Kvalitet, enhet, tydlighet

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Kvalitet, enhet, tydlighet

Inläggav förstår mig själv » 19 aug 2014 16:43

Jag börjar kortfattat.
Sekund är en enhet som används i fysiken. Om man tex anger att det tar 1sekund. Ja man har observerat/erfarit en sekund. Anta att man anger att det tar 10^10 sekunder. Ja då blir det svårare. Vi har inte facit på samma sätt. Vidare verkar det som om vi är omgivna av ickelinjära samband i naturen. Känns tex som om Vårat sätt att leva för 100 år sedan var väldigt annorlunda och att "mer hände senaste hundra åren" än utvecklingen/levnadssätt som skedde 100år godtyckligt utvalt. Tex mellan år 400 och 500. Detta betyder i så fall att "utvecklingshastigheten" inte är linjär.
Hur ska man förstå detta klart? Jag tror inte det går bra att förstå genom enhet tid.
Istället tror jag det är mer förnuftigt och leder till bättre förståelse om man tex anger förändring i utveckling genom att låta förändringen vara en orsak av "hur utvecklad den är". Dvs det blir samma kvaliteter på axlarna i koordinatsystemet(om man beskriver det).
För att ytterligare exemplifiera så skulle tex "energiutvecklingen (utslaget på joulmätaren) i en brasa vara en funktion av storleken på brasan, eller ännu exaktare på mängden brinnande ved".
Om vi tar tex radioaktivt sönderfall. Vi antar att vi har en "mätare som registrerar effekten, tex geigermätare". I fysiken blir det en exponentialfunktion man har tex (det var länge sedan jag läste fysik) en halveringstid. Kvalitet är här "tid" vilken är "oklar". Vi vill inte få förstå/få förklarat i oklar kvalitet som sagt var.
Om man i stället skulle förstå "radioaktiviteten" genom tex kvarvarande radioaktiva "partiklar"/"atomer" så har vi eliminerat denna oklara, overkliga enhet/kvalitet.
Vad innebär då detta i praktiken. Jo man förstår då tex vad som följer genom att förstå "objektet". Det som följer är ju en ordning(sekvens,IQ test).
Det uppstår förnuft genom kunskapen om "essensen", "attributet". Dvs genom att "registrera" vad något är så kan vi få "omedelbar" kunskap om dess sätt att vara, förhålla sig(=dess "framtid). Detta kan då uppnås ur förnuftet självt omedelbart. Vi behöver inte se "sekvensen" utspelas flera gånger utan endast direkt "förstå" genom att vi vet "vad det är".
Vad säger ni om detta? Hur mycket kan vi egentligen?

Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster