Medvetandet

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18583
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Medvetandet

Inläggav Algotezza » 11 jun 2014 18:40

Antic skrev:Det är det som sinnena är till för, att skapa intryck som inte finns därute. Dina egna känselceller gör att något känns, och tappar du känseln så kan du inte längre skapa det intrycket och den biten av världen är borta.



Du har inte svarat på frågan hur du kan veta något om "därute" öht. Vilka kunskapskällor har du?
Algotezza aka Algotezza

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Medvetandet

Inläggav Antic » 11 jun 2014 18:44

Som jag svarade Illusionen i ett tidigare inlägg.

För att förstå vad världen är så måste man först förstå vad den inte är.

Jag har ingen aning om vad universum är, bara vad det inte är.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Medvetandet

Inläggav förstår mig själv » 11 jun 2014 18:46

Glädjer mig att tankar och ideer har utvecklats och konstaterar att det verkar som om mina ansträgningar gett resultat. Teorin om människan, sig själv. Dvs Huvudteorin, det är denna jag under åren försökt sälja in och utvärderingen visar tydligt att tankar uppstått.
Teorin: FÖRNIMMA(dvs öga ora känsla) ger upphov till TEORI/TANKE och sedan uppstår ett RESULTAT/känsla.
Dessa 3 delar sinne(öga ora känsla) tanke och resultat känsla är alltså våra referenser som eftersökes. Lägg märke till att huvudteorin anger även den styrande kraften (resultatet=känsla). Dvs en komplett mekaniserad strikt naturvetenskaplig beskrivning at ALLT.
För mig är det viktigt att vara "snål" och "exakt" så att man bara i sina teorier och i sin förståelse av världen och sig själv endast använder exakta och "verkliga" definitioner.

Känns väl som om jag lyckats med min avsikt även här på forumet. Det har varit en givande resa och bidragit till många nya insikter för mig och till mycket gott i verkligheten. Till utveckling, förståelse och bättre mående både för mig och min familj och vänner. Vidare har jag senaste 4 åren legat på psyket vid 3 tillfällen med tvångsvård pga mani. Mani är ett tillstånd som jag inte längre behöver hamna i. Jag vill helt enkelt inte. Jag har även förstått den grundläggande patologin i "mani" som är "avsaknad av ingående kanaler". Dvs man stänger av indata. Dvs REGISTRERINGARNA blir bristfälliga. När man gör detta stänger av sina ingående signaler så kommer man inte heller att kunna ge ingående signaler till andra.
Det var ju i samband med att jag förstod huvudteorin (den var ju för mig fantastisk, och det största teorin som funnits) som manin uppstod. Jag var frustrerad över att andra inte förstod eller lyssnade på mig utan istället letade de "tecken" på "sjukdom". Detta är fruktansvärt egentligen att människor inte bedöms utifrån det bra de gör för detta är det viktigaste att uppnå något gott.
Eftersom jag är läkare själv visste jag ju hur de tänkte men de förstod inte mig. Nu blir jag allt bättre förstådd och tolererad av alla. Även av de som tidigare så hårdnackat hävdade att jag var sjuk. När de tex säger "du mår dåligt" så inser de inte att patienten är facit. ( det finns en rad olika sådana här tokigheter som syftar till att "dölja" att psykiatern är politikerns verktyg och verkställer ofta ondskan på sin patient)Dessa känslor är ju i någon annans medvetande, hur kan man påstå sig veta dem när man själv inte ens klarar fundera över djupare frågor och alltså knappt har något medvetande( eller är medveten om sig själv, och sitt medvetande och det som styr).

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18583
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Medvetandet

Inläggav Algotezza » 13 jun 2014 17:29

medvetande - veta med anden
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Medvetandet

Inläggav Zokrates » 13 jun 2014 19:28

Antic skrev:Det är det som sinnena är till för, att skapa intryck som inte finns därute. Dina egna känselceller gör att något känns, och tappar du känseln så kan du inte längre skapa det intrycket och den biten av världen är borta.


Det är faktiskt fyndigt på ett sätt, jämför med den här svartvita illusionen som hos väldigt många betraktare
får dem att se en färg framträda, oftast grönt, men även brunt och rött förekommer. Själv ser jag två
färger, grönt och brunt, färger som mitt eget medvetande skapar ur det svartvita som snurrar runt.
Fokusera ögonen på mittcirkel en stund.
Bild

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Medvetandet

Inläggav Antic » 13 jun 2014 20:31

Tack Zokrates

Jag älskar optiska illusioner. :)

Vi skapar det vi vill skapa i de flesta fall och lägger till saker som inte finns där. Och vi luras även av ganska simpla optiska illusioner.

Vi använder alla sinnen när vi äter. Hur maten luktar, känns i munnen, ser ut och låter när vi tuggar påverkar smakupplevelsen.

Man lät ett antal kända kockar prova drycker som man hade färgat om. Jordgubbsdrycken hade färgats gul till exempel. Inte en enda av kockarna var i närheten av att gissa rätt smak på nån av dryckerna.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18583
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Medvetandet

Inläggav Algotezza » 15 jun 2014 17:55

Skolavslutning i fredags med Skolans Sommarshow och rektors föredömligt korta tal... =D>

Jag var nog en gitarr i tidigare liv. Hela min kropp fungerade som en resonanslåda under showen på ett sätt jag inte märkt tidigare. Basgångens olika sekvenser och de olika ackorden, liksom baskaggen, gav resonans i olika delar av kroppen, bålen då, från könsregionen och uppåt, en del till vänster i magtrakten, en del till höger, en del rakt hjärtat, baskaggen. Har inte tänkt på tidigare att jag så tydligt "hör" med hela kroppen. Går ju inte på konsert särskilt ofta... Spelade in med min Yamaha 2G rak, liten fiffig stereorecorder som jag alltid har med mej...

Vad jag vill säga med detta exempel är att jag menar att medvetandet genomstrålar eller genomsyrar kroppen, det är inte bara något som "sitter i hjärnan". Glöm dualismen. Monism gäller. Organismen är en helhet som ur en aspekt kan ses som en biologisk robot (utifrån sett) och ur en annan som ett medvetande, en andlig helhet, enhet (inifrån sett). Känslor av obehag sätter sig i magen, ger upphov till orolig mage. Kunna skriva och spela ett instrument sitter i muskler, händer, fingrar. Kunna cykla sitter i musklerna och balanssinnet.
Algotezza aka Algotezza

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Medvetandet

Inläggav Antic » 15 jun 2014 22:13

Precis, musik lyssnas med hela kroppen och sitter man stilla när man hör något riktigt svängigt så har man nog inte fattat det där med musik alls. Det skall rycka i hela kroppen på en.

Vi fungerar synestetiskt rakt igenom och använder väldigt sällan bara ett enda sinne för något.

Och att vi har olika världuppfattning behöver man bara titta på mig för att förstå. För mig är till exempel ett ljud inte bara något som hörs utan lika mycket något som syns tack vare extra nervbanor i hjärnan på mig som kopplar ihop sinnena.

Förresten, hela människans synsätt är synestetiskt i grund och botten då alla ser ljud som vassa, hårda, mjuka, mörka, ljusa osv. (fast det kallas sinnesanalogi)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18583
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Medvetandet

Inläggav Algotezza » 16 jun 2014 10:07

Antic skrev:Precis, musik lyssnas med hela kroppen och sitter man stilla när man hör något riktigt svängigt så har man nog inte fattat det där med musik alls. Det skall rycka i hela kroppen på en.

Vi fungerar synestetiskt rakt igenom och använder väldigt sällan bara ett enda sinne för något.

Och att vi har olika världuppfattning behöver man bara titta på mig för att förstå. För mig är till exempel ett ljud inte bara något som hörs utan lika mycket något som syns tack vare extra nervbanor i hjärnan på mig som kopplar ihop sinnena.

Förresten, hela människans synsätt är synestetiskt i grund och botten då alla ser ljud som vassa, hårda, mjuka, mörka, ljusa osv. (fast det kallas sinnesanalogi)



Ljud i sig är en synestesi av på grundval av snabba lufttrycksförändringar mot trumhinnan.
Algotezza aka Algotezza

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Medvetandet

Inläggav förstår mig själv » 16 jun 2014 14:56

Jo algotessa men inte "enbart detta"! Dvs tryckförändringar (rörelse som fortplantas genom trumhinnan (och benen i mellan örat, hammare, stigbygel, städ). Sedan påverkas ovala fönstret som orsakar påverkan i endolymfan som leder till signalering av receptorceller i "hörselnerven". Kemiska signaler i hjärnan som vi eventuellt blir "medvetna om" genom "känslan"/förnimmelsen/upplevelsen ljud.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18583
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Medvetandet

Inläggav Algotezza » 16 jun 2014 17:27

förstår mig själv skrev:Jo algotessa men inte "enbart detta"! Dvs tryckförändringar (rörelse som fortplantas genom trumhinnan (och benen i mellan örat, hammare, stigbygel, städ). Sedan påverkas ovala fönstret som orsakar påverkan i endolymfan som leder till signalering av receptorceller i "hörselnerven". Kemiska signaler i hjärnan som vi eventuellt blir "medvetna om" genom "känslan"/förnimmelsen/upplevelsen ljud.


Jag skrev på "grundval av". Tryckförändringar är en nödvändig men inte tillräcklig betingelse för uppkomsten av ljudfenomen om vi utesluter auditiva hallucinationer och tinnitus.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18583
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Medvetandet

Inläggav Algotezza » 16 jun 2014 17:38

harvara skrev:Motsatsen till medvetande är medvetslöshet. Ett märkligt tillstånd av icke-närvaro i verkligheten.


Men man är inte död...
Algotezza aka Algotezza

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Medvetandet

Inläggav förstår mig själv » 17 jun 2014 22:26

harvara skrev:Motsatsen till medvetande är medvetslöshet. Ett märkligt tillstånd av icke-närvaro i verkligheten.

Tänk på att vi inte "är medvetna om allt" samtidigt. Det finns ett tillstånd som heter TGA(transitorisk global amnesi). "Patienten" får minneslucka. Kommer inte ihåg vad den gjort under en tidsperiod. Eller tex "gå i sömnen".
Hade nyligen en patient som man inte kunde väcka ur narkosen(så som brukligt). Patienten var "förlamad" men hörde och var vid medvetande. Obehagligt för patienten, men sannolikt lärorikt. Han hade opererats flera gånger för artroser(man tar oftast bort skelett och ersätter med "protestled" Från benhinnan går smärtnerver bl.a. Även sk proprioception (nerver som går in och anger/bidrar till att ange läge/vinkel) kommer från leder/dvs vissa "områden" i hjärnan saknar "kroppsdel" att styra/registrera. Vi kan säga att "medvetandet" alterneras/förändras något. (När delar av KROPP hamnar i soptunnan).
Nu ska jag inte bli för långrandig.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster