Rum/tiden

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 20 apr 2018 23:43

Tid är en åskådningsform a priori säger Kant. Vi kan inte tänka oss något fysiskt objekt som inte samtidigt existerar i tid och rum. Även tanken på en snöboll existerar i tid och rum. Allt det som sysselsätter subjektet existerar i tid och rum.

Men det finns naturligtvis väldigt mycket mer att säga om tid än Kants åskådningsform. T ex tidens takt som är mycket exakt. Definitionen av en sekund är sedan 1967 definierad som varaktigheten av 9 192 631 770 perioder av den strålning som motsvarar övergången mellan de två hyperfinnivåerna i grundtillståndet hos atomen isotopen cesium-133, enligt det 13:e CGPM-mötet 1967. Litet för krångligt om man skulle vilja kontrollera. Frågan är då hur lång en standardsekund är mot vilken vi kan kalibrera atomuret. Kanske får vi acceptera cesiumklockan som tillräckligt exakt. Vi skulle ju relativt snabbt upptäcka ett onormalt informationsbortfall mellan två telestationer om man testade att sända ett meddelande fram och åter. Bitfel registreras, en viss felfrekvens är acceptabel och kan rättas automatiskt, genom informationens checksumma. Felet återställs.
Moderator

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rum/tiden

Inläggav xion » 21 apr 2018 07:23

hakkapeliitta skrev:
xion skrev:Tid handlar om upplevd hastighet och upplevd varaktighet.

Du förenklar hårt.
Tiden har ingen hastighet och när du skriver "upplevd hastighet" så psykologiserar du vilket inte hör hemma i en objektiv och seriös diskussion.

Du tror väl inte att en seriös fysiker utgår från "jag upplever tiden..." und so weiter?

Lite högre upp skrev jag:
När det gäller tid, så är tid resultatet av en upplevd förändring.
Vi kan inte stänga av vår upplevelse av tid medvetet.
Vi kan nämligen inte sluta andas, och hjärtat slutar inte slå, medvetandet är aktiverat. Vi märker att tid förflyter.
Om vi (teoretiskt) kunde göra detta och vi inte heller kunde märka någon yttre förändring så skulle tiden stå stilla.
Om en förändring sker utan att någon upplever den så finns ingen tid. Det finns bara förändring.
Matematiskt så har tidsaxeln en mening endast om den har något slags gradering (t.ex.klocktid). Annars skulle det bara vara ett meningslöst streck.

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rum/tiden

Inläggav xion » 21 apr 2018 11:10

När vi sover upplever vi ingen tid.
När du vaknar vet du inte hur länge du har sovit.
Du måste kolla på klockan ifall du inte kan iaktta någon annan förändring som referens.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Rum/tiden

Inläggav hakkapeliitta » 21 apr 2018 12:41

xion skrev:När vi sover upplever vi ingen tid.
När du vaknar vet du inte hur länge du har sovit.
Du måste kolla på klockan ifall du inte kan iaktta någon annan förändring som referens.

Men du måste väl ändå förstå att vi inte här pratar om individuella erfarenheter om tiden?
Du må sova men tiden tickar ändå.
Som så allt annat gäller det att komma fram till ett resultat som är oberoende av individen. Kallas objektivism-

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rum/tiden

Inläggav xion » 21 apr 2018 15:56

hakkapeliitta skrev:
xion skrev:När vi sover upplever vi ingen tid.
När du vaknar vet du inte hur länge du har sovit.
Du måste kolla på klockan ifall du inte kan iaktta någon annan förändring som referens.

Men du måste väl ändå förstå att vi inte här pratar om individuella erfarenheter om tiden?
Du må sova men tiden tickar ändå.
Som så allt annat gäller det att komma fram till ett resultat som är oberoende av individen. Kallas objektivism-

Jaha, vad är det som "tickar på", lite mera exakt?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Rum/tiden

Inläggav hakkapeliitta » 21 apr 2018 16:58

xion skrev:
hakkapeliitta skrev:
xion skrev:När vi sover upplever vi ingen tid.
När du vaknar vet du inte hur länge du har sovit.
Du måste kolla på klockan ifall du inte kan iaktta någon annan förändring som referens.

Men du måste väl ändå förstå att vi inte här pratar om individuella erfarenheter om tiden?
Du må sova men tiden tickar ändå.
Som så allt annat gäller det att komma fram till ett resultat som är oberoende av individen. Kallas objektivism-

Jaha, vad är det som "tickar på", lite mera exakt?

Mer exakt, tiden är som An der schönen blauen Donau, flyter i sakta mak även när vi sover.

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rum/tiden

Inläggav xion » 21 apr 2018 17:12

hakkapeliitta skrev:
xion skrev:
hakkapeliitta skrev:Men du måste väl ändå förstå att vi inte här pratar om individuella erfarenheter om tiden?
Du må sova men tiden tickar ändå.
Som så allt annat gäller det att komma fram till ett resultat som är oberoende av individen. Kallas objektivism-

Jaha, vad är det som "tickar på", lite mera exakt?

Mer exakt, tiden är som An der schönen blauen Donau, flyter i sakta mak även när vi sover.

Ja visst flyter Donau, men tiden då, var flyter den?
Om jag går ut och tittar, inte kan då jag se nån tid nånstans?
Jag ser massor av saker som rör sig, men ser jag nån tid? - nej.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1318
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Rum/tiden

Inläggav Illusionen » 21 apr 2018 17:18

hakkapeliitta skrev:
xion skrev:
hakkapeliitta skrev:Men du måste väl ändå förstå att vi inte här pratar om individuella erfarenheter om tiden?
Du må sova men tiden tickar ändå.
Som så allt annat gäller det att komma fram till ett resultat som är oberoende av individen. Kallas objektivism-

Jaha, vad är det som "tickar på", lite mera exakt?

Mer exakt, tiden är som An der schönen blauen Donau, flyter i sakta mak även när vi sover.


Om jag som båtbyggare skulle drista mig att komplettera "An der schönen" :) skulle det kunna
bli något i stil med följande.
Det förekommer en komplex växelverkan, vxv, mellan materia i dess olika former i universum.
Den samlade dynamiken i denna vxv är gigantisk, och återspeglas i G. Universum kan då
förenklat liknas vid ett stort ”svänghjul” (en typ av ”konstantströmgenerator” typ "An der schönen")
som fungerar som dirigent/master för vår rum-tid och verklighet.
Förnimmelsen vår hjärna och dess funktioner förmedlar via vxv, är alltså beroende av detta,
och kan av det skälet inte betraktas som något isolerat, och oavhängigt, universum.
Vi är således i viss mening kontinuerligt ”vxv-uppkopplade” gentemot totalen, G.
Universum inkl tiden bryr sig m a o inte om du sover eller är vaken, utan ”tickar/flyter” på.

/ Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=IDaJ7rFg66A
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Rum/tiden

Inläggav hakkapeliitta » 21 apr 2018 17:28

xion skrev:
hakkapeliitta skrev:
xion skrev:Jaha, vad är det som "tickar på", lite mera exakt?

Mer exakt, tiden är som An der schönen blauen Donau, flyter i sakta mak även när vi sover.

Ja visst flyter Donau, men tiden då, var flyter den?
Om jag går ut och tittar, inte kan då jag se nån tid nånstans?
Jag ser massor av saker som rör sig, men ser jag nån tid? - nej.

Köp röntgenbrillor på postorder och du börjar se inte endast tiden utan även det ena och det andra. Kryptonit är din största fiende.
Köpte själv ett par sådana när jag var 15-16, promenerade rakt in i väggen. Synen var obefintlig.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rum/tiden

Inläggav Anders » 23 apr 2018 08:00

hakkapeliitta skrev:Mer exakt, tiden är som An der schönen blauen Donau, flyter i sakta mak även när vi sover.

Anders schönen blauen donau är det väl som flyter för mej, då.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1318
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Rum/tiden

Inläggav Illusionen » 23 apr 2018 17:17

xion skrev:
hakkapeliitta skrev:
xion skrev:Jaha, vad är det som "tickar på", lite mera exakt?

Mer exakt, tiden är som An der schönen blauen Donau, flyter i sakta mak även när vi sover.

Ja visst flyter Donau, men tiden då, var flyter den?
Om jag går ut och tittar, inte kan då jag se nån tid nånstans?
Jag ser massor av saker som rör sig, men ser jag nån tid? - nej.

Jag kan förklara detta på mitt speciella sätt, men du brukar säga att det jag skriver är helt obegripligt.
Om du tror det är meningsfullt kan jag förklara detta i "min tråd".
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 23 apr 2018 17:59

xion skrev:Jag ser massor av saker som rör sig, men ser jag nån tid? - nej.

Vill man inte se så vill man inte. Men för oss andra som kan kombinera någonting som förser oss med en serie händelser som kan räknas ser vi tidens gång. Tiden rör sig i en bestämd riktning. Du kan även se det som en tilltagande entropiökning, oordningen i världen ökar hela tiden. Det har en orsak, xion, kan du se var orsaken till entropiökningen ligger?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rum/tiden

Inläggav Algotezza » 23 apr 2018 19:57

På tillräckligt långt avstånd konvergerar tid och rum till en punkt av dimensionslös punkt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rum/tiden

Inläggav xion » 25 apr 2018 06:59

Jag tänkte på en annan sak beträffande tiden - eller kanske snarare metafysiken - eller kanske dualismen...
Vi har ju motsatsorden konkret/abstrakt.
Upplevelsen i sig, måste anses vara abstrakt.
Det som ger upphov till den kan vara både konkret och abstrakt.
Om jag har tandvärk så är upplevelsen abstrakt, men själva orsaken till smärtförnimmelsen konkret. T.ex. en inflammation i tanden.
Det abstrakta är metafysik, medan det konkreta är fysik.
Om vi tar tiden då.
Tiden är knappast konkret eftersom tid kan upplevas väldigt olika. Eftersom den är abstrakt betyder det att den tillhör metafysiken.
Däremot är klocktid konkret, men klockan är ju inte tid egentligen. Det är bara en motor som snurrar med en bestämd takt. Samma sak med cesiumklockan. Det är en process som "tickar på" i en bestämd takt.
Allt rör sig i sin egen takt och har därmed också sin egen tid. Vi kan välja vilken rörelse vi vill och ha som referens för tid.
Vi får därmed en referens för vår upplevda tid så att den kan vara lika för alla istället för bara upplevd.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 25 apr 2018 08:56

Algotezza skrev:På tillräckligt långt avstånd konvergerar tid och rum till en punkt av dimensionslös punkt.


:) låter fint ... men... säg mig. Vad exakt är en dimensions - lös ... punkt.
Då den sista just är det föregående.

:)
Veritas vos liberabit


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster