Vad är tid?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad är tid

Inläggav Illusionen » 27 feb 2018 18:56

xion skrev:
Illusionen skrev:
xion skrev:Det blir lite risk för rundgång, men tid är väl det man mäter med klockor?

Där har du ett exempel på en sån där gräns som jag inte förmår överskrida.
Jag är inte så skicklig på att ta till mig text. Det bara snurrar i huvet när jag läser det där.
.


Xion,

Pilatus konstaterade tidigare att tröskeln för att ta sig in i mitt koncept är avskräckande hög,
och så förhåller det sig kanske. Man får inte detta utan att anstränga sig, och då måste det få
ta sin tid. Flertalet som läser mina inlägg gör det antagligen i förhoppningen att man efter att ha
läst ett inlägg ska ha hela bilden klar för sig, men då blir man nog besviken. Om du trots detta är
intresserad så är mitt råd att i ett första steg begränsa dig till de elektromagnetiska fälten.
Modellen som tillämpas i konceptet måste inrymma, och vara i överensstämmelse med, fälten,
för att vara trovärdig. Fälten verifierar därigenom indirekt modellen.
Fälten löper som en röd tråd genom konceptet, och är abstrakta till sin natur.
Fälthastigheten i vakuum är c. Fundera gärna kring varför fälten har en konstant relation (c)
AVSTÅND / TID, och varför fälten i rummet är orienterade 90 grader relativt varandra.
Konceptet förklarar och ger svaret.
När du studerat, och tagit del av fältens egenskaper kommer du att finna att vissa resonemang som
baseras enbart på vår reella förnimbara verklighet haltar, och kan ifrågasättas.
Fälten är m a o lite av en språngbräda in i konceptet.

Mitt intresse för fälten har sitt ursprung i det problem vi inledningsvis står inför, när frågor
om universums natur skall utforskas och besvaras. Begrundar du detta förstår du behovet
av att förklara begreppet ”jaget” och dess subjektiva och komplexa relation till vår verklighets s k
rum-tid, alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen/förnimmelsen, kan uppstå ur, och/eller kopplas
via samband till, något materiellt. Materia beskrivs via de elektromagnetiska fälten och dess egenskaper.
Notera här att det materiella (materia) är ett begrepp som är kopplat till (≈ en funktion av) den
verklighet via tycker oss förnimma via rumtiden, och är således beroende av ”jagets” struktur.
Materia inkl fälten är m a o ett internt rumtiden-begrepp. Fälten kan med detta betraktelsesätt anses
utgöra filosofins fundament, och i förlängningen nyckeln till svaren på de stora frågorna inom filosofin.


/ Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=JNgqxedGL2w
Bild
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är tid

Inläggav klorofyll » 27 feb 2018 19:45

Illusionen skrev:Bild

Jag kom att tänka på en sak. En tryckvåg som exempel kommer av att jag använder rösten... Består ju av varierande sammanpressad luft i intervall.
Elektromagnetisk strålning tänker jag på då, det är ju både elektrisk och magnetisk... Hur ser denna våg ut? Kan det vara så att det egentligen är två vågor och att den ena är lite före den andra, som i ett koppel..?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 27 feb 2018 19:55

klorofyll skrev:Jag kom att tänka på en sak. En tryckvåg som exempel kommer av att jag använder rösten... Består ju av varierande sammanpressad luft i intervall.
Elektromagnetisk strålning tänker jag på då, det är ju både elektrisk och magnetisk... Hur ser denna våg ut? Kan det vara så att det egentligen är två vågor och att den ena är lite före den andra, som i ett koppel..?

Nej, nej, varför lägger du ut Illusionens bild?

Elektromagnetiska vågor kan beskrivas som transversella vågor, där de elektriska och magnetiska fälten har riktningar vinkelräta mot utbredningsriktningen.

Motsatsen är longitudinella vågor (kompressionsvågor), som till exempel ljud.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är tid

Inläggav Esther » 27 feb 2018 23:09

Vad är tid - om inte det som gick och är och kommer
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är tid

Inläggav Algotezza » 28 feb 2018 08:04

Esther skrev:Vad är tid - om inte det som gick och är och kommer


Linjär tidssyn... den kristna tidssynen...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är tid

Inläggav Esther » 28 feb 2018 08:07

Algotezza skrev:
Esther skrev:Vad är tid - om inte det som gick och är och kommer


Linjär tidssyn... den kristna tidssynen...


Nej - inte speciellt kristen... mer hellenistisk.
Den kristna är holistisk
:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är tid

Inläggav Algotezza » 28 feb 2018 08:18

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:Vad är tid - om inte det som gick och är och kommer


Linjär tidssyn... den kristna tidssynen...


Nej - inte speciellt kristen... mer hellenistisk.
Den kristna är holistisk
:)


Hur menar du då?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är tid

Inläggav Esther » 28 feb 2018 08:22

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Linjär tidssyn... den kristna tidssynen...


Nej - inte speciellt kristen... mer hellenistisk.
Den kristna är holistisk
:)


Hur menar du då?


jo... man ser helheten. Inte den linjära tiden som linjär utan som en helhet och därmed som en evighetsymbol och inte ett rakt streck.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad är tid

Inläggav Illusionen » 28 feb 2018 09:29

klorofyll skrev:
Illusionen skrev:

Jag kom att tänka på en sak. En tryckvåg som exempel kommer av att jag använder rösten...
Består ju av varierande sammanpressad luft i intervall.
Elektromagnetisk strålning tänker jag på då, det är ju både elektrisk och magnetisk... Hur ser denna våg ut?
Kan det vara så att det egentligen är två vågor och att den ena är lite före den andra, som i ett koppel..?


I sammanfattningen skriver jag citat,
”Balanskriteriet ∆Ø har karaktär av dubbelnatur, och skrivs därför som 2∆Ø.
2∆Ø symboliserar således två olika skepnader/strukturer för att därigenom sammantaget vara i balans inom växelverkan.
ΔØ anknyter till de elektromagnetiska fälten inkl de s k fundamentala konstanterna, εo och μo.
Dessa konstanter kan betraktas som de yttersta ”utposterna”, mot det för oss okända.”

En fråga som du förslagsvis bör söka svaret på är vilka strukturer (i vakuum!) fälten innefattar och refererar till
för att atomärt kunna illustreras så som i figuren.

/ Illusionen
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är tid

Inläggav xion » 28 feb 2018 09:35

Illusionen skrev:
xion skrev:
Illusionen skrev:
Där har du ett exempel på en sån där gräns som jag inte förmår överskrida.
Jag är inte så skicklig på att ta till mig text. Det bara snurrar i huvet när jag läser det där.
.


Xion,

Pilatus konstaterade tidigare att tröskeln för att ta sig in i mitt koncept är avskräckande hög,
och så förhåller det sig kanske. Man får inte detta utan att anstränga sig, och då måste det få
ta sin tid. Flertalet som läser mina inlägg gör det antagligen i förhoppningen att man efter att ha
läst ett inlägg ska ha hela bilden klar för sig, men då blir man nog besviken. Om du trots detta är
intresserad så är mitt råd att i ett första steg begränsa dig till de elektromagnetiska fälten.
Modellen som tillämpas i konceptet måste inrymma, och vara i överensstämmelse med, fälten,
för att vara trovärdig. Fälten verifierar därigenom indirekt modellen.
Fälten löper som en röd tråd genom konceptet, och är abstrakta till sin natur.
Fälthastigheten i vakuum är c. Fundera gärna kring varför fälten har en konstant relation (c)
AVSTÅND / TID, och varför fälten i rummet är orienterade 90 grader relativt varandra.
Konceptet förklarar och ger svaret.
När du studerat, och tagit del av fältens egenskaper kommer du att finna att vissa resonemang som
baseras enbart på vår reella förnimbara verklighet haltar, och kan ifrågasättas.
Fälten är m a o lite av en språngbräda in i konceptet.

/ Illusionen

Pax vobiscum.

Tack för försöket.
Jag är lat av naturen. När jag stöter på problem låter jag dom "ligga till sig" så kanske dom löser sig själva.(för närvarande väntar jag på att snön ska smälta bort och att disken ska diska sig själv)
Invecklade texter har jag svårt för. Jag kommer nämligen inte ihåg vad jag har läst. När det gäller läsförståelse är jag däremot bättre än facit.
Elektromagnetiska fält låter jobbigt. Gravitation däremot skulle jag vilja lära mig förstå. Det verkar vara en grundbult när det gäller makroperspektivet

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad är tid

Inläggav Illusionen » 28 feb 2018 10:17

xion skrev:
Illusionen skrev:
xion skrev:Där har du ett exempel på en sån där gräns som jag inte förmår överskrida.
Jag är inte så skicklig på att ta till mig text. Det bara snurrar i huvet när jag läser det där.
.


Xion,

Pilatus konstaterade tidigare att tröskeln för att ta sig in i mitt koncept är avskräckande hög,
och så förhåller det sig kanske. Man får inte detta utan att anstränga sig, och då måste det få
ta sin tid. Flertalet som läser mina inlägg gör det antagligen i förhoppningen att man efter att ha
läst ett inlägg ska ha hela bilden klar för sig, men då blir man nog besviken. Om du trots detta är
intresserad så är mitt råd att i ett första steg begränsa dig till de elektromagnetiska fälten.
Modellen som tillämpas i konceptet måste inrymma, och vara i överensstämmelse med, fälten,
för att vara trovärdig. Fälten verifierar därigenom indirekt modellen.
Fälten löper som en röd tråd genom konceptet, och är abstrakta till sin natur.
Fälthastigheten i vakuum är c. Fundera gärna kring varför fälten har en konstant relation (c)
AVSTÅND / TID, och varför fälten i rummet är orienterade 90 grader relativt varandra.
Konceptet förklarar och ger svaret.
När du studerat, och tagit del av fältens egenskaper kommer du att finna att vissa resonemang som
baseras enbart på vår reella förnimbara verklighet haltar, och kan ifrågasättas.
Fälten är m a o lite av en språngbräda in i konceptet.

/ Illusionen

Pax vobiscum.

Tack för försöket.
Jag är lat av naturen. När jag stöter på problem låter jag dom "ligga till sig" så kanske dom löser sig själva.(för närvarande väntar jag på att snön ska smälta bort och att disken ska diska sig själv)
Invecklade texter har jag svårt för. Jag kommer nämligen inte ihåg vad jag har läst. När det gäller läsförståelse är jag däremot bättre än facit.
Elektromagnetiska fält låter jobbigt. Gravitation däremot skulle jag vilja lära mig förstå. Det verkar vara en grundbult när det gäller makroperspektivet


Det jag beskriver i mitt föregående svar till Klorofyll ger i förlängningen även svar på vad gravitation representerar.
Enkelt uttryckt rör det sig om en obalans mellan aktuella/involverade abstrakta strukturer.

/ Illusionen
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är tid

Inläggav Esther » 28 feb 2018 20:24

Illusionen skrev:
Det jag beskriver i mitt föregående svar till Klorofyll ger i förlängningen även svar på vad gravitation representerar.
Enkelt uttryckt rör det sig om en obalans mellan aktuella/involverade abstrakta strukturer.

/ Illusionen


http://fy.chalmers.se/~tfemc/Gravitation/
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är tid

Inläggav Esther » 01 mar 2018 08:37

gravitation representerar.
Enkelt uttryckt rör det sig om en obalans mellan aktuella/involverade abstrakta strukturer.


Vad är en abstrakt struktur?
Förslag?
Beskrivning, förklaring?

Vore verkligen roligt att se om (räknar inte med att författaren till orden kan säga vad det är han sagt) någon kan ge något exempel på en sådan struktur.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är tid

Inläggav Algotezza » 04 mar 2018 13:34

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:
Nej - inte speciellt kristen... mer hellenistisk.
Den kristna är holistisk
:)


Hur menar du då?


jo... man ser helheten. Inte den linjära tiden som linjär utan som en helhet och därmed som en evighetsymbol och inte ett rakt streck.


Cirkulär? Spiralformad? Sinuskurva?

Gud är A och O, begynnelsen och änden. Midgårdsormen?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är tid

Inläggav Esther » 04 mar 2018 14:32

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Hur menar du då?


jo... man ser helheten. Inte den linjära tiden som linjär utan som en helhet och därmed som en evighetsymbol och inte ett rakt streck.


Cirkulär? Spiralformad? Sinuskurva?

Gud är A och O, begynnelsen och änden. Midgårdsormen?



Intressant :) cirkulära spiralformade elipser - tror jag är närmast...
Veritas vos liberabit


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster