Problemet med kreationism

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Problemet med kreationism

Inläggav Zokrates » 28 aug 2014 22:38

Fisk i förstadiet till benutveckling, såna man går med, den är ju faktiskt gullig.
http://bcove.me/e16dzi68

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Problemet med kreationism

Inläggav Strålöga » 28 aug 2014 22:51

Ja det var den. Men hypoteser och teorier som efterand får kastas i papperkorgen gör den inte mindre gullig., Fisken behöver inga ben. Vad skulle vi då ha vatten till... Sälj inte era akvarium det lär aldrig bli vetenskapsmän av fiskarna :D :lol:

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Problemet med kreationism

Inläggav Pilatus » 28 aug 2014 22:52

Zokrates skrev:Fisk i förstadiet till benutveckling, såna man går med, den är ju faktiskt gullig.

Då fortsätter vi på temat med Fatboy Slim - Right Here Right Now och evolutionstemat:

Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Problemet med kreationism

Inläggav Antic » 28 aug 2014 23:02

Ibland är nog nobelpriset lite för lätt att få kanske?

Som när Egas Moniz fick det 1949...för att han kom metoden att att lobotomera folk.

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Problemet med kreationism

Inläggav Strålöga » 28 aug 2014 23:13

Antic skrev:Ibland är nog nobelpriset lite för lätt att få kanske?

Som när Egas Moniz fick det 1949...för att han kom metoden att att lobotomera folk.


Defenetivt. Och vissa år finns ingen som gjort något som är tillräckligt bra för att vara värt nobelpriset men då måste ju någon få det annars har de inget nobelpris att dela ut.,

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Problemet med kreationism

Inläggav Strålöga » 28 aug 2014 23:15

Pilatus skrev:
Zokrates skrev:Fisk i förstadiet till benutveckling, såna man går med, den är ju faktiskt gullig.

Då fortsätter vi på temat med Fatboy Slim - Right Here Right Now och evolutionstemat:


Ja och mina strumpor kanske evolutionerar till sandaler om två veckor
http://www.expressen.se/debatt/evolutio ... fuskbygge/

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Problemet med kreationism

Inläggav reflex » 29 aug 2014 08:31

Barn frågar alltid om saker de upptäcker i sin omvärld.
Hur kan det vara så? Vad är det där? Varför ser den ut på det där viset? Varför har du så stor näsa?
Kreationisterna har tappat den här förmågan. Istället svara de "Gud" på alla frågeställningar och tycker sig därmed ha svar på allt.

Martinus har skrivit en bok med titeln "Livets bok", vars innehåll jag glömt och lika bra var nog det.
Däremot gjorde själva titeln stort intryck på mig.
"Livets bok".... Ja naturligtvis. Livet själv är ju som ett slags lärobok. Ingen lärobok kan ju gå upp mot livet själv.
Hur mycket man kommer att lära sig beror mycket på om man har kvar barnets förmåga att ställa frågor, och söka efter möjliga svar.
Låser man fast sig vid färdiga koncept och accepterar dessa som en slutgiltig sanning förloras denna förmåga.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Problemet med kreationism

Inläggav Antic » 29 aug 2014 08:37

Sedan tittar du på mig reflex.

Jag försöker hela tiden komma på ungefär hur vi och universum fungerar. Jag tar hela tiden fram egna teorier istället för att citera andra.

Precis som jag är till vardags, nyfiken, nyskapande, fantasifull och extremt kreativ.

Ändå tror jag på en skapare både av ideologiska och logiska skäl. ;)

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Problemet med kreationism

Inläggav reflex » 29 aug 2014 08:57

Antic skrev:Sedan tittar du på mig reflex.

Jag försöker hela tiden komma på ungefär hur vi och universum fungerar. Jag tar hela tiden fram egna teorier istället för att citera andra.

Precis som jag är till vardags, nyfiken, nyskapande, fantasifull och extremt kreativ.

Ändå tror jag på en skapare både av ideologiska och logiska skäl. ;)


Du kanske säger som Jonas Gardell: Nu har jag bevisat att Gud inte finns, men ändå så tror jag.
(Bibeln brukar du i alla fall hänvisa till ganska flitigt.)
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Problemet med kreationism

Inläggav Zokrates » 29 aug 2014 09:48

Naturen har en förmåga att överträffa sig själv vad gäller skapandet så jag ser inga som helst problem
med makroevolutionen, den pågår ju ständigt och under vår egen korta tid på jorn så genomgår vi cirka
200 genetiska mikromutationer per man i våra arvsanlag, men att under vår livstid kunna uppfatta
genomgripande större förändringar i komplexare arter in vivo lär vi sällan få chansen till, det tar helt
enkelt för lång tid och det är väl där skon klämmer för evolutionsmotståndarna.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Problemet med kreationism

Inläggav Antic » 29 aug 2014 10:04

reflex skrev:Du kanske säger som Jonas Gardell: Nu har jag bevisat att Gud inte finns, men ändå så tror jag. Bibeln brukar du i alla fall hänvisa till ganska flitigt.)


Man kan nog säga så här reflex. Jag har läst Bibeln för den gett mig väldigt mycket logik. Utan en skapare, orsak osv hittar jag inte något logiskt med varken oss eller universum. En planlös evolution i ett perceptionellt intet med ursoppa som ingrediens, kemiska reaktioner, elektriska impulser, kvantfluktation av en slump i singularitet eller okänt multiuniversum eller något av inget är allt som återstår.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Problemet med kreationism

Inläggav Zokrates » 29 aug 2014 10:12

Antic skrev:
reflex skrev:Du kanske säger som Jonas Gardell: Nu har jag bevisat att Gud inte finns, men ändå så tror jag. Bibeln brukar du i alla fall hänvisa till ganska flitigt.)


Man kan nog säga så här reflex. Jag har läst Bibeln för den gett mig väldigt mycket logik. Utan en skapare, orsak osv hittar jag inte något logiskt med varken oss eller universum. En planlös evolution i ett perceptionellt intet med ursoppa som ingrediens, kemiska reaktioner, elektriska impulser, kvantfluktation av en slump i singularitet eller okänt multiuniversum eller något av inget är allt som återstår.


Det är ju där du har fel då du underskattar evolutionen, tvärtom så skapas ju en meningsfull plan just genom evolutionen
vars inbyggda mål är att finna fram allsköns vägar för livets framfart, ingenting tycks omöjligt, inte ens ett paradis.

Anders Hesselbom
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 jan 2014 20:06

Problemet med kreationism

Inläggav Anders Hesselbom » 29 aug 2014 10:17

Strålöga skrev:Men han har ju en bra bit kvar för att lösa hela processen tydligen
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=2068012

Vetenskapligt arbete skiljer sig från t.ex. postmodernistisk kunskap genom att man, så att säga, står på varandras axlar. Nya resultat presenteras kontinuerligt, medan hypotesen att minnet har ett övernaturligt ursprung fortfarande är helt obevisad. (Och således ännu mer orimlig.)

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Problemet med kreationism

Inläggav Antic » 29 aug 2014 10:17

Zokrates skrev:Det är ju där du har fel då du underskattar evolutionen, tvärtom så skapas ju en meningsfull plan just genom evolutionen vars inbyggda mål är att finna fram allsköns vägar för livets framfart, ingenting tycks omöjligt, inte ens ett paradis.


Annars brukar alla evolutionsförespråkare säga samma sak, att evolutionen är planlös, speciellt när man tar fram världsläget. För evolutionen är ingenting omöjligt, inte ens slakt, världskrig, massavrättningar och förstörelse av hela planeten. Och det är ju vad vi ser, allt annat än överlevnad.

Planen som beskrivs av en skapare ser däremot helt annorlunda ut, och avsevärt mer logisk på köpet.

Anders Hesselbom
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 jan 2014 20:06

Problemet med kreationism

Inläggav Anders Hesselbom » 29 aug 2014 10:18

Antic skrev:Tänk så här Anders...

- Ingen kan veta var roten av 49 är!
- 7...
- Ingen! Vi förstår inte ens 7!

Något i den stilen?


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster