Vad är tid?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad är tid

Inläggav Illusionen » 03 feb 2020 13:40

Algotezza skrev:
Illusionen skrev:
Algotezza skrev:
Men du utökar du ju din förmåga om du lyckas vidga din kompetens.
Den information man finner utanför sin omedelbara kompetens måste ju bearbetas för att förstås.

Ja, det kanske går att tolka så också, men jag skriver ju ”Vissa nöjer sig med” som då är tänkt som
markering av att inte någon extra insats är aktuell.

Min avsikt var att skriva något positivt till 531bts med anledning av hans inlägg, då jag tyckte han förtjänade uppmuntran.
Det som händer är att Pilatus sin vana trogen skriver ett i mitt tycke otrevligt och provocerande inlägg.
Sen blir du tydligen irriterad på mitt sätt att formulera mig.
Så vad ger ni mig för råd ?

/ Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=p3iYnHx8P0s


Jag undrar bara om du har någon defintion av tid som går att uttryckas i ord och som inte innebär "tid är det som möts med klockor", vilket väl är som tid defienars av naturvetenskapen idag. Martinus defienerar tid som "psykiskt eller mentalt rum" om jag förstått honom rätt.


Frågan, Vad är tid ?, saknar fortfarande svar på ett djupare plan.
När vi säger "tid är det som mäts med klockor” är det ett förenklat sätt att via reella atomära begrepp
uttrycka/beskriva hur vi förnimmer verkligheten/rumtiden.
Tid är dock inte ett renodlat reellt begrepp, utan innefattar abstrakta bakomliggande samband,
m a o det som inom matematiken benämns imaginära tal. När du skriver "tid är det som mäts med klockor"”,
så stämmer alltså detta i viss bemärkelse, men det ger inte hela sanningen. Du skriver vidare citat,
”Jag undrar bara om du har någon definition av tid som går att uttryckas i ord”,
Mitt svar är att en mer komplett definition av tid parallellt kräver ett helt batteri av delbeskrivningar,
p g a de komplexa sambanden. Principerna MP och DRP inkl växelverkan är exempel på detta.
Principerna leder sedan vidare till ”Euler-tabellen” och balanskriteriet ΔØ.
VXV som följer av MP och DRP, verifierar att, TID och MATERIA är varandras trogna ”följeslagare”.
Det är först när du kommit så här långt som du har underlag för definitionen du efterfrågar.
Mitt koncept beskriver de underliggande abstrakta/komplexa samband som bl a resulterar i tid.

Till och från har det här på FF diskuterats om tid finns.
Om du tillfälligt utgår från att det jag beskriver ovan är en korrekt beskrivning, så finns det ev skäl att
ifrågasätta huruvida det vi i dagligt tal, med hjälp av klockor, benämner tid, existerar.
Definitionen är m a o helt avgörande för vad som avses med tid inkl dess "egenskaper".
Det är den här typen av tankar som fått mig att inse att universum är/representerar något helt annat
än det vi föreställer oss.

Jag önskar avsluta min medverkan i den här tråden, så har du ytterligare frågor är jag tacksam
om vi kan ta dem i tråden, Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

/ Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=8Qx2lMaMsl8
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 03 feb 2020 16:29

Det finns åtskilliga termer som inte kan definieras på annat sätt än indirekt. Gravitation = den attraherande kraft som massor utsätter varandra för och ger upphov till massans tyng. Utan massor blir det inte så enkelt att definiera.

Tid som varaktighet eller det avstånd som kan mätas med en klocka, mellan händelser. Det förutsätter att förändring är möjlig och att det sker i konsekutiv ordning.

I vetenskaplig mening saknas falsifiering av tidsbegreppet och dess enkla definition. Och det saknas referenser till någon fysiker som menar att hela tidsbegreppet som vi känner det, bygger på en falsk föreställning.

Inte heller Illusionen lyckas med att peka på någon annan svaghet än att definitionen av tid är "atomär". Dvs det skulle finnas någon annan slags definition som bättre svarar mot begreppet. En till sin natur icke-atomär definition? Så vad är tid? Något som inte förutsätter tingens rörelse?
Moderator

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid

Inläggav Smisk » 04 feb 2020 15:59

Algotezza skrev:Så tid kan ses som avståndet mellan två händelser (kanske punkter på en tidslinje) eller någots varaktighet.


Som jag påpekat så är detta ett cirkelresonemang så det gäller inte.

Tid är avstånd mellan händelser i tid är definitionen om man skriver ut betydelsen.

x = x definierar inte x.

Varaktighet är ett begrepp som innehåller tid som trekant innehåller tre-kanter. Tid är varaktighet är tid = tid.

Prova igen tack :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 04 feb 2020 16:51

Smisk skrev:x = x definierar inte x.

Läs om logikens identitetslagar. Och visst kan vi hålla med om att en sak blott och bart är vad den är. Det sa redan Aristoteles. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är tid

Inläggav Algotezza » 05 feb 2020 08:35

Smisk skrev:
Algotezza skrev:Så tid kan ses som avståndet mellan två händelser (kanske punkter på en tidslinje) eller någots varaktighet.


Som jag påpekat så är detta ett cirkelresonemang så det gäller inte.

Tid är avstånd mellan händelser i tid är definitionen om man skriver ut betydelsen.

x = x definierar inte x.

Varaktighet är ett begrepp som innehåller tid som trekant innehåller tre-kanter. Tid är varaktighet är tid = tid.

Prova igen tack :)


Alla definitioner är cirkulära. Det är själva poöngen med dem, dvs. att defininiens (den del som definierar) ska överenstämma med definiendum (det som ska defineras).
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 05 feb 2020 12:15

Algotezza skrev:
Smisk skrev:
Algotezza skrev:Så tid kan ses som avståndet mellan två händelser (kanske punkter på en tidslinje) eller någots varaktighet.

Som jag påpekat så är detta ett cirkelresonemang så det gäller inte.

Alla defintioner är cirkulära. Det är själva poöngen med dem, dvs. att defininiens (den del som definierar) ska överenstämma med definiendum (det som ska defineras).

Vi kan ta ett exempel på en definition som är rekursiv och logiskt sann. Jag tror inte Smisk kan motsäga detta.

Ett fibonaccital ingår i en sekvens av heltal, där varje tal är summan av de två föregående fibonaccitalen; de två första talen är 0 och 1.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 06 feb 2020 16:13

Jag lånar in ett stycke av Mattias Sjö, doktorand, teoretisk partikelfysik, Lunds universitet.
Om hur den moderna förståelsen av tyngdkraft sägs påverka tiden. Tes: tyngdkraften är en konsekvens av att tiden saktas ned. Kanske tillräckligt "djupt"? :D

Hur kommer detta sig? Jo, den för tillfället mest kompletta teorin för gravitation är Einsteins allmänna relativitetsteori. Den uttrycker rumtidens struktur genom ett objekt gμν, den så kallade metriken. Det språkliga släktskapet mellan metrik, meter och mäta är inte en slump: metriken beskriver hur avstånd mellan händelser mäts. En "händelse" är en plats i rymden knuten till en punkt i tiden. Att tiden förflyter långsammare eller snabbare betyder helt enkelt att den del av metriken som styr mått i tiden har ett annat värde än väntat.

("Delen som styr tiden?" undrar du. Metriken har 10 delar: en för tiden, en för var och en av de tre rumsdimensionerna, och sex som knyter dem samman parvis. De sista är lite krångligare, men framträder främst kring svarta hål, där tid och rum verkligen flyter samman. En gravitationsvåg består till viss del av de bitar som knyter samman par av rumsdimensioner, vilket är kopplat till det faktum att gravitationsvågs-detektorer ser till att mäta två vinkelräta riktningar samtidigt.)

I mer allmänna ordalag betyder "krökt rumtid" helt enkelt "förvrängd metrik", något som är synnerligen matematiskt vettigt och används i många andra sammanhang. Hur rumtiden kröks beskrivs allmänt av Einsteins fältekvationer:

Rμν−12Rgμν=8πGc4Tμν,

där Rμν och R är tämligen invecklade funktioner av metriken och dess derivator, och Tμν är en mycket kompakt beskrivning av all materia och dess egenskaper. Om ekvationen ser skrämmande ut, är du i gott sällskap — den tillhör fysikens allra mest svårlösta odjur, och är en ständig källa till nya under så fort några framsteg görs.

Det kanske inte är självklart hur denna ekvation kopplas till gravitationen, men det gör den. Under vissa rimliga antaganden (svaga krökningar, hastigheter mycket långsammare än ljusets) kan ekvationen kokas ner till Newtons vanliga ekvation för gravitationskraften. Jag tänker inte skriva ner hur, men Wikipedia har en bra beskrivning. Och tänka sig — den bit av metriken som blir kvar, den som visar sig förklädd som Newtons gravitationspotential, är ingen mindre än den del av metriken som beskriver tiden. Vanlig vardaglig gravitation är inget annat än effekten av tidskrökning i relativitetsteorins utkanter!
Moderator

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid

Inläggav Smisk » 11 feb 2020 17:09

Algotezza skrev:Alla definitioner är cirkulära. Det är själva poöngen med dem, dvs. att defininiens (den del som definierar) ska överenstämma med definiendum (det som ska defineras).


En trekant är en figur med tre kanter. Att en trekant är en trekant är inte en definition av trekanten, det konstaterar det vi redan har.
Att tid är tid tillför inget vi inte vet så det definierar inte tid. Att tid är "avstånd i tid" är samma sak som att tid är tid.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid

Inläggav Smisk » 11 feb 2020 17:35

Pilatus skrev:Ett fibonaccital ingår i en sekvens av heltal, där varje tal är summan av de två föregående fibonaccitalen; de två första talen är 0 och 1.


Detta är en analytisk sanning som är korrekt. Existensen av tid kräver en syntetisk sanning för att bekräftas som fysisk existens.
Men först måste vi definiera tid som något annat än det som redan är definierat och bekräftat inom fysiken och samla data som bekräftar att det är sant att tid existerar.

Att x = x är inte en definition av x utan en analytisk sanning om hur vida x har samma värde som x. Det följer som sant då tecknet = är en regel som betyder likvärdighet. Eller om det har samma identitet om det är så man vill använda =.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 11 feb 2020 18:14

Smisk skrev:En trekant är en figur med tre kanter.

Triangelns vinkelsumma är 180° definierar vad det handlar om.
Smisk skrev:Att tid är "avstånd i tid" är samma sak som att tid är tid.

Du citerar fel, vulgariserar vad som sägs. Tid är avståndet mellan händelser. En händelse är en punkt i den fyrdimensionella rumtiden. Det går givetvis att utveckla och det är en bättre väg än att trivialisera vad som sägs.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid

Inläggav Smisk » 14 feb 2020 15:54

Pilatus skrev:
Smisk skrev:En trekant är en figur med tre kanter.

Triangelns vinkelsumma är 180° definierar vad det handlar om.
Smisk skrev:Att tid är "avstånd i tid" är samma sak som att tid är tid.

Du citerar fel, vulgariserar vad som sägs. Tid är avståndet mellan händelser. En händelse är en punkt i den fyrdimensionella rumtiden. Det går givetvis att utveckla och det är en bättre väg än att trivialisera vad som sägs.


Nja, en figur kan ha tre kanter utan att vara som du beskriver den. Begreppet trekant säger dock att det är 3 och kanter men inget om vinkeln då där har du fel.

Rumtid innehåller tid så det är en felaktig definition som sagt. Tid = punkt i tid :)

Du är rolig du pajas ;)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 14 feb 2020 16:31

Smisk skrev:Nja, en figur kan ha tre kanter utan att vara som du beskriver den. Begreppet trekant säger dock att det är 3 och kanter men inget om vinkeln då där har du fel.

Om du inte kan citera rätt och exemplifiera vad du menar är du en ohederlig stackare. Vilken figur (triangel som jag nämnde) tänkte du på som inte uppfyller kravet på vinkelsumman 180°? En icke-euklidisk?

I euklidisk geometri kan man visa grafiskt att triangelns vinkelsumma är 180°.
Moderator

PeterK
Inlägg: 434
Blev medlem: 12 mar 2014 10:08
Ort: Uppsala

Re: Vad är tid

Inläggav PeterK » 15 mar 2021 14:45

Rolf skrev:Vad är tid?

Ja inte vet jag.
1. Är det en lång rad av händelsekedjor som vi delat (delar) upp och gett namn som sekunder, minuter, timmar. Utgående från upprepade händelser i universum som jordens omlopp ett varv runt solen och jordens vridning en gång runt sin egen axel och därefter benämnt händelserna ”omloppstiden- år” och ”varvet- dygn” och därefter delat upp dessa händelser i än kortare moment exempelvis timmar, minuter och sekunder som nämndes ovan.

2. Alternativt till en enda lång händelsekedja kan det vara som stoikerna ansåg? Ja inte vet jag. För att inte förlora tråden och göra bort mig helt citerar jag från boken Filosofins Historia författad av Svante Nordin utgiven 1995 på Studentlitteratur sidan 131. Inte helt enligt regelboken för referensangivelse men det får duga.

Stoikerna uppfattade inte som Aristoteles världen som evig utan: ”Tvärtom företrädde de en märklig cyklisk uppfattning av det kosmiska förloppet. De räknade med att en världs livslängd sträcker sig över ett väldigt, mångtusenårigt ”världsår.”  Men då detta världsår lupit till ända går världen under. I en väldig världsbrand förtärs allting så att till slut endast ett frö återstår, varur en ny värld kan födas. Ett nytt stort år, en ny världscykel tar sin början, identiskt lik den föregående så att allt, händelser, individer, levnadslopp, upprepas in i minsta detalj. På detta sätt följer världscykel på världscykel, alla identiskt lika, i en ändlös rad. Endast Gud består genom dem alla, dragande sig tillbaka till sig själv under det moment då världen går under.” Nog är detta en fascinerande ide. Om den är sann vet jag inte man kan bara spekulera. Stoikerna ansåg den som sann och var de dumskallar? Hade de kunskap vi i dag inte har. Inte vet jag.

3. Om jag inte missuppfattat kan tid upphöra. På denna länk behandlas en del om detta så den är intressant. http://www.dd.chalmers.se/~f99olmo/rela ... matik.html      
Läs den gärna. Här finns även lite annat smått och gott lätt förklarat exempelvis teorin om det krökta rummet. Även svarta hål beskrivs och här finns något intressant som har med tid att göra citerar från länken ovan. ”Svarta hål kan betecknas som en tung punktmassa, med en sfär omkring sig. Vid randen av denna sfär, horisonten, är gravitationen så stark att en ljusstråle på väg rakt ut från centrum på det svarta hålet, skulle stå helt stilla. Därmed skulle även tiden stå stilla där.”

4. Så avslutar jag mina tankar om tid med att undra om den kan finnas där ingen rörelse finns. Hur ska den då mätas om ingen referens finns att mäta utifrån? Om allt är stilla både i mikrovärlden som i makrovärlden. Allt har slutat röra sig elektroner som alla andra partiklar i mikrovärlden har stannat. Kan man då tala om tid? En hypotetisk fråga då ett tillstånd av detta slag inte hade haft liv och därför varit omöjligt att mäta i vilket fall som helst.

Men det vi alla lever med och tar som självklart tidens gång. Är den så självklar egentligen. Kan den stoppas finns den eller är den en konstruktion av oss människor för att vi ska kunna kontrollera vår verklighet? Inte vet jag men problemet är värt att tänka på.


Tid är väl vår upplevelse av rörelse, varvid vi upplever det innevarande i ljuset av det förgångna, liksom vi upplever framtiden i ljuset av det innevarande... tänker i.a.f. jag mig saken...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 15 mar 2021 15:07

PeterK skrev:Tid är väl vår upplevelse av rörelse, varvid vi upplever det innevarande i ljuset av det förgångna, liksom vi upplever framtiden i ljuset av det innevarande... tänker i.a.f. jag mig saken...

Tiden är objektiv och i denna långa tråd har ett flertal idéer luftats. Entropi, termodynamikens andra huvudsats, det vi mäter med klockor, definitionen av en sekund mm. Tiden går även om inte något subjekt upplever dess gång. Tiden har karaktär av att vara något verkligt (real = en nödvändig ingrediens i en teori (t ex relativitetsteorin) som korrekt beskriver det vi observerar).

Tiden som vi upplever den, är subjektiv. När vi har trevligt går tiden raskt, i väntrummet är det tvärtom.
Moderator

PeterK
Inlägg: 434
Blev medlem: 12 mar 2014 10:08
Ort: Uppsala

Re: Vad är tid

Inläggav PeterK » 15 mar 2021 17:27

Pilatus skrev:
PeterK skrev:Tid är väl vår upplevelse av rörelse, varvid vi upplever det innevarande i ljuset av det förgångna, liksom vi upplever framtiden i ljuset av det innevarande... tänker i.a.f. jag mig saken...

Tiden är objektiv och i denna långa tråd har ett flertal idéer luftats. Entropi, termodynamikens andra huvudsats, det vi mäter med klockor, definitionen av en sekund mm. Tiden går även om inte något subjekt upplever dess gång. Tiden har karaktär av att vara något verkligt (real = en nödvändig ingrediens i en teori (t ex relativitetsteorin) som korrekt beskriver det vi observerar).

Tiden som vi upplever den, är subjektiv. När vi har trevligt går tiden raskt, i väntrummet är det tvärtom.


Det är vad du tror, ja. Men utan en betraktare av rörelse skulle ingen upplevelse av något förutvarande, innevarande och kommande existera. Och då heller inte av det vi kallar "tid"... ;o))


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster