Rum/tiden

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rum/tiden

Inläggav Algotezza » 21 jun 2018 18:08

Esther skrev:Har vid något tillfälle redan vidrört det faktum att - genom att vi har en kropp uppfattar vi nödvändigtvis rummet... samt genom att vi sekvenserare intrycken uppfattar vi nödvändigtvis tiden.


Kroppen är en del av rummet, ej skild från den. Genom att den i princip består av de processer som möjliggör dess existens har vi kontakt med tiden då tidens signum är att möjliggöra processer.
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rum/tiden

Inläggav xion » 31 okt 2018 18:06

"Galaxer i mina braxer! Nu finns nya bevis för ett supertungt svart hål - mitt i vår egen galax.
Forskarna har länge antagit att i mitten av de flesta, kanske alla, galaxer finns ett supertungt svart hål. Så även i vår egen Vintergata.
Massan av dessa hål antas vara flera miljoner eller till och med miljarder gånger vår egen sol, varför gravitationen inuti dem är så stor att allting är sammanpressat till en enda punkt. Runt varje hål tänker sig forskarna att det finns en sfärisk gräns, den så kallade händelsehorisonten, bortom vilken ingenting, inte ens ljus, kan slippa ut.
Bevisen för ett supertungt svart hål i Vintergatans mitt har varit tämligen starka, enligt Josefin Larsson, biträdande professor i partikel- och astropartikelfysik, vid KTH i Stockholm.
- Det har man vetat länge, eftersom man ser hur stjärnorna rör sig i ett speciellt mönster runt hålet, säger hon.
Nu har en grupp europeiska astronomer hittat ytterligare belägg för att ett sådant hål verkligen existerar. Detta efter att ha observerat hur moln av gas cirkulerar med en tredjedel av ljushastigheten i närheten av hålets händelsehorisont. Enligt forskarna är detta första gången som någon materia observerats så nära det svarta hålets kant.

"Resultaten är en rungande bekräftelse av det massiva svarta hål-paradigmet", konstaterar forskningsledaren Reinhard Genzel vid Max Planck-institutet för utomjordisk fysik, i ett pressmeddelande.
Observationerna gjordes med hjälp av instrumentet Gravity som ingår i den europiska rymdorganisationen ESO:s VLT-teleskop i norra Chile.
"Tack vare Gravity:s oerhörda känslighet har vi kunnat observera i realtid och i aldrig tidigare skådad detalj hur det svarta hålet samlar på sig material", säger kollegan Oliver Pfuhl, även han vid Max Planck-institutet för utomjordisk fysik".

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 31 okt 2018 18:52

xion skrev:Massan av dessa hål antas vara flera miljoner eller till och med miljarder gånger vår egen sol, varför gravitationen inuti dem är så stor att allting är sammanpressat till en enda punkt.

Intressant, men jag är tveksam till "en enda punkt". Ett punktformat objekt som du beskriver det har massa, antagligen också en hel del andra sätt att existera (egenskaper), men ingen utbredning, alltså att det saknar rumsliga mått. Allt som existerar (inkl. massa) måste finnas i det rum som är universum. Leder det inte till en matematisk omöjlighet, eller?
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Rum/tiden

Inläggav hakkapeliitta » 31 okt 2018 19:50

Pilatus skrev:
xion skrev:Massan av dessa hål antas vara flera miljoner eller till och med miljarder gånger vår egen sol, varför gravitationen inuti dem är så stor att allting är sammanpressat till en enda punkt.

Intressant, men jag är tveksam till "en enda punkt". Ett punktformat objekt som du beskriver det har massa, antagligen också en hel del andra sätt att existera (egenskaper), men ingen utbredning, alltså att det saknar rumsliga mått. Allt som existerar (inkl. massa) måste finnas i det rum som är universum. Leder det inte till en matematisk omöjlighet, eller?

Såg på tv igår ett program som förklarar trovärdigheten i Big Bang. Det här programmet har gått i repris flera gånger först nu hajar jag.Trögt av mej.

Astronomerna Arno Penzias och Robert Wilson arbetade på 1960-talet på Bell Laboratories med att bygga en radiomottagare. De hade förstärkt den för att försöka fånga signaler från yttre rymden, men signalerna stördes av ett envetet bakgrundsbrus. Det liknande ”myrornas krig” på en vanlig TV-apparat.


Bakgrundsbruset härstammar från Big Bang efter några timmar när materia bildades. Den stora frågan är hur bildades materien från första sekund?

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rum/tiden

Inläggav xion » 31 okt 2018 19:53

Pilatus skrev:
xion skrev:Massan av dessa hål antas vara flera miljoner eller till och med miljarder gånger vår egen sol, varför gravitationen inuti dem är så stor att allting är sammanpressat till en enda punkt.

Intressant, men jag är tveksam till "en enda punkt". Ett punktformat objekt som du beskriver det har massa, antagligen också en hel del andra sätt att existera (egenskaper), men ingen utbredning, alltså att det saknar rumsliga mått. Allt som existerar (inkl. massa) måste finnas i det rum som är universum. Leder det inte till en matematisk omöjlighet, eller?

Jag glömde skriva att texten var kopierad från MSN/TT.
Jag tyckte det var intressant mot bakgrund av det jag skrev tidigare om materia och antimateria

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Rum/tiden

Inläggav hakkapeliitta » 31 okt 2018 19:59

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:
xion skrev:Massan av dessa hål antas vara flera miljoner eller till och med miljarder gånger vår egen sol, varför gravitationen inuti dem är så stor att allting är sammanpressat till en enda punkt.

Intressant, men jag är tveksam till "en enda punkt". Ett punktformat objekt som du beskriver det har massa, antagligen också en hel del andra sätt att existera (egenskaper), men ingen utbredning, alltså att det saknar rumsliga mått. Allt som existerar (inkl. massa) måste finnas i det rum som är universum. Leder det inte till en matematisk omöjlighet, eller?

Såg på tv igår ett program som förklarar trovärdigheten i Big Bang. Det här programmet har gått i repris flera gånger först nu hajar jag.Trögt av mej.

Astronomerna Arno Penzias och Robert Wilson arbetade på 1960-talet på Bell Laboratories med att bygga en radiomottagare. De hade förstärkt den för att försöka fånga signaler från yttre rymden, men signalerna stördes av ett envetet bakgrundsbrus. Det liknande ”myrornas krig” på en vanlig TV-apparat.


Bakgrundsbruset härstammar från Big Bang efter några timmar när materia bildades. Den stora frågan är hur bildades materien från första sekund?

Hade materien ett "urtillstånd" vid Big Bang? Vad kunde det vara? Ett plasmatillstånd, hur som svårt att tänka ett tillstånd utan existerande materia. Att skapa något ur intet är förståndsvidrigt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 31 okt 2018 20:06

xion skrev:
Pilatus skrev:Intressant, men jag är tveksam till "en enda punkt". Ett punktformat objekt som du beskriver det har massa, antagligen också en hel del andra sätt att existera (egenskaper), men ingen utbredning, alltså att det saknar rumsliga mått. Allt som existerar (inkl. massa) måste finnas i det rum som är universum. Leder det inte till en matematisk omöjlighet, eller?

Jag glömde skriva att texten var kopierad från MSN/TT.
Jag tyckte det var intressant mot bakgrund av det jag skrev tidigare om materia och antimateria

Jag ser nu att svarta hål har massa, de roterar ofta, man talar om radie (händelsehorisonten) som bestämmer det svarta hålets storlek. Hur kärnan i det svarta hålet ser ut vet vi inte. Men är det verkligen punktformat? Jag har för mig att Stephen Hawking hade invändningar mot ekvationer med svar som går mot oändligheten.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 31 okt 2018 20:24

hakkapeliitta skrev:Hade materien ett "urtillstånd" vid Big Bang? Vad kunde det vara? Ett plasmatillstånd, hur som svårt att tänka ett tillstånd utan existerande materia. Att skapa något ur intet är förståndsvidrigt.

De förklaringar som ges är att vi inte har någon föreställning om temperatur och tryck i den klump som bildades vid Big Bang. Vi kan hoppa in vid 10^-43 sek. Temperaturen var då 10^32 grader. De fyra krafterna separeras efterhand, liksom de subatomära partiklarna. Summan av all tillgänglig energi skulle kunna vara 0. Nära nog all materia utplånas (annihileras). Det som blir kvar är universum.
Moderator

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rum/tiden

Inläggav xion » 31 okt 2018 20:34

Det vore logiskt om materian i galaxen balanserades mot antimateria i det svarta hålet och summan blev 0.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 31 okt 2018 22:12

xion skrev:Det vore logiskt om materian i galaxen balanserades mot antimateria i det svarta hålet och summan blev 0.

Jo, det skulle verkligen lysa upp. :)
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Rum/tiden

Inläggav Antic » 01 nov 2018 06:56

Någonting kan inte komma från ingenting. Därför att då skulle någonting inte kunna komma från någonting.

Alltså måste någonting alltid funnits.

Använd logik.

Någonting kommer från någonting
Någonting kommer från ingenting

Bara en av dem kan vara sann, och kommer alltid gälla.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Rum/tiden

Inläggav hakkapeliitta » 01 nov 2018 10:06

Antic skrev:Någonting kan inte komma från ingenting. Därför att då skulle någonting inte kunna komma från någonting.

Alltså måste någonting alltid funnits.

Använd logik.

Någonting kommer från någonting
Någonting kommer från ingenting

Bara en av dem kan vara sann, och kommer alltid gälla.

Logiken är något vi själva har skapat för att bringa ordning i kaoset men den behöver inte vara universell. Håll möjligheten öppen att den felar i extremsituationer. Vi skapar logiken efter jordiska förhållanden där allt har en början och ett slut. Den logiken behöver inte vara universell. Det gäller att följa Einsteins exempel och tänka utanför ramarna. Inga jämförelser i övrigt.

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rum/tiden

Inläggav xion » 01 nov 2018 10:20

Likhetstecknet " = "
Ett mycket viktigt tecken.
Sätter man något på ena sidan måste det balanseras upp av något på andra sidan.
Den här stävan till balans går igen inom alla områden, matematik, språk, filosofi mm.
Egentligen är det mer ett balanstecken än ett likhetstecken.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 01 nov 2018 10:58

Antic skrev:Någonting kan inte komma från ingenting.

Virtuella partiklar tillåts existera under en mycket begränsad tid, i enlighet med Heisenbergs osäkerhetsprincip. Det är naturens inneboende egenskaper som avgör vad som får existera. Virtuella partiklar får finnas eftersom de inte bryter mot fysikens lagar. Ref. Anna Wennberg; Chalmers fångar virtuella partiklar i vakuum, Elektroniktidningen (2011-11-16)

Logiken har inget inflytande på verkligheten. Logiken finns endast som ett av människan konstruerat verktyg. Vi kan utifrån sanna premisser komma till giltiga slutsatser. Logik lär oss endast vad som gör ett argument giltigt. För vilka premisser avgör att elementarpartiklar inte får bildas i enlighet med Heisenbergs osäkerhetsprincip?
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Rum/tiden

Inläggav hakkapeliitta » 01 nov 2018 11:16

xion skrev:Likhetstecknet " = "
Ett mycket viktigt tecken.
Sätter man något på ena sidan måste det balanseras upp av något på andra sidan.
Den här stävan till balans går igen inom alla områden, matematik, språk, filosofi mm.
Egentligen är det mer ett balanstecken än ett likhetstecken.

Håller inte riktigt med.
I matematik står likhetstecknet för en logiskt öppen utsaga. x + 3 = 5 är en öppen utsaga, sant eller falskt. Sant för x = 2, falskt i övrigt.
Uttrycket x + 3 är inte till formen lika med 5 men matematiken bryr sej inte om detta utan är endast intresserad av den logiska frågan sant eller falskt.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster