Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

ifosoliv
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 aug 2016 16:49

Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav ifosoliv » 19 aug 2016 03:48

Jag kan ifrågasätta att 1 finns men kan jag ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Min tanke är den, att 1 måste avgränsas på ett godtyckligt sätt, men när man väl har gjort detta, kan man då neka till att det finns kopior av denna avgränsning? Därav skulle resultatet bli att 1+ 1 ej kan finnas ens som uppställning. Kan man även tänka sig att man kan göra en uppställning av 1+1 som ej blir två? Hur skulle detta i såfall förklaras?

En bifråga som jag skulle vilja ha svar på, är ifall det matematiskt på nåt sätt är möjligt att räkna ut ( eller avräkna ) något som kan kallas för att vara nån form av intighet?

Är denna intighet en nolla ( 0 ) eller kan man komma närmare en intighet än en nolla ( 0 ) inom naturvetenskapen?

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav xion » 19 aug 2016 08:16

Ja, det kan man.
Men inte så länge du håller dig inom själv matematiken och följer dess regler.
Går du utanför matematiken är det inte alls säkert att et plus ett är två. Om du har två äpplen så är det ju matematiskt sant att ett äpple plus ett äpple blir två äpplen.
Men tänk om dom inte är lika stora?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav Anders » 19 aug 2016 22:56

Skulle jag ifrågasätta det, skulle jag göra det av något djupare skäl. Typ ifrågasätta "sanningen", "naturens lagar" eller något liknande. Inte av mattesnorkskäl.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav Anne » 24 aug 2016 18:19

Mattesnorkskäl torde vara ett nytt inovativt ord :)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav klorofyll » 27 aug 2016 09:13

ifosoliv skrev:Jag kan ifrågasätta att 1 finns men kan jag ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Min tanke är den, att 1 måste avgränsas på ett godtyckligt sätt, men när man väl har gjort detta, kan man då neka till att det finns kopior av denna avgränsning? Därav skulle resultatet bli att 1+ 1 ej kan finnas ens som uppställning. Kan man även tänka sig att man kan göra en uppställning av 1+1 som ej blir två? Hur skulle detta i såfall förklaras?

Antingen så är matematik ett fenomen i teorin, d.v.s. att vi har bestämt vissa regler samt givit olika föreställningar vissa benämningar. Jag anser att det är ganska otillfredsställande eftersom att vi då inte rent logiskt behöver kunna bevisa någon verklig sanning. Logiken kommer väl först i fråga då vi vill förstå naturen, så frågan är väl om naturen hade kunnat fungera på något annat sätt än vad den gör? Själv vet jag faktiskt inte det... Eller är jag helt ute och cyklar?

Maat
Inlägg: 145
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Re: Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav Maat » 29 aug 2016 16:44

En omedelbar följdfråga är väl BÖR MAN?

Är det ett klokt agerande att ifrågasätta det man vet är meningslöst att ifrågasätta?
Är det så man bör tillbringa sin tid och spendera sin konstruktiva kapacitet?

Eller bör man istället försöka åstadkomma något av verkligt värde för sin omvärld?
Dessa frågor ställs praktiskt taget aldrig.
Och man kan också fråga varför man så sällan ifrågasätter meningslösa handlingar?
Är det för att så många finner meningslöshet roande?

Att ifrågasätta meningslösheten innebär att ifrågasätta en stor del av den mänskliga verksamheten.
Vilket också är något som allt för sällan sker.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav xion » 29 aug 2016 17:02

Maat skrev:En omedelbar följdfråga är väl BÖR MAN?

Är det ett klokt agerande att ifrågasätta det man vet är meningslöst att ifrågasätta?
Är det så man bör tillbringa sin tid och spendera sin konstruktiva kapacitet?

Eller bör man istället försöka åstadkomma något av verkligt värde för sin omvärld?
Dessa frågor ställs praktiskt taget aldrig.
Och man kan också fråga varför man så sällan ifrågasätter meningslösa handlingar?
Är det för att så många finner meningslöshet roande?

Att ifrågasätta meningslösheten innebär att ifrågasätta en stor del av den mänskliga verksamheten.
Vilket också är något som allt för sällan sker.

Allt vi gör är ju i grunden meningslöst, så mot den bakgrunden blir också det till synes meningslösa meningsfullt.

Maat
Inlägg: 145
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Re: Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav Maat » 31 aug 2016 13:45

Man stöter ofta på ståndpunkten att allt är mer eller mindre meningslöst.
MEN praktiskt taget aldrig några nämnvärda bevis för att så är fallet.

Och då kan man ställa frågan om det kan vara så att den spridda upplevelsen av att allt är meningslöst i själva verket kanske bara är en fix ide hos människorna baserat på resignation inför att man i grund och botten är besvikna på livet och inte vet något sätt att göra det bättre?

Hopplöshet och desillusion skapar vanligen känsla av meningslöshet.
Så problemet ligger kanske i att människorna gör ett dåligt jobb med att bygga en bra värld och ett fint samhälle?
Och inte i att saker och ting genom någon naturlag alltid och i evighet är meningslösa och aldrig kan bil något annat.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav xion » 01 sep 2016 05:30

Maat skrev:Man stöter ofta på ståndpunkten att allt är mer eller mindre meningslöst.
MEN praktiskt taget aldrig några nämnvärda bevis för att så är fallet.

Och då kan man ställa frågan om det kan vara så att den spridda upplevelsen av att allt är meningslöst i själva verket kanske bara är en fix ide hos människorna baserat på resignation inför att man i grund och botten är besvikna på livet och inte vet något sätt att göra det bättre?

Hopplöshet och desillusion skapar vanligen känsla av meningslöshet.
Så problemet ligger kanske i att människorna gör ett dåligt jobb med att bygga en bra värld och ett fint samhälle?
Och inte i att saker och ting genom någon naturlag alltid och i evighet är meningslösa och aldrig kan bil något annat.

Tänk dig att du kunde förflytta dig långt ut i rymden. Stjärnor och planeter susar omkring i den oändliga världsrymden. Du ser en liten blå planet som vi kallar för Tellus (eller Jorden). På denna planet har det blivit ett slags "mögel" (liv). Detta liv i alla dess former omvandlar, huvudsakligen med hjälp av solens energi, oorganiskt material till organiskt för att sedan bryta ner det till oorganiskt igen, i ett ständigt kretslopp. Det här är den grundläggande meningslösheten som bara Gud kan hjälpa oss ur. Utan ett syfte blir det ju meningslöst, eller hur. Och utan Gud kan det ju inte finnas någon som syftar och därmed ingen mening. Nej bot från meningslösheten får vi finna på närmare håll. Till exempel att sitta på bänken framför stugan i höstsolen och smutta på en kopp kaffe.

Maat
Inlägg: 145
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Re: Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav Maat » 07 sep 2016 18:28

Orsaken till att man hyser den synen är att man vet väldigt lite och förstår väldigt lite.
Är man bara lite mögel så är det allt man kan prestera.

Denna nivå av intelligens är roten till allt ont som finns och någonsin har funnits.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav xion » 08 sep 2016 01:35

Maat skrev:Orsaken till att man hyser den synen är att man vet väldigt lite och förstår väldigt lite.
Är man bara lite mögel så är det allt man kan prestera.

Denna nivå av intelligens är roten till allt ont som finns och någonsin har funnits.

Jag önskar verkligen att detta inlägg hade fyllt en kunskapslucka i mig Men, då denna medvetenhet både kan vara en illusion eller ett socialt fenomen samt något alltför komplext för oinvigda förstånd att förstå ur har jag svårt för att bemöta Nej, jag vägrar att låtsas att detta existentiellt ej fungerar och då eftersom jag är medveten om att budskapets verkliga kärna och största förtjänst är de sanna analyser som författaren själv har levt vilket ur mig ger... Varmt tack för ditt inlägg fina människa.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav Zokrates » 08 sep 2016 15:34

Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Ja, det blir inte 2, det är 2.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav klorofyll » 08 sep 2016 18:39

Zokrates skrev:Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Ja, det blir inte 2, det är 2.

Det är inte 2, det är lika med 2.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav Algotezza » 08 sep 2016 19:59

Har man väl definierat de faktorer som ingår i utsagan kan ingen av dem inte ifrågasättas. Och om man godtar definitionerna...
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kan man ifrågasätta att 1+1 blir 2?

Inläggav klorofyll » 09 sep 2016 08:59

xion skrev:Tänk dig att du kunde förflytta dig långt ut i rymden. Stjärnor och planeter susar omkring i den oändliga världsrymden. Du ser en liten blå planet som vi kallar för Tellus (eller Jorden). På denna planet har det blivit ett slags "mögel" (liv). Detta liv i alla dess former omvandlar, huvudsakligen med hjälp av solens energi, oorganiskt material till organiskt för att sedan bryta ner det till oorganiskt igen, i ett ständigt kretslopp.

Jag känner inte meningslöshet när jag tänker på det. Jag tycker tvärt om att det är väldigt mäktigt. Alla bilder av rymden är så vackra. Bara en bild av en nebulosa är ju vackrare än alla tavlor som någonsin målats för hand.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster