Vad är energi?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Knutenborg
Inlägg: 72
Blev medlem: 24 apr 2005 10:39

Vad är energi?

Inläggav Knutenborg » 05 aug 2005 23:59

Hej
Blev lite ställd i morse då mina bröder vid frukostbordet frågade mig vad energi är.

Ja, vad består energi av (vad ÄR energi)? Jag kan formlerna och teorin, jag vet hur experimenten fungerar och jag vet att energi på papret går att förstå sig på... men

Vad består energi av?

(Detta kanske är en otroligt dum fråga, mina tankar kanske bara har låst sig, för det käns som en fråga jag borde kunna svaret på... men, men... snälla svara så att jag kan briljera nästa gång de frågar och inte sitter där som ett frågetecken.)

Användarvisningsbild
Tore
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 apr 2004 21:16

Re: Vad är energi?

Inläggav Tore » 06 aug 2005 09:10

Knutenborg skrev:Blev lite ställd i morse då mina bröder vid frukostbordet frågade mig vad energi är.

Tydligen ett vanligt samtalsämne bröder emellan... Här finns några försök till svar.

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Inlägg: 3721
Blev medlem: 08 maj 2005 22:58
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- till alla!

Inläggav * KYREUS * » 07 aug 2005 18:21

- Energi är: GUD´s Vilja!
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM


  /*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

   =  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

    (c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Thurisaz
Inlägg: 36
Blev medlem: 13 aug 2005 18:13

Re: Vad är energi?

Inläggav Thurisaz » 14 aug 2005 02:56

Knutenborg skrev:Hej
Vad består energi av?


Eftersom energi är något som kan skapa eller förstöra, beroende på positiv eller negativ energi, så är energi revolutionära(negativ energi) och evolutionära(positiv energi) partiklar.

MrTambourineMan
Inlägg: 545
Blev medlem: 29 okt 2003 21:02
Ort: Göteborg

Inläggav MrTambourineMan » 14 aug 2005 12:40

Energi är bara teoretiskt.
*/*/*/*/*/*
/*/*/*/*/*/
*/*/*/*/*/*
/*/*/*/*/*/

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Inlägg: 3721
Blev medlem: 08 maj 2005 22:58
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- till MrTambourineMan

Inläggav * KYREUS * » 14 aug 2005 12:44

Sorry, mate. Där högg du i sten. Energi=teoretiskt? Inte alls. När GUD ville den här världen (energi är Guds Vilja), så började den existera - inte teoretiskt - utan i praktiken.

Med vänlig häslning, Kadmos
Tro inte; sök!

DETECTUM * VERITATUM * PAXUM





  /*Dies hodiernus amicus tuus

      - dies hesternus conscientia tua *



   =  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.



    (c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Hymer
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 jul 2005 17:47

Re: - till alla!

Inläggav Hymer » 16 aug 2005 13:17

kadmos skrev:- Energi är: GUD´s Vilja!


Kan du förklara detta närmare? Det låter intressant att vi t.ex. kan omvandla "guds vilja" från en form till en annan, t.ex. från kemisk gudsvilja till värmegudsvilja när vi eldar ved. Man får helt nya perpektiv när man föreställer sig att guds vilja värmer våra hus, utvinns ur stenkol i marken och driver våra kärnvapenmissiler. Vi kan missbruka guds vilja genom att spränga bomber och tända eld på hus. Betyder detta att vi har en starkare vilja än gud?

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Inlägg: 3721
Blev medlem: 08 maj 2005 22:58
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Till Hymer!

Inläggav * KYREUS * » 16 aug 2005 14:47

Människan har inte starkare vilja än GUD. Men:
1. Människan är skapad till GUD s Avbild
2. Människan har sk fri vilja att välja mellan
ONT och GOTT
3. När människan då i den fria viljans släptåg väljer det onda,
kan våldsamma krafter komma i omlopp


*Kadmos
Tro inte; sök!

DETECTUM * VERITATUM * PAXUM





  /*Dies hodiernus amicus tuus

      - dies hesternus conscientia tua *



   =  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.



    (c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Viola
Avslutat konto
Inlägg: 851
Blev medlem: 17 jan 2004 14:53

guds godhet inte självklar alltså

Inläggav Viola » 16 aug 2005 16:20

kadmos skrev:Människan har inte starkare vilja än GUD. Men:
1. Människan är skapad till GUD s Avbild
2. Människan har sk fri vilja att välja mellan
ONT och GOTT
3. När människan då i den fria viljans släptåg väljer det onda,
kan våldsamma krafter komma i omlopp


*Kadmos


Alltså guds vilja är med säkerhet inte god eftersom vi är skapade
till guds avbild och kan välja mellan onte och gott och uppenbarligen
ofta väljer ont=

Hymer
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 jul 2005 17:47

Re: - Till Hymer!

Inläggav Hymer » 16 aug 2005 16:37

kadmos skrev:Människan har inte starkare vilja än GUD. Men:
1. Människan är skapad till GUD s Avbild
2. Människan har sk fri vilja att välja mellan
ONT och GOTT
3. När människan då i den fria viljans släptåg väljer det onda,
kan våldsamma krafter komma i omlopp

Men jag är fortfarande intresserad av varför du sätter likhetstecken mellan energi och vilja. Är människans vilja också energi? Eller är den bara en avbild av energi?

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Inlägg: 3721
Blev medlem: 08 maj 2005 22:58
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- till Hymer (2)

Inläggav * KYREUS * » 16 aug 2005 16:41

Människans vilja är ett utflöde från GUD. GUDs vilja är energi - perpetum mobile - medans människans vilja som är energi den också.... är förgänglig energi. Primär immanent. Hur den transcendenta existensen ter sig vet vi först då. Troligen, enl Kadmos, får vi då del mer eller mindre av den eviga enerigin. Homo ´pepetum mobile ´sapiens, så att säga.

*Kadmos
Tro inte; sök!

DETECTUM * VERITATUM * PAXUM





  /*Dies hodiernus amicus tuus

      - dies hesternus conscientia tua *



   =  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.



    (c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Hymer
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 jul 2005 17:47

Re: - till Hymer (2)

Inläggav Hymer » 17 aug 2005 09:44

kadmos skrev:Människans vilja är ett utflöde från GUD. GUDs vilja är energi - perpetum mobile - medans människans vilja som är energi den också.... är förgänglig energi. Primär immanent. Hur den transcendenta existensen ter sig vet vi först då. Troligen, enl Kadmos, får vi då del mer eller mindre av den eviga enerigin. Homo ´pepetum mobile ´sapiens, så att säga.

Ich verstehe Bahnhof, som man säger i Tyskland. Däremot får du mig att associera till det österländska begreppet "qi" (eller ki), som beskrivs som en slags "livsenergi" som finns inom oss. Teorin om qi används inom den traditionella kinesiska läkekonsten, t.ex. inom akupunkturen där man med nålar manipulerar qi-flödet hos patienten. Qi är också ett centralt koncept i hälsofrämjande gymnastik som Qi-Gong, och inom kampkonsterna där den används för att mobilisera kraft vid angrepp eller försvar. Vi föds med en ursprunglig mängd qi och fyller hela tiden på förrådet genom att äta och andas m.m. Qi beskrivs som en slags osynlig energi som finns överallt i universum, och skulle kanske kunna jämföras med din uppfattning om energi. Jag är tveksam till om man kan koppla ihop Qi med den slags energi vi inom naturvetenskapen känner till, men jag har själv upplevt Qi som någonting väldigt påtagligt när jag tränat karate. Min karatelärare kunde t.ex. putta till mig utan att beröra mig, vilket jag fortfarande tycker är helt fantastiskt och inte har den ringaste förklaring till.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster