Vad är tid?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 02 mar 2022 15:45

Smisk skrev:
Pilatus skrev:Det är bara det att Smisk verkar oförmögen att förklara vad psykologisk tid skulle vara. Hur uppstår fenomenet? Är det något som endast finns i Smisks medvetande? Eller kan det förklaras behavioristiskt?

Smisk skriver om tid under fliken Naturvetenskap, men det enda han säger är att "psykologisk tid" existerar. Hur definierar psykologerna tid och vad kan du själv berätta om detta begrepp, Smisk? Har det något innehåll?

Psykologisk tid är som sagt det vi upplever som tid. Jag menar alltså att jag inte avvisar tid som psykologiskt fenomen, det är allt.

Hur kan du ha någon kunskap om vad någon annan upplever som "tid"? Du tycks ju inte veta något alls om vad det är du benämner som tid. Psykologer är bra på att beskriva sitt studieområde och har tusentals termer till sin hjälp. Återstår tydligen att beskriva "psykologisk tid". :)
Moderator

Smisk
Inlägg: 3200
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid

Inläggav Smisk » 03 mar 2022 10:56

Pilatus skrev:Hur kan du ha någon kunskap om vad någon annan upplever som "tid"? Du tycks ju inte veta något alls om vad det är du benämner som tid. Psykologer är bra på att beskriva sitt studieområde och har tusentals termer till sin hjälp. Återstår tydligen att beskriva "psykologisk tid". :)


Jag vet precis vad jag benämner som tid och har skrivit det sjukt många gånger här :)

Läs gärna och försök förstå vad jag menar så blir det nog lättare.

Smisk
Inlägg: 3200
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid

Inläggav Smisk » 04 mar 2022 10:25

Pollen skrev:Men är inte frågan:
"Hur kan du ha någon kunskap om vad någon annan upplever som "tid"?"
Du har väl ett svar?


Det är enkelt, jag förstår inte riktigt vad du syftar på. Jag har en erfarenhet av tid och vet att du har samma typ av erfarenhet då alla personer kan jämföras i det avseendet. Vi kan prata om tid, vi vet vad förflutet, nu och framtid är, osv.

Jag har beskrivit vad psykologisk tid är så många gånger så det får räcka, det är bara att läsa i denna och andra trådar ;)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 04 mar 2022 11:33

Smisk skrev:Jag har en erfarenhet av tid och vet att du har samma typ av erfarenhet då alla personer kan jämföras i det avseendet.

Respektera forumets regler! Skriv inte under Naturvetenskap om att du har upplevt "psykologisk tid".
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1332
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad är tid

Inläggav Illusionen » 07 mar 2022 20:00

Smisk skrev:
Pollen skrev:På vilka grunder ska vi tro att Smisk existerar?

Du verkar arg och inte må bra så jag ser ingen poäng att göra annat än att hänvisa dig till psykolog ;)

Smisk,
Hittade bifogad fil av en ren tillfällighet i dag.
Begrunda gärna budskapet som framförs i föredraget, och du finner att detta är ett annorlunda,
men i stort likvärdigt, sätt att, ur ett matematiskt perspektiv, formulera mina tidigare citat A och B.
Föredraget beskriver frågeställningen atomärt, och konceptet anger likaså atomärt, en sannolik orsak, baserad på beskriven komplex ömsesidig växelverkan.
Ingen av de personer du här på FF diskuterar med har redovisat hur de ser på citaten ifråga.

https://www.youtube.com/watch?v=Wsjgtp9XZxo

/Illusionen /Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=0bjB-IWEYI0
https://www.youtube.com/watch?v=mEgfsHqwmpM
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Smisk
Inlägg: 3200
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid

Inläggav Smisk » 08 mar 2022 11:18

Pilatus skrev:
Smisk skrev:Jag har en erfarenhet av tid och vet att du har samma typ av erfarenhet då alla personer kan jämföras i det avseendet.

Respektera forumets regler! Skriv inte under Naturvetenskap om att du har upplevt "psykologisk tid".


Det är något vi vet att tid är. Vi vet att vi erfar tid, det är allt vi vet om den. Alltså vet vi att erfarenhet av tid existerar, det är den jag syftar på.

Vilken tid syftar du på?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 08 mar 2022 11:56

Smisk skrev:
Pilatus skrev:Respektera forumets regler! Skriv inte under Naturvetenskap om att du har upplevt "psykologisk tid".

Det är något vi vet att tid är. Vi vet att vi erfar tid, det är allt vi vet om den. Alltså vet vi att erfarenhet av tid existerar, det är den jag syftar på.

Vilken tid syftar du på?

Med tid avser jag detsamma som vilken person som helst som klarat grundskolan.
Det är dags att öppna en ny tråd där det är ok att radera off topic-inlägg. Smisk beskriver tid som något han upplever. Vad det närmare bestämt är vet han inte.

Dags att stänga här.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 24 dec 2022 11:05

Upplåst igen. Men skilj mellan hur vi upplever tid i psykologisk mening (kan diskuteras under Psykologi) och vad vi kan veta genom beräkningar av astronomiska fakta och rena observationer.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3200
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid

Inläggav Smisk » 27 dec 2022 10:05

Pilatus skrev:Upplåst igen. Men skilj mellan hur vi upplever tid i psykologisk mening (kan diskuteras under Psykologi) och vad vi kan veta genom beräkningar av astronomiska fakta och rena observationer.


Då kan du låsa tråden igen eftersom vi inte verkar kunna veta något om tiden på annat sätt ;)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 27 dec 2022 11:41

Smisk skrev:
Pilatus skrev:Upplåst igen. Men skilj mellan hur vi upplever tid i psykologisk mening (kan diskuteras under Psykologi) och vad vi kan veta genom beräkningar av astronomiska fakta och rena observationer.

Då kan du låsa tråden igen eftersom vi inte verkar kunna veta något om tiden på annat sätt ;)

Skilj på olika pronomina, Smisk.
Moderator

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad är tid

Inläggav Marksa » 27 dec 2022 15:17

Pilatus skrev:Upplåst igen. Men skilj mellan hur vi upplever tid i psykologisk mening (kan diskuteras under Psykologi) och vad vi kan veta genom beräkningar av astronomiska fakta och rena observationer.


Vad jag förstår så använder vi begreppet tid som verktyg för att mäta rörelse och ange positioner. Rörelser i detta fall är allt ifrån åldrande, sönderfall, relativ acceleration osv. Allt gott och naturvetenskapligt....
Att vi upplever tid i psykologisk mening. Låter som en felskrivning i sig. Detta fenomen torde kunna beskrivas inom naturvetenskapen och vara en del av forskningen kring hur medvetandet fungerar tänker jag.
Psykologens arbete börjar när denna inre tidsuppfattning inte fungerar optimalt.
Varje dag är en resa.

Smisk
Inlägg: 3200
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid

Inläggav Smisk » 27 dec 2022 16:26

Pilatus skrev:
Smisk skrev:
Pilatus skrev:Upplåst igen. Men skilj mellan hur vi upplever tid i psykologisk mening (kan diskuteras under Psykologi) och vad vi kan veta genom beräkningar av astronomiska fakta och rena observationer.

Då kan du låsa tråden igen eftersom vi inte verkar kunna veta något om tiden på annat sätt ;)

Skilj på olika pronomina, Smisk.


Vad menar du?

Smisk
Inlägg: 3200
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid

Inläggav Smisk » 27 dec 2022 16:29

Marksa skrev:
Pilatus skrev:Upplåst igen. Men skilj mellan hur vi upplever tid i psykologisk mening (kan diskuteras under Psykologi) och vad vi kan veta genom beräkningar av astronomiska fakta och rena observationer.


Vad jag förstår så använder vi begreppet tid som verktyg för att mäta rörelse och ange positioner. Rörelser i detta fall är allt ifrån åldrande, sönderfall, relativ acceleration osv. Allt gott och naturvetenskapligt....
Att vi upplever tid i psykologisk mening. Låter som en felskrivning i sig. Detta fenomen torde kunna beskrivas inom naturvetenskapen och vara en del av forskningen kring hur medvetandet fungerar tänker jag.
Psykologens arbete börjar när denna inre tidsuppfattning inte fungerar optimalt.


Att vi kan mäta händelser av fenomen i erfaren tid är det ingen tvekan om, men vad själva tiden som fenomen är måste vara en helt annan sak. Vad säger naturvetenskapen om det är frågan?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 27 dec 2022 16:37

Marksa skrev:
Pilatus skrev:Upplåst igen. Men skilj mellan hur vi upplever tid i psykologisk mening (kan diskuteras under Psykologi) och vad vi kan veta genom beräkningar av astronomiska fakta och rena observationer.

Detta fenomen [att vi upplever tid] torde kunna beskrivas inom naturvetenskapen ...

Visserligen kan man ha vida definitioner, men det är bättre att beskriva begreppen så exakt vi kan och då säger vi att naturvetenskap enbart handlar om den fysiska världen. Vad vi upplever och hur vi reagerar tillhör ett annat fack, psykologi, som räknas till humanvetenskaperna.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 27 dec 2022 22:58

Pollen skrev:
Smisk skrev:Att vi kan mäta händelser av fenomen i erfaren tid är det ingen tvekan om, men vad själva tiden som fenomen är måste vara en helt annan sak. Vad säger naturvetenskapen om det är frågan?

Glädjande att Smisk säger "Att vi kan mäta händelser av fenomen i erfaren tid är det ingen tvekan om".
Också att tiden är ett "fenomen".

Smisk skriver att vi kan mäta händelser. Han preciserar: av fenomen i erfaren tid. Hur gör vi då och vad är det för slags fenomen som Smisk anser mätbara i erfaren tid? Är tiden något reellt, eller är det endast ett fenomen i något vi upplever som tid?
Moderator


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster