Rum/tiden

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1318
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Rum/tiden

Inläggav Illusionen » 27 maj 2018 19:50

hakkapeliitta skrev:
Sceptisk skrev:Men den materialistiska vetenskapen kan inte tillfredsställa människans behov fullt ut. Den kan ge oss mat, teknik och mediciner, men den kan inte ge oss det andliga perspektivet som är nödvändigt för att vi ska kunna förstå och respektera varandra.

Vilket svammel.
Men du kanske med förståelse och respekt menar det som alla pedofiler i kyrkan visar sina offer?
Var och varannan präst verkar ju ha pedofila böjelser. Kärleken och respekten flödar i kyran :D


Föreslår att du, som alternativ till överdrifterna, testar med ett vänligare och mer uppskattande tilltal, hakkapeliitta.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 09 jun 2018 15:50

Illusionen skrev:Om tid är en obestämd förnimmelse i vårt medvetande, vars existens kräver materia, är det då förenligt med vårt förnuft att hävda att tid existerar utanför vårt medvetande och i avsaknad av materia ?

Du talar om två tidsbegrepp ovan, hur vi förnimmer tid (närvaron av ett subjekt) och tid som inte är beroende av ett subjekt. Vi har redan härlett tid som något som utgår från termodynamikens lagar, energins tendens att sprida ut sig och slutligen restera i värme. (Observationer från ångmaskinstiden.) Allt detta är objektivt och kan studeras i ett makroperspektiv. Metoden för denna observation är bakåtseendet, vi ser hur det en gång var, hur galaxer bildades, hur universum expanderade och att vi inte kan se universums yttre konturer (hubblesfären).
Illusionen skrev:När Kant kom till slutsatsen att tiden och dess gång inkl rummet, är subjektiva "a priori" begrepp
som ger oss möjlighet att begripa omvärlden, men som egentligen inte existerar utanför vår inre
tankevärld, är det en slutsats som förefaller ha visst stöd i Delta-konceptet, ...

Nej jag tror inte det var vad Kant menade med sina åskådningsformer.

Enligt Kant kommer alltså våra föreställningar om rum och tid inte från sinnena, utan de är något som vårt eget medvetande tillfogar; vi kan inte låta bli att göra det, eftersom vårt förstånd nu en gång är så funtat som det är; och gjorde vi det inte, skulle vi inte ha erfarenhet, vi skulle bara vara bombarderade av kaotiska sinnesintryck. Ref. P.O. Samuelsson

Med andra ord, det är en sak hur vi ser på vår verklighet och en annan vad som är vår verklighet.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rum/tiden

Inläggav Anders » 10 jun 2018 11:56

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Om tid är en obestämd förnimmelse i vårt medvetande, vars existens kräver materia, är det då förenligt med vårt förnuft att hävda att tid existerar utanför vårt medvetande och i avsaknad av materia ?

Du talar om två tidsbegrepp ovan, hur vi förnimmer tid (närvaron av ett subjekt) och tid som inte är beroende av ett subjekt. Vi har redan härlett tid som något som utgår från termodynamikens lagar, energins tendens att sprida ut sig och slutligen restera i värme. (Observationer från ångmaskinstiden.) Allt detta är objektivt och kan studeras i ett makroperspektiv. Metoden för denna observation är bakåtseendet, vi ser hur det en gång var, hur galaxer bildades, hur universum expanderade och att vi inte kan se universums yttre konturer (hubblesfären).
Illusionen skrev:När Kant kom till slutsatsen att tiden och dess gång inkl rummet, är subjektiva "a priori" begrepp
som ger oss möjlighet att begripa omvärlden, men som egentligen inte existerar utanför vår inre
tankevärld, är det en slutsats som förefaller ha visst stöd i Delta-konceptet, ...

Nej jag tror inte det var vad Kant menade med sina åskådningsformer.

Enligt Kant kommer alltså våra föreställningar om rum och tid inte från sinnena, utan de är något som vårt eget medvetande tillfogar; vi kan inte låta bli att göra det, eftersom vårt förstånd nu en gång är så funtat som det är; och gjorde vi det inte, skulle vi inte ha erfarenhet, vi skulle bara vara bombarderade av kaotiska sinnesintryck. Ref. P.O. Samuelsson

Med andra ord, det är en sak hur vi ser på vår verklighet och en annan vad som är vår verklighet.


Bra diskussion här. Men i de sista två styckena har vii också skälet till att Ayn Rand(som tål att läsas även om man inte är tokliberal) hatade Kant. Det blir en nihilism i det hela, som jag personligen känner igen mig i mycket. Jag håller med Rand om att man ändå bör SÖKA det obkektiva. Och det innefattar att så rått som möjligt försöka hitta de glasögon man ser världen igenom.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 10 jun 2018 12:38

Anders skrev:
Pilatus skrev:Enligt Kant kommer alltså våra föreställningar om rum och tid inte från sinnena, utan de är något som vårt eget medvetande tillfogar; vi kan inte låta bli att göra det, eftersom vårt förstånd nu en gång är så funtat som det är; och gjorde vi det inte, skulle vi inte ha erfarenhet, vi skulle bara vara bombarderade av kaotiska sinnesintryck. Ref. P.O. Samuelsson

Med andra ord, det är en sak hur vi ser på vår verklighet och en annan vad som är vår verklighet.


Bra diskussion här. Men i de sista två styckena har vii också skälet till att Ayn Rand(som tål att läsas även om man inte är tokliberal) hatade Kant. Det blir en nihilism i det hela, som jag personligen känner igen mig i mycket. Jag håller med Rand om att man ändå bör SÖKA det obkektiva. Och det innefattar att så rått som möjligt försöka hitta de glasögon man ser världen igenom.



Allt detta är en total misstolkning av Kant - för han har aldrig någonsin sagt att vårt medvetande tillfogar eller konstruerar tid och och rum - det står helt enkelt inte i hans böcker.
Det han säger - är att vår perception uppfattar dessa former - tid och rum - som nödvändiga former som möjliggör kunskapen.
DET är något helt annat än det som står ovan!
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 10 jun 2018 12:50

Esther skrev:
Anders skrev:
Pilatus skrev:Enligt Kant kommer alltså våra föreställningar om rum och tid inte från sinnena, utan de är något som vårt eget medvetande tillfogar; vi kan inte låta bli att göra det, eftersom vårt förstånd nu en gång är så funtat som det är; och gjorde vi det inte, skulle vi inte ha erfarenhet, vi skulle bara vara bombarderade av kaotiska sinnesintryck. Ref. P.O. Samuelsson

Med andra ord, det är en sak hur vi ser på vår verklighet och en annan vad som är vår verklighet.


Bra diskussion här. Men i de sista två styckena har vii också skälet till att Ayn Rand(som tål att läsas även om man inte är tokliberal) hatade Kant. Det blir en nihilism i det hela, som jag personligen känner igen mig i mycket. Jag håller med Rand om att man ändå bör SÖKA det obkektiva. Och det innefattar att så rått som möjligt försöka hitta de glasögon man ser världen igenom.



Allt detta är en total misstolkning av Kant - för han har aldrig någonsin sagt att vårt medvetande tillfogar eller konstruerar tid och och rum - det står helt enkelt inte i hans böcker.
Det han säger - är att vår perception uppfattar dessa former - tid och rum - som nödvändiga former som möjliggör kunskapen.
DET är något helt annat än det som står ovan!



För att fatta att Kant - ALDRIG - sagt det som står ovan --- avseende att vårt eget medvetande lägger till tid/rum --- så står det så här i Prolegomena:
(avsnitt 282) "Åskådningen är den föreställningen som omedelbart är avhängig föremålets närvaro". (egen fetmarkering)

Detta innebär att tid/rum är närvarande --- och inte en sinnets konstruktion --- utan något vi uppfattar a priori --- man måste väl i alla fall läsa lite för att kunna citera rätt??? Eller?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rum/tiden

Inläggav Anders » 10 jun 2018 17:17

Alltså det är inte vad jag tycker eller inte tycker om Kant, utan vad jag hittar då jag letar efter varför Rand tokhatade Kant så pass.

I och för sig är väl vår perception och vårt medvetande inte totalt åtskilda? Vi tolkar det vi får in med sinnena.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 10 jun 2018 18:05

Esther skrev: utan något vi uppfattar a priori

Berätta hur du uppfattar en cherimoya a priori.

(som Electric Banana Band sjunger om i Tropical fruits)
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 10 jun 2018 18:38

Pilatus skrev:
Esther skrev: utan något vi uppfattar a priori

Berätta hur du uppfattar en cherimoya a priori.

(som Electric Banana Band sjunger om i Tropical fruits)


Cherimoyas upplever man aposteriori :) - NÄR man gör det... så inser man att de äger en starkt parfymerad smak i dess lite gickiga vita mjuka stenbeströdda inre --- samt att insidan av skalet är strävt...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 10 jun 2018 18:40

Anders skrev:Alltså det är inte vad jag tycker eller inte tycker om Kant, utan vad jag hittar då jag letar efter varför Rand tokhatade Kant så pass.

I och för sig är väl vår perception och vårt medvetande inte totalt åtskilda? Vi tolkar det vi får in med sinnena.


Har ingen aning om varför Rand inte gillade Kant men jag har två kvalificerade gissningar: 1. hon hatade att han så vida översteg hennes förmåga att förstå ens hälften av vad han sa - när hon ville vara en STOR filosof själv :) --- 2. hon hatade att han sagt att kvinnor aldrig kan bli helt moraliska och kände sig djupt träffad :)...

Se hur illvilliga kvinnor är nu --- :lol:
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 10 jun 2018 19:01

Avseende tidsrummet så måste man nog läsa § 9 och 10 i Prolegomena ---- JOBBBA PÅ GRABBAR :)...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 10 jun 2018 19:32

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev: utan något vi uppfattar a priori

Berätta hur du uppfattar en cherimoya a priori.

(som Electric Banana Band sjunger om i Tropical fruits)

Cherimoyas upplever man aposteriori :) - NÄR man gör det... så inser man att de äger en starkt parfymerad smak i dess lite gickiga vita mjuka stenbeströdda inre --- samt att insidan av skalet är strävt...

Ja, så uppfattar jag också skillnaden mellan a priori och a posteriori, men är det det du säger inledningsvis? Se min kommentar till Illusionen!
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 10 jun 2018 19:43

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Berätta hur du uppfattar en cherimoya a priori.

(som Electric Banana Band sjunger om i Tropical fruits)

Cherimoyas upplever man aposteriori :) - NÄR man gör det... så inser man att de äger en starkt parfymerad smak i dess lite gickiga vita mjuka stenbeströdda inre --- samt att insidan av skalet är strävt...

Ja, så uppfattar jag också skillnaden mellan a priori och a posteriori, men är det det du säger inledningsvis? Se min kommentar till Illusionen!


Inledningsvis? I hela tråden? Eller var?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 10 jun 2018 19:49

Esther skrev:
Pilatus skrev:Ja, så uppfattar jag också skillnaden mellan a priori och a posteriori, men är det det du säger inledningsvis? Se min kommentar till Illusionen!

Inledningsvis? I hela tråden? Eller var?

denna tråd tidstämpel 09 jun 2018 14:50
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 10 jun 2018 20:00

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Ja, så uppfattar jag också skillnaden mellan a priori och a posteriori, men är det det du säger inledningsvis? Se min kommentar till Illusionen!

Inledningsvis? I hela tråden? Eller var?

denna tråd tidstämpel 09 jun 2018 14:50


Du gör mig förvirrad --- jag skrev inget den dagen --- det var du som skrev något den dagen --- så vad säger jag inledningsvis?
Himmel --- bara citera mig... så har vi saken ur vägen och jag kan svara dig ---
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 10 jun 2018 20:22

jag skrev bl a som ett svar till Illusionen, som Anders kommenterade, varpå du trädde in med förstorad text.

Enligt Kant kommer alltså våra föreställningar om rum och tid inte från sinnena, utan de är något som vårt eget medvetande tillfogar; vi kan inte låta bli att göra det, eftersom vårt förstånd nu en gång är så funtat som det är; och gjorde vi det inte, skulle vi inte ha erfarenhet, vi skulle bara vara bombarderade av kaotiska sinnesintryck. Ref. P.O. Samuelsson

Med andra ord, det är en sak hur vi ser på vår verklighet och en annan vad som är vår verklighet.


Hoppas du kan spåra dina kommentarer. Om inte, ...
Moderator


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster