Problemet med kreationism

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Problemet med kreationism

Inläggav Antic » 27 aug 2014 14:00

Din länk var från 2012, min från 2014.

Skulle någon komma på hur vi lagrar och tar fram minnen så vore det världssensation och den personen skulle vinna nobelpriset hur enkelt som helst. Faktum är att vi vet inte ens vad intelligens eller medvetenhet skulle vara för något.

Varför inte acceptera detta istället för att presentera länkar där man tror sig veta något.

Anders Hesselbom
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 jan 2014 20:06

Problemet med kreationism

Inläggav Anders Hesselbom » 27 aug 2014 14:04

Antic skrev:Din länk var från 2012, min från 2014.

Din länk var ett godtyckligt youtubeklipp med ett påstående, min länk var en peer reviewad artikel som förklarade minnet. Jag går gärna in på skillnaden om du är intresserad.
Antic skrev:Skulle någon komma på hur vi lagrar och tar fram minnen så vore det världssensation och den personen skulle vinna nobelpriset hur enkelt som helst.

Eric Kandel, år 2000. Eller hur?
Antic skrev:Varför inte acceptera detta istället för att presentera länkar där man tror sig veta något.

På vilka grunder?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Problemet med kreationism

Inläggav Pilatus » 27 aug 2014 14:35

Antic skrev:Faktum är att vi vet inte ens vad intelligens eller medvetenhet skulle vara för något.

Intelligens handlar om hur vi förmår att lösa olika problem, numeriska, verbala, spatiala (avser linjers, ytors och rymders förhållande till varandra) och logiska. Det är frågor som skall besvaras på en begränsad tid. Sådana test har använts under mer än hundra år. Alfred Binet anses ha utvecklat det första testet.

Det du kallar faktum Antic handlar oftast om att du inte gjort din hemläxa!
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Problemet med kreationism

Inläggav Antic » 27 aug 2014 17:32

ANDERS - Källorna stod för varje mysterium med hjärnan som top 10 visade (tidningen live science osv). Så kan du hitta detta lite överallt på nätet, sök får du se. Hjärnan är ingen enkel sak att förstå sig på. ;)

PILATUS - Man menade att vi inte vet hur neuronerna i hjärnan jobbar med intelligens.

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Problemet med kreationism

Inläggav Strålöga » 27 aug 2014 22:14

Anders Hesselbom skrev: Vi vet att våra sinnen lurar oss, det är därför vi har utvecklat metoder som förmår att bekräfta eller falsifiera våra hypoteser.


Vi vet att våra sinnen lurar oss. Förtydliga dig varför skulle våra sinnen lura oss. Upplever vi inte att vi går på en grön gräsmatta när vi gör det ? Jo som sagt kemiska reaktioner är den fysiska avspeglingen av vår ickefysiska upplevelse. Genom silvertråden (omnämnd i Bibeln) är hjärnan vår omvandlare från ickefysiska till fysiska kemiska reaktioner. Vi blir glada. Det syns i hjärnan som lämnar spår av det. Men känslan upplevelsen av det kan inte förklaras för en annan människa genom att visa avstamp i hjärnan. För att förklara en känsla för någon annan måste de känna den

Anders Hesselbom
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 jan 2014 20:06

Problemet med kreationism

Inläggav Anders Hesselbom » 27 aug 2014 23:10

Antic skrev:Hjärnan är ingen enkel sak att förstå sig på.

Skulle man få nobelpris om man upptäckte hur minnet fungerade, och har det skett?

Strålöga skrev:Förtydliga dig varför skulle våra sinnen lura oss.

Jag kan inte förtydliga varför, eftersom syftestillskrivning (s.k. magiskt tänkande) endast förekommer hos barn upp till puberteten och således något du har vuxit ifrån. Men jag kan förtydliga att det sker - fenomenet kallas för "villa" om det är direkt, "paradox" om det är indirekt ("kontraintuitivt"). Båda fenomen är välkända inom psykologin, och jag svarar gärna på specifika frågor.

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Problemet med kreationism

Inläggav Strålöga » 27 aug 2014 23:22

Anders Hesselbom skrev:
Antic skrev:Hjärnan är ingen enkel sak att förstå sig på.

Skulle man få nobelpris om man upptäckte hur minnet fungerade, och har det skett?

Strålöga skrev:Förtydliga dig varför skulle våra sinnen lura oss.

Jag kan inte förtydliga varför, eftersom syftestillskrivning (s.k. magiskt tänkande) endast förekommer hos barn upp till puberteten och således något du har vuxit ifrån. Men jag kan förtydliga att det sker - fenomenet kallas för "villa" om det är direkt, "paradox" om det är indirekt ("kontraintuitivt"). Båda fenomen är välkända inom psykologin, och jag svarar gärna på specifika frågor.

Magiskt tänkande förekommer nog i alla åldrar. Kika in wiccanernas sida, Men normalt sett förstår jag hur du menar de flesta människor., Inom filosofin finns dock gåtor att lösa och saker vi inte har svaret på vill man kanske ibland lösa genom att spräcka barriärer för vad logiken säger oss. Det vi inte vet ja där vet man inte hur det kan vara. Men ingen kan hävda att vi vet hur hjärnan fungerar. Varför vi har ett medvetande till exempel där man har endel teorier på spåret men inget fullständigt svar.

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Problemet med kreationism

Inläggav Strålöga » 27 aug 2014 23:26

Antic skrev: Hjärnan är ingen enkel sak att förstå sig på. ;)


Sant. Mer än hjärnan Att studera medvetandet har blivit rumsrent inom hjärnforskningen. Nu vet vi var i hjärnan vi blir medvetna om sinnesintryck och hur aktiviteten skiftar vid olika vakenhet. Men gåtan kvarstår: Varför och var finns känslan av ett ”jag”? http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/exi ... 343558.svd

Anders Hesselbom
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 jan 2014 20:06

Problemet med kreationism

Inläggav Anders Hesselbom » 28 aug 2014 15:40

Antic skrev:Hjärnan är ingen enkel sak att förstå sig på.

Skulle man få nobelpris om man lyckades förklara hur minnet fungerar?

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Problemet med kreationism

Inläggav Antic » 28 aug 2014 16:26

Kan du lugnt räkna med Anders, det skulle vara en världssensation om någon lyckades förstå hur hjärnan lagrar minnen.

Anders Hesselbom
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 jan 2014 20:06

Problemet med kreationism

Inläggav Anders Hesselbom » 28 aug 2014 17:00


Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Problemet med kreationism

Inläggav Antic » 28 aug 2014 20:21

Jag pratade om att lösa hur hjärnan lagrar minnen, hur vi plockar fram dem och hur de används (som i videon jag postade). Varje gång vi lär oss något nytt, förändras hjärnan fysiskt, ingen vet exakt varför eller exakt hur, och visste någon så skulle det vara lika mycket världssensation som att någon hade hoppat jämfota till månen utan hjälpmedel. Men lugn, ingen kommer lösa den gåtan förrän man vet vad medvetandet är där minnet är en viktig del och funktion, och den löser man garanterat aldrig så länge man inte kan se det färdiga resultatet av hjärnans arbete. ;)

Det han fick pris för var primitiv forskning på samma sandlådenivå som när man magnetröntgar hjärnan och allt man ser är kemiska reaktioner som inte säger ett dyft om själva resultatet.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Problemet med kreationism

Inläggav Antic » 28 aug 2014 20:27

Anders

För att du skall förstå problemet.

Tänk dig att sitta och titta på ytan på en CD skiva. Så försöker du föreställa dig hur musiken låter.

Så är det att studera hjärnan när du inte kan se det färdiga resultatet, som att sitta och studera ytan på en CD skiva, utan att kunna lyssna på den färdiga musiken i en CD spelare.

Just därför kommer vi inte långt genom att studera elektriska impulser och kemiska reaktioner som säger noll om resultatet av dem.

Det är inte så konstigt att man inte löst mysterierna med hjärnan, för den enda som kommer åt resultatet är du själv och det resultatet går inte översätta till något annat. Det går inte att sätta några siffror på känslan av att äta en jordgubbe eller titta ut över en sommaräng. Hjärnans arbete kan bara upplevas.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Problemet med kreationism

Inläggav Antic » 28 aug 2014 20:54

Tänk så här Anders...

Nu skall jag titta på en magnetröntgen när någon äter sushi så jag kan se alla kemiska reaktioner och elektriska impulser i hjärnan.

Sen vet jag precis hur sushi smakar och hur det kändes att äta sushi fast jag aldrig ätit någon.

Ungefär så är det att studera hjärnan om det inte råkar vara din. ;) :)

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Problemet med kreationism

Inläggav Strålöga » 28 aug 2014 22:00

Anders Hesselbom skrev:
Antic skrev:Kan du lugnt räkna med Anders, det skulle vara en världssensation om någon lyckades förstå hur hjärnan lagrar minnen.


Eric Kandel "...is an American neuropsychiatrist. He was a recipient of the 2000 Nobel Prize in Physiology or Medicine for his research on the physiological basis of memory storage in neurons. He shared the prize with Arvid Carlsson and Paul Greengard."


Men han har ju en bra bit kvar för att lösa hela processen tydligen
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=2068012


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster