Vad är en proxytunnel?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18485
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är en proxytunnel?

Inläggav Algotezza » 20 aug 2014 08:04

Ibland när google chrome är segt och inte startar står det nederst på skärmen: "letar efter proxytunnel". Vad är en proxytunnel och varför söker datorn det? Jag googlade på det men blev inte mycket klokare för det.
Göran Egevad egevad@gmail.com

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Vad är en proxytunnel?

Inläggav reflex » 20 aug 2014 09:29

Algotezza skrev:Ibland när google chrome är segt och inte startar står det nederst på skärmen: "letar efter proxytunnel". Vad är en proxytunnel och varför söker datorn det? Jag googlade på det men blev inte mycket klokare för det.

Kanske är det tunnlarna som Hamas gräver mellan Gaza och Israel?
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18485
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är en proxytunnel?

Inläggav Algotezza » 20 aug 2014 16:27

reflex skrev:
Algotezza skrev:Ibland när google chrome är segt och inte startar står det nederst på skärmen: "letar efter proxytunnel". Vad är en proxytunnel och varför söker datorn det? Jag googlade på det men blev inte mycket klokare för det.

Kanske är det tunnlarna som Hamas gräver mellan Gaza och Israel?


Tveksamt... :)
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vad är en proxytunnel?

Inläggav Antic » 20 aug 2014 16:46

En proxytunnel betyder att webbläsaren letar upp någon lämplig proxy. En proxyserver betyder att du surfar från den istället för din riktiga internetleverantör. Du får då proxy serverns IP nummer och läge istället för ditt riktiga.

Kan vara toppen om du är blockad någonstans på internet och inte kommer in med ditt riktiga IP nummer eller vill vara helt anonym. Är du bannad från ett forum till exempel kan du surfa in från en proxyserver som döljer ditt riktiga IP som är bannat på forumet. Eller om ditt land är förbjudet att posta i något annat land. Då funkar en proxy fint också. Då tror man att du kommer från Kanada, Ryssland eller någon annan del av världen som proxyservern finns i.

Sen kan proxy användas för andra saker också.

Här kan du ladda hem en gratis open source proxytunnel om du vill.
http://proxytunnel.sourceforge.net/intro.php

Här är en så kallad on line proxy
https://www.zend2.com/

Mata bara in webbadressen och surfa helt anonymt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18485
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är en proxytunnel?

Inläggav Algotezza » 20 aug 2014 16:49

Antic skrev:En proxytunnel betyder att webbläsaren letar upp någon lämplig proxy. En proxyserver betyder att du surfar från den istället för din riktiga internetleverantör. Du får då proxy serverns IP nummer och läge istället för ditt riktiga.

Kan vara toppen om du är blockad någonstans på internet och inte kommer in med ditt riktiga IP nummer eller vill vara helt anonym. Är du bannad från ett forum till exempel kan du surfa in från en proxyserver som döljer ditt riktiga IP som är bannat på forumet. Eller om ditt land är förbjudet att posta i något annat land. Då funkar en proxy fint också. Då tror man att du kommer från Kanada, Ryssland eller någon annan del av världen som proxyservern finns i.

Sen kan proxy användas för andra saker också.

Här kan du ladda hem en gratis open source proxytunnel om du vill.
http://proxytunnel.sourceforge.net/intro.php

Här är en så kallad on line proxy
https://www.zend2.com/

Mata bara in webbadressen och surfa helt anonymt.


Tack för svaret! Jag har dock aldrig begärt någon proxytunnel utan det väljer datorn själv - jag har PC med windows.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vad är en proxytunnel?

Inläggav Antic » 20 aug 2014 16:51

Algotezza skrev:Tack för svaret! Jag har dock aldrig begärt någon proxytunnel utan det väljer datorn själv - jag har PC med windows.


Då brukar det ha med säkerhet och kryptering att göra.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18485
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är en proxytunnel?

Inläggav Algotezza » 20 aug 2014 16:52

Antic skrev:
Algotezza skrev:Tack för svaret! Jag har dock aldrig begärt någon proxytunnel utan det väljer datorn själv - jag har PC med windows.


Då brukar det ha med säkerhet och kryptering att göra.


Har Norton som säkerhetsprogram och PC med windows 8.1 - något dessa två fixar kanske...
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster