Naturvetenskapens problem

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Naturvetenskapens problem

Inläggav klorofyll » 07 sep 2014 13:45

reflex skrev:Det ska mycket till för att jag ska tro på existensen av "ren" slump.
Som jag ser det skulle det betyda att någonting kan uppstå ur ingenting utan orsak.
Sannolikheten för att detta skulle kunna ske finner jag tämligen oacceptabel.

Vad du egentligen säger är att det finns mycket mer mening i tillvaron än vad de flesta förstår, eftersom att väldigt många människor lever i föreställningen att deras handlingar inte är så genomtänkta, men varför skulle de behöva vara det, duger inte känslan? Jag tror som du, jag tror dessutom att jag mår bättre av att tänka att en person jag råkade på befann sig där av en anledning, för att det var meningen. Jag hävdar att man måste tänka i oaccepterade tankebanor, allt vad gäller världen är inte helt klarlagt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Naturvetenskapens problem

Inläggav Pilatus » 07 sep 2014 14:34

klorofyll skrev:Jag hävdar att man måste tänka i oaccepterade tankebanor, allt vad gäller världen är inte helt klarlagt.

Eftersom det finns sådant som naturvetenskapen inte kunnat klarlägga måste man se möjligheter till nytänkande, kreativitet och förmåga att lösa problem. Var det så du menade "klorofyll"? För vem avgör vad som kan accepteras?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Naturvetenskapens problem

Inläggav klorofyll » 07 sep 2014 14:52

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag hävdar att man måste tänka i oaccepterade tankebanor, allt vad gäller världen är inte helt klarlagt.

Eftersom det finns sådant som naturvetenskapen inte kunnat klarlägga måste man se möjligheter till nytänkande, kreativitet och förmåga att lösa problem. Var det så du menade "klorofyll"? För vem avgör vad som kan accepteras?

Absolut, acceptans är uppfriskande! Människor som inte skadar någon eller sig själva ska accepteras. Sedan tror många att det som inte är klarlagt handlar om astrofysik eller något liknande, men allt det där outforskade bottnar likaväl i våra dagliga mänskliga relationer. Hur många bråk uppstår inte i sociala relationer? Kanske finns det en orsak till osämjan och kanske går den att lösa om människor lär sig att tänka i andra tankebanor.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Naturvetenskapens problem

Inläggav Zokrates » 07 sep 2014 16:07

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag hävdar att man måste tänka i oaccepterade tankebanor, allt vad gäller världen är inte helt klarlagt.

Eftersom det finns sådant som naturvetenskapen inte kunnat klarlägga måste man se möjligheter till nytänkande, kreativitet och förmåga att lösa problem. Var det så du menade "klorofyll"? För vem avgör vad som kan accepteras?

Absolut, acceptans är uppfriskande! Människor som inte skadar någon eller sig själva ska accepteras. Sedan tror många att det som inte är klarlagt handlar om astrofysik eller något liknande, men allt det där outforskade bottnar likaväl i våra dagliga mänskliga relationer. Hur många bråk uppstår inte i sociala relationer? Kanske finns det en orsak till osämjan och kanske går den att lösa om människor lär sig att tänka i andra tankebanor.

En av de första åtgärderna IS införde var att förbjuda filosofi...på den nivån ligger viljan till acceptans hos de avvikande.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Naturvetenskapens problem

Inläggav Pilatus » 10 jan 2017 15:37

ett citat av Oscar Heinrich Dumrath (1844-1929) svensk författare och översättare.

Det obetingade förtroendet till berömda fysikers auktoritet är förkastligt och har inte sällan skadat. Om vi numera möter en framstående fysikers uttalanden med ett visst förtroende, så sker detta icke därför, att vi erkänner hans auktoritet, utan därför att vi lita på hans iakttagelser, mätningar och beräkningar, som vi ju kunna upprepa och kontrollera.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Naturvetenskapens problem

Inläggav klorofyll » 10 jan 2017 19:47

Jag tror att framsteg beror på över-positivitet och att det alltid bemöts illa, sådan är världen! :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Naturvetenskapens problem

Inläggav Pilatus » 10 jan 2017 23:19

klorofyll skrev:Jag tror att framsteg beror på över-positivitet och att det alltid bemöts illa, sådan är världen! :)

Ibland är det bara så enkelt som att tiden är mogen och att någon (geniet) råkar lösa det problem som får utvecklingen att ta ett skutt framåt.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Naturvetenskapens problem

Inläggav klorofyll » 10 jan 2017 23:55

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag tror att framsteg beror på över-positivitet och att det alltid bemöts illa, sådan är världen! :)

Ibland är det bara så enkelt som att tiden är mogen och att någon (geniet) råkar lösa det problem som får utvecklingen att ta ett skutt framåt.

Man får heller inte förkasta sömnen, den löser många problem!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Naturvetenskapens problem

Inläggav Pilatus » 11 jan 2017 00:51

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Ibland är det bara så enkelt som att tiden är mogen och att någon (geniet) råkar lösa det problem som får utvecklingen att ta ett skutt framåt.

Man får heller inte förkasta sömnen, den löser många problem!

Ja, man löser problem bättre då man är utvilad. Det känner nog de flesta till som har haft något problem att brottas med.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Naturvetenskapens problem

Inläggav Pilatus » 11 jan 2017 13:39

Ett nytt citat, denna gång från Hans Reichenbach, Den vetenskapliga filosofin. Dess uppkomst och utveckling

Rationalismens filosofi hänvisade alltid till kausaliteten, när den ville motivera världens rationella karaktär. Spinozas uppfattning om ett predeterminerat universum är otänkbar utan tron på kausaliteten.
Moderator


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 65 och 0 gäster