A theory of Universes

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

A theory of Universes

Inläggav SigurdV » 05 nov 2017 06:50

Det är lite sent (gäsp) jag förklarar senare!
(Jag skriver originalet här och postar sen kopior där jag finner det lämpligt.)

I will write in English since most of my readers dont read Swedish.
And Ill begin with an abstract model of a Universe.

(1) Consider the real number line:
https://en.wikipedia.org/wiki/Real_line

It has three "HOLES" in it; plus infinity ,zero and minus infinity.
Actually its four holes since zero has both a positive and a negative version...

(2) Lets move all negative numbers in the positive direction (including minus zero)
so that minus zero gets connected with plus infinity and plus zero gets connected with minus infinity!

We are almost done ... what is missing now is:
(a) a motivation as to WHY we do this

(b) a proof that the model is POSSIBLE ... that we can
put the two sets of numbers in a ONE to ONE correspondence with each other

____________________________________
Basudeba Mishra skrev: How can the segments of a line represent real numbers? Numbers are a property of all objects by which we differentiate between similars. If there are no similars, it is 1. If there are similars, it is many, which can be 2,3,4,...n, depending upon the sequential perception of "one's". Hence, the unit that depicts the number are different in each perception of different objects. Thus, a line can only represent length differently in different units and cannot be used as real numbers, which are universal with respect to any unit.]


En indier tar till orda... Tanken att allt är ett och att således mångfalden är illusorisk har djupa rötter där.
Kanske skulle nu jag talat Engelska? Men anledningen förut var ju att jag arbetade med en ide som skulle presenteras utomlands.
Och där gäller ENGELSKA ...det moderna Latinet

Just nu betraktar jag bara resultatet och har ännu inte funderat på vad jag vill ha sagt OUT THERE...

Bara två svar flöt in...
Zee Mista skrev: Very interesting.

Sigurd Vojnov
Now we have only two holes
in the numberline that is supposed to be a model of any universe...

The condition to be added is that the absolute values of x and y multiplied with each other is constant! This actually rules out the endpoints where the holes are joined together ... Neither zero nor infinity has any PHYSICAL REALITY!

Zee Mista Though not necessarily closed, maybe open?

Sigurd Vojnov Very Good! You saw the point immediately ;)
So universes differ only in their "ENERGY" constant. And no universe then has zero energy.
Time for me to go to bed. Ill try to answer questions tomorrow

Så det kom bara in en invändning; Basudeba ifrågasätter tolkningen av reella tal som längder längs en linje.
Vi tittar väl på slutklämmen först?
Basudeba skrev:Thus,
a line can only represent length differently in different units
and cannot be used as real numbers,
which are universal with respect to any unit.][/


Vad han menar med att "reella tal är universella med avseende på vilken som helst enhet" lämnar jag åt sidan tills vidare...
Och vad som då återstår av hans tanke är att linjen måste vara bildad av rationella tal
eftersom reella tal av någon inte klart redovisad anledning inte kan vara ENHETER!

Enkelt nog är väl att jämföra kvadratens diagonal med sidan,
när sidan är ett godtyckligt segment av tal-linjen?!
Och sedan låta diagonalen utgöra den enhet som vi delar in tal-linjen med.
https://en.wikipedia.org/wiki/Square_root_of_2

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: A theory of Universes

Inläggav SigurdV » 06 nov 2017 15:00

Det dök senare upp en motvalls figur, ta en titt:
https://www.youtube.com/watch?v=_w8PJZvnLGI

Och om jag ska ge mig in i det här behöver jag nog läsa upp mig lite grann...
https://en.wikipedia.org/wiki/Kirchhoff ... rcuit_laws

Fast han har ju inget gott rykte...
https://rationalwiki.org/wiki/Pierre-Marie_Robitaille
Pierre-Marie Luc Robitaille (born 1961) is an accomplished radiologist and a Nobel disease-type crank.
As director of magnetic resonance imaging research for the Department of Medicine of Ohio State University from 1989-2000
he made major advances in the science of magnetic resonance imaging (MRI

In 2000, he was asked to step down from his position as director (though he remains a professor)
when he began to promote theories that were outside his actual realm of expertise,
specifically related to non-mainstream beliefs in the areas of astronomy and physics:
he maintains that satellite measurements of the cosmic microwave background radiation,
believed by most astronomers to be an afterglow of the Big Bang, are actually observations of a glow from Earth's oceans.

He also maintains that the Sun is not a gaseous plasma,
but is in fact made of liquid metallic hydrogen.
None of his ideas have been accepted by any reputable physics publication.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: A theory of Universes

Inläggav Algotezza » 06 nov 2017 20:10

Finns det negativa tal i verkligheten? Minus noll, minus oändligheten? Intressanta som idéer...

Men i vår vardag... Jag har minus tre apelsiner i handen...

Bönnigt exempel antar jag...
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: A theory of Universes

Inläggav xion » 07 nov 2017 07:03

Algotezza skrev:Finns det negativa tal i verkligheten? Minus noll, minus oändligheten? Intressanta som idéer...

Men i vår vardag... Jag har minus tre apelsiner i handen...

Bönnigt exempel antar jag...

Nej. Du kan inte ha minus tre apelsiner i handen. Du kan ha tre apelsiner eller noll apelsiner. Men i medvetandet kan du ha minus tre apelsiner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: A theory of Universes

Inläggav Algotezza » 07 nov 2017 10:04

xion skrev:
Algotezza skrev:Finns det negativa tal i verkligheten? Minus noll, minus oändligheten? Intressanta som idéer...

Men i vår vardag... Jag har minus tre apelsiner i handen...

Bönnigt exempel antar jag...

Nej. Du kan inte ha minus tre apelsiner i handen. Du kan ha tre apelsiner eller noll apelsiner. Men i medvetandet kan du ha minus tre apelsiner.


Hur ser den tankebilden ut?
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: A theory of Universes

Inläggav xion » 07 nov 2017 11:26

Algotezza skrev:
xion skrev:
Algotezza skrev:Finns det negativa tal i verkligheten? Minus noll, minus oändligheten? Intressanta som idéer...

Men i vår vardag... Jag har minus tre apelsiner i handen...

Bönnigt exempel antar jag...

Nej. Du kan inte ha minus tre apelsiner i handen. Du kan ha tre apelsiner eller noll apelsiner. Men i medvetandet kan du ha minus tre apelsiner.


Hur ser den tankebilden ut?

Du önskar att du hade tre apelsiner

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: A theory of Universes

Inläggav SigurdV » 08 nov 2017 02:32

Välkomna allihop
*Det finns ingen speciell tråd för matematik...
så vi kan lika gärna ta upp mattefrågor i den här tråden.
(Och förstås naturvetenskapliga frågor i alllmänhet.)
Det är lite sent just nu så de negativa talen fär vänta tills i morron :)

Öh... en fråga vill jag ställa:
Är verkligen noll ett NATURLIGT TAL?
Förutom de vanliga talen 1 2 3 ...

Så tillkommer andra mer mystiska tal som tex ingenting och allting!
Jag känner tydligt att de där två hör ihop:
Är det ena inte naturligt så är inte det andra det heller ;)
(Känns det alltså som...)
http://www.mathpages.com/

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: A theory of Universes

Inläggav SigurdV » 08 nov 2017 02:36

xion skrev:
Algotezza skrev:
xion skrev:Nej. Du kan inte ha minus tre apelsiner i handen. Du kan ha tre apelsiner eller noll apelsiner. Men i medvetandet kan du ha minus tre apelsiner.


Hur ser den tankebilden ut?

Du önskar att du hade tre apelsiner


Sen har vi det där med minusgrader och riktning ...
Men nog för idag nu...

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: A theory of Universes

Inläggav Algotezza » 08 nov 2017 08:10

SigurdV skrev:
xion skrev:
Algotezza skrev:
Hur ser den tankebilden ut?

Du önskar att du hade tre apelsiner


Sen har vi det där med minusgrader och riktning ...
Men nog för idag nu...


Fast det beror på var man placerar nollan i tempsystemet... hur den definieras...

Minus är en matematisk verklighet för att underlätta matematiska resonemang.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: A theory of Universes

Inläggav Algotezza » 08 nov 2017 08:13

SigurdV skrev:Välkomna allihop
*Det finns ingen speciell tråd för matematik...
så vi kan lika gärna ta upp mattefrågor i den här tråden.
(Och förstås naturvetenskapliga frågor i alllmänhet.)
Det är lite sent just nu så de negativa talen fär vänta tills i morron :)

Öh... en fråga vill jag ställa:
Är verkligen noll ett NATURLIGT TAL?
Förutom de vanliga talen 1 2 3 ...

Så tillkommer andra mer mystiska tal som tex ingenting och allting!
Jag känner tydligt att de där två hör ihop:
Är det ena inte naturligt så är inte det andra det heller ;)
(Känns det alltså som...)
http://www.mathpages.com/


Noll anger talsystemets fasta punkt eller utgångspunkt. Mängden av mängden av alla tomma mängder...

Ingenting och allting - i absolut mening - är fiktioner, nödvändiga för matematik och logik... antar jag...

Annars har ju både ingenting och allting en relativ mening i vardagsspråket som är fullt begriplig.
Göran Egevad egevad@gmail.com

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: A theory of Universes

Inläggav SigurdV » 08 nov 2017 18:00

Jaha nu är det "i morgon" ...
Wiki skrev:For a long time, negative solutions to problems were considered "false". In Hellenistic Egypt, the Greek mathematician Diophantus in the 3rd century AD referred to an equation that was equivalent to 4x + 20 = 0 (which has a negative solution) in Arithmetica, saying that the equation was absurd.

Negative numbers appear for the first time in history in the Nine Chapters on the Mathematical Art (Jiu zhang suan-shu), which in its present form dates from the period of the Han Dynasty (202 BC – AD 220), but may well contain much older material.

Matematisk arkeologi är kanske inte wikis starka sida eftersom vi har tidigare spår av de negativa talen både i Mesopotapien och Egypten.T ex i :
https://en.wikipedia.org/wiki/Rhind_Mat ... al_Papyrus
Det här har jag från E.T.Bell "The Development of Mathematics" , men det är väl riktigt att negativa tal
för det mesta sågs som underligheter utan praktiskt värde ända fram till Leibniz...
European mathematicians, for the most part, resisted the concept of negative numbers until the 17th century, although Fibonacci allowed negative solutions in financial problems where they could be interpreted as debits (chapter 13 of Liber Abaci, AD 1202) and later as losses (in Flos).

In the 15th century, Nicolas Chuquet, a Frenchman, used negative numbers as exponents but referred to them as “absurd numbers.”
In his 1544 Arithmetica Integra Michael Stifel also dealt with negative numbers, also calling them numeri absurdi.

In 1545, Gerolamo Cardano, in his Ars Magna, provided the first satisfactory treatment of negative numbers in Europe. He did not allow negative numbers in his consideration of cubic equations, so he had to treat, for example, x3 + ax = b separately from x3 = ax + b (with a,b > 0 in both cases). In all, Cardano was driven to the study of thirteen different types of cubic equations, each expressed purely in terms of positive numbers.

In A.D. 1759, Francis Maseres, an English mathematician, wrote that negative numbers "darken the very whole doctrines of the equations and make dark of the things which are in their nature excessively obvious and simple". He came to the conclusion that negative numbers were nonsensical.
In the 18th century it was common practice to ignore any negative results derived from equations, on the assumption that they were meaningless.

Gottfried Wilhelm Leibniz was the first mathematician to systematically employ negative numbers as part of a coherent mathematical system, the infinitesimal calculus. Calculus made negative numbers necessary and their dismissal as "absurd numbers" quickly faded


Vi vet numera att Arkimedes behärskade integralkalkyl så han bör ha förstått negativa tal ...
Men i antiken sågs kunskap som något som man skulle hålla hemligt och bara delge dem som förtjänade kunskapen.
Så kunskap gick sålunda ofta förlorad... Idag när vem som helst har rätt till kunskap verkar den ha förlorat i värde.

Jag tycker det är i förändringar som negativa tal visar sig ... de innebär helt enkelt ÅTERSTÄLLNING!

Tar du ett steg i en rikting utför du det positiva talet plus ett ,
och tar du steget tillbaka utför du det negativa talet minus ett.

Och det intressanta är att en återställning av en återställning resulterar i det förutvarande...
(Vilket ställning av en ställning inte gör.) Så addition av negativa tal är att ändra storleken på återställningen
medan multiplikation av negativa tal ändrar riktning och (oftast) storlek.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: A theory of Universes

Inläggav SigurdV » 08 nov 2017 18:31

Algotezza skrev:Noll anger talsystemets fasta punkt eller utgångspunkt. Mängden av mängden av alla tomma mängder...

Ingenting och allting - i absolut mening - är fiktioner, nödvändiga för matematik och logik... antar jag...

Annars har ju både ingenting och allting en relativ mening i vardagsspråket som är fullt begriplig.


Om vi inte ver något mera än att vi tänker oss en utgångspunkt så vet vi faktiskt inget alls!

Utgångspunkten måste placeras i någonting för att vi ska veta var vi har den.

Det duger inte att placera punkten mitt i ingenting för att det ÄR inte någonstans!

Så man placerar vanligen nollan (utgångspunkten) i mitten av den Reella Tal-linjen!

Som är ordentligt ordnad så att det större talet alltid återfinns till höger om det mindre talet.

Och även så att mellan vilka två skilda tal som helst så finns det minst ett tal mellan dem.

Den är ett svårbegripligt monstrum... Eller är det bara jag som inte kan se den tydligt för min inre syn?
https://en.wikipedia.org/wiki/Real_lineBild

Här är en förenklad bild som innehåller några punkter på tal-linjen.
Iden är väl kanske att man ska föreställa sig dem som fattas...
Bild

Det är minst två saker vi måste skilja mellan: LÄNGDEN och de tal man använder för att mäta längder med!
Ett tal i sig saknar längd! En längd är skillnaden mellan två tal ... ett tal för längdens början och ett annat för längdens slut.
De så kallade ändpunkterna. Om vi lägger en given längd någonstans på tal-linjen så ser vi vilka tal som ligger vid ändpunkterna ... (mätning)

Dessa två punkter utgör ett mått på linjens längd. Vi har nu en matematisk procedur som förvandlar de båda talen till ETT tal: Vi subtraherar det ena talet från det andra och om vi skulle få ett negativt tal tar vi helt enkelt bort minustecknet! Kanske utan att vi egentligen vet varför?
En viss del av matematiken består i att lära sig algoritmer man kan använda sig av i dagliga livet och en annan kanske besvärligare del består i att förstå varför algoritmerna fungerar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: A theory of Universes

Inläggav Algotezza » 08 nov 2017 19:39

SigurdV skrev:
Algotezza skrev:Noll anger talsystemets fasta punkt eller utgångspunkt. Mängden av mängden av alla tomma mängder...

Ingenting och allting - i absolut mening - är fiktioner, nödvändiga för matematik och logik... antar jag...

Annars har ju både ingenting och allting en relativ mening i vardagsspråket som är fullt begriplig.


Om vi inte ver något mera än att vi tänker oss en utgångspunkt så vet vi faktiskt inget alls!

Utgångspunkten måste placeras i någonting för att vi ska veta var vi har den.

Det duger inte att placera punkten mitt i ingenting för att det ÄR inte någonstans!

Så man placerar vanligen nollan (utgångspunkten) i mitten av den Reella Tal-linjen!

Som är ordentligt ordnad så att det större talet alltid återfinns till höger om det mindre talet.

Och även så att mellan vilka två skilda tal som helst så finns det minst ett tal mellan dem.

Den är ett svårbegripligt monstrum... Eller är det bara jag som inte kan se den tydligt för min inre syn?
https://en.wikipedia.org/wiki/Real_lineBild

Här är en förenklad bild som innehåller några punkter på tal-linjen.
Iden är väl kanske att man ska föreställa sig dem som fattas...
Bild


Ja, så det finns oändligt många reella tal/punkter mellan två skilda tal vilka som helst.

Talen/det mätbara och relativa och nollan/den fasta punkten är ömsesidigt beroende av varandra för att skapa siffermässig mening. Tal har ju värde bara genom att sättas i relation till nollan. Ett tal är alltså på sätt och vis sträckan mellan noll och punkten för talet. Annars är det bara en punkt - och som sådan utan storlek.

Utgångspunkten för upplevandet är jaget i form av upplevelse- och handlingsförmåga. Bara genom att relatera det vi gör till den som gör det får det vi gör mening. En handling är alltid någons handling. En någon som inte gör något är som en nolla utan tal.
Göran Egevad egevad@gmail.com

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: A theory of Universes

Inläggav SigurdV » 08 nov 2017 20:06

Vi har ungefär samma uppfattning ... Det är bara det att du (som jag ser det) vill ge nollan "övernaturliga krafter"! :)

Vilket tal som helst kan göra tjänst som nolla! Du behöver INTE lägga längden som ska mätas med ena änden mot nollan!
Om din linjal är trasig och nollan är borta så kan du fortfarande mäta längder med linjalen: Det är bara det att det är praktiskt att lägga an längden mot nollan eftersom det är så lätt att subtrahera med noll.

Du säger att tal har värde bara genom att sättas i relation till nollan, men det går alltså bra med vilket annat tal som helst ...
Har du talet två och talet ett så vet du var du har nollan!

Vi har diskuterat talen som en-dimensionella vektorer ... nu tar du upp andra talformer:
Utgångspunkten för upplevandet är jaget i form av upplevelse- och handlingsförmåga.
Bara genom att relatera det vi gör till den som gör det får det vi gör mening.
En handling är alltid någons handling.
En någon som inte gör något är som en nolla utan tal.


En upplevelse, en handling och en mening... Vi har tre enheter!
Dessa kan utgöra ett enhetligt sammanhang : En situation.

Men jag förstår inte riktigt hur vi förvandlar detta ^ till matematik?
Det enda vi kan göra är att räkna enheter sen tar det stopp...

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: A theory of Universes

Inläggav SigurdV » 08 nov 2017 21:21

Quiz time ;)
Who says this?

Anything less than the infinite and eternal totality of all that there is , was or will be,
is inherently ambiguous as to what it is, because essential aspects if its being
reside in its relationship to this totality. This ambiguity applies in all divisions that we make
(subject-object, universal-particular, one science vs. another, science vs. art, etc,etc.)

The most fundamental division is time itself, wnich divides this totality (at each moment)
into two parts, that which has (at that moment) passed away and that which is (at thatmoment)
yet to come. Each new moment constitutes a new diviision of this totality,
containing a reflection of all previous distinctions.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster