Problemet med kreationism

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Anders Hesselbom
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 jan 2014 20:06

Problemet med kreationism

Inläggav Anders Hesselbom » 22 aug 2014 00:02

Denna tråd ställer inte bara en fråga, det belyser ett problem. Syftet med tråden är att skapa ett tillfälle för kristna vetenskapsmän att förtydliga ett problem som naturvetenskapen ser hos kreationister:

Skapelsetroende och kreationister brukar smickra sig själva genom att hävda att de besitter en alternativ teori till arternas mångfald, som professionella biologer inte tänkt på. De utgår ifrån att Adam och Evas avkomlingar står för befolkningen. Den ena blir mördad innan den får några barn, och vad den andre gjorde för att bli vår förfader är okänt.

Hur får man barnbarn om man bara har en enda son som skaffar barn?

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Problemet med kreationism

Inläggav Antic » 22 aug 2014 08:44

"Nedanstående diagram presenterar två av de släktlinjer som redovisas i Första Mosebok. Enligt Bibelns kronologi med återkommande åldersuppgifter skulle Adam med sina 930 år ha levt tillräckligt länge för att ha kunnat träffa sin ättling i det åttonde släktledet, Lemek. Denne var enligt Bibeln far till Noa, som på Guds befallning byggde en ark och därmed överlevde syndafloden, den stora översvämning som Gud orsakade för att dränka den onda mänskligheten och börja om på nytt med Noa och dennes familj."


Bild

Så får du gärna förklara en evolution i ett universum som ingen kunnat uppleva.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Problemet med kreationism

Inläggav Algotezza » 22 aug 2014 11:11

Antic skrev:
"Nedanstående diagram presenterar två av de släktlinjer som redovisas i Första Mosebok. Enligt Bibelns kronologi med återkommande åldersuppgifter skulle Adam med sina 930 år ha levt tillräckligt länge för att ha kunnat träffa sin ättling i det åttonde släktledet, Lemek. Denne var enligt Bibeln far till Noa, som på Guds befallning byggde en ark och därmed överlevde syndafloden, den stora översvämning som Gud orsakade för att dränka den onda mänskligheten och börja om på nytt med Noa och dennes familj."


Bild

Så får du gärna förklara en evolution i ett universum som ingen kunnat uppleva.


Det har alltid funnits någon som kan uppleva universum, om inte vi så andra.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Problemet med kreationism

Inläggav Antic » 22 aug 2014 11:27

Ser du någon förutom oss själva?

Det gör ingen annan heller hur starka teleskåp vi än använder.

Om vi glömmer en evolution och istället tänker på en skapare så håller jag däemot med om att någon har kunnat uppleva universum så länge det funnits.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Problemet med kreationism

Inläggav Zokrates » 22 aug 2014 12:25

Modern variant på repopulation á la Adam och Eva :wink:

Colt' incest family
The case shocked Australia when about 40 people, ranging in age from toddlers to men and women in their late forties,
were discovered living in scrubland in a NSW country town in July 2012.
The name of the town has been suppressed for legal reasons.

Bild

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Problemet med kreationism

Inläggav Algotezza » 22 aug 2014 13:33

Antic skrev:Ser du någon förutom oss själva?

Det gör ingen annan heller hur starka teleskåp vi än använder.

Om vi glömmer en evolution och istället tänker på en skapare så håller jag däemot med om att någon har kunnat uppleva universum så länge det funnits.


Det fanns till exempel dinosaurier före oss.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Problemet med kreationism

Inläggav Antic » 22 aug 2014 14:32

Och hur vet man det? Genom att datera något som ingen människa upplevt? I slutändan skulle vi nå precis samma problem, hur var det innan någon dinosaurie kunde uppleva något? Eller kom de till direkt med klara sinnen utan någon evolution? Faktum är att skall vi vara helt ärliga vet vi ingeting om hur något skulle varit före det att någon människa kunde uppleva något.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Problemet med kreationism

Inläggav Zokrates » 23 aug 2014 00:31

Antic, det känns som om du förutsätter att något komplext omöjligt kan komma från något enkelt, har jag rätt?

Användarvisningsbild
skwuim
Inlägg: 84
Blev medlem: 12 jan 2013 12:18
Ort: Eskilstuna

Problemet med kreationism

Inläggav skwuim » 23 aug 2014 07:07

Anders Hesselbom skrev:Denna tråd ställer inte bara en fråga, det belyser ett problem. Syftet med tråden är att skapa ett tillfälle för kristna vetenskapsmän att förtydliga ett problem som naturvetenskapen ser hos kreationister:

Skapelsetroende och kreationister brukar smickra sig själva genom att hävda att de besitter en alternativ teori till arternas mångfald, som professionella biologer inte tänkt på. De utgår ifrån att Adam och Evas avkomlingar står för befolkningen. Den ena blir mördad innan den får några barn, och vad den andre gjorde för att bli vår förfader är okänt.

Hur får man barnbarn om man bara har en enda son som skaffar barn?


Har kreationister ens en vetenskap att tala om? Deras argument handlar trots allt om att få vetenskapen att passa in i en bokstavstrogen läsning av Bibeln. De lider av en förutbestämd uppfattning av hur saker och ting är innan de ens har undersökt saken. Och när vetenskapen bevisar att de har fel så förnekar och relativiserar de vetenskapen och kommer upp med sina egna "alternativa modeller".

Men det är ju knappast endast religiösa fundamentalister som lider av denna sjukdom i den mänskliga intellektet. Även politiska sådana gör det. Talar inte exempelvis marxister om att alla samhällen helt oberoende utav tid, kultur och historiskt sammanhang följer exakt samma utvecklingsfaser från primitivt samhälle till kapitalism till kommunism? Talar de inte om hur det endast är ekonomiska faktorer som styr allting i världen och att andra faktorer såsom kulturer m.m. endast är funktioner av ekonomin? Eller demokrater som tror detsamma om demokratin. Att alla samhällssystem helt oberoende av kultur, tid och sammanhang bara måste resultera i en samhälle som styrs av en liberal demokrati?

Vad är det egentligen som skiljer religioner som fundamentalistisk kristendom från politiska religioner som marxism och demokrati? Ingenting skulle jag hävda. Lika idiotiska är de båda två.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Problemet med kreationism

Inläggav Antic » 23 aug 2014 07:46

Zokrates skrev:Antic, det känns som om du förutsätter att något komplext omöjligt kan komma från något enkelt, har jag rätt?


Nej, det är inte vad jag säger. Jag säger att...

"Liv kommer inte av ickeliv"

Därför att liv kommer av liv, och det är vad vi ser hela tiden. Vi kan inte ta en total logisk motsats och säga att båda är sanna. Inte ens som ett undantag. Liv i ett universum som ingen kan uppleva är också en logisk omöjlighet.

Anders Hesselbom
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 jan 2014 20:06

Problemet med kreationism

Inläggav Anders Hesselbom » 23 aug 2014 08:21

Att liv inte kommer från icke-liv, vet vi inget om. Guds förmågor låter sig inte begränsas hur som helst. Men diagrammet som Antic publicerar i första svaret, summerar problemet. Var är brudarna? Mänskligt liv kommer nämligen inte heller från spermier, utan från ägg som är befruktade av spermier.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Problemet med kreationism

Inläggav Antic » 23 aug 2014 09:25

Det vet vi visst, genom att använda logik. "Liv kommer av liv", något annat sätt finns inte för då frångår vi allt vad logik heter och gör samtidigt "liv kommer av liv" logiskt omöjligt.

Och det är ju inte vad vi ser.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Problemet med kreationism

Inläggav Antic » 23 aug 2014 09:33

Anders Hesselbom skrev:Var är brudarna? Mänskligt liv kommer nämligen inte heller från spermier, utan från ägg som är befruktade av spermier.


Adam och Eva hann säkert få många barn under sin levnadstid med tanke på hur länge de levde, Adam blev ju 930 år gammal efter synden. Och det var ju det de skulle, föröka er och uppfyll jorden. Och jag tror inte att någon skulle tro på fullt allvar att alla barn, barnbarn osv de fick enbart var män. Kvinnor utelämnades ofta i släktregistren och de söner som finns med är säkert bara en bråkdel av alla de som Adam och Eva hann med att få under sin levnadstid.

Dessutom var släktingar tvungna att få barn ihop om alla människor skulle utgå från Adam och Eva.

Och här är en ännu bättre förklaring

Däremot framgår det klart och tydligt att Adam och Eva inte alls bara fick tre söner (Kain, Abel och Set). Om du läser några kapitel längre fram i bibeln så ser du att de dessutom fick en mängd barn som bara omtalas som "söner och döttrar" (1 Mos 5:4). Alla dessa fick naturligtvis i sin tur barn, som fick barn... etc... etc.

http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/kainsfru.htm

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Problemet med kreationism

Inläggav Anders » 23 aug 2014 10:38

Antic skrev:... Och det var ju det de skulle, föröka er och uppfyll jorden...

Förklarade Gud någonsin varför han tyckte att vi skulle göra det? Varför ha en trea? Min erfarenhet är att det tredje barnet folk skaffar ofta blir den mest bortskämda och därmed det odrägliga. Jag klarar mig med två.
OK, i början kunde man ju fatta, vi behövde väl en kritisk volym. Men nu?

Bara man kunde genmanipulera fram att det andra barnet inte blev av samma kön som det första (utan abort och elände) så vore vi hemma, om vi får ordning på barnadödlighet och den skiten. Jag menar, oftast är det Gud säger i bibeln rätt logiskt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anders Hesselbom
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 jan 2014 20:06

Problemet med kreationism

Inläggav Anders Hesselbom » 23 aug 2014 11:15

Låt gå för att Gud är oförmögen att skapa liv från icke-liv, men då blir ju Adam och Eva ett mysterium. Och ursprungsfrågan, hur kunde deras barn befolka jorden? Då visar du ett diagram med män i första leden. När det påpekades, är det självklart att inte alla barn är män. Så svaret var ett icke-svar. En tänkbar lösning kanske var att Adam och Eva skaffade barn som inte var med på diagrammet, och att syskonen skaffade barn med varandra. En annan skulle vara att Eva både var mamma och mormor till den första individen i generation 3. Om inte detta godtas, varför inte själv fundera på någon annan modell?


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster