Gravitation

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Gravitation

Inläggav Anne » 10 jan 2018 00:04

Vad skulle du känna dig mer tillfreds med att kalla detta mellanrum? Färdas inte ljuset i mellanrummet?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gravitation

Inläggav Pilatus » 10 jan 2018 00:26

lynx skrev:Vad skulle du känna dig mer tillfreds med att kalla detta mellanrum? Färdas inte ljuset i mellanrummet?

Mellan stjärnor finns ett tomrum (vakuum) där elektromagnetisk strålning kan spridas.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Gravitation

Inläggav klorofyll » 16 jan 2018 20:49

Hur upptäcker man egentligen ett tomrum? Det måste vara svårt att se med ögat... Förmodligen har man räknat ut det matematiskt! Poff. :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gravitation

Inläggav Pilatus » 16 jan 2018 21:08

klorofyll skrev:Hur upptäcker man egentligen ett tomrum? Det måste vara svårt att se med ögat... Förmodligen har man räknat ut det matematiskt! Poff. :)

Du kan ju föreställa dig ett kalt rum utan mattor, möbler, eller något annat. Är rummet stort så ekar det tomt. Tömmer vi det på alla slags gaser så där uppstår ett vakuum så har vi ett verkligt tomrum. Om du nu skickar in en gles stråle med fotoner så kommer hela rummet att fyllas med elektromagnetisk strålning. Är våglängden 380–740 nm så kan vi se rummets form. Riktigt tomma platser finns knappast i universum. Överallt finns det någon gravitation och elektromagnetisk strålning.

Dessutom genomkorsas rymden av neutriner, de tar inte så mycket plats och kan utan vidare passera jorden utan att kollidera med någon molekyl.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Gravitation

Inläggav klorofyll » 17 jan 2018 07:00

Pilatus skrev:Riktigt tomma platser finns knappast i universum. Överallt finns det någon gravitation och elektromagnetisk strålning.

Kan man säga att det är mer tomrum i material av låg densitet? Alltså finns det klara gränser, är vakuum vakuum, eller finns det just överallt mer eller mindre? Vad är definitionen?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gravitation

Inläggav Pilatus » 17 jan 2018 10:59

klorofyll skrev:Kan man säga att det är mer tomrum i material av låg densitet? Alltså finns det klara gränser, är vakuum vakuum, eller finns det just överallt mer eller mindre? Vad är definitionen?

Vakuum är ett fysikaliskt uttryck för ett utrymme som inte innehåller någon materia alls. Men även om varenda atom och partikel skulle kunna avlägsnas från en volym, skulle det ändå inte vara helt tomt på grund av vakuumfluktuationer, mörk energi, och andra fenomen i kvantfysiken.

Densitet kan uttryckas som massa per volymenhet, så det är mindre partiklar per volymenhet i material med låg densitet.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Gravitation

Inläggav Algotezza » 17 jan 2018 20:00

Ja vakuum är en tänkt tomhet eller tänkt intet så att säga.

Om man ska tänka sig ingenting tänker man först bort materia, all strålning, alla krafter, och alla virtuella processer i vakuumet och sedan tänker man bort själva den tomma rymd man föreställt sig.

Ingenting då? - men man kan inte tänka bort själva borttänkaren.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gravitation

Inläggav Pilatus » 18 jan 2018 00:33

Algotezza skrev:Ja vakuum är en tänkt tomhet eller tänkt intet så att säga.

Om man ska tänka sig ingenting tänker man först bort materia, all strålning, alla krafter, och alla virtuella processer i vakuumet och sedan tänker man bort själva den tomma rymd man föreställt sig.

Ingenting då? - men man kan inte tänka bort själva borttänkaren.

Jag föreställer mig att universum expanderar mot just sådana absolut tomma rymder som ännu inte kan definieras som rumsliga. De saknar allt utom en gräns mot universums expanderande händelser. Den absoluta stillheten.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gravitation

Inläggav Esther » 18 jan 2018 11:48

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Ja vakuum är en tänkt tomhet eller tänkt intet så att säga.

Om man ska tänka sig ingenting tänker man först bort materia, all strålning, alla krafter, och alla virtuella processer i vakuumet och sedan tänker man bort själva den tomma rymd man föreställt sig.

Ingenting då? - men man kan inte tänka bort själva borttänkaren.

Jag föreställer mig att universum expanderar mot just sådana absolut tomma rymder som ännu inte kan definieras som rumsliga. De saknar allt utom en gräns mot universums expanderande händelser. Den absoluta stillheten.


Hur skulle du definiera denna "absoluta" (stort begrepp) "stillhet" (intressant ordval i kontexten)??
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gravitation

Inläggav Esther » 18 jan 2018 11:49

Algotezza skrev:Ja vakuum är en tänkt tomhet eller tänkt intet så att säga.

Om man ska tänka sig ingenting tänker man först bort materia, all strålning, alla krafter, och alla virtuella processer i vakuumet och sedan tänker man bort själva den tomma rymd man föreställt sig.

Ingenting då? - men man kan inte tänka bort själva borttänkaren.


Kan vi TÄNKA... :) ingenting? Eller är --- ingenting?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gravitation

Inläggav Pilatus » 18 jan 2018 12:59

Esther skrev:
Pilatus skrev:Jag föreställer mig att universum expanderar mot just sådana absoluta tomma rymder som ännu inte kan definieras som rumsliga. De saknar allt utom en gräns mot universums expanderande händelser. Den absoluta stillheten.

Hur skulle du definiera denna "absoluta" (stort begrepp) "stillhet" (intressant ordval i kontexten)??

En plats fri från varje händelse, även fri från de minsta partiklar vi namngett, ingen strålning har nått till denna rand mot ingenting. En sådan plats existerar i och med att universum är 13,7 miljarder år. Strålning och materia (universum) har expanderat under en begränsad tid och bör vara ytterst fattig på händelser vid sin yttre tänkta strukturlösa gräns mot intigheten.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gravitation

Inläggav Esther » 18 jan 2018 13:22

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Jag föreställer mig att universum expanderar mot just sådana absoluta tomma rymder som ännu inte kan definieras som rumsliga. De saknar allt utom en gräns mot universums expanderande händelser. Den absoluta stillheten.

Hur skulle du definiera denna "absoluta" (stort begrepp) "stillhet" (intressant ordval i kontexten)??

En plats fri från varje händelse, även fri från de minsta partiklar vi namngett, ingen strålning har nått till denna rand mot ingenting. En sådan plats existerar i och med att universum är 13,7 miljarder år. Strålning och materia (universum) har expanderat under en begränsad tid och bör vara ytterst fattig på händelser vid sin yttre tänkta strukturlösa gräns mot intigheten.



Finns det en beteckning för en sådan plats - och var finns den mer exakt i det expanderande universum?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gravitation

Inläggav Pilatus » 18 jan 2018 13:45

Esther skrev:
Pilatus skrev:En plats fri från varje händelse, även fri från de minsta partiklar vi namngett, ingen strålning har nått till denna rand mot ingenting. En sådan plats existerar i och med att universum är 13,7 miljarder år. Strålning och materia (universum) har expanderat under en begränsad tid och bör vara ytterst fattig på händelser vid sin yttre tänkta strukturlösa gräns mot intigheten.

Finns det en beteckning för en sådan plats - och var finns den mer exakt i det expanderande universum?

Det är ett randfenomen utan namn eller uttalad definition (så vitt jag känner till).
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gravitation

Inläggav Esther » 18 jan 2018 20:10

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:En plats fri från varje händelse, även fri från de minsta partiklar vi namngett, ingen strålning har nått till denna rand mot ingenting. En sådan plats existerar i och med att universum är 13,7 miljarder år. Strålning och materia (universum) har expanderat under en begränsad tid och bör vara ytterst fattig på händelser vid sin yttre tänkta strukturlösa gräns mot intigheten.

Finns det en beteckning för en sådan plats - och var finns den mer exakt i det expanderande universum?

Det är ett randfenomen utan namn eller uttalad definition (så vitt jag känner till).



OK... för mig är det intressant att fundera kring det faktum att gravitationen uppför sig på samma sätt som acceleration ... :)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gravitation

Inläggav Pilatus » 18 jan 2018 21:58

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Finns det en beteckning för en sådan plats - och var finns den mer exakt i det expanderande universum?

Det är ett randfenomen utan namn eller uttalad definition (så vitt jag känner till).

OK... för mig är det intressant att fundera kring det faktum att gravitationen uppför sig på samma sätt som acceleration ... :)

Gravitatin kan inte utbreda sig hastigare än c (ljusets hastighet). Så det finns en plats dit ingenting ännu nått, i randen till ingenting. I alla fall är det min föreställning om universums utmarker. Rummet har inte tagit form, homogeniserats, där finns bubblor av ingenting. Inte heller vakuumfluktuationer. Som när du skickar in en foton i ett tomt rum, det lyses upp så långt som den elektromagnetiska vågen hunnit.
Moderator


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster