Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Pilatus » 11 nov 2014 23:45

förstår mig själv skrev:Hej pilatus och antic. Ni är båda förblindade av er önskan om hur ni vill att naturen ska vara.

I stället för att lägga fram ett enda förnuftigt argument som visar att vi misstagit oss, påstår du att vi är förblindade och lider av psykos med mera. Det förefaller synnerligen mindervärdigt.
förstår mig själv skrev:Egentligen vet jag bara 3 st kända som hade den psykiska kraft som krävs att bejaka förnuft och öppna sinnena på det sätt som krävs. (Jesus, spinoza, Einstein).

Ja det är tre namn du brukar nämna. Om du vet något som är relevant för frågan, så får du gärna referera vad Jesus, Spinoza eller Einstein har sagt. Men samtidigt känns det litet överspelat att hänvisa till dem, då den teoretiska utvecklingen gått vidare och flera stora upptäckter har skett efter deras livsverk.
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Antic » 12 nov 2014 00:13

förstår mig själv skrev:Hej pilatus och antic. Ni är båda förblindade av er önskan om hur ni vill att naturen ska vara. Ni har därmed stängt av er öppenhet och förmåga att analysera och förstå naturen. I nuläget kan inga bevis eller fakta i värden tas imot på grund av denna låsning.
Ni är inte ensamma om denna psykos och psykiska svaghet. Var inte ledsna.
Egentligen vet jag bara 3 st kända som hade den psykiska kraft som krävs att bejaka förnuft och öppna sinnena på det sätt som krävs. (Jesus, spinoza, Einstein).
Men vi får väl se vad det lider hur mycket ni tar in till slut.


Jesus skulle vara den första att vittna om att allt inte är bestämt att hända kan jag lugnt lova dig för inte ens Gud kunde se någon exakt framtid i Bibeln.

Skall jag vara helt ärlig mot dig. Resonera bara efter logik så kan inget gå fel. Tänk alltid på de fulla konsekvenserna av en åsikt eller tanke. I stil så här.

- Tänk om allt är 100% bestämt att hända och det inte finns någon slumpfaktor.

Vad skulle detta innebära?

Så tänker du ut alla konsekvenserna av det du tror är sant.

BEGYNNELSEN - Här är allt bestämt att hända till 100% för all framtid eftersom allt som händer beror 100% på det som hänt. På det sättet kan du förutsäga att en sten rullar nedför en trappa 50 milj år efter begynnelsen eftersom inget nytt händer som inte beror 100% på det som hänt. Ett visst mått av slump måste finnas för att något nytt skall kunna hända.

Annars finns ingen tid, bara en film-uppspelning av det som redan var bestämt att hända från begynnelsen.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Zokrates » 12 nov 2014 00:27

Läste nyss om ett dumhetsvirus som tydligen 4 av 10 personer bär på, kommer de att hitta ett smarthetsvirus härnäst?
http://www.metro.se/vetenskap/forskare- ... 62Gg4VfXA/

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Antic » 12 nov 2014 12:47

Har aldrig förstått poängen med determinism som är lika ologisk som den är utopisk.

Menar de att det vi är med i en film-uppspelning av det som redan hänt i begynnelsen där jag kan springa ut på gatan och tända eld på 5 hus med ursäkten att det var 100% bestämt att hända och att jag inte kunde göra något åt det.

Med sådana ursäkter kan jag gå in i mataffären och plocka rent.

- Hej, jag tar maten gratis, det är bestämt att hända...vänta lite, smörgåstårta och glass tar jag också med mig då jag råkade glömma att det också var bestämt att hända, men jag försökte undvika det i det sista, tro mig.

- Sen ikväll är det bestämt att hända att jag skall festa på glass och smörgåstårta som jag tagit här. Ash vilken osis att jag verkligen måste göra detta men jag kan inte göra något åt det eftersom det var bestämt att hända från begynnelsen, ha överseende och acceptera det odiskutabla faktum av 100% determinism. Mina djupa beklaganden till ICA chefen.

- Ash, universum existerar enbart i mig i alla fall, vem pratar jag egentligen med? Jag får väl gå hem och tro att jag äter smörgåstårta.

Att se allt som determinerat i en värld av solipsism, det är att begränsa sig om något. Alla som tänker så, borde göra sig själva en stor tjänst och tänka om.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Zokrates » 12 nov 2014 13:13

En del saker är ju definitivt deterministiska, t.ex vad som händer när man låter den förre Säpo chefen
bli chef för migrationsverket.
"I Afghanistan finns Marjams pappa som Migrationsverket påstår är det manliga nätverk som ska ta hand om
Marjam och hennes mamma. Men hennes pappa har suttit i fängelse i Sverige för misshandel av Marjams
mamma och barnen. Han är dessutom den som hotat att döda dem om de återvänder till Afghanistan."
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/de ... 093013.svd

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Antic » 12 nov 2014 13:22

Du vet att en myndighets största merit består av att...

* Inte tänka
* Bortse från all verklighet

Meriterna består istället av att endast följa paragrafer som andra (lika frånvarande) satt upp.

Den största tragedi jag skulle kunna tänka mig är att man röstade fram en hederlig till att bli statsminister då hela samhället bygger på svek, dubbelmoral, spelet bakom kulisserna, egna intressen, orättvisor och godtycke. Landet skulle snabbt hamna i chocktillstånd med en sådan som statsminister.

DET var determination det. ;)

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Zokrates » 12 nov 2014 13:44

Jo så är det nog Antic, vilket påminnde mig om det jag hävdat tidigare här på forumet, aktualiserat av
en Israelisk dokumentär "Rövare" som handlar om hur skrupellösa brottslingar i efterdyningarna av
Sovjetunionens fall satte i system att med hjälp av myndigheter, lagen och polisen ta över enskildas
egendomar och verksamheter, vilket alltså har pågått de senaste decennierna där, men som jag hävdar
är exakt vad som skedde i Sverige under perioden ~1860-1950, då svenskar helt enkelt systematiskt
fråntogs sina gårdar, fastigheter och verksamheter så fort de ansågs lönsamma.

Jag hävdar att de som idag styr Sverige politiskt samt innehar toppositioner i samhället till 90% är icke
etniska svenskar, de är fejkade, 9 av 10 av dem saknar således koppling till Sverige mer än max 2-3 generationer,
men de drar in i snitt mellan en halv till en miljon kronor i årsinkomst. Frågan är varifrån de kommer,
jag noterar att f.d Ryssland och Polen Ukraina samt Estland, Litauen är överrepresenterade, de tycks
ha flytt pogromer, uppbrott och liknande, kommit hit, ändrat namn och likt kameleonter nästlat sig in
i maktsfärerna, detta under en tid då över en miljon svenskar samtidigt emigrerade härifrån...

Det är ett kriminellt pack som styr Sverige idag och liknelsen till vad som nu sker i öst är beklämmande,
tyvärr är få intresserade att gräva i det här, samla bevis och dokumentera denna statskupp som skett
i det tysta I Sverige, risken är även att de som gör detta får alla emot sig, då dessa "element" kontrollerar allt.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Antic » 12 nov 2014 14:01

Är det något man lärt sig, så är det att inte rädda samhället eller världen. De få som försökt har slutat som...

* Jagade världen över
* Eller få tillbringa sitt liv på en ambassad
* Långa fängelsestraff

Av det lär vi oss.

Försök aldrig avslöja någon sanning, för ingen kommer att hjälpa dig och du kommer sluta som jagad världen över. Och den viktigaste läxan av alla, myndigheter har alltid rätt, till och med om de skulle bära maffiakostymer.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Zokrates » 12 nov 2014 17:19

Antic skrev:Är det något man lärt sig, så är det att inte rädda samhället eller världen. De få som försökt har slutat som...

* Jagade världen över
* Eller få tillbringa sitt liv på en ambassad
* Långa fängelsestraff

Av det lär vi oss.

Försök aldrig avslöja någon sanning, för ingen kommer att hjälpa dig och du kommer sluta som jagad världen över. Och den viktigaste läxan av alla, myndigheter har alltid rätt, till och med om de skulle bära maffiakostymer.


Ja, apropå media, tar ett exempel i högen bland alla utsocknes som antingen är helt och hållet detta, eller låtit en
dotter eller son mygla sig in! eller varför inte, bara läst i dödboken och plockat ett namn utan efterlevande...

"Herz, Ulrich W, redaktör, Sollentuna,
f i Chemnitz 130616 av teol dr Johannes H
o Katharina, f Satlow.
Fil lic 48, aman Natekon institutionen
Uppsala 43-47, bitr lär i natekonomi
Uppsala univ 48-49, lär Brunnsviks
folkhögsk 49-55, rektor Visingsö folkhögsk
55-56, red leda ra vd ST 57-58, ekon
utrednuppdr 59-60, TV-producent 60-67,
medred Ekon tidskr 60-63, gensekr Internat
Peace Bureau Genève 67-72, ordf Sves
fredsråd 79-84, ordf Sves folkriksd f
nedrustn 80-89.

Skr Konjunkturpolitik under debatt (53),
Frihet i kollektivsamhället (tills m G
Carlsson 59), En värld i förvandling (61),
Välfärdsideologins förhist (61), Våra barns
skola (tills m C Lindblom 63), Information t
nytta, glädje o förbannelse (tills ma 71),
Kooperativa klassiker (red 74), Dalarna
igår, idag, imorgon (76), Nedrustning
under debatt 1978-82 (red 80),
Nedrustningskonferensen - rapport (red 83),
medarb antologier o iex, övers."
Källa: http://runeberg.org/vemardet/1993/0479.html

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Antic » 12 nov 2014 18:37

Jadu, det mesta handlar tyvärr om att mygla sig in och en del gör det smidigt. Sen kan man ta upp alla kompis och släktjobb. Vill man komma någonstans så är det kontakter och släktskap som gäller.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Zokrates » 12 nov 2014 19:31

Antic skrev:Jadu, det mesta handlar tyvärr om att mygla sig in och en del gör det smidigt. Sen kan man ta upp alla kompis och släktjobb. Vill man komma någonstans så är det kontakter och släktskap som gäller.


För att återgå till det som sker i Ryssland idag, en stat med en mutbar rättsapparat där kriminella affärsmän genom gangstermetoder kan göra i princip vad de vill utan påföljd, där allmänt folk i praktiken är rättslösa, men,
när det inte längre finns något av större värde att stjäla, när de redan äger nästan allt, då skärps lagarna
så att inga andra kan göra om deras bedrift, 50 år senare så befinner de sig i ett läge där Sverige är idag,
ett fåtal familjer som med sina spindelnät styr och kontrollerar allt, fullt etablerade och respektabla,
sannolikt har då Putins efterlevande sedan länge förlorat allt Putin själv lagt beslag på då han bara var ett simpelt
redskap i deras tjänst, kanske till och med helt insatt i detta, vilket kan vara en förklaring till att han låter sina
barn bo utomlands redan nu så att de kan bygga sig en egen framtid där.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Zokrates » 12 nov 2014 19:36

Allt är ett enda stort jävla skämt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Algotezza » 12 nov 2014 20:44

Zokrates skrev:Allt är ett enda stort jävla skämt.



Men få skrattar.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Antic » 12 nov 2014 21:41

Det enda skämtet egentligen är de som bara sitter där utan att ens reagera.

Någon försöker göra något bra.

Vad händer?

Alla springer och gömmer sig istället för att hjälpa till och åtminstone protestera.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav SigurdV » 13 nov 2014 03:10

Antic skrev:Det enda skämtet egentligen är de som bara sitter där utan att ens reagera.

Någon försöker göra något bra.

Vad händer?

Alla springer och gömmer sig istället för att hjälpa till och åtminstone protestera.

Riktigt så illa är det inte alltid.
På åtta månader nu, så fixade jag över 7000 läsare :)
Vi har rätt trevligt tillsammans på facebook.
Hälsa gärna på ...
(Klicka under namnet.)


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster