rekoj skrev:Kan instämma med det mesta här. Att tiden är en del av ett narrativ menar jag däremot inte behöver vara något negativt eller problematiskt. Det behöver inte betyda att tiden är mindre sann eller mindre verklig. Det finns andra narrativ som på olika sätt relativiserar och problematiserar tidens innebörd, men jag har svårt att se skäl till varför dessa narrativ ska anses mer sanna eller bättre eller mer verkliga än den konventionella naturvetenskapens narrativ där tidsbegreppet har mer central betydelse.
Jag utgår ifrån att när du talar om konventionella naturvetenskapens narrativ så tänker du dig Newtons Tid och Rum, alltså före Einstein och kvantfysiken. Jag hörde som jag nämnt att Newton talade om detta problem när han först presenterad sina "naturlagar" och att han skulle återkomma till det men aldrig gjorde det. Alltså, problemet med att bevisa tid och rum som absoluta.
rekoj skrev:Jag har själv hamnat i mentalt tillstånd där tidsbegreppet fått annan innebörd för mig. Sådant som tidsresor, baklängestid, olika typer av relativisering av tiden mm, föreföll då som helt naturligt för mig. Det var i samband med att jag umgicks med personer som experimenterade med hallucinogena droger, och som tittade på filmer med existentiella och psykedeliska teman, som jag fick dessa upplevelser. Även om jag själv inte tog några droger, var det som att jag fick inblick i den upplevelsevärlden som droger kan frammana.
Exakt, jag har inte tagit droger men jag har mediterat, utfört olika Yoga och varit på retreats med syfte att stilla medvetandet för att se igenom det. Jag har rent allmänt lätt för att ändra inre tillstånd hos medvetandet med medvetandets hjälp. För mig är det kristallklart hur psykologisk tid är ett dynamiskt inre fenomen som kan påverkas och som har sina funktioner men nödvändigtvis inte någon annan ontologisk status utanför det.
Vi vet alla att tiden uppfattas olika i olika lägen och att den försvinner helt när vi sover och kan alltså koppla den typen av erfaren tid till en dynamisk erfarenhet. Droger påverkar den radikalt det är allmänt känt och de som experimenterar med detta inser allt detta direkt. Vi vet att vi inte kan påverka någon tid eller observera den. Vi måste själva välja var den skall allokeras tillsammans med observationen vi gör "i psykologisk tid", i "beskriven tid". Det är inte "i tid", det är MED tid vi gör det. Det är måttstocken som är tiden.
Jag är helt med på att det inte säger något om hur vida tiden som något fysiken skulle kunna beskriva är en korrekt beskrivning av något i naturen eller inte som jag sagt många gånger. Däremot är det lätt att se att de beskrivningar av psykologisk tid jag gör fungerar som beskrivet, det går att falsifiera. Erfarenheten kan påverkas.
rekoj skrev:På sätt och vis kan jag tycka att det var berikande att ha haft sådana upplevelser, och det är väl nåt som gjort mig mer ödmjuk, och jag kan ha mer respekt för personer som till exempel på olika sätt problematiserar tidsbegreppet. Men att det skulle stå högre i kurs än den vanliga krassa verkligheten som jag annars upplever till vardags? Det ställer jag mig tveksam till. Jag kan acceptera det som olika narrativ som kan stå parallellt med varandra, men det ska mer till för att jag ska vara redo att byta ut ena narrativet till ett annat narrativ.Det finns många fördelar med det konventionella naturvetenskapliga tidsbegreppet...och det är också vad jag upplever att exempelvis Pilatus betonar. Många av tidsbegreppets styrkor kan nog vara svåra att uppfatta eftersom vi tar det för givet.
Som jag ser det är det alltså delvis problematiskt att vi vetenskapligt har en oklar ontologisk grund för universum så jag håller nog inre riktigt med. Det kan påverka vår vardag , världsbild och självbild det är vad mysika traditioner går ut på. Jag som en tidlös själ är något annat än "jag som ett separat föremål" exempelvis.
Vidare så är det samtidigt viktigt att ta med den relevanta kontexten för erfarenheten av "jag och min vardag" och "jag och min tid", bägge perspektiv är relevanta.
Vad Pilatus tenderar att göra är i mitt tycke att försöka säga emot saker han på förhand tagit implicit och inte vara öppen för att det som sägs kan vara viktigt och kanske inte det han tror sägs. Att tid är något vi kan använda inom vetenskapen för att få kunskap från ett tidsobserverbart perspektiv kanske säger mer om förhållandet mellan hur erfarenheten av tid fungerar och hur observerbara fenomen kan kategoriseras med den än de säger något om något tidsfenomen utanför den erfarenheten.
Detta är relevant vetenskapligt, spirituellt och filosofiskt som jag ser det.
Jag minns något tillfälle när jag va barn och fantiserade om "den första röraren", alltså problemet med den första orsaken.
Jag tänkte spontant direkt bort tiden och kände att "vad är det som säger att tiden existerar alls?". Tankeverksamheten stannar då och allt blir helt stilla. Det är alltså delvis så som Krishnamurti ofta påverkar att "tanken är tid". Psykologisk tid är tänkt tid, tänkt tid är ett sätt att sortera saker på i första hand som Kant påpekat.
Tid fungerar dåligt i kvantteorin, det är för att intellektet kommer i kontakt med dess egna begränsningar. Intellektet krävs för att sortera saker som sammanhängande/motsägelsefri kunskap och observationerna av världen stämmer inte med den sorteringen som den görs i tid av alla saker och ur alla perspektiv. Den stämmer illa med observationerna på kvantnivå så här långt.
Det skrevs ett gäng böcker om just detta när kvantfysiken utvecklades och ett gäng av dem förhåller spirituella insikter till kvantfysiken. Man kan kritisera det greppet men den intressanta är att uppfattningen av världen inte nödvändigtvis är så som den naiva realismen visar den för oss. Vad vetenskapens moderna tolkningar ger oss är inte den erfarenheten utan abstrakta modeller som härleds från beräkningar och observationer. Alltså inte någon världsbild som pragmatiskt fungerar i vardagen.
Tid är erfarenhet och tänkande som är nödvändig för att fungera i vardagen.
Är det något "verkligt utanför det"?