Rum/tiden

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Rum/tiden

Inläggav hakkapeliitta » 10 nov 2018 18:51

Ett bra tag sen jag läste fysik men har för mej att likformig rörelse innebär att både hastigheten och riktningen är konstant.
Det har inte en satellit utan rörelsen är accelerande då den konstant dras mot jorden och därmed avviker från den "naturliga" tangentens riktning.

Eller? Får väl kolla upp detta närmare.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Rum/tiden

Inläggav klorofyll » 11 nov 2018 12:20

Hög position i kombination med låg produktivitet skapar bara förödelse. Jag skrev en gång (över 10 år sedan) till någon professor på Chalmers. Jag tror att det är väldigt viktigt att vara ödmjuk och det blir man av att misslyckas och av att ha människor omkring sig. Forskning är det bästa!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18512
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rum/tiden

Inläggav Algotezza » 11 nov 2018 13:38

Rummet är bara 2D. Tiden också 2D. Rummet i sig är bara 2D (kolla ett foto) men får djup tack vare tidens andra dimension.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Rum/tiden

Inläggav klorofyll » 11 nov 2018 17:24

Algotezza skrev:Rummet är bara 2D. Tiden också 2D. Rummet i sig är bara 2D (kolla ett foto) men får djup tack vare tidens andra dimension.

Intressant!! 2D + erfarenhet... :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18512
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rum/tiden

Inläggav Algotezza » 11 nov 2018 18:13

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Rummet är bara 2D. Tiden också 2D. Rummet i sig är bara 2D (kolla ett foto) men får djup tack vare tidens andra dimension.

Intressant!! 2D + erfarenhet... :)


Tiden är dels fysisk och mätbar (gjord mätbar) och handlar om att möjliggöra rumslig förflyttning. Dels har tid en mental dimension och handlar om tillståndsförändring även om man ej rör sig i rummet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Rum/tiden

Inläggav klorofyll » 11 nov 2018 21:17

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Rummet är bara 2D. Tiden också 2D. Rummet i sig är bara 2D (kolla ett foto) men får djup tack vare tidens andra dimension.

Intressant!! 2D + erfarenhet... :)


Tiden är dels fysisk och mätbar (gjord mätbar) och handlar om att möjliggöra rumslig förflyttning. Dels har tid en mental dimension och handlar om tillståndsförändring även om man ej rör sig i rummet.


Ja det låter rimligt. Livet ungefär som en rollercoaster (fysisk), när vi ska blunda eller beskåda utsikten (mentalt), på vår färd.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 14 nov 2018 20:20

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Tiden är dels fysisk och mätbar (gjord mätbar) och handlar om att möjliggöra rumslig förflyttning. Dels har tid en mental dimension och handlar om tillståndsförändring även om man ej rör sig i rummet.

Ja det låter rimligt. Livet ungefär som en rollercoaster (fysisk), när vi ska blunda eller beskåda utsikten (mentalt), på vår färd.

Eller så kan en del av vår verklighet vara endimensionell, t ex endimensionella vibrerande strängar. De har en rumslig utsträckning och bör därmed även finnas i tiden.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Rum/tiden

Inläggav klorofyll » 15 nov 2018 14:55

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Tiden är dels fysisk och mätbar (gjord mätbar) och handlar om att möjliggöra rumslig förflyttning. Dels har tid en mental dimension och handlar om tillståndsförändring även om man ej rör sig i rummet.

Ja det låter rimligt. Livet ungefär som en rollercoaster (fysisk), när vi ska blunda eller beskåda utsikten (mentalt), på vår färd.

Eller så kan en del av vår verklighet vara endimensionell, t ex endimensionella vibrerande strängar. De har en rumslig utsträckning och bör därmed även finnas i tiden.

Vad är definitionen av ett rum?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 15 nov 2018 15:22

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Eller så kan en del av vår verklighet vara endimensionell, t ex endimensionella vibrerande strängar. De har en rumslig utsträckning och bör därmed även finnas i tiden.

Vad är definitionen av ett rum?

Rum, en rumslighet har utbredning i en eller flera dimensioner. T ex att det i universums begynnelse (Big Bang) bara fanns en rumslig dimension och en tidsdimension.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Rum/tiden

Inläggav klorofyll » 15 nov 2018 18:10

På ett mer personligt plan skulle jag säga att ett rum är något man kan spegla sig i.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Rum/tiden

Inläggav scirocco » 15 nov 2018 21:04

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Eller så kan en del av vår verklighet vara endimensionell, t ex endimensionella vibrerande strängar. De har en rumslig utsträckning och bör därmed även finnas i tiden.

Vad är definitionen av ett rum?

Rum, en rumslighet har utbredning i en eller flera dimensioner. T ex att det i universums begynnelse (Big Bang) bara fanns en rumslig dimension och en tidsdimension.

Är det inte lite för snävt,att tänka sig att allt började med big bang. Jag skulle vilja säga att det är skitsnack. Fast jag är vänlig ändå. Se lite längre och utanför och tänk vidare. Det finns och fanns hur många big bang som helst.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 15 nov 2018 22:25

scirocco skrev:
Pilatus skrev:Rum, en rumslighet har utbredning i en eller flera dimensioner. T ex att det i universums begynnelse (Big Bang) bara fanns en rumslig dimension och en tidsdimension.

Är det inte lite för snävt,att tänka sig att allt började med big bang. Jag skulle vilja säga att det är skitsnack. Fast jag är vänlig ändå. Se lite längre och utanför och tänk vidare. Det finns och fanns hur många big bang som helst.

Vi diskuterar tid och rum. Det måste ju ha börjat på något sätt i det Big Bang som man kan räkna sig tillbaks till. Men det finns ingen kunskap om varför, och ännu mindre om några tidigare Big Bang. Det är tillräckligt att förstå något av hur det kan ha börjat. En dimension som övergår i två som ...

Hur ser du själv på frågan om tid och rum?
Moderator

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Rum/tiden

Inläggav scirocco » 16 nov 2018 07:01

Tid är energins rörelse. Man behöver inte räkna och mäta den. Vi har råkat välja att mäta jordens rotation runt sin egen axel samt cirkulation runt solen. Vi kunde också haft en tidsräkning som baserade sig på någon annan regelbunden rörelse bland andra planeter. Ibland råknar vi tid på närmare håll och säger kanske; så lång tid som det tar att gå till en viss punkt. Så lång tid det tar för vad som helst. Rum Har jag inte tänkt över. Vi är alltid i olika rum. Inne eller ute. Ute är rummet större och sträcker sig uppåt väldigt långt ut i just rummet som rymden kallas på fornnorska eller nutida isländska.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Rum/tiden

Inläggav klorofyll » 16 nov 2018 08:35

Ett problem med detta rummet är att folk skriver så långa inlägg, jag orkar oftast inte läsa dem... Ett smart sätt att gallra bort mig!

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 16 nov 2018 09:38

Vetenskap baserar sig främst på deduktion.

Och nedanstående är en av de i särklass bästa deduktionerna som någon människa producerat (och vi har producerat många utmärkta i världen - men förr - eftersom tillståndet i västvärlden med dårarnas paradis och medelmåttornas tyranni.
En tyranni som på sina egna känslor tror sig veta allt och kan absolut inget alls mer än tvinga igenom sina dumma tankar- har fördärvat även vetenskapsexakthet och det mesta av det goda.

Underbara deduktion!

Inledning:
Alla våra omdömen är först blotta varebliviningsomdömen; de gäller enbart för oss, dvs för vårt subjekt, och först efteråt ger vi dem en ny relation, nämligen till ett objekt, och vill att de också ska vara giltiga för oss vid varje tidpunkt och likaså för var och en.

Deduktion:
Ty om mitt omdömen om samma föremål också överensstämmer sinsemellan, så måste alla omdömen om samma föremål också överensstämma sinsemellan, varför erfarenhetsomdöments objektiva giltighet ingenting annat betyder än dess nödvändiga allmängiltighet.
Men omvänt, om vi finner anledning att hålla ett omdöme för nödvändigt allmängiltigt (vilket aldrig hänger på varseblivningen, utan på det rena förståndsbegrepp under vilket varseblivningen subsumeras) måste vi också hålla det för objektivt.

Resten - som sedan följer i denna deduktion som är brilliant och enkel i sin totala storhet - har direkt bäring på det som avhandlas här. Den tanken är förhoppningsvis förborgad medelmåttornas tyranni och dårarnas paradis.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster