Vad är ordning, respektive oordning?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ordning, respektive oordning?

Inläggav klorofyll » 22 mar 2017 19:26

Pilatus skrev:Vi får åka med flyget och se om de är bättre på höger och vänster, (eller båttrafiken på haven). Kanske är det bara en slump att piloterna undviker att flyga rakt in i andra Boeing 747 i luften?

Bild


Men om jag flyger över ex.v. Stilla havet, skall jag flyga åt vänster eller höger om jag vill till Arlanda? Jag ser objektivitet som något väl grundat. Höger och vänster kan vara till hjälp när man vill definiera något, men... själv skulle jag säga att vänster-höger är subjektivt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ordning, respektive oordning?

Inläggav klorofyll » 22 mar 2017 19:36

SigurdV

Men det är rätt stor skillnad mellan storlek och riktning, en riktning har ju ingen fysisk form...

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vad är ordning, respektive oordning?

Inläggav SigurdV » 22 mar 2017 19:59

klorofyll skrev:SigurdV

Men det är rätt stor skillnad mellan storlek och riktning, en riktning har ju ingen fysisk form...

Kan man väl säga att den har... norrut är mot polstjärnan.
Men jag menar ju att storlek är absolut och riktning relativ
Det ÄR skillnad, men båda är objektiva...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är ordning, respektive oordning?

Inläggav Pilatus » 22 mar 2017 20:10

klorofyll skrev:Men om jag flyger över ex.v. Stilla havet, skall jag flyga åt vänster eller höger om jag vill till Arlanda? Jag ser objektivitet som något väl grundat. Höger och vänster kan vara till hjälp när man vill definiera något, men... själv skulle jag säga att vänster-höger är subjektivt.

Flyger du längre sträckor kan du koppla in autopiloten och koppla av med en god bok.

Bild
Här har planet mellanlandat för en översyn av motorer, några smärre reparationer och bränslepåfyllning.
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vad är ordning, respektive oordning?

Inläggav SigurdV » 22 mar 2017 20:15

klorofyll skrev:Men om jag flyger över ex.v. Stilla havet, skall jag flyga åt vänster eller höger om jag vill till Arlanda? Jag ser objektivitet som något väl grundat. Höger och vänster kan vara till hjälp när man vill definiera något, men... själv skulle jag säga att vänster-höger är subjektivt.


Frågan är vad du menar med "subjektivt"?
Du kanske menar "kroppsrelaterat"?
Som t ex "dit näsan pekar".

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ordning, respektive oordning?

Inläggav klorofyll » 23 mar 2017 01:33

SigurdV skrev:
klorofyll skrev:SigurdV

Men det är rätt stor skillnad mellan storlek och riktning, en riktning har ju ingen fysisk form...

Kan man väl säga att den har... norrut är mot polstjärnan.
Men jag menar ju att storlek är absolut och riktning relativ
Det ÄR skillnad, men båda är objektiva...

Norrut mot Polstjärnan är en relatering, vilket är typiskt för definitioner, men om man tar bort Polstjärnan, vad är det då som är objektivt, inget, för det är bara en position, eller?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ordning, respektive oordning?

Inläggav klorofyll » 23 mar 2017 01:37

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Men om jag flyger över ex.v. Stilla havet, skall jag flyga åt vänster eller höger om jag vill till Arlanda? Jag ser objektivitet som något väl grundat. Höger och vänster kan vara till hjälp när man vill definiera något, men... själv skulle jag säga att vänster-höger är subjektivt.

Flyger du längre sträckor kan du koppla in autopiloten och koppla av med en god bok.

Bild
Här har planet mellanlandat för en översyn av motorer, några smärre reparationer och bränslepåfyllning.

:D Kan man inte säga att höger-vänster är som siffror, vi räknar med dem men de finns inte?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ordning, respektive oordning?

Inläggav klorofyll » 23 mar 2017 01:39

SigurdV skrev:
klorofyll skrev:Men om jag flyger över ex.v. Stilla havet, skall jag flyga åt vänster eller höger om jag vill till Arlanda? Jag ser objektivitet som något väl grundat. Höger och vänster kan vara till hjälp när man vill definiera något, men... själv skulle jag säga att vänster-höger är subjektivt.


Frågan är vad du menar med "subjektivt"?
Du kanske menar "kroppsrelaterat"?
Som t ex "dit näsan pekar".

Om höger-vänster är 90 grader mot vad näsan pekar så är ju vänster-höger olika för olika personer och man har ju svårt att uppleva vad någon annan upplever.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är ordning, respektive oordning?

Inläggav Pilatus » 23 mar 2017 01:59

klorofyll skrev:Kan man inte säga att höger-vänster är som siffror, de finns inte men vi räknar med dem?

Men vi vet ju att språket innehåller både riktningar (prepositioner) och grundtal (räkneord), och de finns ju. Vi kan ju t ex säga att talet fem är alla mängder med fem element.

Bild
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ordning, respektive oordning?

Inläggav klorofyll » 23 mar 2017 04:06

Objektivitet beskriver något som är logiskt.
Det kanske ligger en banan på bordet, men enligt mig kan man inte säga att det är logiskt, bara för att man ser det med ögonen... 1+1=2 är logiskt, men siffran 1 är inte logisk.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vad är ordning, respektive oordning?

Inläggav SigurdV » 31 mar 2017 23:22

klorofyll skrev:Objektivitet beskriver något som är logiskt.
Det kanske ligger en banan på bordet, men enligt mig kan man inte säga att det är logiskt, bara för att man ser det med ögonen... 1+1=2 är logiskt, men siffran 1 är inte logisk.


Kan väl hålla med så långt att upplevelser
inte utan vidare förklaring kan anses som logiska eller ologiska...
Hur klart är det vad som är logiskt?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ordning, respektive oordning?

Inläggav klorofyll » 01 apr 2017 00:24

SigurdV skrev:
klorofyll skrev:Objektivitet beskriver något som är logiskt.
Det kanske ligger en banan på bordet, men enligt mig kan man inte säga att det är logiskt, bara för att man ser det med ögonen... 1+1=2 är logiskt, men siffran 1 är inte logisk.


Kan väl hålla med så långt att upplevelser
inte utan vidare förklaring kan anses som logiska eller ologiska...
Hur klart är det vad som är logiskt?

Bra fråga... spontant skulle jag säga att det som går att förutsäga är logiskt...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är ordning, respektive oordning?

Inläggav Pilatus » 01 apr 2017 00:59

klorofyll skrev:Objektivitet beskriver något som är logiskt.

Det är en objektiv iakttagelse att hälften av alla kristna är katoliker. Är det logiskt? Hur då?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ordning, respektive oordning?

Inläggav klorofyll » 01 apr 2017 01:09

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Objektivitet beskriver något som är logiskt.

Det är en objektiv iakttagelse att hälften av alla kristna är katoliker. Är det logiskt? Hur då?

Iakttagelsen kanske är logisk, du kan exempelvis ha räknat på det, gjort någon definition, de kristna är fler, men det är ju inte logiskt att det skall vara på det viset...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är ordning, respektive oordning?

Inläggav Pilatus » 01 apr 2017 01:22

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Objektivitet beskriver något som är logiskt.

Det är en objektiv iakttagelse att hälften av alla kristna är katoliker. Är det logiskt? Hur då?

Iakttagelsen kanske är logisk, du kan exempelvis ha räknat på det, gjort någon definition, de kristna är fler, men det är ju inte logiskt att det skall vara på det viset...

Som du ser är det påståendesatsen som kan vara logisk, om vi har tur. Att en observation är objektiv behöver inte innebära att där finns något logiskt.
Moderator


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster