Dynamo

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Dynamo

Inläggav Anne » 14 okt 2014 22:42

Jag visste inte var jag skulle posta den här frågan kring era kunskaper om dynamo - men det betraktas väl som ett vetenskapligt objekt. Jag blev nyligen rubricerad som en sådan av en närstående. Jag frågade vad det var. Dynamo? Har aldrig hört talas om grejen, vet inte om det är en förolämpning eller vad sjuttsingen det är. Han höjde på ögonbrynen och sa "men det vet väl!?" Nej då, jag har faktiskt inte en susning.
Så.
Det här kanske jag borde postat i galleriet på poesi.
Min fragmentariska förståelse (alltså nu känner jag mig lite som B Tretow i sin eeeevighetsmaskin) Åååkej, det är alltså en grej som alstrar energi? Som den förmedlar? EEHH jaaaahhaaa... Det är en knapp och en fjäder? Och den gör alltså så att lampan funkar på en cykel? Va?! Hur då? Men då får man alltså anstränga sig lite för att lampan ska lysa? Rörelse, sa du? Om man vill ha det mörkt då? Ja, då går det tydligen alldels utmärkt att vinkla bort den där mojängen så att lampan inte lyser.

Vad sjuttton är det där för grej? Nu är jag rejält konfys. Skriv allt du vet om dynamo! Snälla. Hur banalt det än verkar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Dynamo

Inläggav Pilatus » 15 okt 2014 00:55

lynx skrev:Jag visste inte var jag skulle posta den här frågan kring era kunskaper om dynamo - men det betraktas väl som ett vetenskapligt objekt. Jag blev nyligen rubricerad som en sådan av en närstående. Jag frågade vad det var. Dynamo?

En dynamo är en generator som alstrar ström, 6V (3W enligt standard) till din cykels belysning. Du kan läsa om den här: http://www.edu.helsinki.fi/astel-ope/ru ... atorn.html

Bild

Det skall ses som något bra att liknas vid en dynamo, en energigivare. Det låter trevligt. En cykeldynamo ger ju dessutom energi i proportionerliga mängder, just så mycket som behövs! :)
Moderator

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Dynamo

Inläggav scirocco » 15 okt 2014 04:55

Det säger något om din ålder lynx! Min nuvarande cykel,en skeppshult sport köpte jag 2004. Den har en dynamo som förser framlyktan med ljus.Däcket är räfflat på den sidan som dynamons hjul ligger an mot däcket. Det är en förbättring likaså är den mycket lättare att koppla på resp. av än min barndoms dynamos. Baklyktan på min nuvarande cykel drivs av batteri men förr så var det en kabel även till bakljuset från dynamon. Nackdelen med dem är att när man cyklar sakta lyser de för svagt och egentligen för mycket när man rullar i en utförsbacke. Snön kan ställa till det vid hjulet och farten bromsas något. Men man slipper köpa batterier och lyktan är fast monterad och inte stöldbegärlig.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Dynamo

Inläggav Pilatus » 15 okt 2014 07:11

En modern lösning är att dynamon är placerad i framhjulets nav. Ett sådant hjul finns t ex på Biltema och kostar några hundralappar. De är dessutom effektiva och ger god effekt även vid måttlig hastighet.

Bild

Bild
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Dynamo

Inläggav Anne » 15 okt 2014 08:58

:lol: Mhmmm... jag tycker att det är så lustigt att lyssna på sånt här och kan man... klicka över sitt tänk till ett mer poetiskt plan så är det ju faktiskt ganska fint också.

- Men vad jobbar den med då?
- Eeeh, alltså denjobbar ju egentligen inte.
- Inte?!
- Nej.
- Men alltså då fyller den väl egentligen ingen funktion?
- Det är klart den gör! Men för fan, allvarligt #-o Fattar du inte? Utan den så skulle ju i n g e n t i n g fungera där!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Dynamo

Inläggav Algotezza » 15 okt 2014 18:23

Pilatus skrev:En modern lösning är att dynamon är placerad i framhjulets nav. Ett sådant hjul finns t ex på Biltema och kostar några hundralappar. De är dessutom effektiva och ger god effekt även vid måttlig hastighet.

Bild

Bild


Min Skeppshult ARC funkar så
Göran Egevad egevad@gmail.com

Illusionen

Dynamo

Inläggav Illusionen » 15 okt 2014 19:43

Pilatus skrev:
lynx skrev:Jag visste inte var jag skulle posta den här frågan kring era kunskaper om dynamo - men det betraktas väl som ett vetenskapligt objekt. Jag blev nyligen rubricerad som en sådan av en närstående. Jag frågade vad det var. Dynamo?

En dynamo är en generator som alstrar ström, 6V (3W enligt standard) till din cykels belysning. Du kan läsa om den här: http://www.edu.helsinki.fi/astel-ope/ru ... atorn.html

Bild

Det skall ses som något bra att liknas vid en dynamo, en energigivare. Det låter trevligt. En cykeldynamo ger ju dessutom energi i proportionerliga mängder, just så mycket som behövs! :)


Den inducerade spänningen (e) i ”dynamon” beräknas via den av Faraday uppkallade induktionslagen, e = - N dØ/dt
Det innebär att ju snabbare dynamons/generatorns rotor roterar/snurrar desto högre spänning levererar den.
Att bli liknad vid en dynamo skulle ev kunna tolkas som ”ju snurrigare du är, desto mer spännande är du”.

/ Illusionen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Dynamo

Inläggav Pilatus » 15 okt 2014 21:41

Illusionen skrev:Den inducerade spänningen (e) i ”dynamon” beräknas via den av Faraday uppkallade induktionslagen, e = - N dØ/dt

Begränsar sig inte lagen till förhållandet mellan flödestätheten och hastigheten e = - dØ/dt. N är ju antalet varv i dynamons lindning. Minustecknet får du förklara. Aah ... såg nu att det är en del av Lenz lag. Det får vara kvar.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Dynamo

Inläggav Anne » 16 okt 2014 01:04

Illusionen skrev:Att bli liknad vid en dynamo skulle ev kunna tolkas som ”ju snurrigare du är, desto mer spännande är du”.

/ Illusionen


Jaaa... :) Den tolkningen kan jag också förstå hur den kan göras. Men nu ska jag inte rabbla upp en återgivning av hela det här surrealistiska samtalet, men lite till då.
Ibland säger mimik mer än massvis av ord. Och jag fick verkligen den här blicken på ett rejält förvånat vis men är du totalt mentalt dysfunktionell? Varpå jag började skratta hjärtligt. Frågar mig om jag inte fattar vad Einstein snackade om vilket jag svarade att det vore nog en gnutta förmätet av mig att hävda det. Och frågade hur många som gör det då till fullo? Nej, det hölls ju med där - att det är inte många som gör det, tillade "men du känner väl ändå till *nåt känt fysikergubbnamn* (som jag redan har glömt bort, men kände igen) första lag?" Vid det här laget skrattade jag rejält. Och så sägs det mig pedagogiskt "Okej, men jag vet ju att du har cyklat. Jag menar - hur många cyklar har du haft genom åren? Hur många gånger har du cyklat?" Varpå jag mellan skrattattackerna svarade "Jaaa du, jag är inte speciellt bra på matte heller... Jag tycker faktiskt att den där mojängen låter som nån sorts obehaglig slavdrivare." Fick idiotförklaringsblicken igen "Du är ju otrolig - det har inget med slavdriveri att göra! Grejen är att, även om den inte gör nåt egentligen, att den är just som den är och just där den är för att det ska fungera - förstår du?"

Det är ju väldigt fint, även om jag inte ser på mig själv på det viset.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Dynamo

Inläggav Pilatus » 16 okt 2014 09:06

lynx skrev:Det är ju väldigt fint, även om jag inte ser på mig själv på det viset.

Det vore det verkligt tokiga, om vi skulle vara upptagna med vad vi inte klarar så bra.

Även Einstein beklagade sig och talade om ”mitt livs största misstag” som nog inte alls var en miss. Einstein infogade en kosmisk konstant till den generella relativitetsteorin. Konstanten beskriver hur universum borde fungera enligt den då rådande stationära uppfattningen. Det var inget fel på konstanten, men den skulle vara placerad på annat ställe i ekvationen. Universum expanderar numera, och det tror jag inte Einstein visste.
Moderator


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster