Är korkad på det här med relativitetsteorin...

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18563
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Är korkad på det här med relativitetsteorin...

Inläggav Algotezza » 29 jan 2014 15:20

En intressant följd av relativitetsteorin är att det inte finns ett "gemensamt nu" för hela universum. Varje iakttagare har sitt nu. För att kunna tala om läge och hastighet krävs ett referenssystem. Det finns ingen "rörelse" i sig. Om man utgick från alla rörelser vi är med om: vi rör oss på klotets yta,klotet snurrar runt sin axel och runt solen, solsystemet i galaxen, galaxen i galaxhopen etc. så skulle vi förmodligen inte röra oss alls - begreppet rörelse blir meningslöst.
Algotezza aka Algotezza

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Är korkad på det här med relativitetsteorin...

Inläggav förstår mig själv » 29 jan 2014 15:41

Jättebra "slutsats"/teori du kommer med. Alla har sitt eget nu innebär ju att alla har sin egen "verklighet". Detta "bevisar ju psolipsismen". Se tråden "Einstein bevisar psolipsismen".
Ju mer vi förstår naturen ju lättare är det att överge sina teorier och förändras. Det som irriterat mig är att vi "vägrar" följa förnuftet(dvs naturen). Vi förnekar, stänger av sinnena och dödar våra sinnen. Det som sker är förenligt med Vårat förnuft, inte med viljan. Naturlagarna förändras inte för att vi vill. Jorden blir inte platt för att vi vill. Vi får inte någon fri vilja för att vi vill". Då måste vi stangera, stänga av våra sinnen för att "vanföreställningen" ska bevaras. Detta är ondska/sjukdom/psykotiskt.
Det är min drivkraft som läkare att bota denna ondska/sjukdom.
Sättet att göra det på kan förbättras hela tiden. Dvs sälja in teorin.!

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Är korkad på det här med relativitetsteorin...

Inläggav förstår mig själv » 29 jan 2014 15:47

Det är väl bra att tanke och kropp följer förnuftet och inte vad "vi vill". Månens rörelse runt jorden tex förändras inte för att vi vill/den orsakar olust.
Det är förnuftet som styr, det finns en orsak att det finns. Det ska användas till att förstå. Tro/fantasier/vanföreställningar visar att "sjukdom" orsakar vår förståelse av naturen.
Detta leder naturligtvis till lidande.
Den största orsaken till detta lidande är att människor inte får/förstår/hindras att göra det som är deras "uppgift".

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18563
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Är korkad på det här med relativitetsteorin...

Inläggav Algotezza » 29 jan 2014 16:44

förstår mig själv skrev:Jättebra "slutsats"/teori du kommer med. Alla har sitt eget nu innebär ju att alla har sin egen "verklighet". Detta "bevisar ju psolipsismen". Se tråden "Einstein bevisar psolipsismen".
Ju mer vi förstår naturen ju lättare är det att överge sina teorier och förändras. Det som irriterat mig är att vi "vägrar" följa förnuftet(dvs naturen). Vi förnekar, stänger av sinnena och dödar våra sinnen. Det som sker är förenligt med Vårat förnuft, inte med viljan. Naturlagarna förändras inte för att vi vill. Jorden blir inte platt för att vi vill. Vi får inte någon fri vilja för att vi vill". Då måste vi stangera, stänga av våra sinnen för att "vanföreställningen" ska bevaras. Detta är ondska/sjukdom/psykotiskt.
Det är min drivkraft som läkare att bota denna ondska/sjukdom.
Sättet att göra det på kan förbättras hela tiden. Dvs sälja in teorin.!


Det är inte ett ensamt jag i världen, sole ipso, utan lika många som det finns observatörer och observatörspositioner. Via språket kan vi gå utanför vårt snäva nu och jag. Vilket både du och jag gör. Vi skriver vid en tidpunkt, vi eller någon annan kan läsa det vid en annan.
Algotezza aka Algotezza

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Är korkad på det här med relativitetsteorin...

Inläggav förstår mig själv » 29 jan 2014 16:52

Algotezza skrev:
förstår mig själv skrev:Jättebra "slutsats"/teori du kommer med. Alla har sitt eget nu innebär ju att alla har sin egen "verklighet". Detta "bevisar ju psolipsismen". Se tråden "Einstein bevisar psolipsismen".
Ju mer vi förstår naturen ju lättare är det att överge sina teorier och förändras. Det som irriterat mig är att vi "vägrar" följa förnuftet(dvs naturen). Vi förnekar, stänger av sinnena och dödar våra sinnen. Det som sker är förenligt med Vårat förnuft, inte med viljan. Naturlagarna förändras inte för att vi vill. Jorden blir inte platt för att vi vill. Vi får inte någon fri vilja för att vi vill". Då måste vi stangera, stänga av våra sinnen för att "vanföreställningen" ska bevaras. Detta är ondska/sjukdom/psykotiskt.
Det är min drivkraft som läkare att bota denna ondska/sjukdom.
Sättet att göra det på kan förbättras hela tiden. Dvs sälja in teorin.!


Det är inte ett ensamt jag i världen, sole ipso, utan lika många som det finns observatörer och observatörspositioner. Via språket kan vi gå utanför vårt snäva nu och jag. Vilket både du och jag gör. Vi skriver vid en tidpunkt, vi eller någon annan kan läsa det vid en annan.

Jo men om vi "finns" i andras medvetande (ja tiden är ju olika), då måste det finnas "oändligt med algotezza, och fms"
Något sådant förnimmer jag inte/någon annan fms i någon annans "verklighet" kan jag inte styra/uppleva.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18563
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Är korkad på det här med relativitetsteorin...

Inläggav Algotezza » 29 jan 2014 17:00

förstår mig själv skrev:
Algotezza skrev:
förstår mig själv skrev:Jättebra "slutsats"/teori du kommer med. Alla har sitt eget nu innebär ju att alla har sin egen "verklighet". Detta "bevisar ju psolipsismen". Se tråden "Einstein bevisar psolipsismen".
Ju mer vi förstår naturen ju lättare är det att överge sina teorier och förändras. Det som irriterat mig är att vi "vägrar" följa förnuftet(dvs naturen). Vi förnekar, stänger av sinnena och dödar våra sinnen. Det som sker är förenligt med Vårat förnuft, inte med viljan. Naturlagarna förändras inte för att vi vill. Jorden blir inte platt för att vi vill. Vi får inte någon fri vilja för att vi vill". Då måste vi stangera, stänga av våra sinnen för att "vanföreställningen" ska bevaras. Detta är ondska/sjukdom/psykotiskt.
Det är min drivkraft som läkare att bota denna ondska/sjukdom.
Sättet att göra det på kan förbättras hela tiden. Dvs sälja in teorin.!


Det är inte ett ensamt jag i världen, sole ipso, utan lika många som det finns observatörer och observatörspositioner. Via språket kan vi gå utanför vårt snäva nu och jag. Vilket både du och jag gör. Vi skriver vid en tidpunkt, vi eller någon annan kan läsa det vid en annan.

Jo men om vi "finns" i andras medvetande (ja tiden är ju olika), då måste det finnas "oändligt med algotezza, och fms"
Något sådant förnimmer jag inte/någon annan fms i någon annans "verklighet" kan jag inte styra/uppleva.


Alla som upplever oss upplever ju sin variant av oss från sin observationspunkt i tid och rum . Men det finns bara en som upplever dej inifrån o det är du! Samma för mej!
Algotezza aka Algotezza

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Är korkad på det här med relativitetsteorin...

Inläggav förstår mig själv » 29 jan 2014 21:43

Hej algotessa.
Så kan det vara som du skriver. Men om vi har olika "tider" och som jag tolkar det så går det inte att "mötas". Möter jag en människa ser, hör eller känner den inte utan dessa är "påhittade av oss själva" eller finns i en annan "verklighet".
Känner mig inte säker på detta men lutar åt psolipsismen mer och mer tror jag.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Är korkad på det här med relativitetsteorin...

Inläggav Pilatus » 29 jan 2014 22:05

förstår mig själv skrev:Men om vi har olika "tider" och som jag tolkar det så går det inte att "mötas".

Eftersom vi inte rör oss i några större hastigheter så kan vi lugnt lita till tågtidtabeller och överenskomna tider för möten.
förstår mig själv skrev:Möter jag en människa ser, hör eller känner den inte utan dessa är "påhittade av oss själva" eller finns i en annan "verklighet".

Du kan vara lugn fms, det är mycket demokratiskt ordnat genom att det bara finns en verklighet. Men vi är olika individer och har litet olika missuppfattningar om hur det hela hänger ihop. Men det gör det!
förstår mig själv skrev:Känner mig inte säker på detta men lutar åt psolipsismen mer och mer tror jag.

Solipsism är inte någon särskilt gångbar föreställning om världen. Att solipsismen skulle ha något att erbjuda sociala människor är förstås fullkomligt otänkbart. När en rånare skjuter mot dig skiljer sig det väsentligt från en fantasihändelse.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18563
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Är korkad på det här med relativitetsteorin...

Inläggav Algotezza » 30 jan 2014 15:09

förstår mig själv skrev:Hej algotessa.
Så kan det vara som du skriver. Men om vi har olika "tider" och som jag tolkar det så går det inte att "mötas". Möter jag en människa ser, hör eller känner den inte utan dessa är "påhittade av oss själva" eller finns i en annan "verklighet".
Känner mig inte säker på detta men lutar åt psolipsismen mer och mer tror jag.


Varför skriver du här?
Algotezza aka Algotezza

holoteist
Inlägg: 383
Blev medlem: 17 feb 2013 22:22

Är korkad på det här med relativitetsteorin...

Inläggav holoteist » 30 jan 2014 17:59

Universums konstant är C, vilken kan likställas med ljusets hastighet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Är korkad på det här med relativitetsteorin...

Inläggav Pilatus » 30 jan 2014 18:09

holoteist skrev:Universums konstant är C, vilken kan likställas med ljusets hastighet.

c är ljusets hastighet i vakuum.
grekiskt versalt lambda är den kosmologiska konstanten.

Men vad skulle universums konstant vara?
Moderator

holoteist
Inlägg: 383
Blev medlem: 17 feb 2013 22:22

Är korkad på det här med relativitetsteorin...

Inläggav holoteist » 30 jan 2014 18:38

Pilatus skrev:
holoteist skrev:Universums konstant är C, vilken kan likställas med ljusets hastighet.

c är ljusets hastighet i vakuum.
grekiskt versalt lambda är den kosmologiska konstanten.

Men vad skulle universums konstant vara?


CTMU

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Är korkad på det här med relativitetsteorin...

Inläggav Pilatus » 30 jan 2014 18:59

holoteist skrev:CTMU

Jaha, jaså ...
Moderator

holoteist
Inlägg: 383
Blev medlem: 17 feb 2013 22:22

Är korkad på det här med relativitetsteorin...

Inläggav holoteist » 30 jan 2014 19:04

Pilatus skrev:
holoteist skrev:CTMU

Jaha, jaså ...

lol

Illusionen

Är korkad på det här med relativitetsteorin...

Inläggav Illusionen » 30 jan 2014 19:25

Se gärna nya tråden, Vad är rum/avstånd? alternativt, Vad utgör medvetandets referens?,
i vilka jag kortfattat redovisar bakgrunden till ljusets s k "hastighet", c.
Notera att c har sitt ursprung i det abstrakta grundtillståndet, G.

/ Illusionen


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster