Mörk materia

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Mörk materia

Inläggav Pilatus » 18 apr 2015 00:31

En karta över hur mörk materia är fördelad, med härledning från dess gravitationseffekter.

Scientists Map the Dark Matter Around Millions of Galaxies

Bild

Ref http://www.universetoday.com/119848/scientists-map-the-dark-matter-around-millions-of-galaxies/
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Mörk materia

Inläggav Algotezza » 18 apr 2015 13:01

Vilka slutsatser drar du av kartan du länkat till?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Mörk materia

Inläggav Pilatus » 18 apr 2015 13:40

Algotezza skrev:Vilka slutsatser drar du av kartan du länkat till?

Det jag fäster mig vid är hur man resonerar om mörk materia. Förekomsten av mörk materia påvisas empiriskt genom det sätt på vilket det påverkar galaxerna formning.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Mörk materia

Inläggav Algotezza » 19 apr 2015 13:34

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Vilka slutsatser drar du av kartan du länkat till?

Det jag fäster mig vid är hur man resonerar om mörk materia. Förekomsten av mörk materia påvisas empiriskt genom det sätt på vilket det påverkar galaxerna formning.


Indirekt bevis för dess existens... Kan man resonera likadant om Guds ev. existens?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Mörk materia

Inläggav Pilatus » 19 apr 2015 15:17

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Det jag fäster mig vid är hur man resonerar om mörk materia. Förekomsten av mörk materia påvisas empiriskt genom det sätt på vilket det påverkar galaxerna formning.

Indirekt bevis för dess existens... Kan man resonera likadant om Guds ev. existens?

Enligt kosmologerna borde mörk materia finnas, den behövdes för att teorin och ekvationerna skulle stämma. När man nu även kan se verkan av mörk materia så ökar evidensen.

Jag tror det är en annan slags process som skapade Gud. Tillkomsten av "Gud" är ju att kanaaneisk mytologi, via hebreisk religion, blandades med hellenistisk metafysik. Redan Paulus insåg att man på så sätt inte längre behövde bekymra sig om den gamla stamguden Jahve. Nu skrev han endast Kỵrios (Herre) och Theọs (Gud) även då GT citeras och där tetragrammet (JHVH) används. Och snabbt och lätt lärde Paulus att tron på Jesus gjorde att Torahn (lagen) blev onödig för att nå frälsning.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Mörk materia

Inläggav Algotezza » 19 apr 2015 15:42

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Det jag fäster mig vid är hur man resonerar om mörk materia. Förekomsten av mörk materia påvisas empiriskt genom det sätt på vilket det påverkar galaxerna formning.

Indirekt bevis för dess existens... Kan man resonera likadant om Guds ev. existens?

Enligt kosmologerna borde mörk materia finnas, den behövdes för att teorin och ekvationerna skulle stämma. När man nu även kan se verkan av mörk materia så ökar evidensen.

Jag tror det är en annan slags process som skapade Gud. Tillkomsten av "Gud" är ju att kanaaneisk mytologi, via hebreisk religion, blandades med hellenistisk metafysik. Redan Paulus insåg att man på så sätt inte längre behövde bekymra sig om den gamla stamguden Jahve. Nu skrev han endast Kỵrios (Herre) och Theọs (Gud) även då GT citeras och där tetragrammet (JHVH) används. Och snabbt och lätt lärde Paulus att tron på Jesus gjorde att Torahn (lagen) blev onödig för att nå frälsning.


Och nu menar Martinus att vi redan har evigt liv och alltid haft det. Aldrig kan förlora det. Räcker med att leva egentligen. Kravlöst. Alla ska med... Alla är med...
Göran Egevad egevad@gmail.com

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Mörk materia

Inläggav reflex » 19 apr 2015 16:54

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:
Enligt kosmologerna borde mörk materia finnas, den behövdes för att teorin och ekvationerna skulle stämma. När man nu även kan se verkan av mörk materia så ökar evidensen.

Jag tror det är en annan slags process som skapade Gud. Tillkomsten av "Gud" är ju att kanaaneisk mytologi, via hebreisk religion, blandades med hellenistisk metafysik. Redan Paulus insåg att man på så sätt inte längre behövde bekymra sig om den gamla stamguden Jahve. Nu skrev han endast Kỵrios (Herre) och Theọs (Gud) även då GT citeras och där tetragrammet (JHVH) används. Och snabbt och lätt lärde Paulus att tron på Jesus gjorde att Torahn (lagen) blev onödig för att nå frälsning.


Och nu menar Martinus att vi redan har evigt liv och alltid haft det. Aldrig kan förlora det. Räcker med att leva egentligen. Kravlöst. Alla ska med... Alla är med...

Ja, alla håller på sin vattvälling, hur tunn den än är.
(hittade några rätt användbara ordspråk på nätet)
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Mörk materia

Inläggav Pilatus » 19 apr 2015 17:00

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Jag tror det är en annan slags process som skapade Gud. Tillkomsten av "Gud" är ju att kanaaneisk mytologi, via hebreisk religion, blandades med hellenistisk metafysik. Redan Paulus insåg att man på så sätt inte längre behövde bekymra sig om den gamla stamguden Jahve. Nu skrev han endast Kỵrios (Herre) och Theọs (Gud) även då GT citeras och där tetragrammet (JHVH) används. Och snabbt och lätt lärde Paulus att tron på Jesus gjorde att Torahn (lagen) blev onödig för att nå frälsning.

Och nu menar Martinus att vi redan har evigt liv och alltid haft det. Aldrig kan förlora det. Räcker med att leva egentligen. Kravlöst. Alla ska med... Alla är med...

Och jag som anser att kristendomen är tömd på allt verkligt innehåll. Är man bara döpt och tror att Jesus är Messias så blir man insläppt, enligt Paulus. Det hjälpte honom tydligen inte, han avrättades med svärd i Rom.

Pilatus försågs med helgongloria. Bakgrunden till helgonkulten var en utbredd vilja inom den tidiga kristenheten att enrollera de romerska myndigheterna och Pontius Pilatus i den kristna traditionen.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Mörk materia

Inläggav Pilatus » 19 apr 2015 17:14

reflex skrev:Ja, alla håller på sin vattvälling, hur tunn den än är.

Och vilken vattvälling försöker du att livnära dig på? :)
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Mörk materia

Inläggav Algotezza » 19 apr 2015 18:28

reflex skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:
Enligt kosmologerna borde mörk materia finnas, den behövdes för att teorin och ekvationerna skulle stämma. När man nu även kan se verkan av mörk materia så ökar evidensen.

Jag tror det är en annan slags process som skapade Gud. Tillkomsten av "Gud" är ju att kanaaneisk mytologi, via hebreisk religion, blandades med hellenistisk metafysik. Redan Paulus insåg att man på så sätt inte längre behövde bekymra sig om den gamla stamguden Jahve. Nu skrev han endast Kỵrios (Herre) och Theọs (Gud) även då GT citeras och där tetragrammet (JHVH) används. Och snabbt och lätt lärde Paulus att tron på Jesus gjorde att Torahn (lagen) blev onödig för att nå frälsning.


Och nu menar Martinus att vi redan har evigt liv och alltid haft det. Aldrig kan förlora det. Räcker med att leva egentligen. Kravlöst. Alla ska med... Alla är med...

Ja, alla håller på sin vattvälling, hur tunn den än är.
(hittade några rätt användbara ordspråk på nätet)


Snarare så att Martinus avväpnat traditionell religions dess främsta försäljningsargument: "Kom med i vår kyrka/rörelse/sammanslutning så får du evigt liv, blir evigt lycklig,blir frälst, kommer till himlen etc etc. + annars blir du förtappad, hamnar i evig pina, missar chansen etc etc" Vem behöver religion om vi redan har ett evigt liv vi inte kan förlora? Har vi redan evigt liv kan vi uppnå allt vi vill, tar bara lite tid räkna ut hur. En vattvälling med viss sprängkraft skulle jag vilja säga. Om man tänker efter...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Mörk materia

Inläggav Pilatus » 19 apr 2015 18:49

Algotezza skrev:Snarare så att Martinus avväpnat traditionell religions dess främsta försäljningsargument: "Kom med i vår kyrka/rörelse/sammanslutning så får du evigt liv, blir evigt lycklig,blir frälst, kommer till himlen etc etc. + annars blir du förtappad, hamnar i evig pina, missar chansen etc etc" Vem behöver religion om vi redan har ett evigt liv vi inte kan förlora? Har vi redan evigt liv kan vi uppnå allt vi vill, tar bara lite tid räkna ut hur. En vattvälling med viss sprängkraft skulle jag vilja säga. Om man tänker efter...

Det är ett vällovligt syfte och visar myntets litet polerade sida. Men idén med religion är ju dess länkade etik, att du på något sätt måste kvalificera dig för att nå belöningen. Du får inte bete dig som en sopa, för då får du inte vara med i änglakören och sjunga.

Vad säger Martinus om gängbråken i Chicago under förbudstiden? Var dessa "mobsters" lika goda som strävsamma mennoniter? Hur fick han ihop sina tankar om etik?
Moderator

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Mörk materia

Inläggav reflex » 19 apr 2015 18:57

Algotezza skrev: Snarare så att Martinus avväpnat traditionell religions dess främsta försäljningsargument: "Kom med i vår kyrka/rörelse/sammanslutning så får du evigt liv, blir evigt lycklig,blir frälst, kommer till himlen etc etc. + annars blir du förtappad, hamnar i evig pina, missar chansen etc etc" Vem behöver religion om vi redan har ett evigt liv vi inte kan förlora? Har vi redan evigt liv kan vi uppnå allt vi vill, tar bara lite tid räkna ut hur. En vattvälling med viss sprängkraft skulle jag vilja säga. Om man tänker efter...

Jodå, Martinus serverar väl inte den sämsta vattvällingen. Den påminner en del om TH Laurency.
För min del försöker jag klara mig utan vattvälling. Jag är så nöjd med att leva en gång. Det är fullt tillräckligt. Tog jag inte vara på de möjligheter som livet erbjöd så får jag skylla mig själv.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Mörk materia

Inläggav Algotezza » 19 apr 2015 19:03

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Snarare så att Martinus avväpnat traditionell religions dess främsta försäljningsargument: "Kom med i vår kyrka/rörelse/sammanslutning så får du evigt liv, blir evigt lycklig,blir frälst, kommer till himlen etc etc. + annars blir du förtappad, hamnar i evig pina, missar chansen etc etc" Vem behöver religion om vi redan har ett evigt liv vi inte kan förlora? Har vi redan evigt liv kan vi uppnå allt vi vill, tar bara lite tid räkna ut hur. En vattvälling med viss sprängkraft skulle jag vilja säga. Om man tänker efter...

Det är ett vällovligt syfte och visar myntets litet polerade sida. Men idén med religion är ju dess länkade etik, att du på något sätt måste kvalificera dig för att nå belöningen. Du får inte bete dig som en sopa, för då får du inte vara med i änglakören och sjunga.

Vad säger Martinus om gängbråken i Chicago under förbudstiden? Var dessa "mobsters" lika goda som strävsamma mennoniter? Hur fick han ihop sina tankar om etik?


Vilka etiska slutsatser du drar av att läsa Martinus verk är upp till dig själv. Vissa tolkar honom i hög grad i termer av etik och moral och vikten av att arbeta med sin egen moraliska utveckling. Andra har en mer tillbakalutad syn både på hans verk och livet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Mörk materia

Inläggav Algotezza » 19 apr 2015 19:06

reflex skrev:
Algotezza skrev: Snarare så att Martinus avväpnat traditionell religions dess främsta försäljningsargument: "Kom med i vår kyrka/rörelse/sammanslutning så får du evigt liv, blir evigt lycklig,blir frälst, kommer till himlen etc etc. + annars blir du förtappad, hamnar i evig pina, missar chansen etc etc" Vem behöver religion om vi redan har ett evigt liv vi inte kan förlora? Har vi redan evigt liv kan vi uppnå allt vi vill, tar bara lite tid räkna ut hur. En vattvälling med viss sprängkraft skulle jag vilja säga. Om man tänker efter...

Jodå, Martinus serverar väl inte den sämsta vattvällingen. Den påminner en del om TH Laurency.
För min del försöker jag klara mig utan vattvälling. Jag är så nöjd med att leva en gång. Det är fullt tillräckligt. Tog jag inte vara på de möjligheter som livet erbjöd så får jag skylla mig själv.


Man finner själv den andliga föda som passar ens kynne bäst och de behov man har. Jag är också nöjd med att leva bara en gång och ser evigt liv snarare som en förbannelse. Dock håller jag för sannolikt att jag och alla andra har ett evigt liv vi inte kan fly från. Inte ens buddhismen kan erbjuda en flykt från det.
Göran Egevad egevad@gmail.com

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Mörk materia

Inläggav reflex » 19 apr 2015 19:21

Algotezza skrev:
reflex skrev:
Algotezza skrev: Snarare så att Martinus avväpnat traditionell religions dess främsta försäljningsargument: "Kom med i vår kyrka/rörelse/sammanslutning så får du evigt liv, blir evigt lycklig,blir frälst, kommer till himlen etc etc. + annars blir du förtappad, hamnar i evig pina, missar chansen etc etc" Vem behöver religion om vi redan har ett evigt liv vi inte kan förlora? Har vi redan evigt liv kan vi uppnå allt vi vill, tar bara lite tid räkna ut hur. En vattvälling med viss sprängkraft skulle jag vilja säga. Om man tänker efter...

Jodå, Martinus serverar väl inte den sämsta vattvällingen. Den påminner en del om TH Laurency.
För min del försöker jag klara mig utan vattvälling. Jag är så nöjd med att leva en gång. Det är fullt tillräckligt. Tog jag inte vara på de möjligheter som livet erbjöd så får jag skylla mig själv.


Man finner själv den andliga föda som passar ens kynne bäst och de behov man har. Jag är också nöjd med att leva bara en gång och ser evigt liv snarare som en förbannelse. Dock håller jag för sannolikt att jag och alla andra har ett evigt liv vi inte kan fly från. Inte ens buddhismen kan erbjuda en flykt från det.

Sannolikt? Vad grundar sig den "sannolikheten" på?
filosofi är att göra det begripliga obegripligt


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 57 och 0 gäster