Mörk materia

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Mörk materia

Inläggav Algotezza » 19 apr 2015 19:51

reflex skrev:
Man finner själv den andliga föda som passar ens kynne bäst och de behov man har. Jag är också nöjd med att leva bara en gång och ser evigt liv snarare som en förbannelse. Dock håller jag för sannolikt att jag och alla andra har ett evigt liv vi inte kan fly från. Inte ens buddhismen kan erbjuda en flykt från det.

Sannolikt? Vad grundar sig den "sannolikheten" på?[/quote]

Har svårt att tro att de egenskaper vi har och det öde vi har bara beror på genetiken och slumpen, och helt kan "förklaras" via dessa faktorer, utan både karmalagen och reinkarnationsprincipen kan förklara både vilka vi är och vårt öde.

Å andra sidan är jag förtjust i slump och oförutsägbarhet, både i livet och i mitt skapande.

Så egentligen vet jag inte. Gud är förmodligen begiven på roulette, även den ryska varianten. Om hen finns tror jag inte de religiösa vill möta hen annat än i förklädd form.

Sedan kan man undra om inte det mesta av människans andlighet är beroende av språket. Hur andliga vore vi utan det? Tänkande utan språk är nebulosariskt och lättflyktigt.

Min egen s.k. själ eller medvetande upplever jag mest som ett slags tomrum, en potentialitet, en stillhet. Ploppar upp lite känslor och tankar då och då plus det jag upplever med mina sinnen. Förmodligen ingen större skillnad om det helt skulle släckas ner.
Göran Egevad egevad@gmail.com

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Mörk materia

Inläggav reflex » 20 apr 2015 12:34

Det slår mig att tron på återfödelse har en parallell i bibelns skapelseberättelse. Vi åt av frukten på kunskapens träd och blev därmed utdrivna ur paradiset, d.v.s. vi blev medvetna om vår dödlighet. Man får förmoda att vi är det enda djur som besitter denna kunskap. I kombination med livsviljan som är en nödvändig egenskap, så skapas därmed en rädsla för döden. Vi vill därför också äta av frukten på livets träd men eftersom vi inte kan detta så uppfinner vi istället evigt liv genom återfödelse. Den föreställningen finns i olika former i de flesta religioner. Den tål däremot inte en närmare granskning och kräver att människan placerar sig själv över den övriga naturen.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Mörk materia

Inläggav Algotezza » 20 apr 2015 12:36

reflex skrev:Det slår mig att tron på återfödelse har en parallell i bibelns skapelseberättelse. Vi åt av frukten på kunskapens träd och blev därmed utdrivna ur paradiset, d.v.s. vi blev medvetna om vår dödlighet. Man får förmoda att vi är det enda djur som besitter denna kunskap. I kombination med livsviljan som är en nödvändig egenskap, så skapas därmed en rädsla för döden. Vi vill därför också äta av frukten på livets träd men eftersom vi inte kan detta så uppfinner vi istället evigt liv genom återfödelse. Den föreställningen finns i olika former i de flesta religioner. Den tål däremot inte en närmare granskning och kräver att människan placerar sig själv över den övriga naturen.


Reinkarnation kan väl gälla allt levande, eller...? Varför skulle det bara gälla människan?
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster