Gravitation

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gravitation

Inläggav Esther » 16 feb 2018 07:13

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Kan du veta det? Jag tror inte att fysiker har någon åsikt om det. Frågorna är väl koncentrerade kring hur de villkor kan ha sett ut som framtvingade nödvändigheten av dess existens. Kanske tillkom de efter hand? Som t ex inflationen, universums plötsliga expansion tycks ju inte helt förenlig med fysikens lagar som de i dag ser ut.

:) ja vi kan VETA det. Eftersom om du förställer dig att det inte finns - kan du det. Eller hur?
Säg ärligt.

Det där fick jag fundera på. Och jag är inte säker på att jag förstår ditt argument. Leibniz vänder på argumentet. Leibniz svarar på frågan om varför något existerar, snarare än motsatsen. Han framhöll att det finns ett nödvändigt existerande väsen som inom sig bär orsaken till denna existens och som är tillräcklig orsak till all betingad existens. Men behöver vi Leibniz argument?

Den kosmologiska standardteorin säger att universum är 13,8 miljarder år. Vi vet inte om universum är unikt. Tills vidare tror jag att det är så. Universum har en begynnelse och av allt att döma, ett slut.

Universum tillkom för att nödvändiga och tillräckliga villkor var uppfyllda, men hur dessa villkor kan ha sett ut vet jag lika litet som någon annan. Svarade Leibniz på frågan varför det finns ett nödvändigt existerande väsen?


Du har läst in dig på lite andra filosofer än jag. På rak arm kan jag inte svara dig vad Leibniz har sagt i frågan (kan kolla dock), därmed (i ditt svar ovan) är då universum såsom du uppfattar det kontingent (existera inte med nödvändighet samt är kausalt - orsakat). Vi är mao överens.
Bra.
Då kan vi konstatera att inte ens universum existerar med nödvändighet och vi med lätthet kan föreställa oss att det inte alls finns - oavsett om det finns andra eller inte?
Veritas vos liberabit

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Gravitation

Inläggav hakkapeliitta » 19 feb 2018 18:47

Esther skrev:Då kan vi konstatera att inte ens universum existerar med nödvändighet och vi med lätthet kan föreställa oss att det inte alls finns - oavsett om det finns andra eller inte?

Vad menar du med "nödvändighet"? Universum bildades knappast av en slump. Lyckliga omständigheter gjorde att den eviga materien fann sin existensform i vår nuvarande universum. Inget sker slumpmässigt.

Det är för mej svårt att föreställa att universum inte existerar. Kants "tinget i sig" är onödigt struntprat. Vad är vitsen med denna spekulation?
Snart två vitrockar nära dej....

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gravitation

Inläggav Pilatus » 19 feb 2018 18:59

hakkapeliitta skrev:Universum bildades knappast av en slump.

Det är riktigt, ett sådant antagande att slumpen existerade före universum vore diskutabelt.
hakkapeliitta skrev:Kants "tinget i sig" är onödigt struntprat. Vad är vitsen med denna spekulation?

Kant funderade på hur vi kan veta något, vilka är förutsättningarna för att du kan veta något om naturen?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gravitation

Inläggav Esther » 19 feb 2018 19:55

hakkapeliitta skrev:
Esther skrev:Då kan vi konstatera att inte ens universum existerar med nödvändighet och vi med lätthet kan föreställa oss att det inte alls finns - oavsett om det finns andra eller inte?

Vad menar du med "nödvändighet"? Universum bildades knappast av en slump. Lyckliga omständigheter gjorde att den eviga materien fann sin existensform i vår nuvarande universum. Inget sker slumpmässigt.

Det är för mej svårt att föreställa att universum inte existerar. Kants "tinget i sig" är onödigt struntprat. Vad är vitsen med denna spekulation?
Snart två vitrockar nära dej....


Hej Hacka - saknade dina vildsinta inlägg :)... - allt väl?
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Gravitation

Inläggav xion » 13 maj 2018 09:24

En intressant grej som berör gravitation är "gravitationsslungan" man kan läsa om i Wiki.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 40 och 0 gäster