Rum/tiden

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rum/tiden

Inläggav Algotezza » 19 mar 2018 20:50

Tid är psykiskt rum. Rum är fysisk tid. De övergår kontinuerligt i varandra.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 19 mar 2018 23:34

Sceptisk skrev:Att rummet kröker sig är en absurd användning av begreppen. Det kan mycket väl vara någonting som kröker sig men det är inte tomrummet.

En fotons bana, som passerar nära solen, kröks av solens gravitation. Det är så det skall uppfattas. Vi kan vid en total solförmörkelse se en stjärna som befinner sig bakom solen. Tomrum kan inte krökas, men ett gravitationsfält kröker både tid och rum.

Tomrum kan inte krökas, men ett gravitationsfält kröker både tid och rum. Ett gravitationsfält uppstår ju inte i ett tomrum, se bilden. Jag placerade en sol i rummet som ger upphov till det gravitationsfält som kröker rumtiden.

Bild
Moderator

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rum/tiden

Inläggav xion » 20 mar 2018 08:18

Rum-tid är ju något som bara existerar inom matematiken för att förklara fenomen orsakade av gravitationen bl.a. t.ex att fotoner ändrar riktning när de passerar solen.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 20 mar 2018 09:19

Pilatus skrev:
Sceptisk skrev:Att rummet kröker sig är en absurd användning av begreppen. Det kan mycket väl vara någonting som kröker sig men det är inte tomrummet.

En fotons bana, som passerar nära solen, kröks av solens gravitation. Det är så det skall uppfattas. Vi kan vid en total solförmörkelse se en stjärna som befinner sig bakom solen. Tomrum kan inte krökas, men ett gravitationsfält kröker både tid och rum.

Tomrum kan inte krökas, men ett gravitationsfält kröker både tid och rum. Ett gravitationsfält uppstår ju inte i ett tomrum, se bilden. Jag placerade en sol i rummet som ger upphov till det gravitationsfält som kröker rumtiden.

Bild



Det jag markerade förklarar ju till punkt och pricka hur materia samlades och gav upphov till alla lagar som med exakt precision styr allt - även vårt solsystem. I det tomrum som fanns uppstod gravitationen som skapade allt.
:)
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 20 mar 2018 09:20

Logic is a bitch.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rum/tiden

Inläggav Algotezza » 20 mar 2018 09:46

xion skrev:Rum-tid är ju något som bara existerar inom matematiken för att förklara fenomen orsakade av gravitationen bl.a. t.ex att fotoner ändrar riktning när de passerar solen.



Alla våra begrepp existerar bara i vårt medvetande och hänvisar till fenomen i representationen av världen i vårt medvetande. Det enda vi möjligtvis kan säga om världen är att den är något som finns och kan påverka våra sinnen så att de kan skapa en bild av världen, en representation av denna, i vårt medvetande. Plus att representationen av världen är av en sådan kaliber och noggrannhet att vi kan överleva. Med tala hjälp av språk och intersubjektiv kommunikation befäster vi vår bild av världen tillsammans och talar om den i termer av objektiva fakta och sanningar. Ett gemensamt språkligt trolleri är vad det är. Språket som filter för vårt upplevande. Vi upplever världen via språkfiltret. Känns tryggt och bra.
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rum/tiden

Inläggav xion » 20 mar 2018 09:47

Algotezza skrev:Tid är psykiskt rum. Rum är fysisk tid. De övergår kontinuerligt i varandra.

Njaa..Den tankegången får du nog förklara?

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rum/tiden

Inläggav xion » 20 mar 2018 09:51

Algotezza skrev:
xion skrev:Rum-tid är ju något som bara existerar inom matematiken för att förklara fenomen orsakade av gravitationen bl.a. t.ex att fotoner ändrar riktning när de passerar solen.

Alla våra begrepp existerar bara i vårt medvetande och hänvisar till fenomen i representationen av världen i vårt medvetande. Det enda vi möjligtvis kan säga om världen är att den är något som finns och kan påverka våra sinnen så att de kan skapa en bild av världen, en representation av denna, i vårt medvetande. Plus att representationen av världen är av en sådan kaliber och noggrannhet att vi kan överleva. Med tala hjälp av språk och intersubjektiv kommunikation befäster vi vår bild av världen tillsammans och talar om den i termer av objektiva fakta och sanningar. Ett gemensamt språkligt trolleri är vad det är. Språket som filter för vårt upplevande. Vi upplever världen via språkfiltret. Känns tryggt och bra.

Det tar sig. Nu förstår du väl Antic bättre hoppas jag.
Ja språket är förmedlaren. Jag skulle hellre säga brygga än filter.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rum/tiden

Inläggav Algotezza » 20 mar 2018 10:06

xion skrev:
Algotezza skrev:
xion skrev:Rum-tid är ju något som bara existerar inom matematiken för att förklara fenomen orsakade av gravitationen bl.a. t.ex att fotoner ändrar riktning när de passerar solen.

Alla våra begrepp existerar bara i vårt medvetande och hänvisar till fenomen i representationen av världen i vårt medvetande. Det enda vi möjligtvis kan säga om världen är att den är något som finns och kan påverka våra sinnen så att de kan skapa en bild av världen, en representation av denna, i vårt medvetande. Plus att representationen av världen är av en sådan kaliber och noggrannhet att vi kan överleva. Med tala hjälp av språk och intersubjektiv kommunikation befäster vi vår bild av världen tillsammans och talar om den i termer av objektiva fakta och sanningar. Ett gemensamt språkligt trolleri är vad det är. Språket som filter för vårt upplevande. Vi upplever världen via språkfiltret. Känns tryggt och bra.

Det tar sig. Nu förstår du väl Antic bättre hoppas jag.
Ja språket är förmedlaren. Jag skulle hellre säga brygga än filter.

En brygga är en neutral övergång, ett filter kan förvränga. Vilket jag tror är fallet med språket i synnerhet den värderande och emotionella dimensionen i det.
Göran Egevad egevad@gmail.com

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Rum/tiden

Inläggav SigurdV » 22 mar 2018 00:53

xion skrev:Energin då?
Enligt E=mc2 så tar energin och massan ut varandra.

Nix!
En viss mängd materia MOTSVARAR en viss mängd energi!
Och Einsteins formel visar att det finns jäkligt mycket energi i en liten bit materia.
xion skrev:Alltså måste också energin i materian och energin i antimaterian ta ut varandra,
Nu säger antagligen "vän av ordning" att detta är inte vedertaget.
Men det skiter jag i :wink:

Men så är det alltså inte.
Materian och antimaterian avger all energi de innehåller när de möts... Det blir en ordentlig smäll!
Jojomensan :)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 22 mar 2018 14:12

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Sceptisk skrev:Att rummet kröker sig är en absurd användning av begreppen. Det kan mycket väl vara någonting som kröker sig men det är inte tomrummet.

En fotons bana, som passerar nära solen, kröks av solens gravitation. Det är så det skall uppfattas. Vi kan vid en total solförmörkelse se en stjärna som befinner sig bakom solen. Tomrum kan inte krökas, men ett gravitationsfält kröker både tid och rum.

Tomrum kan inte krökas, men ett gravitationsfält kröker både tid och rum. Ett gravitationsfält uppstår ju inte i ett tomrum, se bilden. Jag placerade en sol i rummet som ger upphov till det gravitationsfält som kröker rumtiden.

Bild

Det jag markerade förklarar ju till punkt och pricka hur materia samlades och gav upphov till alla lagar som med exakt precision styr allt - även vårt solsystem. I det tomrum som fanns uppstod gravitationen som skapade allt.
:)

Väntar..... :)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rum/tiden

Inläggav Algotezza » 22 mar 2018 20:07

SigurdV skrev:
xion skrev:Energin då?
Enligt E=mc2 så tar energin och massan ut varandra.

Nix!
En viss mängd materia MOTSVARAR en viss mängd energi!
Och Einsteins formel visar att det finns jäkligt mycket energi i en liten bit materia.

xion skrev:Alltså måste också energin i materian och energin i antimaterian ta ut varandra,
Nu säger antagligen "vän av ordning" att detta är inte vedertaget.
Men det skiter jag i :wink:


Men så är det alltså inte.
Materian och antimaterian avger all energi de innehåller
när de möts... Det blir en ordentlig smäll!
Jojomensan :)


Energi - exergi?
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Rum/tiden

Inläggav hakkapeliitta » 22 mar 2018 22:57

Energi är ett bra exempel på hierarki i bestämningar, i definitioner, i begrepp.
Energi är en paraplydefinition och därmed inte en atomär definition
Ej heller ett atomärt begrepp utan ett härlett begrepp från andra mer fundamentala begrepp

Så där hade Illusionen rätt (som parentes så var det jag som introducera begreppet "atomärt begrepp" på det här forumet. Jag var inte originell utan hämtade detta underbara uttryck från Marx).

Ett annat utryck av Marx sysselsätter mej; han menade att i ett system med växelverkan där orsak/verkan byter roll så finns alltid ett avgörande moment som är bestämmande, det finns alltså en hierarki bland orsakssamband.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 23 mar 2018 00:08

hakkapeliitta skrev:Energi är ett bra exempel på hierarki i bestämningar, i definitioner, i begrepp.
Energi är en paraplydefinition och därmed inte en atomär definition
Ej heller ett atomärt begrepp utan ett härlett begrepp från andra mer fundamentala begrepp

Tänker Fridolin rätt då han vill rädda världen från global uppvärmning genom att höja bensinpriset? Förbrukar en resa med en elbil mindre energi? Först skall el produceras och överföras till bilens batteri. Sedan skall den tunga elbilen rulla från punkt A till punkt B. Den förbrukade energin blir till sist värme. Sak samma med en bensindriven bil. Så hur smart var Fridolin? Vore det inte bättre att använda mycket lätta fordon, drivna med vätgas (bränsleceller)?
hakkapeliitta skrev:Så där hade Illusionen rätt (som parentes så var det jag som introducera begreppet "atomärt begrepp" på det här forumet. Jag var inte originell utan hämtade detta underbara uttryck från Marx).

Om du med atomär avser grundläggande (icke reducerbar), så håller jag med. (Men atomen är inte längre grundläggande för fysiken.)
hakkapeliitta skrev:Ett annat utryck av Marx sysselsätter mej; han menade att i ett system med växelverkan där orsak/verkan byter roll så finns alltid ett avgörande moment som är bestämmande, det finns alltså en hierarki bland orsakssamband.

I alla fall är det så att vi oftast i efterhand kan avgöra vad som orsakade en händelse. Jag antar att många händelser i naturen kan ha flera orsaker, eller konkurrerande orsaker. Inte heller är det så enkelt att avgöra i vilken mån en slumpfaktor påverkar en händelse.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rum/tiden

Inläggav Anders » 29 mar 2018 07:49

xion skrev:Rum-tid är ju något som bara existerar inom matematiken för att förklara fenomen orsakade av gravitationen bl.a. t.ex att fotoner ändrar riktning när de passerar solen.

Esther skrev:Logic is a beitch.

Här någonstans är jag i synen på relativitetsteorin. Och det är därför jag var bra på matte (kanske är) men ogillar det. Jag hatar att det funkar matematiskt men inte känns logiskt.
Betraktar någon ett tåg där någon står på taket och kastar en boll ser betraktaren en högre bollhastighet än om tåget står still. Men slår tjejen på tåget på en ficklampa så ser betraktaren samma ljushastighet som om tåget stod still.

WTF. Det stämmer men inte f-n känns det logiskt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 56 och 0 gäster