Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav SigurdV » 14 feb 2017 13:11

Nu lägger jag en droppe vatten i din utsträckta hand.
Så lägger jag ännu en droppe vatten på den första.
Hur många droppar vatten ser du nu i din hand?

Och i min trädgård finns två skräphögar.
Om jag lägger den ena på den andra
finns bara en skräphög kvar...

Det är lika sant som att ett plus ett blir två... eller hur?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav Algotezza » 14 feb 2017 13:31

1 + 1 är 3 (symboler på rad)
Göran Egevad egevad@gmail.com

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav SigurdV » 17 feb 2017 11:56

Algotezza skrev:1 + 1 är 3 (symboler på rad)

Jo och du kan identifiera dem och se det sammanhang de bildar.

a) 1 = "" (finns på två ställen)
b) "+" är att sammanföra ställens innehåll
c) ""+"" = """"

Man bör hålla reda på de begreppsliga nivåerna.
Jag brukar främst skilja mellan det yttre och det inre...
Mellan tecken och tecken-innehåll,
... tanken och tankens innehåll.
... varat och skeendet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav Algotezza » 17 feb 2017 12:39

SigurdV skrev:
Algotezza skrev:1 + 1 är 3 (symboler på rad)

Jo och du kan identifiera dem och se det sammanhang de bildar.

a) 1 = "" (finns på två ställen)
b) "+" är att sammanföra ställens innehåll
c) ""+"" = """"

Man bör hålla reda på de begreppsliga nivåerna.
Jag brukar främst skilja mellan det yttre och det inre...
Mellan tecken och tecken-innehåll,
... tanken och tankens innehåll.
... varat och skeendet.


Mening/innehåll är betingad av kontexten och de som kommunicerar. Hur de använder symbolerna. Kanske bör man skilja mellan yttre symbolform (grafem och fonem) och den tankebild som uppstår i medvetandet när man avkodat och tolkat symbolerna. Skilja mellan yttre symbol och det som symbolen symboliserar. Men en yttre symbol kan bara symbolisera något genom att avkodas och tolkas via ett eller medvetanden. Dessa är länken mellan symbolerna och det symboliserade.
Göran Egevad egevad@gmail.com

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav SigurdV » 08 mar 2017 17:53

Visst är det bättre nu?

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav SigurdV » 13 mar 2017 03:13

ThinkThat skrev:Finns stor problematik inom matematik när det gäller bevisföring.
Kurt Gödel visade att det i formellt logiskt system (axiomatik i matematik) finns utsagor som är sanna men kan inte bevisas i systemet.
Det här skakar på allvar allt vi vet och det deduktiva förfarandet. Är kunskap omöjlig att nå?

Gödel blev sen paranoid och slutade sina dagar hospitaliserad. Han trodde att han var yttersta frågan på spåret och misstänkte kollegor tjuvade från honom.


Men nu tar du väl ändå i för mycket?
Gödel ANVÄNDER ju deduktivt förfarande för att nå kunskap om deduktivt förfarande!

För övrigt är hans bevis inte fullständigt "vattentätt":
Hans översättning av begrepp till aritmetiken kan ha gjort aritmetiken inkonsistent.
Han säger faktiskt att: ANTINGEN är aritmetiken inkonsistent eller så innehåller den oavgörbara satser...

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav SigurdV » 13 mar 2017 23:04

ThinkThat skrev:Var nog logiken som innehåller oavgörbara satser.

Både rätt och fel ... Rätt för att Gödels ofullständighetsteorem hör till logiken:
Eller till och med Semantiken :)
Wiki skrev:Gödels ofullständighetsteorem är två fundamentala teorem inom den moderna logiken. De handlar om avgörbarhet och bevisbarhet av utsagor i formella system och lades fram av Kurt Gödel 1931.
https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6de ... hetssatser

Fel därför att den oavgörbara satsen faktiskt är en formel inom Aritmetiken:
Wiki skrev:Gödels första ofullständighetsteorem:
I varje konsistent formellt system, tillräckligt för aritmetiken, finns en sann men oavgörbar formel, det vill säga en formel, som inte kan bevisas och vars negation ej heller kan bevisas.
ThinkThat skrev:Återkommer när jag har samlat tankarna.

Välkommen tillbaka! Ämnet är intressant!

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav Vertumnus » 03 okt 2020 11:56

ifosoliv skrev:Jag kan ifrågasätta att 1 finns men kan jag ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Min tanke är den, att 1 måste avgränsas på ett godtyckligt sätt, men när man väl har gjort detta, kan man då neka till att det finns kopior av denna avgränsning? Därav skulle resultatet bli att 1+ 1 ej kan finnas ens som uppställning. Kan man även tänka sig att man kan göra en uppställning av 1+1 som ej blir två? Hur skulle detta i såfall förklaras?

En bifråga som jag skulle vilja ha svar på, är ifall det matematiskt på nåt sätt är möjligt att räkna ut ( eller avräkna ) något som kan kallas för att vara nån form av intighet?

Är denna intighet en nolla ( 0 ) eller kan man komma närmare en intighet än en nolla ( 0 ) inom naturvetenskapen?


Jag är inte helt säker på att jag förstår din fråga fullt ut, men kanske skulle jag ändå kunna säga något som berör frågan.

Till att börja med vill jag påstå att vi inte kan skapa kopior av 1. För hur skulle vi kunna ha två ettor åtskillda utan att förse dem med index.
Ofta ser vi talen ordnade i storleksordning på en tallinje på så vis att varja tal reprsenteras av en punkt där talets storlek anger avståndet till noll och på samma vis som att varje punkt är unik och så att säga inte rymmer fler punkter än just denna punkt är också varje siffra unik. Emellertid hittar vi inte bara en utan två punkter på tallinjen där avståndet till noll är ett den ena indexeras med + och den andra med -, vi ser därmed hur 1+1 i ett endimensionellt rum, vilket ju tallinjen utgör, kan anta tre olika värden beroende på vilka ettor vi väljer att addera.

Gär vi istället till ett tvådimentionellt rum finner vi att ett kan representeras av samtliga punkter på den cirkelperiferi som har radien ett. På samma vis representeras två av samtliga punkter som befinner sig på avståndet två från noll. I dessa fall talar vi alltså om oändligt många men åtskillda representationer av respektive siffra, var och en befinner sig emellertid på en cirkels periferi. Skulle vi i detta sammanhang vilja addera ett till ett ser vi att reultat samlar sig inte på den cirkelperiferi som representerar talet två utan sprids över hela den yta som begränsas av och inberäknar de punkter so pepresenterar talet två

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav Vertumnus » 05 okt 2020 09:22

Kanske inte så mycket att tillägga annat än att fakta och logik kommer att spöka och utmana även i framtiden. Zokrates gör härvidlag en viktig anmärkning: "1+1 är, det blir inte."


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster