. Men om man vidmakthåller en världsbild där den fysiska värden är den som dikterar så torde även medvetandets fysiologi och funktion kunne beskrivas naturvetenskapligt.
Läste "being you" av Anil Seth i somras mycket intressant läsning.
Varje dag är en resa.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid

Inläggav Smisk » 28 dec 2022 13:10

Pilatus skrev:
Smisk skrev:
Pilatus skrev:Smisk skriver att vi kan mäta händelser. Han preciserar: av fenomen i erfaren tid. Hur gör vi då och vad är det för slags fenomen som Smisk anser mätbara i erfaren tid? Är tiden något reellt, eller är det endast ett fenomen i något vi upplever som tid?

Precis korrekt fråga enligt mig :)

Frågan var ställd till dig, Smisk.


Det är frågan jag ställer och påpekar att den är obesvarad.

Den jag ställde till dig va vad du menar med: "Skilj på olika pronomina, Smisk."?

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid

Inläggav Smisk » 28 dec 2022 13:24

Marksa skrev:Tiden som fenomen? Tiden som måttstock skulle jag säga, mätinstrument alltid i relation till något. Tiden som förändring av rummet. Varför måste det vara något annat? det är min fråga.
Erfaren tid? då bör någon erfara detta. Jag väntar just nu på att min bil skall bli varm, jag erfar detta och vet på ett ungefär när jag skall gå ut till en varm bil, (om inte denna sortering av händelser inträffar kan jag inte känna att jag lever), kan också med mätt tid säga att det brukar ta 20 minuter.


Det du talar om är saker i erfaren tid, det är det inga tvivel om.

Vad menar du med förändring av rum? Vad är rum? Existerar rum?
Är inte rum något som "inte är"?

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid

Inläggav Smisk » 28 dec 2022 13:40

Marksa skrev:Tiden som inte finns.
I kvantfysiken pratar man kvantsammanflätning, där partiklar som är sammanflätade, ser ut att som att en förändring i den ena partikeln omedelbart och utan tidsfördröjning påverkar till en spegling i den andra sammanflätade partikeln oberoende av avståndet dem emellan. Tid och rum försvinner eller saknar en för människan uppfattningsbar referens.


Uppfattningsbarheten saknas i detta fall. Den saknas även när vi sover.

Om vi leker med tanken att vi frågar "vad är gul?".
Gulheten vi erfar är delvis något som existerar men som blir lurigt att förklara.
Gul är ett sammansatt fenomen där ljus och våra förmågor att hantera ljuset tillsammans skapar gulheten.

Som Kant påpekat så är tid en nödvändig del av erfarenheten, på samma sätt som ögat är för gulheten.
Frågan "Vad är tid?" kräver att vi vet hur detta fungerar och att vi väl definierar vad vi menar med tid osv.

Jag ifrågasätter att vi kan veta något om tid oberoende av erfarenheten. Inga argument jag har sett verkar tyda på motsatsen. De flesta saker som nämns på detta forum bygger på att man inte förstår frågan som jag uppfattar det.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad är tid

Inläggav Marksa » 28 dec 2022 13:47

Smisk skrev:
Marksa skrev:Tiden som fenomen? Tiden som måttstock skulle jag säga, mätinstrument alltid i relation till något. Tiden som förändring av rummet. Varför måste det vara något annat? det är min fråga.
Erfaren tid? då bör någon erfara detta. Jag väntar just nu på att min bil skall bli varm, jag erfar detta och vet på ett ungefär när jag skall gå ut till en varm bil, (om inte denna sortering av händelser inträffar kan jag inte känna att jag lever), kan också med mätt tid säga att det brukar ta 20 minuter.


Smisk skrev:Det du talar om är saker i erfaren tid, det är det inga tvivel om.

Okey, om allt inom citatet ovan är erfaren tid, och detta går att mäta i relation till något vedertaget i människans värld, vad återstår att bevisa?

Smisk skrev:Vad menar du med förändring av rum? Vad är rum? Existerar rum?
Är inte rum något som "inte är"?

Det som inte är? det brukar benämnas tomrum. Annars så pratar jag om det som för oss ter sig som det 3 dimentionella rummet som vi är i och vi förstår att vara våran rumslighet. Alldrig kvar på samma plats och alltid i förändring.
Varje dag är en resa.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid

Inläggav Smisk » 28 dec 2022 14:08

Marksa skrev:Okey, om allt inom citatet ovan är erfaren tid, och detta går att mäta i relation till något vedertaget i människans värld, vad återstår att bevisa?


Vad menar du att vi med detta vet om tidens natur?
Denna text verkar antyda antingen att vi vet att tiden är helt i vårat inre eller att den inte är det, oklart vilket.


Marksa skrev:Det som inte är? det brukar benämnas tomrum. Annars så pratar jag om det som för oss ter sig som det 3 dimentionella rummet som vi är i och vi förstår att vara våran rumslighet. Alldrig kvar på samma plats och alltid i förändring.


Precis, tomrum är något som "inte är". Du verkar mena att det "är något", frågan är vad?

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad är tid

Inläggav Marksa » 28 dec 2022 14:33

Smisk skrev:
Marksa skrev:Okey, om allt inom citatet ovan är erfaren tid, och detta går att mäta i relation till något vedertaget i människans värld, vad återstår att bevisa?


Vad menar du att vi med detta vet om tidens natur?
Denna text verkar antyda antingen att vi vet att tiden är helt i vårat inre eller att den inte är det, oklart vilket.


Varför gör du så här? du menar ovan i det citertde inlägget att inlägget (mitt) endast handlar om erfaren tid. Då köper jag det påståedet, Och eftersom jag i samma stycke ovan också skrev om att begreppet tid i vår värld är en måttstock med en i vår värls inneboende relation (finns fler att välja på). Så funderade jag på var problemet ligger därav min fråga. Du har nu svarat på detta.
Jag har ju på intet sett här pratat om tidens natur, endast om tiden som en måttsåck som fungerar i människans värld.


Smisk skrev:
Marksa skrev:Det som inte är? det brukar benämnas tomrum. Annars så pratar jag om det som för oss ter sig som det 3 dimentionella rummet som vi är i och vi förstår att vara våran rumslighet. Alldrig kvar på samma plats och alltid i förändring.


Precis, tomrum är något som "inte är". Du verkar mena att det "är något", frågan är vad?


Har alldrig pratat om tomrum, det var du som misstog dig, förklaringen från mig finns härovan.
Vi kan ta denna diskution på vilken nivå som hellst. Vi kan ha en tanke att prata om tid och rum med människan som referens. Vi kan ta det på ett gudomligt plan (där tid är något helt annat) om det passar, vi kan även föra in flera dimentioner i vårat samtal eller varför inte kvantmekanink.
Välj din väg frammåt..Men ställ inte en fråga till mig om tidens natur bara taget ur luften..
Varje dag är en resa.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid

Inläggav Smisk » 28 dec 2022 16:35

Marksa skrev:Varför gör du så här? du menar ovan i det citertde inlägget att inlägget (mitt) endast handlar om erfaren tid. Då köper jag det påståedet, Och eftersom jag i samma stycke ovan också skrev om att begreppet tid i vår värld är en måttstock med en i vår värls inneboende relation (finns fler att välja på). Så funderade jag på var problemet ligger därav min fråga. Du har nu svarat på detta.
Jag har ju på intet sett här pratat om tidens natur, endast om tiden som en måttsåck som fungerar i människans värld.


Jag vet inte vad du menar med detta?

Marksa skrev:Har alldrig pratat om tomrum, det var du som misstog dig, förklaringen från mig finns härovan.
Vi kan ta denna diskution på vilken nivå som hellst. Vi kan ha en tanke att prata om tid och rum med människan som referens. Vi kan ta det på ett gudomligt plan (där tid är något helt annat) om det passar, vi kan även föra in flera dimentioner i vårat samtal eller varför inte kvantmekanink.
Välj din väg frammåt..Men ställ inte en fråga till mig om tidens natur bara taget ur luften..


Jag ställer vilka frågor jag vill faktiskt, det bestämmer inte du. :^o 8)
Jag tror du missförstår mig? Det är bara frågor.


Jag uppfattade det som att du talar om rum då du skriver det flera gånger.
Exempel: "Tiden som fenomen? Tiden som måttstock skulle jag säga, mätinstrument alltid i relation till något. Tiden som förändring av rummet. Varför måste det vara något annat? det är min fråga."

Då flyttas horisonten på frågan, "vad är förändringar i rum?".
Vad är då rum? Är inte rum något som "INTE existerar"?
Om rum då är ett begrepp på något som saknar existens och händelser är händelser AV denna får man utreda vad man menar med dessa saker för att kunna svara på "vad tid är".

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad är tid

Inläggav Marksa » 28 dec 2022 17:58

En intressant övning:
Vad är rum?
Rum, Rumslighet, Rummets 3 dimensioner.
Rummet med människan som mått?
Ett tomt rum är aldrig riktigt tomt.
Rummets innehåll.
Vad fyller ett rum.
Energi (värme, rörelse, kvantpartiklar, atomer).
Molekyler av olika slag, vatten, luft, ädelgaser. Prutt av olika slag.
Bord och stolar mat och kaffekoppar.
Ett större perspektiv:
Vägar berg och dalar.
Byar städer och fabriker.
Länder kontinenter och hav.
Ett ännu större perspektiv:
Planeter månar och stjärnor.
Svarta hål….
Märk väl, tomrummet mellan dessa är på intet sett tomt, det existerar inget tomt rum. Utan man börjar om från början med elementarpartiklar som susar fram med näst intill ljusets hastighet. Där någonstans kan vi börja prata om vad tid i rummet är.
Varje dag är en resa.

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vad är tid

Inläggav Vertumnus » 28 dec 2022 18:17

All materia motsvarar en frekvens. Tid är bokhållning av frekvens . Tid finns där materia finns. Så snart energi organiseras i den form vi kallar materia börjar klockan ticka.

På Samma vis som med tiden uppstår rummet genom materien. Rum och tid finns eftersom existensen av materia kräver det. Rummet är dess utbredning, tiden dess frekvens. Till materiens utbredning hör även gravitationen. Rummet expanderar med samma hastighet som gravitationen breder ut sig.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster