Universums struktur

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Universums struktur

Inläggav Pilatus » 05 sep 2014 12:37

The Laniakea supercluster of galaxies

Nature den 3 sep 2014
Superclusters - regioner i rymden som är tätt packade med galaxer - är de största strukturerna i universum. Forskare har kämpat för att ange exakt var ett superkluster slutar och ett annat börjar. Nu har ett team i Hawaii kommit med en ny teknik som mappar universum efter hur galaxerna rör sig och bildar mindre kluster och gigantiska superkluster av galaxer i rymden. Gränserna för den kosmiska kartan ritas om, vår position i ett superkluster kan ritas in och namnges till Laniakea, som betyder "de omätbara himlen" på hawaiianska.

Moderator

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Universums struktur

Inläggav freddemalte » 05 sep 2014 13:07

Pilatus skrev:The Laniakea supercluster of galaxies

Nature den 3 sep 2014
Superclusters - regioner i rymden som är tätt packade med galaxer - är de största strukturerna i universum. Forskare har kämpat för att ange exakt var en superkluster slutar och en annan börjar. Nu har ett team i Hawaii kommit med en ny teknik som mappar universum enligt flödet av galaxer i hela rymden. Man ritar gränserna för den kosmiska kartan, de definierar vårt position i ett superkluster och namnger det Laniakea, som betyder "de omätbara himlen" på hawaiianska.
Det är existentiellt mäktigt, coolt och ofattbart. Det går inte att ta in hur gigantiska dessa områden och strukturer är och hur små vi är i relation till detta. Undra om det kryllar av liknande fenomen som oss människor och djur "därute" i dessa strukturer eller om vi är helt ensamma . . . ett unikt - tillfälligheternas nyck . . .
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Universums struktur

Inläggav Pilatus » 05 sep 2014 13:33

freddemalte skrev:Det är existentiellt mäktigt, coolt och ofattbart. Det går inte att ta in hur gigantiska dessa områden och strukturer är och hur små vi är i relation till detta. Undra om det kryllar av liknande fenomen som oss människor och djur "därute" i dessa strukturer eller om vi är helt ensamma . . . ett unikt - tillfälligheternas nyck . . .

Ja man känner en viss bävan inför ett ofattbart kosmos, dess skönhet och mäktighet. Jag har funderat på om vi verkligen vill veta vad slags intelligent liv som finns där ute. Jag tror det var Arthur C. Clarke Childhood's End (1953) som skrev om en annan civilisations plan med jorden! Mer näraliggande funderingar talar om just de enorma avstånden och mänsklighetens tillfälliga natur. Det skall mycket till om en annan civilisation skall påträffa vår. Tidsluckorna (då liv uppträder på en planet) är så obetydligt små och avstånden näst intill oöverbryggbara. Om jag sover litet dåligt så beror det inte på en rymdångest. Men de som gjort den här datorsimuleringen tycker jag har gjort något fantastiskt. Kanske, om det genererar ny kunskap om världsalltets strukturer, kan det leda fram till ett nobelpris?
Moderator

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Universums struktur

Inläggav freddemalte » 05 sep 2014 14:32

Pilatus skrev:
freddemalte skrev:Det är existentiellt mäktigt, coolt och ofattbart. Det går inte att ta in hur gigantiska dessa områden och strukturer är och hur små vi är i relation till detta. Undra om det kryllar av liknande fenomen som oss människor och djur "därute" i dessa strukturer eller om vi är helt ensamma . . . ett unikt - tillfälligheternas nyck . . .

Ja man känner en viss bävan inför ett ofattbart kosmos, dess skönhet och mäktighet. Jag har funderat på om vi verkligen vill veta vad slags intelligent liv som finns där ute. Jag tror det var Arthur C. Clarke Childhood's End (1953) som skrev om en annan civilisations plan med jorden! Mer näraliggande funderingar talar om just de enorma avstånden och mänsklighetens tillfälliga natur. Det skall mycket till om en annan civilisation skall påträffa vår. Tidsluckorna (då liv uppträder på en planet) är så obetydligt små och avstånden näst intill oöverbryggbara. Om jag sover litet dåligt så beror det inte på en rymdångest. Men de som gjort den här datorsimuleringen tycker jag har gjort något fantastiskt. Kanske, om det genererar ny kunskap om världsalltets strukturer, kan det leda fram till ett nobelpris?
Ja, det är inte omöjligt! Det som ytterligare är lite fantasieggande och coolt är hur lika dessa strukturer av galaxhoppar är nervstruktuerer! Tänk om vi lever i något liknande en annan varelses hjärna? Tänk om allt upprepar sig likt en oändlig fraktal, på så sätt att vi kanske också har ett universum i oss på samma sätt - i evighet . . . hisnande i så fall . . . (klicka på länken för en bättre bild).

http://sprott.physics.wisc.edu/pickover ... galaxy.jpg

Bild
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Universums struktur

Inläggav Pilatus » 05 sep 2014 15:47

freddemalte skrev:Det som ytterligare är lite fantasieggande och coolt är hur lika dessa strukturer av galaxhoppar är nervstruktuerer! Tänk om vi lever i något liknande en annan varelses hjärna? Tänk om allt upprepar sig likt en oändlig fraktal, på så sätt att vi kanske också har ett universum i oss på samma sätt - i evighet . . . hisnande i så fall . . . (klicka på länken för en bättre bild).

För ett år sedan nämnde jag här om en fantastisk bok av fotografen Bertel Bager (1890-1960) som på femtiotalet gav ut boken Naturen som formgivare. Den har senare getts ut i flera nya upplagor. Stockholm : Norstedt, 1974 ; (Stockholm : Norstedt) ISBN: 91-1-734272-4

Jag tror likheterna har att göra med materiens sätt att bygga makrostrukturer. Naturen har en regelbok med ett antal lösningar, allt prövas säkert. Men litet slående är det att man finner likartade mönster från minsta till största.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Universums struktur

Inläggav freddemalte » 05 sep 2014 15:54

Pilatus skrev:För ett år sedan nämnde jag här om en fantastisk bok av fotografen Bertel Bager (1890-1960) som på femtiotalet gav ut boken Naturen som formgivare. Den har senare getts ut i flera nya upplagor. Stockholm : Norstedt, 1974 ; (Stockholm : Norstedt) ISBN: 91-1-734272-4

Jag tror likheterna har att göra med materiens sätt att bygga makrostrukturer. Naturen har en regelbok med ett antal lösningar, allt prövas säkert. Men litet slående är det att man finner likartade mönster från minsta till största.

Bild
Wow! Ja den boken verkar trevlig och intressant!

Det resonemang verkar mycket rimligt. Så är det säkert. Dock roligt att fabulera lite ibland :roll:
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Universums struktur

Inläggav Zokrates » 05 sep 2014 16:57

Att fabulera är inget nytt, farsan berättade att han som barn på 20 talet tillsammans med några andra
anstaltsbarn föreställde sig hur allt bara var en del i ett köksbordsben som var en del i ett ännu större bord
i ett ännu osv. Det enda som förefaller någorlunda säkert är att enkla regler kan bygga upp komplexa
mönster som i sin tur på ett eller annat sätt går igen både i det lilla som det stora, lite som mandelbrotar.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Universums struktur

Inläggav freddemalte » 05 sep 2014 17:08

Zokrates skrev:Att fabulera är inget nytt, farsan berättade att han som barn på 20 talet tillsammans med några andra
anstaltsbarn föreställde sig hur allt bara var en del i ett köksbordsben som var en del i ett ännu större bord
i ett ännu osv. Det enda som förefaller någorlunda säkert är att enkla regler kan bygga upp komplexa
mönster som i sin tur på ett eller annat sätt går igen både i det lilla som det stora, lite som mandelbrotar.
Ha, exakt så! Jag minns att jag en gång drömde att jag fick reda på att vårt universum utgjorde en komponent av en gigantisk elementarpartikel som i sin tur var en del av en atom i en pappersfiber i en tidning som låg slängd vid rännsten i en storstad och att massor av "människor" passerade den, utan att veta att det i varje sådan elementarpartikel, överallt existerade sådana universum som det vi känner till . . . något liknande alltså . . .
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Universums struktur

Inläggav Algotezza » 05 sep 2014 20:12

freddemalte skrev:
Pilatus skrev:För ett år sedan nämnde jag här om en fantastisk bok av fotografen Bertel Bager (1890-1960) som på femtiotalet gav ut boken Naturen som formgivare. Den har senare getts ut i flera nya upplagor. Stockholm : Norstedt, 1974 ; (Stockholm : Norstedt) ISBN: 91-1-734272-4

Jag tror likheterna har att göra med materiens sätt att bygga makrostrukturer. Naturen har en regelbok med ett antal lösningar, allt prövas säkert. Men litet slående är det att man finner likartade mönster från minsta till största.

Bild
Wow! Ja den boken verkar trevlig och intressant!

Det resonemang verkar mycket rimligt. Så är det säkert. Dock roligt att fabulera lite ibland :roll:


Nyandlig världsbild och naturvetenskap verkar närma sig varandra på vissa, men inte alla, punkter.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

universum ur ingenting

Inläggav Pilatus » 08 sep 2014 02:00

Algotezza skrev:Nyandlig världsbild och naturvetenskap verkar närma sig varandra på vissa, men inte alla, punkter.

Här är något som man bör se i lugn och ro, Lawrence Krauss - Lecture in Stockholm, 2013 om ett universum ur just ingenting

Moderator


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster