Finns det orsakssamband i verkligheten?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Dean
Inlägg: 97
Blev medlem: 21 aug 2009 15:30

Finns det orsakssamband i verkligheten?

Inläggav Dean » 01 feb 2015 07:20

Finns det orsakssamband i naturen eller är det som vi anger som orsakssamband perceptuella artefakter?
Dean
Don´t kid yourself!

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Finns det orsakssamband i verkligheten?

Inläggav freddemalte » 01 feb 2015 20:14

Dean skrev:Finns det orsakssamband i naturen eller är det som vi anger som orsakssamband perceptuella artefakter?
Dean
precis som att bokstaven r kommer efter o i ordet orsakssamband så sker vissa saker som vi kan notera efter varandra. Detta betyder dock ej att de orsakar varandra, lika lite som o:et i orsakssamband orsakar r:et. Vidare står o och r i ordet orsakssamband enbart för förenklade symboler som ska representera ett delfenomen av ljud (fonem) i ordet men egentligen är ju ordet orsakssamband ett sammanhängande ljudstycke. På samma sätt är det med varats flöde av händelse. Vi isolerar delar av det som olika händelser men egentligen hänger de ihop i ett enda flöde.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Finns det orsakssamband i verkligheten?

Inläggav Pilatus » 01 feb 2015 22:46

Dean skrev:Finns det orsakssamband i naturen eller är det som vi anger som orsakssamband perceptuella artefakter?

En förändring av tryck och temperatur kan ändra kristallstrukturen i ett material. Det finns alltså ett kausalt samband mellan en homogen materias övergång från en fas till en annan (aggregationstillstånd).
Moderator

Dean
Inlägg: 97
Blev medlem: 21 aug 2009 15:30

Finns det orsakssamband i verkligheten?

Inläggav Dean » 02 feb 2015 10:14

Pilatus.
Du anger två på varandra i tiden följande fenomen med hög inbördes korrelation enligt mönstret: Om A så B.
Vad får dig att dra slutsatsen att A förorsakar B?
Dean
Don´t kid yourself!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Finns det orsakssamband i verkligheten?

Inläggav Pilatus » 02 feb 2015 11:37

Dean skrev:Du anger två på varandra i tiden följande fenomen med hög inbördes korrelation enligt mönstret: Om A så B.
Vad får dig att dra slutsatsen att A förorsakar B?

Teori, experiment och observationer motsäger inte varann, det fungerar. Vetenskapliga artiklar publiceras och utsätts för granskning.

Kristallstrukturen i en diamant kan anta oktaedrisk form och blir då mycket hård. Det som hänt är att kolatomen har bundit sig till fyra andra kolatomer i form av en tetraeder runt sig. Kolatomerna hålls ihop med hjälp av mycket starka bindningar. Endast hög temperatur i kombination med högt tryck kan omvandla kol till diamant. Man kan se att små diamanter ibland bildas vid platser där meteoriter slagit ner.

Det finns således ett kausalt samband mellan materiens faser som är beroende av tryck och temperatur.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Finns det orsakssamband i verkligheten?

Inläggav freddemalte » 02 feb 2015 13:01

Pilatus skrev:
Dean skrev:Du anger två på varandra i tiden följande fenomen med hög inbördes korrelation enligt mönstret: Om A så B.
Vad får dig att dra slutsatsen att A förorsakar B?

Teori, experiment och observationer motsäger inte varann, det fungerar. Vetenskapliga artiklar publiceras och utsätts för granskning.

Kristallstrukturen i en diamant kan anta oktaedrisk form och blir då mycket hård. Det som hänt är att kolatomen har bundit sig till fyra andra kolatomer i form av en tetraeder runt sig. Kolatomerna hålls ihop med hjälp av mycket starka bindningar. Endast hög temperatur i kombination med högt tryck kan omvandla kol till diamant. Man kan se att små diamanter ibland bildas vid platser där meteoriter slagit ner.

Det finns således ett kausalt samband mellan materiens faser som är beroende av tryck och temperatur.

Bild
Att vissa fenomen alltid uppträder tillsammans innebär inte med nödvändighet att något av dem orsakar det andra. Det kan helt enkelt bara vara så att de just uppträder tillsammans.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Finns det orsakssamband i verkligheten?

Inläggav Pilatus » 02 feb 2015 13:31

freddemalte skrev:Att vissa fenomen alltid uppträder tillsammans innebär inte med nödvändighet att något av dem orsakar det andra. Det kan helt enkelt bara vara så att de just uppträder tillsammans.

Vad menar du? Om det finns en förklaringsmodell, experiment, noggrant studerade diamantgruvor och geologiska förutsättningar för att diamanter skall bildas, vad mer krävs? Jag tror att just de olika faserna i aggregationskedjan är väl studerade. Det utesluter inte att nya kunskaper och förbättrade teorier kommer att ersätta vad vi i dag vet.
Moderator

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Finns det orsakssamband i verkligheten?

Inläggav xion » 02 apr 2017 07:30

Hörde på nyheterna att något ljushuvud hade presenterat en undersökning om orsakerna till cancer.
En tredjedel av cancerfallen kan skyllas på arv och miljö. Återstoden menar man beror på slumpen och sådant vi inte kan påverka.
Det här måste vara fel. Kausalitet kan väl närmast betraktas som en grundlag. Ingenting sker som inte har en orsak.
Bara för att man inte vet orsaken så betyder detta inte att den inte finns.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns det orsakssamband i verkligheten?

Inläggav Pilatus » 02 apr 2017 09:46

xion skrev:Hörde på nyheterna att något ljushuvud hade presenterat en undersökning om orsakerna till cancer.
En tredjedel av cancerfallen kan skyllas på arv och miljö. Återstoden menar man beror på slumpen och sådant vi inte kan påverka.
Det här måste vara fel. Kausalitet kan väl närmast betraktas som en grundlag. Ingenting sker som inte har en orsak.
Bara för att man inte vet orsaken så betyder detta inte att den inte finns.

Ämnet har diskuterats flera gånger. Kausaliteten tar ofta hjälp av slumpen i min värld.

Frågan är om det verkligen finns en tydlig orsak till vad som händer i våra liv. I efterhand kan vi alltid säga att x orsakades av y, men det är litet poänglöst. Jag kan tänka mig utfallet av en händelse med flera likvärdiga potentiella orsaker. Vilken av dessa potentiella orsaker som kommer att avgöra utfallet utvecklas ibland under själva händelsen. Någon föregiven orsak finns inte alltid, men i naturens kulisser finns det alltid hjälp, där finns det orsaker beredda att assistera vad som skall hända. Kan man inte förlikas med att det finns slumpfaktorer så får vi betrakta naturen som determinerad. Kvantmekaniken faller samman, varje obetydlig händelse bestäms (i en sådan värld) av kausalitetens lagar om vi bara skulle förmå att observera skeendet med tillräcklig upplösning.
Moderator

Maat
Inlägg: 145
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Re: Finns det orsakssamband i verkligheten?

Inläggav Maat » 10 mar 2018 15:03

Frågan i sig är ett problem eftersom den avslöjar att den som ställer frågan inte har någon faktisk medvetenhet om hur världen existerar och fungerar och då har man så mycket att lära att det är fråga om det ens är meningsfullt att sätt sig på skolbänken då en livstid knappast räcker för att överbrygga en så stor inre tomhet.

Allt som existerar är en följd av något föregående, ett skeende eller en existens, ingenting saknar orsak, absolut ingenting kan ske, ingen handling kan utföras utan att det får följder.

Anledningen till att människor diskuterar ämnet är att de saknar insikt, kunskap och medvetenhet om universums sätt att fungera och existera.

I samma ögonblick en människa inte upplever sig ha säker kunskap om något ifrågasätter de genast att den aktuella företeelsen existerar, detta är en följd av att människor har ett behov av att förneka sina egna tillkortakommanden, svaghet, fel och brister för att må bra och inte känna sig ynkliga.

En stor del av de mänskliga aktiviteterna bygger på att ljuga för sig själva för att bygga upp en bättre självkänsla och slippa känna sig små och hjälplösa i förhållande till det oerhörda universum.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns det orsakssamband i verkligheten?

Inläggav Pilatus » 10 mar 2018 15:32

Maat skrev:Allt som existerar är en följd av något föregående, ett skeende eller en existens, ingenting saknar orsak, absolut ingenting kan ske, ingen handling kan utföras utan att det får följder.

Det är alltid enkelt att i efterhand peka på en orsak. Men kan du i förhand avgöra hur dina modeller av världen kommer att fungera?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Finns det orsakssamband i verkligheten?

Inläggav Anders » 11 mar 2018 18:37

Pilatus skrev:
Maat skrev:Allt som existerar är en följd av något föregående, ett skeende eller en existens, ingenting saknar orsak, absolut ingenting kan ske, ingen handling kan utföras utan att det får följder.

Det är alltid enkelt att i efterhand peka på en orsak. Men kan du i förhand avgöra hur dina modeller av världen kommer att fungera?

Här kommer experimenterandet in i bilden, och induktionen. Och nej det ger ingen solen-kommer-alltid-gå-upp säkerhet men så bra som möjligt. Ding fyr mich.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns det orsakssamband i verkligheten?

Inläggav Pilatus » 11 mar 2018 18:49

Anders skrev:
Pilatus skrev:Det är alltid enkelt att i efterhand peka på en orsak. Men kan du i förhand avgöra hur dina modeller av världen kommer att fungera?

Här kommer experimenterandet in i bilden, och induktionen. Och nej det ger ingen solen-kommer-alltid-gå-upp säkerhet men så bra som möjligt. Ding fyr mich.

Jag litar för det mesta på sådana utsagor, de tycks inte alltför djärva. Vi har ju även en teori om varför solen går upp. Det är skönt att veta denna långa vinter. :)
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns det orsakssamband i verkligheten?

Inläggav Esther » 12 mar 2018 17:15

Pilatus skrev:Ämnet har diskuterats flera gånger. Kausaliteten tar ofta hjälp av slumpen i min värld.

Frågan är om det verkligen finns en tydlig orsak till vad som händer i våra liv. I efterhand kan vi alltid säga att x orsakades av y, men det är litet poänglöst. Jag kan tänka mig utfallet av en händelse med flera likvärdiga potentiella orsaker. Vilken av dessa potentiella orsaker som kommer att avgöra utfallet utvecklas ibland under själva händelsen. Någon föregiven orsak finns inte alltid, men i naturens kulisser finns det alltid hjälp, där finns det orsaker beredda att assistera vad som skall hända. Kan man inte förlikas med att det finns slumpfaktorer så får vi betrakta naturen som determinerad. Kvantmekaniken faller samman, varje obetydlig händelse bestäms (i en sådan värld) av kausalitetens lagar om vi bara skulle förmå att observera skeendet med tillräcklig upplösning.


Detta du skriver stämmer. Saken när det gäller skeenden i världen där dessa inbegriper människor är inte alltid så lätta att förutse. Man kan beräkna vissa förlopp avseende vissa personer - tänker nu främst på hur amerikanska psykologer mer eller mindre räknade ut hur Hitler skulle komma att agera på ett stort underlag - MEN, att det blev som det blev ... till slut berodde mer på vädret än det faktum att han gick in i Ryssland (dåtidens Sovjet).
Att han med största sannolikhet skulle göra det går att beräkna delvis, även att han skulle gå emot sina generaler och inte ta deras inrådan - men att vädret skulle göra det - som faktiskt hände - samt att olika andra faktorer samspelade i detta --- det kan man inte beräkna.
Utvecklingen i mellanöstern är av detta slag.
De serie faktorer som lett fram till en serie andra hade i mångt och mycket kunnat beräknas. Men själva saken i sig --- när den väl är igång beror ofta på slump (eller så kallad sådan).
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns det orsakssamband i verkligheten?

Inläggav Pilatus » 12 mar 2018 18:53

Esther skrev:(eller så kallad sådan).

Vad är så kallad slump? Hur kan vi skilja mellan verklig slump och sådana orsaker för vilka vi inte har tillräcklig information?

Gör det någon skillnad?
Moderator


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster