Rum/tiden

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 11 jun 2018 17:14

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Kants tankar om rum och tid som åskådningsformer kanske kan ses som rena aprioriska förnuftsgrunder. .


Och detta (markerat i svart i din text ovan) är EXAKT vad det är frågan om.


Så för att nu utveckla detta lite i tanken... vad som är saken här --- blir ju ganska uppenbart därmed.
Tidsrummet är RAMEN för all mänsklig kunskap och aktivitet, avseende den sistnämnda.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18548
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rum/tiden

Inläggav Algotezza » 11 jun 2018 18:19

Esther skrev:
Algotezza skrev:. Kristendomen har en linjär bild av tiden, .



Nja - det känner jag inte till alls. Kanske protestantismen har detta synsätt... den kyrkan jag tillhör har nog en mer holistisk syn på tiden i konvergenspunkten av där "himmelen är öppen" och evigheten möter härvarandet.


Jorden skapades vid en viss tidpunkt. Jorden består ett tag. Sedan kommer Domens dag. En tidslinje... eller?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 11 jun 2018 18:34

Algotezza skrev:Jorden skapades vid en viss tidpunkt. Jorden består ett tag. Sedan kommer Domens dag. En tidslinje... eller?

Vi får se till att instruera begravningsbyrån så de lägger oss med fötterna mot öster (varifrån vi skall skåda ljuset). Det vore förargligt om vi skulle sova över en sådan händelse. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18548
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rum/tiden

Inläggav Algotezza » 11 jun 2018 18:46

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Jorden skapades vid en viss tidpunkt. Jorden består ett tag. Sedan kommer Domens dag. En tidslinje... eller?

Vi får se till att instruera begravningsbyrån så de lägger oss med fötterna mot öster (varifrån vi skall skåda ljuset). Det vore förargligt om vi skulle sova över en sådan händelse. :)


Skaffa en likriktare för att känna sig trygg!
Algotezza aka Algotezza

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 11 jun 2018 19:14

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:. Kristendomen har en linjär bild av tiden, .



Nja - det känner jag inte till alls. Kanske protestantismen har detta synsätt... den kyrkan jag tillhör har nog en mer holistisk syn på tiden i konvergenspunkten av där "himmelen är öppen" och evigheten möter härvarandet.


Jorden skapades vid en viss tidpunkt. Jorden består ett tag. Sedan kommer Domens dag. En tidslinje... eller?


Inte riktigt :)... jorden skapas varje dag på nytt i detaljer, jorden består i detaljer någon stund - domens dag händer när du ställer dig inför Herren dagligen :)...
Så micro eller micro... oavsett är det ett...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18548
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rum/tiden

Inläggav Algotezza » 11 jun 2018 19:20

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:

Nja - det känner jag inte till alls. Kanske protestantismen har detta synsätt... den kyrkan jag tillhör har nog en mer holistisk syn på tiden i konvergenspunkten av där "himmelen är öppen" och evigheten möter härvarandet.


Jorden skapades vid en viss tidpunkt. Jorden består ett tag. Sedan kommer Domens dag. En tidslinje... eller?


Inte riktigt :)... jorden skapas varje dag på nytt i detaljer, jorden består i detaljer någon stund - domens dag händer när du ställer dig inför Herren dagligen :)...
Så micro eller micro... oavsett är det ett...


Ja, säger någon här att A är A kommer snart någon och säger det kan vara B också.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 12 jun 2018 00:17

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Jorden skapades vid en viss tidpunkt. Jorden består ett tag. Sedan kommer Domens dag. En tidslinje... eller?

Vi får se till att instruera begravningsbyrån så de lägger oss med fötterna mot öster (varifrån vi skall skåda ljuset). Det vore förargligt om vi skulle sova över en sådan händelse. :)

Skaffa en likriktare för att känna sig trygg!

Tänk bara på hur många som kommer att filma händelsen och lägga ut den på Youtube.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 12 jun 2018 06:47

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Jorden skapades vid en viss tidpunkt. Jorden består ett tag. Sedan kommer Domens dag. En tidslinje... eller?


Inte riktigt :)... jorden skapas varje dag på nytt i detaljer, jorden består i detaljer någon stund - domens dag händer när du ställer dig inför Herren dagligen :)...
Så micro eller micro... oavsett är det ett...


Ja, säger någon här att A är A kommer snart någon och säger det kan vara B också.


? --- Ok så du håller inte med om att jorden skapas varje dag på nytt i detaljerna, och att domens dag är när du går till Herren?
Berätta hur du ser detta?
Är allt exakt likadant och har varit och totalt oföränderligt och sedan slutet?
Menar du så?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 19 jun 2018 07:16

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Vi får se till att instruera begravningsbyrån så de lägger oss med fötterna mot öster (varifrån vi skall skåda ljuset). Det vore förargligt om vi skulle sova över en sådan händelse. :)

Skaffa en likriktare för att känna sig trygg!

Tänk bara på hur många som kommer att filma händelsen och lägga ut den på Youtube.


Ja människorna har abdikerat till åskådarplatsen. Alla sitter numer på läktarna och ser på och filmar och är utanför --- det är inte de själva som står på arenan och är Gladiatorn - som de onda stulit livet ifrån genom sina egna maktbegär och genom att de ville ha hans liv och ta allt ifrån honom... dessa onda tungor som dödade allt han älskade... dessa förvridna lögnare.
Där sitter de på läktaren och filmar och tror de har del. Det är som männen som sitter framför en film och ser på när andra "gör det" och kommer i handen.
Allt är tomt - tomhet och lögn och skimärer och egna rädslors fruktan som man valt leva i tills man inte ens orkar det längre och måste få en spruta i armen och dö på någon klinik i Schweiz --- tragiskt är en slags understatement.
Alla sitter framför TV och tillber.
:lol:
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3183
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rum/tiden

Inläggav xion » 19 jun 2018 07:51

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Skaffa en likriktare för att känna sig trygg!

Tänk bara på hur många som kommer att filma händelsen och lägga ut den på Youtube.


Ja människorna har abdikerat till åskådarplatsen. Alla sitter numer på läktarna och ser på och filmar och är utanför --- det är inte de själva som står på arenan och är Gladiatorn - som de onda stulit livet ifrån genom sina egna maktbegär och genom att de ville ha hans liv och ta allt ifrån honom... dessa onda tungor som dödade allt han älskade... dessa förvridna lögnare.
Där sitter de på läktaren och filmar och tror de har del. Det är som männen som sitter framför en film och ser på när andra "gör det" och kommer i handen.
Allt är tomt - tomhet och lögn och skimärer och egna rädslors fruktan som man valt leva i tills man inte ens orkar det längre och måste få en spruta i armen och dö på någon klinik i Schweiz --- tragiskt är en slags understatement.
Alla sitter framför TV och tillber.
:lol:

Sant, men jag har lite svårt att se kopplingen till rum/tiden :?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 19 jun 2018 08:10

xion skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Tänk bara på hur många som kommer att filma händelsen och lägga ut den på Youtube.


Ja människorna har abdikerat till åskådarplatsen. Alla sitter numer på läktarna och ser på och filmar och är utanför --- det är inte de själva som står på arenan och är Gladiatorn - som de onda stulit livet ifrån genom sina egna maktbegär och genom att de ville ha hans liv och ta allt ifrån honom... dessa onda tungor som dödade allt han älskade... dessa förvridna lögnare.
Där sitter de på läktaren och filmar och tror de har del. Det är som männen som sitter framför en film och ser på när andra "gör det" och kommer i handen.
Allt är tomt - tomhet och lögn och skimärer och egna rädslors fruktan som man valt leva i tills man inte ens orkar det längre och måste få en spruta i armen och dö på någon klinik i Schweiz --- tragiskt är en slags understatement.
Alla sitter framför TV och tillber.
:lol:

Sant, men jag har lite svårt att se kopplingen till rum/tiden :?


Frågan är bara.... VARFÖR sa du inte något om de alla föregående off topic.... Som andra skrev, och jag skrev svar på?
Varför kände du dig manad att påpeka det för MIG?!? Men inte de andra?
Fundera på det du!
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 19 jun 2018 08:23

xion skrev:Sant, men jag har lite svårt att se kopplingen till rum/tiden :?


Och, nu när du funderat på föregående, svarar jag för mig själv och mitt svar, vad detta innebär i rum tid.
Jo, antingen väljer man att vara aktiv deltagare, följare med Herren och därmed en ledare - eller åskådare och medåkare och tar en annan som förebild.
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3183
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rum/tiden

Inläggav xion » 19 jun 2018 19:07

Synonymer till matematik
räkning, räknelära, matte, aritmetik, algebra, geometri, kalkylering
Enligt Einstein är tid en funktion av rummet
Synonymer till funktion
verksamhet, användning, sätt att fungera, funktionalitet, ändamål, tillämpning, yttring, livsyttring
beroende variabel, matematiskt uttryck; följd, resultat

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 20 jun 2018 08:11

Har vid något tillfälle redan vidrört det faktum att - genom att vi har en kropp uppfattar vi nödvändigtvis rummet... samt genom att vi sekvenserare intrycken uppfattar vi nödvändigtvis tiden.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 20 jun 2018 08:11

:lol:
Veritas vos liberabit


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster