Naturvetenskapens problem

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

PeterK
Inlägg: 434
Blev medlem: 12 mar 2014 10:08
Ort: Uppsala

Naturvetenskapens problem

Inläggav PeterK » 27 aug 2014 12:04

reflex skrev:
Pilatus skrev:
PeterK skrev:[...] man tycks helt sonika förutsätta att "rumtiden" skulle existera "självständigt",

Rumtid är en abstraktion av rummets dimensioner (längd, bredd och höjd) + en fjärde dimension, tid. En händelse han då sättas som en punkt i denna fyrdimensionella rumtid som svarar på frågan var och när.

Och tar du bort rumsdimensionerna försvinner också tiden eftersom den inte längre har något att referera till, eller hur?


Njaaa... "reflex" om du läser noga, ser du att jag skrev »man tycks helt sonika förutsätta att "rumtiden" skulle existera "självständigt"«. Och med det syftar jag på att man inom materialismen har för sig att »de i "tiden" och "rummet" befintliga sinsemellan kontrasterande upplevelseobjekten i sinnevärldens "tid", "rum" och "tillstånd"« skulle existera självständigt samt oberoende av medvetandet. Men det finns ju ingen möjlighet att vetenskapligt bekräfta sådant nys. Naturligtvis kan ingen forskare uttala sig om annat än vad som på ett eller annat sätt figurerar i vederbörandes medvetande, antingen "direkt" eller så "indirekt" (varvid "indirekt" är vad som utgör en ofrånkomlig konsekvens av det man upplever direkt"). Och det finns inte några som helst belägg — annat än diverse spekulationer — för att det man upplever direkt, ofrånkomligen skulle betyda att "rumtiden" med dennas otaliga tids- och rums- objekt, skulle kunna existera utanför medvetandet. Jag förstår att detta är en omöjlighet (visar detta logiskt i min "livsanalys"), samtidigt som jag pressat en massa trosvissa på de bevis de behöver för att styrka sin tro, men inte en enda har kunnat vaska fram en tillstymmelse till sådana bevis...

Forskning är man ju överens om även inom det vetenskapliga etablissemanget, att dra konklusioner utifrån gjorda observationer. Dvs, utifrån vad man observerat medelst sina sinnen, samt eventuella tekniska hjälpmedel som förmedlar uppgifter till dessa ens sinnen. Så, även om mans här tydligen förstår att man bara kan göra sina konklusioner på gjorda observationer, så förstår man inte att detta innebär att man bara kan vetenskapligt beakta vad som på ett eller annat sätt figurerar i ens medvetande. Dvs, i en hundraprocentigt "andlig värld". Även om man upplever dennas materia såsom varande "fast", "flytande" och "gasformig", så är det till syvende og sidst såsom man upplever det hela, man också vetenskapligt beaktar detta... varvid vår tids "vetenskap" ännu är uppblandat med allsköns vidskepelse...

Mvh/ PeterK

PeterK
Inlägg: 434
Blev medlem: 12 mar 2014 10:08
Ort: Uppsala

Naturvetenskapens problem

Inläggav PeterK » 27 aug 2014 12:08

Pilatus skrev:
reflex skrev:
Pilatus skrev:Rumtid är en abstraktion av rummets dimensioner (längd, bredd och höjd) + en fjärde dimension, tid. En händelse han då sättas som en punkt i denna fyrdimensionella rumtid som svarar på frågan var och när.

Och tar du bort rumsdimensionerna försvinner också tiden eftersom den inte längre har något att referera till, eller hur?

Ja, en händelse behöver både tid och rum. Därför tror jag inte på att någon förutsätter att rum och tid existerar självständigt. Materia är rumslig och finns alltid i tiden.


Precis! Och detta, då det är "rörelse" som fyller "rumtiden" med innehåll... (ja, "rörelse" har ju såväl en rumslig som en kronologisk aspekt)...

Mvh/ PeterK

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Naturvetenskapens problem

Inläggav reflex » 27 aug 2014 15:30

Pilatus skrev:
reflex skrev:
Pilatus skrev:Rumtid är en abstraktion av rummets dimensioner (längd, bredd och höjd) + en fjärde dimension, tid. En händelse han då sättas som en punkt i denna fyrdimensionella rumtid som svarar på frågan var och när.

Och tar du bort rumsdimensionerna försvinner också tiden eftersom den inte längre har något att referera till, eller hur?

Ja, en händelse behöver både tid och rum. Därför tror jag inte på att någon förutsätter att rum och tid existerar självständigt. Materia är rumslig och finns alltid i tiden.

Jag tycker det förefaller som att du menar att tiden finns även om inget händer över huvud taget? I så fall få jag anmäla en avvikande åsikt.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Naturvetenskapens problem

Inläggav Pilatus » 27 aug 2014 15:52

reflex skrev:
Pilatus skrev:Ja, en händelse behöver både tid och rum. Därför tror jag inte på att någon förutsätter att rum och tid existerar självständigt. Materia är rumslig och finns alltid i tiden.

Jag tycker det förefaller som att du menar att tiden finns även om inget händer över huvud taget? I så fall få jag anmäla en avvikande åsikt.

Det brukar alltid hända något där det finns materia. Man kan säkert manipulera tiden under extrema förhållanden, men den upphör inte förrän materien nått sådan spridning att inget arbete längre kan utföras.

Så jag har aldrig hävdat att tiden finns där inget händer. Finns det inga händelser blir tidsbegreppet litet ointressant.
Moderator

PeterK
Inlägg: 434
Blev medlem: 12 mar 2014 10:08
Ort: Uppsala

Naturvetenskapens problem

Inläggav PeterK » 28 aug 2014 06:51

Pilatus skrev:
reflex skrev:
Pilatus skrev:Ja, en händelse behöver både tid och rum. Därför tror jag inte på att någon förutsätter att rum och tid existerar självständigt. Materia är rumslig och finns alltid i tiden.

Jag tycker det förefaller som att du menar att tiden finns även om inget händer över huvud taget? I så fall få jag anmäla en avvikande åsikt.

Det brukar alltid hända något där det finns materia. Man kan säkert manipulera tiden under extrema förhållanden, men den upphör inte förrän materien nått sådan spridning att inget arbete längre kan utföras.

Så jag har aldrig hävdat att tiden finns där inget händer. Finns det inga händelser blir tidsbegreppet litet ointressant.


Brukar..?? Materia är ju rörelse och vibration. Vet inte du att fysisk "materia" består av mindre enheter vilka är i rörelse (exempelvis "atomer" med sina "elektroner")..? Liksom "strålning" (en annan form av "materia/energi") består i "våglängder/frekvenser", etc. Varvid det inte blott "brukar" hända något där det finns "materia", utan det händer alltid något där. Så, vad "reflex" syftar på, måtte ju vara att den i BB-teorin omnämnda "singulariteten", vilken ju saknar den rumsliga "materien", naturligtvis saknar även "tid". Varvid det är fullständigt inkonsekvent att föreställa sig att det "tagit tid" för "rumtiden" att "uppstå". Något som i sin tur betyder att "rumtiden" alltid varit tillstädes, varvid "världsalltet" är evigt/oändligt — precis så som bl.a. jag själv hävdat så länge jag överhuvudtaget snackat om saken. Sammanhang, vilka vidare belyser det totalt intelligensbefriade i att tro "rumtiden" ha "uppstått"...

Nej, det finns lika stor anledning att hysa tilltro till det vetenskapliga etablissemanget, som det finns anledning att hysa tilltro till "Wall Street", till "industrin", till "bankerna", till "rättsväsendet", till "CIA/KGB", till "militären", till "påvedömet", till "kyrkan", till "politiken", etc, liksom överhuvudtaget till den ofärdiga varelse som kallas "jordmänniskan", vilken intet mycket mera är än en lite längre kommen "apa". En "apa", med "körkort, atombomb och cigarr". Ja, en apa, som inte tagit det avgörande steget till att bli "riktig människa" förrän han/hon inser och erkänner sin närmast totala ignorans, för att härvid visa prov på den ödmjukhet, utan vilken ingen kan öppna sig för sanningen om livet... (samt utan vilken överhuvudtaget ingen kan undgå den "domedag", som kommer som ett brev på posten i den mån man kör över det liv man lever för, på och av... ...exempelvis i form att planeten Jorden, vilken man nu med den s.k. "vetenskapens" hjälp håller på att göra obeboelig för mänskliga väsen...)

PeterK ...på allvars-stigen...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Naturvetenskapens problem

Inläggav Pilatus » 28 aug 2014 07:23

PeterK skrev:Varvid det inte blott "brukar" hända något där det finns "materia", utan det händer alltid något där.

Vid temperatur när nollpunkten når entropin i ett system sitt minimum, så det är alltså inte så säkert att det händer så mycket på platser där materien är mycket utspridd.
Moderator

PeterK
Inlägg: 434
Blev medlem: 12 mar 2014 10:08
Ort: Uppsala

Naturvetenskapens problem

Inläggav PeterK » 28 aug 2014 17:01

Pilatus skrev:
PeterK skrev:Varvid det inte blott "brukar" hända något där det finns "materia", utan det händer alltid något där.

Vid temperatur när nollpunkten når entropin i ett system sitt minimum, så det är alltså inte så säkert att det händer så mycket på platser där materien är mycket utspridd.


Men detta ändrar ju inte på något jag säger; så länge du har fysisk materia så består ju denna materia ändå i atomer samt ännu mindre beståndsdelar och dessa är i rörelse oavsett om du tycker denna rörelse är "långsam" eller "snabb". De i "rumtiden" befintliga atomernas elektroner lär under alla omständigheter röra sig runt atomkärnan, oavsett vilken "temperatur" som här än kan råda. Och detsamma gäller ju "ljuset"..; om ingen materia hindrar ljuset i världsrymden, kan detta intet annat än fortsätta, varvid rymden ifråga uppfylls av ljusstrålarna samt dessas olika våglängder vilka ju hänger samman med vad som blir till ljusets "färg". Så visst finns det "rörelse" i "materien". Sedan; nu tror man ju inom "vetenskapen" att man konfronterat minsta möjliga "våglängds-" eller "partikelstorlek" varje gång man kunnat bruka en ny "sinneskrycka" genom vilken man kunnat se mikrovärldarna i "förstorat" skick. Men då det inte kan existera varken någon "största" eller minsta "storlek", så kommer man aldrig att nå varken "botten" eller "yttergränsen" i världsalltets materiella struktur. Ja, hade du kunna ta till dig det där med "den roterande skivan" (vilken likt en "drejskiva alltså inte har något "hål" kring vilket skivan roterar), så hade du själv kunna kontrollera vad jag säger — i den mån, således, som du inte rentav skulle kunna förstå detta själv...

Mvh/ PeterK

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Naturvetenskapens problem

Inläggav Strålöga » 30 aug 2014 12:38

Pilatus skrev:Vid temperatur när nollpunkten når entropin i ett system sitt minimum, så det är alltså inte så säkert att det händer så mycket på platser där materien är mycket utspridd.

Men där passerar ju ljus från avlägsna stjärnor vilket orsakar fotonernas hastighet.,

PeterK
Inlägg: 434
Blev medlem: 12 mar 2014 10:08
Ort: Uppsala

Naturvetenskapens problem

Inläggav PeterK » 31 aug 2014 07:41

Strålöga skrev:
Pilatus skrev:Vid temperatur när nollpunkten når entropin i ett system sitt minimum, så det är alltså inte så säkert att det händer så mycket på platser där materien är mycket utspridd.

Men där passerar ju ljus från avlägsna stjärnor vilket orsakar fotonernas hastighet.,

Inget svar..? Tyst som i graven...? Men, visst, det du säger stämmer ju.!. Ja, det många tidigare trodde var en "tom" rymd, har för det första ingen sett. Och för det andra har man — i.a.f. på sina håll och kanter — insett att all rymd man känner till är uppfylld av strålar och vågor, förutom då av materiella "punkter" bestående i himlakroppar, galaxer och "lokala universa". Nej, det där med "tom rymd", handlar mest om "tom skalle". Samt ett föga vetenskapligt försök att göra historiens största vidskepelse — "materialismen" — mera trovärdig. Men sådant stupar förr eller senare på sin egen inneboende inkonsekvens. Varvid den främsta inkonsekvensen av dem alla, ju är att då man inte tillmäter alltet "medvetande", så menar man alltet primärt bestå i nån slags "objektiva krafters tillfälliga spel", så att varje upplevelse av ett ändamålsenligt samt härvid meningsfullt och sålunda begripligt sammanhang, är blott illusorisk. Varvid "slumpen" — dvs, »att vad som helst skulle betinga precis vad som helst« (ja varje avsteg ifrån "förklarings- "principen ifråga, innebär ju att appellera till "slumpens motsats", nämligen "lagbunden orsak/verkan" varvid man själv är den förste att vända sin huvudtes ryggen — vilket i.o.f.s. är typiskt för icke nogräknade troende) — skulle utgöra en slags »vetenskaplig "förklaring"«. Ack jaaa... jag kan inte hålla mig för skratt, för mindre...!! Ja, att hävda detta, är ju att hävda att »något "betingar" något annat«, varvid man redan där vänt sin galna idé ryggen. Totalt omedveten om att varje "falsk världsbild" stupar på sin egen inneboende inkonsekvens. Som t.ex. det här med "rumtiden" som påstås ha "uppkommit" samt härvid vara av viss "ålder". Men då ju ingen tid menas ha existerat före rumtidens "uppkomst", så kan det ju heller inte tagit någon "tid" för "rumtiden" att "uppkomma". Varvid den ju alltid måtte existerat. Men inte ens detta begriper de tomtar som dominerar det vetenskapliga etablissemanget. De är väl som sina motsvarigheter inom politiken etc, mer eller mindre talanglösa ättlingar till tidigare i sammanhanget etablerade föräldrar...

Och vet du vad man anför som "argument" mot vad jag säger; antingen denna tystnad, eller så att man »inte kan se« eller »inte kan hitta«, eller att »inget talar för att jag har rätt« eller att »allt» — eller »mycket«, olika, med det där — »talar för att det förhåller sig som man påstår«. Eller att man »på "kvantitativa" grunder upprättade "matematiska beräkningar"« kan avgöra alltets antingen "oändliga" eller "ändliga" beskaffenhet. Varvid man menar rena rama "sannolikhetskalkyler", dvs, att man utifrån ren och skär "statistik", menar det i sig i sinnevärlden omanifesterade allt över- och genomgripande liksom det i "rumtiden" uppenbarade upplevbara "alltet", skulle kunna beräknas utifrån "kvantitativa" samt härvid ingenting mera än "begränsade grunder". Ungefär som man skulle tro att "evigheten/oändligheten" skulle rymmas i ens egen hand (ja, olika "storlekar" kan ju inte förhålla sig olika till vad som öht inte är "storlek" — bara vad som tillmäts vissa "mått" och som härvid kan förhålla sig kvantitativt till annat med vissa "mått", kan ju kvantitativt relatera till något annat). Ja, så brukar man också hänvisa till diverse "litteratur" man menar bevisa ens föreställningar, men vars "bevis" man själv inte kan eller vill redogöra för, varvid man efter lite press nödgas tillstå att man personligen inte kan gå i god för varken "litteraturen" eller de påstådda "bevisen" ifråga... (...förstår jag, det, med tanke på hur lätt det är att fullständigt pulvrisera det där så populära "uppblåsningsscenariet" — se längst ned i detta inlägg... ,o)

Varvid alla slika hänvisningar till förklaringar, ingenting annat är än den troendes ofrånkomliga hänvisning till just "tro" och ingenting annat. Även om man nu försöker kamouflera sina "trosföreställningar" bakom intetsägande tirader av matematiska förhållanden samt i sammanhanget på intet vis adekvat underbyggda floskler. Det säger sig självt, att en kvantitativ förklaringsmodell, i sig själv stipulerar — ja, postulerar — ett begränsat allt övergripande världsallt. Men på vad sätt har sådant med "vetenskap", vett och sans att göra..? Ja, vi får väl höra gamla förklaringar, dyka upp i mer eller mindre kamouflerad förklädnad, dock utan att tillföra överhuvudtaget någonting nytt (under solen)...

Tänker i.a.f. PeterK

(Uppblåsningsscenariet inneboende inkonsekvens...

I boken “The Cosmic Blueprint” som är skriven 1988 av Paul Charles William Davies, alltså en engelsk professor i teoretisk fysik, beskrivs sådana teorier angående “universums” yttersta ursprung som är omhuldade i vår egen tid. Och här följer ett avsnitt ur texten i den svenska översättningen: »Ingen redogörelse för universums skapelse är fullständig utan några ord om dess yttersta ursprung. En populär teori just nu är det s.k. inflations- eller uppblåsningsscenariet. Enligt denna teori var universum vid sin tillblivelse nästan helt utan materia eller energi. En version av teorin hävdar att rumtiden dök upp av sig själv ur tomma intet till följd av en kvantfluktuation.« (slut citat)

Man säger alltså att universum var “nästan helt utan materia eller energi vid sin tillblivelse”. Denna vaga formulering kan knappast innebära annat, än att man menar att det funnits materia eller energi före “universums tillblivelse” (vilket alltså strider emot "standardmodellen"), eftersom “universum” vid denna sin påstådda tillblivelse här ju bara var “nästan helt utan materia eller energi”. Men vari ligger det logiska och begripliga i, att tillskriva universum egenskaper utanför dess egen existens? Avser inte termen “universum” allt existerande? Eller menar man "universum" vara identiskt med "rumtiden"..? I andra sammanhang har väl det akademiska etablissemanget, dock gjort klart att man med ”universum” avser hela världsalltet. Men, på vad sätt menar man i så fall, att något som ännu inte existerar kan ha egenskaper överhuvudtaget? Ja, det kan ju vara först i kraft av ett åtminstone i någon mån expanderat ”universum”, som ”tiden” och ”rummet” existerar, varvid det är fullständigt ologiskt att hänvisa till något ”innan” eller ”före” tidens existens, eftersom man härvid appeller till en ”tid” som helt enkelt inte finns. Att man säger "innan" är ju att referera till en "tidpunkt" som man således själv menar ligga utanför tiden, eftersom "rum/tiden" då — fortfarande enligt en själv — inte existerade. Jag blir helt matt…

När här vidare menas att ”rumtiden” dök upp “av sig själv” ur “tomma intet” till följd av en “kvantfluktuation”, blir vi ju heller inte så mycket klokare. Det åsyftade “tomma intet” kan ju inte alls ha utgjort något “tomma intet”, eftersom där dvaldes den “kvantfluktuation” som sägs resultera i “rumtiden”! Dessutom kan det inte existerat nåt ”innan” eller ”före” tidens existens, eftersom man inte kan relatera något till ”en tid” som inte existerar, vilket ”tiden” inte gör bortom ”rum/tiden”. Självklarheter jag inte begriper vuxna människor sväljer rakt upp och ned…

Här menas således att en företeelse funnits till före sin egen existens, i det man hänvisar till företeelsen själv som “orsak” till sin tillblivelse ("rumtiden" som ju ”dök upp av sig själv”)! Och lika ologiskt hänvisar man till en “kvantfluktuation” som skulle existera i “tomma intet”! Ett “tomma intet” som i själva verket måste ha utgjort ett “något”, eftersom där uppenbarligen stod att finna denna “kvantfluktuation”. Och som om denna dårskap inte skulle vara nog, spär man ytterligare på med att den stackars kvantfluktuationen — som alltså “existerar i tomma intet” — är “orsak” till att “rumtiden dök upp av sig själv”

Ack jaaa... kan intellektuell inkompetens besitta ett mer avslöjande ansikte..??

‪Undrar PeterK

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Naturvetenskapens problem

Inläggav Pilatus » 31 aug 2014 22:26

PeterK skrev:
Pilatus skrev:Vid temperatur när nollpunkten når entropin i ett system sitt minimum, så det är alltså inte så säkert att det händer så mycket på platser där materien är mycket utspridd.

Men detta ändrar ju inte på något jag säger; så länge du har fysisk materia så består ju denna materia ändå i atomer

Det jag avsåg var att temperatur är ett mått på partiklars (atomer/molekyler i en gas) slumpmässiga rörelse. Vid 0 Kelvin står partiklarna stilla och oordningen upphör.
PeterK skrev:Och detsamma gäller ju "ljuset"..; om ingen materia hindrar ljuset i världsrymden, kan detta intet annat än fortsätta, varvid rymden ifråga uppfylls av ljusstrålarna samt dessas olika våglängder vilka ju hänger samman med vad som blir till ljusets "färg". Så visst finns det "rörelse" i "materien".

Normalt sett finns det rörelse.
PeterK skrev:Sedan; nu tror man ju inom "vetenskapen" att man konfronterat minsta möjliga "våglängds-" eller "partikelstorlek" varje gång man kunnat bruka en ny "sinneskrycka" genom vilken man kunnat se mikrovärldarna i "förstorat" skick. Men då det inte kan existera varken någon "största" eller minsta "storlek", så kommer man aldrig att nå varken "botten" eller "yttergränsen" i världsalltets materiella struktur.

Så du vet att det kan finnas strukturer som är mindre än strängar? Hur vet du det?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Naturvetenskapens problem

Inläggav Pilatus » 31 aug 2014 22:45

Strålöga skrev:
Pilatus skrev:Vid temperatur när nollpunkten når entropin i ett system sitt minimum, så det är alltså inte så säkert att det händer så mycket på platser där materien är mycket utspridd.

Men där passerar ju ljus från avlägsna stjärnor vilket orsakar fotonernas hastighet.,

Ja, det gör det. Men då diskuterar vi subatomära partiklar och kvantmekanik. Ljuset har en vågstruktur och beter sig som det elektromagnetiska fältets energikvantum, fotonen kan aldrig vara i vila och saknar således vilomassa.
Moderator

PeterK
Inlägg: 434
Blev medlem: 12 mar 2014 10:08
Ort: Uppsala

Naturvetenskapens problem

Inläggav PeterK » 01 sep 2014 20:15

Pilatus skrev:
PeterK skrev:
Pilatus skrev:Vid temperatur när nollpunkten når entropin i ett system sitt minimum, så det är alltså inte så säkert att det händer så mycket på platser där materien är mycket utspridd.

Men detta ändrar ju inte på något jag säger; så länge du har fysisk materia så består ju denna materia ändå i atomer

Det jag avsåg var att temperatur är ett mått på partiklars (atomer/molekyler i en gas) slumpmässiga rörelse. Vid 0 Kelvin står partiklarna stilla och oordningen upphör.
Jamen skriv redan från början vad du menar, det skulle underlätta för alla. Som nu är ser det ju ut som att du ändrar dig, allteftersom man påpekar något som inte stämmer. Du skrev ju faktiskt »så det är alltså inte så säkert att det händer så mycket på platser där materien är mycket utspridd«.

PeterK skrev:Och detsamma gäller ju "ljuset"..; om ingen materia hindrar ljuset i världsrymden, kan detta intet annat än fortsätta, varvid rymden ifråga uppfylls av ljusstrålarna samt dessas olika våglängder vilka ju hänger samman med vad som blir till ljusets "färg". Så visst finns det "rörelse" i "materien".

Normalt sett finns det rörelse.
"Normalt sett"... i vilket enda fall skulle elektronerna inte röra sig runt atomkärnan... exempelvis...?? (Åsså ändra inte nu vad som här avhandlas...; för att ha varit korrekt skulle du skrivit »Normalt sett finns det rörelse i materien" — för det var ju det vi snackade om, och inget annat... eller hur...??

PeterK skrev:Sedan; nu tror man ju inom "vetenskapen" att man konfronterat minsta möjliga "våglängds-" eller "partikelstorlek" varje gång man kunnat bruka en ny "sinneskrycka" genom vilken man kunnat se mikrovärldarna i "förstorat" skick. Men då det inte kan existera varken någon "största" eller minsta "storlek", så kommer man aldrig att nå varken "botten" eller "yttergränsen" i världsalltets materiella struktur.

Så du vet att det kan finnas strukturer som är mindre än strängar? Hur vet du det?
Jamen det kan ju ett barn begripa..; för det första bevisade ju exemplet med den roterande skivan — som ju kan vara en vanlig drejskiva — detta. Men eftersom du inte begrep det exemplet utan trodde det automatiskt måtte finnas ett hål i skivans centrum, vilket alls inte behövs, så kan vi å det andra gå en annan (tanke-) väg, nämligen den att världsalltet inte kan ha en "yttre" gräns, eftersom detta då hade avgränsats av »vad som överhuvudtaget inte existerar«. Men "ingenting" kan inte "avgränsa" någonting. "Ingenting" existerar ju överhuvudtaget inte, varvid det naturligtvis uteslutande är något existerande som kan gränsa till något annat befintligt. Det är ingenting annat än ren och skär vidskeplighet, att tro att vad som inte finns till, "kan" någonting precis som om »vad som inte existerar« utgjorde »något existerande«. Svammel, således och ingenting normalt tänkande kan acceptera... Men om det nu inte kan finnas någon "största storlek", så kan det heller inte existera någon "minsta storlek", ty till vilken storlek hade denna då kunnat relatera...? Varvid det inte kan finnas någon minsta storlek... det är bara att tänka en smula, så begriper man det...

Mvh/ PeterK

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Naturvetenskapens problem

Inläggav Pilatus » 01 sep 2014 21:53

PeterK skrev:
Pilatus skrev:Det jag avsåg var att temperatur är ett mått på partiklars (atomer/molekyler i en gas) slumpmässiga rörelse. Vid 0 Kelvin står partiklarna stilla och oordningen upphör.

Jamen skriv redan från början vad du menar, det skulle underlätta för alla. Som nu är ser det ju ut som att du ändrar dig, allteftersom man påpekar något som inte stämmer. Du skrev ju faktiskt »så det är alltså inte så säkert att det händer så mycket på platser där materien är mycket utspridd«.

Det gjorde jag, Peter. Vad som skulle hända med subatomära partiklar om de fråntogs all energi vet jag inte. Men vad som händer med atomer vet man mera om.
PeterK skrev:"Normalt sett"... i vilket enda fall skulle elektronerna inte röra sig runt atomkärnan... exempelvis...??

Du skrev ju om ljuset, fotoner som är ljuskvanta. En liten boson som är en kraftbärande elementarpartel.
PeterK skrev:"Ingenting" existerar ju överhuvudtaget inte, varvid det naturligtvis uteslutande är något existerande som kan gränsa till något annat befintligt.

Men universum har inga gränser, det är allt som finns. Någon gräns till något annat befintligt behövs därmed inte.
PeterK skrev:Det är ingenting annat än ren och skär vidskeplighet, att tro att vad som inte finns till, "kan" någonting precis som om »vad som inte existerar« utgjorde »något existerande«. Svammel, således och ingenting normalt tänkande kan acceptera...

Så du kan inte tänka dig att universum är allt som finns? Vad existerar förutom universum, enligt vad någon normalt tänkande kan acceptera?
PeterK skrev:Men om det nu inte kan finnas någon "största storlek", så kan det heller inte existera någon "minsta storlek", ty till vilken storlek hade denna då kunnat relatera...?

Att något inte skulle kunna vara det minsta som existerar, följer inte logiskt av att något kan vara obegränsat stort.
Du kan ju tänka dig ett minsta avstånd som ett kvantavstånd.
PeterK skrev:Varvid det inte kan finnas någon minsta storlek... det är bara att tänka en smula, så begriper man det...

Så enkelt var det alltså inte.
Moderator

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Naturvetenskapens problem

Inläggav Strålöga » 01 sep 2014 22:40

Pilatus skrev:Ja, det gör det. Men då diskuterar vi subatomära partiklar och kvantmekanik. Ljuset har en vågstruktur och beter sig som det elektromagnetiska fältets energikvantum, fotonen kan aldrig vara i vila och saknar således vilomassa.
Även om fotonen saknar vilomassa så kan fotonen påverka området den befinner sig i med andra ord det är inget tomrum eller ett tomt område. Ljus skulle inte ens kunna pasera utan rum bestående av något.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Naturvetenskapens problem

Inläggav Pilatus » 01 sep 2014 22:56

Strålöga skrev:
Pilatus skrev:Ja, det gör det. Men då diskuterar vi subatomära partiklar och kvantmekanik. Ljuset har en vågstruktur och beter sig som det elektromagnetiska fältets energikvantum, fotonen kan aldrig vara i vila och saknar således vilomassa.
Även om fotonen saknar vilomassa så kan fotonen påverka området den befinner sig i med andra ord det är inget tomrum eller ett tomt område. Ljus skulle inte ens kunna passera utan rum bestående av något.

Fotonen kan överföra en liten mängd energi till en elektron.
Moderator


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster