Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Dean
Inlägg: 97
Blev medlem: 21 aug 2009 15:30

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Dean » 08 nov 2014 16:30

Givet ett oändligt universum, tillkommet genom inflation, uppstår frågan om alla händelser som är möjliga enligt systemets naturlagar också kommer att hända.
Dean
Don´t kid yourself!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Pilatus » 08 nov 2014 18:02

Dean skrev:Givet ett oändligt universum, tillkommet genom inflation, uppstår frågan om alla händelser som är möjliga enligt systemets naturlagar också kommer att hända.
Dean

Det oändliga är besvärligt att föreställa sig konsekvenserna av. Jag läste om talet π (pi) och dess oändliga decimalutveckling. Om man tolkar siffrorna som ASCII-tecken skulle man då kunna finna William Shakespeares samlade verk i decimalerna?

Problemet är kanske litet mer gripbart än "alla händelser som är möjliga". Problemet med universum är ju att det är dynamiskt, det utvecklas, åldras. Dess materiella sammansättning är inte densamma mellan två tidpunkter. Kanske finns det sätt att kringgå just det problemet, jag vet inte.

I ett oändligt universum, kan det finnas två Dean? Individerna kan inte skiljas åt, de är lika som enäggstvillingar med DNA som skulle tolkas som identiska? Skulle dessa personer tänka samma tankar och vara fullkomligt förutsägbara om det fanns en kort tidsförskjutning mellan individerna. Dean A skriver sin fråga "Givet ett oändligt universum, ...". En timma senare på en annan plats i universum ställer Dean B samma fråga?

Själv tror jag inte på en sådan möjlighet, men det beror på att jag inte tror (inte kan föreställa mig konsekvenserna av) att något verkligt (i den fysiska världen) kan vara oändligt. Skulle vi då inte plötsligt kunna finna att vi lever om våra liv?
Moderator

Illusionen

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Illusionen » 08 nov 2014 20:19

Dean skrev:Givet ett oändligt universum, tillkommet genom inflation, uppstår frågan om alla händelser som är möjliga enligt systemets naturlagar också kommer att hända.
Dean


Enligt min högst personliga uppfattning och övertygelse är begreppet oändlighet en chimär/paradox.
Skälet till detta är att medvetandet ej tar hänsyn till sin egen struktur (= maskerar sin egenstruktur).
Den obalans "maskeringen" medför, ger (via kommunikationens ömsesidiga växelverkan) upphov till paradoxer.
Svaret på frågan är därför troligen, nej.

https://www.youtube.com/watch?v=_ajCJFgbsFs
https://www.youtube.com/watch?v=qsB-A04vfAo

/ Illusionen

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav förstår mig själv » 09 nov 2014 03:01

Illusionen skrev:
Dean skrev:Givet ett oändligt universum, tillkommet genom inflation, uppstår frågan om alla händelser som är möjliga enligt systemets naturlagar också kommer att hända.
Dean


Enligt min högst personliga uppfattning och övertygelse är begreppet oändlighet en chimär/paradox.
Skälet till detta är att medvetandet ej tar hänsyn till sin egen struktur (= maskerar sin egenstruktur).
Den obalans "maskeringen" medför, ger (via kommunikationens ömsesidiga växelverkan) upphov till paradoxer.
Svaret på frågan är därför troligen, nej.

https://www.youtube.com/watch?v=_ajCJFgbsFs
https://www.youtube.com/watch?v=qsB-A04vfAo

/ Illusionen

Det beror på hur man betraktar och tolkar världen vad oändlighet betyder. Att ordningar inte kan upphöra att existera är en logisk nödvändighet. De kan inte heller uppstå ordningar ur intet. Det måste alltså finnas orsaker, dvs sekvenser måste i ordning ligga före något som ligger efter i sekvensen/ordningen. Det visar sig utan undantag till sist. Det är förvisso så att alla orsaker inte ännu är kända, dvs en sekvens/ordning kan tyckas ha en början. Detta är ett felaktigt antagande som endast kommer innebära att vi låser oss för att förstå och detta hindrar förnuftets utveckling.
Om man upptäcker tex hur "bra" det som sker oss är för oss tex så kan man veta att det finns högre ordningar med tex en sådan mening. Vi kan kalla detta goda för Gud enligt vad jag menar mig förstå.
Vi bör vara medveten om att vi därmed inte kommer förstå allt men väl det vi kommer fram till. Ganska gott nog skulle jag vilja påstå.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav förstår mig själv » 09 nov 2014 03:05

Det som är nödvändigt kommer att inträffa men inget ologiskt(dvs sådant som inte följer ur sekvenser/samband).
Vilka dessa är får vi endast begränsad insikt om beroende på våran "otillräcklighet", vi är förhindrade att betrakta "händelser" på annat sätt än ur Vårat mänskliga perspektiv.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav förstår mig själv » 09 nov 2014 03:10

Hej pilatus!
Om du antar att det finns en exakt kopia av dig (tex i en kopia av Vårat universum) så skulle ju denne inte vara mer medveten eller förstå mer än du gör. I så fall vore det ju inte en kopia.
Allt ska ju ske på samma sätt i så fall.

Dean
Inlägg: 97
Blev medlem: 21 aug 2009 15:30

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Dean » 09 nov 2014 12:27

förstår mig själv skrev:Att ordningar inte kan upphöra att existera är en logisk nödvändighet. De kan inte heller uppstå ordningar ur intet.


Jag är inte klar över vad du menar med "ordningar". Men vad det än är kan jag inte se att de inte skulle kunna upphöra att existera av LOGISKA skäl. Jag är inte heller säker på att logiken utesluter möjligheten av att något kan uppstå ur intet.
Dean
Don´t kid yourself!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Pilatus » 09 nov 2014 14:34

förstår mig själv skrev:Om du antar att det finns en exakt kopia av dig (tex i en kopia av Vårat universum) så skulle ju denne inte vara mer medveten eller förstå mer än du gör. I så fall vore det ju inte en kopia.
Allt ska ju ske på samma sätt i så fall.

En förutsättning var att universum skulle vara oändligt stort och därmed skulle varje tänkt konfiguration av en person kunna tänkas uppstå på annan plats i detta oändliga universum. Om detta även medför likheter i medvetandet kan mycket väl diskuteras. "Kopia" är i sammanhanget litet missvisande, vilken av personerna är kopian? Det finns två exemplar av samma person. Är det otänkbart?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Pilatus » 09 nov 2014 15:22

förstår mig själv skrev:Det som är nödvändigt kommer att inträffa men inget ologiskt ...

Det är ett problematiskt påstående. Är det verkligen så att varje inträffad händelse var nödvändig? Eller finns det sådant som inte är nödvändigt som kommer att inträffa?

Vad var din idé med att påstå att det som är nödvändigt kommer att inträffa? Hur vet du det?
Moderator

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav förstår mig själv » 09 nov 2014 19:42

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Det som är nödvändigt kommer att inträffa men inget ologiskt ...

Det är ett problematiskt påstående. Är det verkligen så att varje inträffad händelse var nödvändig? Eller finns det sådant som inte är nödvändigt som kommer att inträffa?

Vad var din idé med att påstå att det som är nödvändigt kommer att inträffa? Hur vet du det?

Hej
Du avsäger dig möjligheten till att förstå naturen genom observation (tex enligt Einstein) om du menar att det du observerar inte är nödvändigt/följer en ordning("naturlag"). Ska. I förstå naturen genom observationer så måste ju dessa observationer vara nödvändig. I ock med detta går ju naturen att förstå. Om inte det som sker i naturen är nödvändigt skulle den inte gå att förstå och inga naturlagar skulle finnas och inget skulle gå att "förutsäga"

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Anders » 09 nov 2014 20:30

Det finns tyvärr ingenting metafysiskt och relativistiskt tänkt som jag är mer övertygad om att påståendet i trådstarten är sant och det plågar mig oerhört.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Pilatus » 09 nov 2014 23:13

förstår mig själv skrev:Du avsäger dig möjligheten till att förstå naturen genom observation (tex enligt Einstein) om du menar att det du observerar inte är nödvändigt/följer en ordning("naturlag").

Jag vet att vi ser olika på vad som kan anses nödvändigt. Men jag utesluter inte att naturen i många fall har fler än ett möjligt utfall. Naturen kan alltså, som jag ser det, vara något av ett lotteri. Tillfälligheter kan avgöra, stokastiska variabler. Jag tror inte att det kan motbevisas.
förstår mig själv skrev:Om inte det som sker i naturen är nödvändigt skulle den inte gå att förstå och inga naturlagar skulle finnas och inget skulle gå att "förutsäga"

Men det är inte ett korrekt påstående att vi kan förstå allt som sker i naturen. Det är inte säkert att vi någonsin kan förstå. Även om du tillämpar naturlagarna finns det mycket som inte låter sig förklaras. Det borde ju en doktor veta.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Pilatus » 09 nov 2014 23:42

Anders skrev:Det finns tyvärr ingenting metafysiskt och relativistiskt tänkt som jag är mer övertygad om att påståendet i trådstarten är sant och det plågar mig oerhört.

Hur ser premisserna ut som medger detta? Universums oändlighet var en av dem. Frågan blir då högst hypotetisk.

Vad mera?
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Zokrates » 10 nov 2014 01:33

Inte i vårt universum, där sker allt en gång eller missar sin chans, men...

det är möjligt att universum accelererar sin expansion tills dess att allt upplöses,
det är möjligt att expansionen därefter avtar och gravitationen åter får övertaget,
det är möjligt att allt då sugs in mot ett centrum och där skapar ett enda supermassivt svart hål,
det är möjligt att detta i sin tur ger upphov till en enorm produktion av virtuella partiklar som
på grund av sitt antal genererar en enorm mängd fysiska partiklar som sugs in i det svarta hålet tills,
gravitationen blir så extrem att allt imploderar vilket startar om processen i ett nytt universum,
som ter sig likartat som det förra i sin utveckling och ger att där förutsättningarna för liv kan verka,
skapas det liv, som givet att förutsättningarna är de rätta startar en ny evolution,
där kanske de möjligheter som missades i det förra universum faktiskt inträffar.

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Kommer allt som är möjligt att inträffa?

Inläggav Sceptisk » 10 nov 2014 02:09

Andra har redan sagt samma sak men på andra sätt. Om en möjlighet inträffar så utesluter det alla andra möjligheter av vad som skulle kunnat ske. Varje händelse är unik i sitt slag. På grund av faktorer som plats, form, rörelse och tid så kan samma händelse aldrig upprepas vilket gör att varje möjlighet omöjligtvis kan uppstå men det innebär också att det finns en ordning i hur saker utvecklas.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster