Läs om definitionen av "planet".
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=447603
Hur resonerar man i denna fråga? Är det en viktig fråga?
Är Pluto en planet?
Moderator: Moderatorgruppen
Jag tycker det är en intressant fråga såtillvida att den får vetenskapsmän att begrunda vad en planet är för något. Det är ett begrepp som är tydligt för de flesta, men svårt att definiera. Som jag tolkar artikeln verkar det vettigare att definiera begreppet utifrån både storlek och sammansättning; inte enbart storlek. Det är också nyttigt för folkbildningen att uppmärksamma att planeter inte nödvändigtvis har någon artskillnad i sig (annat än den definierade/analytiska) från andra himlakroppar såsom kometer. Sedan vet jag inte om det tillför något vetenskapligt att kunna säga "detta är planet", istället för att bara beskriva himlakroppen.

Sedan vet jag inte om det tillför något vetenskapligt att kunna säga "detta är planet", istället för att bara beskriva himlakroppen.
Man kan ju tycka det. Ev kanske planeter har några intressanta gemensamma egenskaper som andra himlakroppar saknar. (Precis som fiskar har intressanta gemensamma egenskaper som skiljer dem från t ex valar). Finns det några sådana?
-
PseydonymHär
-
andrebjorka
-
andrebjorka
andrebjorka skrev:Såg en dokumentär på tv4 för några veckor sen och där nämde dem att det var några år sedan så då måste väll dem ha fel.
Googla på Pluto så får du nog upp någon notis. Man har i många år diskuterat Plutos planetstatus men först i år kom man till skott. Fast astronomer i USA är sura för det var en amerikansk astronom som upptäckte Pluto. Och så är Musse Pigg skitförbannad!
A
Algotezza aka Algotezza