Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav reflex » 24 nov 2014 14:57

Antic skrev:Svaret är Ja

Alla egoister är farliga och egoism är det i särklass största problem mänskligheten har. Nästan allt negativt vi ser beror på egoism. Kan vi inte fungera som en helhet så kan vi inte fungera alls.

Glöm det samhället försöker lära oss.

- Vinn storvinsten, tänk bara på dig själv, skaffa det du vill ha, pengar är lyckan.

Egoism är aldrig bra.

Håller inte med.
Om jag håller upp dörren för någon som är nedtyngd av varukassar så ger detta mig en viss personlig tillfredsställelse. Jag kanske gör det just för att jag vill känna detta och med vetskap att jag mår bra av att göra det. Sålunda på sätt och vis en slags egoism. Eller om det fattas någon krona när kunden framför mig i snabbköpskön ska betala och jag lägger till det som fattas, så gör jag detta för att det känns bra för mig att göra det, Alltså ett slags egoism.
Det finns massor av exempel på handlingar som gynnar någon annan men som jag kanske gör bara för att jag mår bra av det för min egen del. En slags egoism sålunda
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Pilatus » 24 nov 2014 15:31

reflex skrev:Det finns massor av exempel på handlingar som gynnar någon annan men som jag kanske gör bara för att jag mår bra av det för min egen del. En slags egoism sålunda

Diskussionen börjar bli absurd genom Antics totalt ensidiga syn på människans förmodade egoism. Det finns lika många exempel på handlingar som inte alls har något vinnande syfte. Vi bara gör dem. Inte av någon fånig pliktetik som Bibeln uppmanar oss till. Vi hjälper någon, gör mer än vad vi är ombedda eller får betalt för, ger bort vad vi inte behöver. Ibland heroiska handlingar som det skrivs om. Eller så är vi bara vanliga hyggliga människor som tycker om att ha trevligt tillsammans med andra.
Moderator

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav reflex » 24 nov 2014 15:45

Pilatus skrev:
reflex skrev:Det finns massor av exempel på handlingar som gynnar någon annan men som jag kanske gör bara för att jag mår bra av det för min egen del. En slags egoism sålunda

Diskussionen börjar bli absurd genom Antics totalt ensidiga syn på människans förmodade egoism. Det finns lika många exempel på handlingar som inte alls har något vinnande syfte. Vi bara gör dem. Inte av någon fånig pliktetik som Bibeln uppmanar oss till. Vi hjälper någon, gör mer än vad vi är ombedda eller får betalt för, ger bort vad vi inte behöver. Ibland heroiska handlingar som det skrivs om. Eller så är vi bara vanliga hyggliga människor som tycker om att ha trevligt tillsammans med andra.

Men håll med om att det faktiskt kan ge en "kick" att hjälpa någon annan. Det här tror jag gäller för de flesta av oss. Tyvärr finns det nog det motsatta också, att somliga kan få en kick av att skada någon annan.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Pilatus » 24 nov 2014 16:05

reflex skrev:Men håll med om att det faktiskt kan ge en "kick" att hjälpa någon annan.

Jag tror den bästa "kicken" vi kan få är då någon överraskar oss och vi helt oförmodat får en kram, eller ett hjärtligt tack för något som lika väl kunde passerat obemärkt och helt utan något större lyckorus över att vi gjorde något bra. Vi överraskar oss även själva ibland. -Men visst kan vi göra något som vi inser ser snyggt ut. Men mest har det handlat om barnvagnar, trasiga kassar, någon som tappar en handske, vi plockar upp något som ett barn bara kastar ifrån sig, eller något annat. Vi är till vardags vare sig altruistiska hjältar eller egoister.

Det finns enstaka personer i näringslivet, som Annika Falkengren med sin fantasilön, som förser sig. Ofta blir de blinda för opinionens ogillande blickar, de är ju värda pengarna! De är givetvis fullkomligt omåttliga i sin glupskhet efter pengar och bekräftelse. De som får betala är låntagarna som ofta har ett långt slitsammare liv och jobb.
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Antic » 24 nov 2014 16:56

reflex skrev:Håller inte med.
Om jag håller upp dörren för någon som är nedtyngd av varukassar så ger detta mig en viss personlig tillfredsställelse. Jag kanske gör det just för att jag vill känna detta och med vetskap att jag mår bra av att göra det. Sålunda på sätt och vis en slags egoism. Eller om det fattas någon krona när kunden framför mig i snabbköpskön ska betala och jag lägger till det som fattas, så gör jag detta för att det känns bra för mig att göra det, Alltså ett slags egoism.
Det finns massor av exempel på handlingar som gynnar någon annan men som jag kanske gör bara för att jag mår bra av det för min egen del. En slags egoism sålunda


Att något känns bra behöver inte vara detsamma som att det är egoistiskt. Egoistiskt betyder att du kör över någon annan för att nå din tillfredsställelse, rikedom eller vad det nu är. Dvs gör något på någon annans bekostnad.

Genom att hjälpa någon annan, hjälper du dig själv samtidigt. Då mår du bra och gör dessutom någon konstruktivt som inte enbart gynnar dina egna syften.

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav reflex » 26 nov 2014 18:28

Antic skrev:
reflex skrev:Håller inte med.
Om jag håller upp dörren för någon som är nedtyngd av varukassar så ger detta mig en viss personlig tillfredsställelse. Jag kanske gör det just för att jag vill känna detta och med vetskap att jag mår bra av att göra det. Sålunda på sätt och vis en slags egoism. Eller om det fattas någon krona när kunden framför mig i snabbköpskön ska betala och jag lägger till det som fattas, så gör jag detta för att det känns bra för mig att göra det, Alltså ett slags egoism.
Det finns massor av exempel på handlingar som gynnar någon annan men som jag kanske gör bara för att jag mår bra av det för min egen del. En slags egoism sålunda


Att något känns bra behöver inte vara detsamma som att det är egoistiskt. Egoistiskt betyder att du kör över någon annan för att nå din tillfredsställelse, rikedom eller vad det nu är. Dvs gör något på någon annans bekostnad.

Genom att hjälpa någon annan, hjälper du dig själv samtidigt. Då mår du bra och gör dessutom någon konstruktivt som inte enbart gynnar dina egna syften.

Kärleken kan också vara rätt så egoistisk. Jag vill kanske ha den här kvinnan för mig själv trots att hon skulle kunna var till glädje för många fler?
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Antic » 26 nov 2014 19:28

Se det så här istället.

Låter det så här i ett förhållande, är det inte bra.

- Du får inte prata med någon annan
- En kväll med kompisarna? Aldrig på tiden
- Nu tittade du på henne i kassan, är du otrogen?
- Du sa inte att du var hemma idag, är du otrogen med brevbäraren?

Då har det gått till verklig egoism, sjuklig svartsjuka och misstänksamhet. Därmed inte sagt att någon av dem behöver ligga med halva bostadsområdet för att det inte skall vara egoistisk kärlek. ;) :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Pilatus » 26 nov 2014 20:37

Antic skrev:- Du får inte prata med någon annan
- En kväll med kompisarna? Aldrig på tiden
- Nu tittade du på henne i kassan, är du otrogen?
- Du sa inte att du var hemma idag, är du otrogen med brevbäraren?

Då har det gått till verklig egoism, sjuklig svartsjuka och misstänksamhet.

Ett sådant kontrollbehov du beskriver skvallrar om dåligt egenvärde, att inte våga känna sig fri och låta någon annan vara fri. Är det inte rädsla snarare än egoism?

Handlar inte egoism om mer beräknad egennytta, att mina behov går före dina. Den andre betraktas som mindre värd, alltså kan jag ta en del av hans andel också.
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Antic » 26 nov 2014 21:42

Det finns de som tror att de äger andra, tyvärr.

Håller med dig Pilatus, det var en bra beskrivning av egoism.

Kommer ihåg en intervju från en dokumentär om andra världskriget. När judarna bodde i tyskarnas getton var det svält på schemat såvida de inte hade några dyrbarheter som klarade maten ett tag tills svälten ändå var ett faktum. Judarna fick byta guldarmband, gulklockor och fina ringar mot en limpa eller brödkaka och skrupelfria affärsmän blev snart rika på judarnas misär.

Programledaren frågade en affärsman som haft en kvartersbutik om han inte hade dåligt samvete för att ha tjänat så stora pengar på andras lidande. Guldarmband mot några smörgåsar och guldklocka mot en limpa var vad han tjänat enorma summor på.

Han dröjde länge innan han svarade och såg närmast förstörd ut, sen sa han.

- Men de hade ju inget val, tiderna var såna.

Det var ett svar i samma stil som att, - Jag lydde ju bara order och hade inget val. I Nazityskland var det ingen som bestämde något, alla bara lydde order, i alla fall under rättegången i Nurnberg.

Det den gamla affärsmannen kanske glömde var att han själv hade ett val till skillnad mot judarna när han tog emot nästa guldsmycke mot en smörgås.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav SigurdV » 27 nov 2014 23:03

Vad är egoism?
//
Alla egoister är farliga och egoism är det i särklass största problem mänskligheten har. Nästan allt negativt vi ser beror på egoism. Kan vi inte fungera som en helhet så kan vi inte fungera alls.//

Den som inte förstår att bevaka sina egna intressen,
kan väl inte heller förstå att bevaka andras?

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Antic » 27 nov 2014 23:32

Ta bort orden egna och andras. Det blir att tänka om helt och hållet.

Så säger du att, vi bevakar våra intressen istället. Dvs alla fungerar som en helhet istället för som oberoende personer. Ingen är oberoende av någon annan och vi drabbas alla av samma saker liksom vi delar samma planet.

Tänk dig att du hjälper vem som helst och vem som helst hjälper dig, så jobbar ni ihop för att allt skall fungera så bra som möjligt. Då finns inget vi och dem längre, det är vi, alla som bor på den här planeten.

förbryllad
Inlägg: 178
Blev medlem: 31 jan 2014 19:16

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav förbryllad » 08 jan 2015 18:26

Antic skrev:Ta bort orden egna och andras. Det blir att tänka om helt och hållet.

Så säger du att, vi bevakar våra intressen istället. Dvs alla fungerar som en helhet istället för som oberoende personer. Ingen är oberoende av någon annan och vi drabbas alla av samma saker liksom vi delar samma planet.

Tänk dig att du hjälper vem som helst och vem som helst hjälper dig, så jobbar ni ihop för att allt skall fungera så bra som möjligt. Då finns inget vi och dem längre, det är vi, alla som bor på den här planeten.

Jag håller med. Det är en planet där det kommer sluta med att alla män dödar varandra om vi inte kommer till en sammanslutning.
Bless you and your mother.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Algotezza » 09 jan 2015 08:09

förbryllad skrev:
Antic skrev:Ta bort orden egna och andras. Det blir att tänka om helt och hållet.

Så säger du att, vi bevakar våra intressen istället. Dvs alla fungerar som en helhet istället för som oberoende personer. Ingen är oberoende av någon annan och vi drabbas alla av samma saker liksom vi delar samma planet.

Tänk dig att du hjälper vem som helst och vem som helst hjälper dig, så jobbar ni ihop för att allt skall fungera så bra som möjligt. Då finns inget vi och dem längre, det är vi, alla som bor på den här planeten.

Jag håller med. Det är en planet där det kommer sluta med att alla män dödar varandra om vi inte kommer till en sammanslutning.


Överlever kvinnorna?
Göran Egevad egevad@gmail.com

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav SigurdV » 12 jan 2015 00:51

He he...

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Algotezza » 12 jan 2015 09:24

Det är möjligt att allt som är möjligt kommer att inträffa. Plus kanske även en del omöjligt... Vem vet?
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster