Rum/tiden

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Rum/tiden

Inläggav klorofyll » 16 nov 2018 12:38

Esther skrev:En tyranni som på sina egna känslor tror sig veta allt och kan absolut inget alls mer än tvinga igenom sina dumma tankar- har fördärvat även vetenskapsexakthet och det mesta av det goda.

Talar du om fariséer?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 16 nov 2018 12:55

klorofyll skrev:
Esther skrev:En tyranni som på sina egna känslor tror sig veta allt och kan absolut inget alls mer än tvinga igenom sina dumma tankar- har fördärvat även vetenskapsexakthet och det mesta av det goda.

Talar du om fariséer?


Nej min käre - jag talar om det Professor Alvesson har forskat kring och kallar för funktionell Dumhet. Utbredd i alla organisationer - främst inom statliga/kommunala där inkompetensen är skräckinjagande som i Transportstyrelsen och andra --- och även inom näringslivet och olika utbildningsinstitutioner ... Skräckinjagande dumhet.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 16 nov 2018 13:03

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:En tyranni som på sina egna känslor tror sig veta allt och kan absolut inget alls mer än tvinga igenom sina dumma tankar- har fördärvat även vetenskapsexakthet och det mesta av det goda.

Talar du om fariséer?


Nej min käre - jag talar om det Professor Alvesson har forskat kring och kallar för funktionell Dumhet. Utbredd i alla organisationer - främst inom statliga/kommunala där inkompetensen är skräckinjagande som i Transportstyrelsen och andra --- och även inom näringslivet och olika utbildningsinstitutioner ... Skräckinjagande dumhet.



Läs mera här:
Kan man vara intelligent och dum på samma gång? Javisst! Man kan till och med sätta dumheten i system och ta betalt för det. Det kallas för funktionell dumhet, menar Mats Alvesson, professor och forskare inom organisation och ledarskap vid Lunds universitet och författare till bl a The Stupidity Paradox och The Triumph of Emptiness.

Gror i offentlig sektor
Funktionell dumhet är särskilt tydlig inom offentlig sektor, enligt professor Alvessons forskning. Utgångspunkten för ledarskapet där, vilar på fyra värderingar som är utmärkande för oss i Sverige: försiktighet, följsamhet, feghet och förljugenhet. Resultatet är ett inkompetent ledarskap som tycks vara oförmöget att använda sina resurser på ett vettigt vis.

Orsakar kapitalförstöring
Konsekvensen blir att viktiga samhällsfunktioner såsom skola, vård och polisväsende slukar alltmer tid och pengar utan att i egentlig mening leverera vare sig mer resultat eller kvalitativt arbete - tvärtom urholkas kärnverksamheten. Istället växer administration och regelverk medan politikerna utlovar mer guld och gröna skogar för att lugna frustrerad personal och upprörda väljare.

Gynnas av toppstyrning

Standardlösningen är att förbättra ledarskapet. Många hugade kandidater står i kö för att erbjuda sina tjänster; äventyrare, kändisar, pensionerade idrottsmän och självutnämnda experter. Inspirationen flödar under dyra kurser och föredrag, men väl hemma igen blir det mesta som vanligt. Ett av huvudskälen till det är att chefer inom offentlig sektor är hårt styrda av regelverk och lagar.

Skapar rädsla att göra fel

Politiker och förvaltningsledningar utarbetar en ständig ström av styrdokument och annan formalia kring t ex arbetsmiljö, jämställdhet och kulturell mångfald, som samtliga enheter inom stat, kommun och landsting årligen ska utveckla och revidera, men som i övrigt mest samlar damm. Det leder till ökad dokumentation, byråkrati och en drivkraft som styrs av rädsla för att göra fel.

Leder till följarskap
Bäst blir man på att leva upp till formella krav, så allt ser ut att fungera väl på ytan: ”vi har gjort allt rätt formellt sett, vi ser över våra rutiner, vi arbetar med vår värdegrund”. Det får till följd att ledarskapet snarare blir ett följarskap, anser professor Alvesson. Man fogar sig och spelar med för att göra som alla andra, för det brukar man göra - eller måste rentav.

Stänger in folk i boxen
I längden leder det till att man trängs innanför boxen med locket på. Det medför kortsiktigt perspektiv, brist på reflektion och kritiskt tänkande likväl som brist på kreativitet och konstruktiva lösningar. Klyftan mellan vad som står skrivet och vad som görs, kan på så vis växa utan att någon tar ansvar. En mobbningsplan på papperet blir alltså viktigare än reell problemlösning på plats.

Skapar önsketänkande
För att verksamheten ska se bra ut på ytan växer även en vurm för floskler och blomsterspråk. Det indikerar att man har en tendens att blanda samman önsketänkande med realism. Byråkrati kallas rättssäkerhet, glädjebetyg i skolan blir gymnasiebehörighet och kulturkrockar betecknas som kreativ mångfald osv. Det är inte fel att verka positiv, men en klar verklighetsuppfattning är bättre.

https://www.ihm.se/blogg/christina-davi ... urssloseri


Eller mitt uttryck för samma sak: Dårarnas Paradis
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 16 nov 2018 13:14

klorofyll skrev:Talar du om fariséer?

Känner du till att Paulus var en farisé, klorofyll? (Paulus lämnade säkert partiet då han lade grunden till kristendomen). Som farisé studerade Paulus Torahn, i överensstämmelse med judendomens strängaste inriktning och visste säkert mycket om Palestina och det romerska samhället.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Rum/tiden

Inläggav klorofyll » 16 nov 2018 13:49

Esther skrev:
klorofyll skrev:Talar du om fariséer?

Nej min käre - jag talar om det Professor Alvesson har forskat kring och kallar för funktionell Dumhet. Utbredd i alla organisationer - främst inom statliga/kommunala där inkompetensen är skräckinjagande som i Transportstyrelsen och andra --- och även inom näringslivet och olika utbildningsinstitutioner ... Skräckinjagande dumhet.

Okej. Jag tror, trots allt, att människan har mer makt än vad hon tror, för när hon gör fel så är det 100% hennes eget fel, eller hur?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Rum/tiden

Inläggav klorofyll » 16 nov 2018 13:55

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Talar du om fariséer?

Känner du till att Paulus var en farisé, klorofyll? (Paulus lämnade säkert partiet då han lade grunden till kristendomen). Som farisé studerade Paulus Torahn, i överensstämmelse med judendomens strängaste inriktning och visste säkert mycket om Palestina och det romerska samhället.

Nej, ingen aning. Jag har bara synen att fariséer har irrläror.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 16 nov 2018 14:47

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Talar du om fariséer?

Känner du till att Paulus var en farisé, klorofyll? (Paulus lämnade säkert partiet då han lade grunden till kristendomen). Som farisé studerade Paulus Torahn, i överensstämmelse med judendomens strängaste inriktning och visste säkert mycket om Palestina och det romerska samhället.

Nej, ingen aning. Jag har bara synen att fariséer har irrläror.

Visst, klorofyll, om du betraktar böckerna i Torahn som irrläror så har du rätt. Men det gör vare sig judar eller kristna människor.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 16 nov 2018 16:33

klorofyll skrev:Nej, ingen aning. Jag har bara synen att fariséer har irrläror.


hade... de hade som i "pasado".... och inte "presente"
Veritas vos liberabit

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Rum/tiden

Inläggav hakkapeliitta » 16 nov 2018 19:00

xion skrev:Det finns en möjlighet att gravitationen skulle kunna minska hastigheten på alla rörelser/skeenden, men jag har inte läst om några bevis för att så skulle vara fallet
Ett koordinatsystem beskriver matematiskt händelser utifrån en bestämd referenspunkt.
I vår fysiska verklighet finns inga koordinatsystem.


Inte bara en möjligheten utan ett faktum att gravitationen bromsar universums expansion. Dock expanderar universum oavsett.

Nej finns inga konkreta koordinatsystem i verkligheten men släpp sargen, verkar vara din konstiga käpphäst. Alla teorier är tankekonstruktioner.
Räcker för teorin att det finns ett konstruerat koordinatsystem, räcker att Loretnz transformation beskriver ett koordinatsystem i rörelse.

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rum/tiden

Inläggav xion » 16 nov 2018 20:14

hakkapeliitta skrev:
xion skrev:Det finns en möjlighet att gravitationen skulle kunna minska hastigheten på alla rörelser/skeenden, men jag har inte läst om några bevis för att så skulle vara fallet
Ett koordinatsystem beskriver matematiskt händelser utifrån en bestämd referenspunkt.
I vår fysiska verklighet finns inga koordinatsystem.


Inte bara en möjligheten utan ett faktum att gravitationen bromsar universums expansion. Dock expanderar universum oavsett.

Nej finns inga konkreta koordinatsystem i verkligheten men släpp sargen, verkar vara din konstiga käpphäst. Alla teorier är tankekonstruktioner.
Räcker för teorin att det finns ett konstruerat koordinatsystem, räcker att Loretnz transformation beskriver ett koordinatsystem i rörelse.

Bra att du ser seriöst på det här.
Nej, jag vill nog inte "släppa sargen". Jag vill alltid ha ett ben kvar i en verklighet som jag begriper och känner mig säker på.
Tack vare Antic så är mycket uppenbart och förklarat.
Hur världsrymden fungerar och är uppbyggd saknar visserligen helt betydelse för mitt liv i praktiken men det är svårt att låta bli att undra.
Relativitetsteorin börjar klarna tycker jag så där finns det hopp.
Hur ekonomin fungerar på samhällsnivå är också rätt så intressant. Mycket verkar paradoxalt. Att ta emot en massa flyktingar med alla kostnader det innebär, blir en vinst för samhällsekonomin. Fler människor som behöver få sina behov tillfredsställda innebär att ekonomin tillväxer. BNP per innevånare har däremot rasat till U-landsnivå

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 16 nov 2018 20:32

xion skrev:BNP per innevånare har däremot rasat till U-landsnivå

Det är sant att BNP per capita (inom OECD) är lägre i dag (12 plats 2017) om vi jämför med hur vi låg i början av 1970-talet, då Sverige låg på en fjärdeplats.

U-land (utvecklingsland) länder med låg BNP per capita.
Moderator


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster