Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Bautaman
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 jun 2012 08:25

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Bautaman » 23 nov 2014 15:39

Antic skrev:Allt vi skapar och bygger upp faller på samma sak

Den mänskliga faktorn.

Därför att vi använder inte sunt förnuft utan egoistsiskt tänkande.


Om allt som är skapat eller uppbyggt tas bort, vad finns kvar då? Tänkandet?

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Antic » 23 nov 2014 21:14

Grundtanken kan vara bra.

Men så fort människan utövar sin ideologi eller system i praktiken så blir det pannkaka av allt och inget blev som det var tänkt då människor utnyttjade systemet för egen del istället för att tänka på alla som ingick i det. Därmed är alla system dömda att misslyckas hur de än var tänkta att fungera från början. Så länge människan saknar förnuft och självdisciplin kommer inget vi skapar att fungera bra.

Ge en galning eller egoist lite makt...och han blir genast väldigt farlig.

Som enskilda individer är vi harmlösa, som en styrd massa ett hot mot hela planeten.

Utan system finns inget att utnyttja för egen del. Det tycks tyvärr vara enda vägen att gå.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Pilatus » 23 nov 2014 23:00

Antic skrev:Ge en galning eller egoist lite makt...och han blir genast väldigt farlig.

Kan du ge något exempel på en farlig egoist?
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Antic » 23 nov 2014 23:07

En som missbrukar makt för egna ändamål. Det finns gott om såna på alla nivåer där de värsta orsakat enorm skada.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Pilatus » 24 nov 2014 11:03

Antic skrev:En som missbrukar makt för egna ändamål. Det finns gott om såna på alla nivåer där de värsta orsakat enorm skada.

Jag trodde att du skulle kunna nämna någon som motsvarar benämningen att vara en farlig egoist? Lever t ex Gustav Fridolin och Annika Falkengren upp till kriteriet att vara farliga egoister?
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Antic » 24 nov 2014 11:28

Många människor är egoister i dagens samhälle. Ge dem lite makt och de kommer fortfarande handla egoistiskt, dvs dra egna fördelar av makten de fått där de sätter sin egen vilja och önskan främst istället för att tänka på någon helhet och rättvisa. Säg en som inte dragit personliga fördelar av att få en massa makt.

Se på världshistorien och allt negativt som hänt, nästan allt av det beror på egoism och i vissa fall på sinnessjukdom.

Kan du räkna upp 10 personer som använt makten för personlig vinning och sin egen vilja?

Börja med Putin?
Obama?

osv osv

Sedan, nämn EN som inte dragit personligafördelar av en topp position.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Pilatus » 24 nov 2014 11:54

Antic skrev:Sedan, nämn EN som inte dragit personliga fördelar av en topp position.

Förenta Nationernas vice generalsekretare Jan Eliasson
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Antic » 24 nov 2014 12:01

Pilatus skrev:
Antic skrev:Sedan, nämn EN som inte dragit personliga fördelar av en topp position.

Förenta Nationernas vice generalsekretare Jan Eliasson


Känner du honom privat och berättar han sitt privatliv för dig? Hur vet du att inte han dragit personliga fördelar av sin tjänst och kontakter, skaffat sig lite extraslantar i fickan och utnyttjat sin ställning för att nå personliga fördelar?

(allt sker inte öppet)

Skulle vilja se en enda politiker som inte dragit personliga fördelar av sin ställning i vilken kommun som helst i Sverige.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Pilatus » 24 nov 2014 12:10

Antic skrev:
Pilatus skrev:
Antic skrev:Sedan, nämn EN som inte dragit personliga fördelar av en topp position.

Förenta Nationernas vice generalsekretare Jan Eliasson

Känner du honom privat och berättar han sitt privatliv för dig? Hur vet du att inte han dragit personliga fördelar av sin tjänst och kontakter, skaffat sig lite extraslantar i fickan och utnyttjat sin ställning för att nå personliga fördelar?

Bevisbördan är snarast din! Jag nämner givetvis Jan Eliasson som svar på frågan om en person "som inte dragit personliga fördelar av en topp position". Jag ser honom som en mycket duglig person som gjort mycket bra saker för Sverige.
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Antic » 24 nov 2014 12:12

Finns många genom historien som gjort bra saker och ett bra jobb utåt, men nästan ingen som inte dragit en massa personliga fördelar utanför offentligheten av en topp position.

När jag jobbade på pappersbruk i början på 80 talet så var det nästan ingen som inte snodde med sig något hem. Det togs pappersrullar, pappershanddukar, återvinningstidningar (näst senaste numret) konstant. Detta trots att folk fick köpa papper i fabrikens affär för en spottstyver.

Svinnet var så stort att de fick sätta in extravakt för att kolla väskor till och med.

Lösningen runt detta var att kasta ut pappret utanför industriområdet och sedan plocka upp det när man kommit utanför grindarna.

Tro mig, minsta läge och folk utnyttjar oftast detta direkt. Det finns inte mycket till hederlighet och de som framstår som präktiga och hederliga brukar vara något helt annat bakom kulisserna.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Antic » 24 nov 2014 12:17

Sen har du såna som inte ens skäms för det, som Berlusconi till exempel.

- Vadå, jag är president, jag gör som jag vill och drar personliga fördelar av det titt som tätt.

De som uppfört sig sämst genom tiderna är alla riktigt högt uppsatta, kungarna förr var rena grisar som ägnade sig åt orgier och att suga ut folket.

Kolla bara franska revolutionen hur adeln sög ut folket som svalt, det slutade med facklor och högafflar den gången.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Pilatus » 24 nov 2014 12:24

Antic skrev:Tro mig, minsta läge och folk utnyttjar oftast detta direkt. Det finns inte mycket till hederlighet och de som framstår som präktiga och hederliga brukar vara något helt annat bakom kulisserna.

Men du kunde inte svara på frågan om Gustav Fridolin och Annika Falkengren lever upp till kriteriet att vara farliga egoister?
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Antic » 24 nov 2014 12:43

Svaret är Ja

Alla egoister är farliga och egoism är det i särklass största problem mänskligheten har. Nästan allt negativt vi ser beror på egoism. Kan vi inte fungera som en helhet så kan vi inte fungera alls.

Glöm det samhället försöker lära oss.

- Vinn storvinsten, tänk bara på dig själv, skaffa det du vill ha, pengar är lyckan.

Egoism är aldrig bra.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Pilatus » 24 nov 2014 13:13

Antic skrev:Alla egoister är farliga och egoism är det i särklass största problem mänskligheten har. Nästan allt negativt vi ser beror på egoism. Kan vi inte fungera som en helhet så kan vi inte fungera alls.

Jag känner mig inte lika upprörd över att människan ofta handlar egoistiskt. Antagligen är vi inte moraliskt perfekta och gör saker som inte alltid är bra. Vi får arbeta med oss själva och upplysa andra om att samhället fungerar bättre om vi kan lära oss att hålla tillbaks vår egoism då den inte tjänar något vettigt syfte.

Men jag vet inte riktigt varför vi måste agera som moraliska fundamentalister, med nolltolerans och ett pekande finger mot allt och alla som tycks vara "farliga egoister". Så farligt är det inte, och vi kan ju alltid säga till personer som Annika Falkengren att hennes grundlön för 2013 var på tok för stor, 8,5 miljoner kronor. Kostnaden för hennes långsiktiga aktieprogram ligger på 4,2 miljoner kronor och förmånerna på 1,4 miljoner kronor. Girigheten vet ibland inga gränser.
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Antic » 24 nov 2014 13:24

Eller dessa fallskärmsavtal. Det värsta är väl när någon missköter sig riktigt och sedan får ett stort belopp för att lämna sitt jobb.

Men egoism är inte bara pengar, egoism är allt man gör mot andra men bara tänker på sig själv med orden, bara inte samma sak händer mig. Som en våldtäkt eller ett mord. Oljebolag som gör allt för att stoppa varje klimatåtgärd eftersom de då får mindre vinst.

Osv osv, nästan allt negativt vi ser beror på egoism i grund och botten. Man gör allt för egen vinning men struntar i andra.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster