Skillnaden mellan orden

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Intetnet
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 maj 2017 14:31

Skillnaden mellan orden

Inläggav Intetnet » 07 maj 2017 14:34

Hej!

De flesta kommer tycka att min fråga är dum, men jag behöver förstå skillnaden mellan två begrepp.
När jag läser olika laborations rapporter på nätet så brukar det finnas en rubrik som heter Hypotes.

Skulle ni kunna förklara för mig om vad som särskiljer en hypotes från en vanlig gissning? Det skulle uppskattas om ni kunde ge ett exempel på varje för att jag ska kunna förstå skillnaderna mellan dem.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Skillnaden mellan orden

Inläggav Zokrates » 07 maj 2017 14:48

Skillnaden ligger främst i vad hypotesen eller gissningen skall leda till, en hypotes är en form av mer avancerad slutledning om något, detta i sin tur kan ju användas som grund för att pröva sig fram om det är rätt eller fel, en gissning däremot behöver inte vara mer än just en gissning, jag gissar att detta är sant, men jag tar inte reda på om det verkligen är det, vilket innebär att mitt antagande förblir en gissning.

Jag har en tanke, hypotes, om att så här ligger det till, för att få reda på om det stämmer kontroller jag fakta, utför analyser utifrån vissa uppställda kriterier, därfefter fastslår jag resultatet i en teori.

Ahh, googla vet jag.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Skillnaden mellan orden

Inläggav Pilatus » 08 maj 2017 17:39

Intetnet skrev:Skulle ni kunna förklara för mig om vad som särskiljer en hypotes från en vanlig gissning?

Gissning - (löst antagande, förhoppning) om jag kastar tärningen får jag en sexa.
Hypotes - (grundsats, antagande som kan prövas) Sannolikheten att slå en femma är en gång av sex kast: P(5) = 1/6 ≈0,167

Bild
Moderator

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Skillnaden mellan orden

Inläggav xion » 09 maj 2017 06:53

Pilatus skrev:
Intetnet skrev:Skulle ni kunna förklara för mig om vad som särskiljer en hypotes från en vanlig gissning?

Gissning - (löst antagande, förhoppning) om jag kastar tärningen får jag en sexa.
Hypotes - (grundsats, antagande som kan prövas) Sannolikheten att slå en femma är en gång av sex kast: P(5) = 1/6 ≈0,167

Bild

Det måste gå att matematiskt visa hur många gånger man måste slå tärningen för att det sammanlagda resultatet verkligen ska bli 1/6.
I alla spel av "slumptyp" måste den som spelar tillräckligt mycket till slut uppnå det resultat som motsvarar spelets vinstplan.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster