tvillingparadoxen

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 23 jun 2018 14:06

xion skrev:
Pilatus skrev:
xion skrev:Upplevd tid existerar.

Visst, jordens rotation upplever du, liksom planetsystemets rörelser, elektronernas rörelser upplever du tydligen också?
Inser du inte att de rörelser som finns i all materia är inte intresserade av din upplevelse?

Och dom vet inte vad tid är heller.



Käre nån --- det faktum att de inte VET vad tid är --- innebär de facto inte att tid inte existerar för dem!!!
Ta dig i kragen nu xion - du har en skarp hjärna och vet att bara för att vi inte VET att planeten Pluto finns - finns den ändå.

Detta gäller också materien... uran sönderfaller och kol14 metoden finns för att det just är så att tid finns även för de som inte känner till den :)
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 23 jun 2018 14:07

xion skrev:Tacksam ifall du avstod från svavelsefulla predikningar av det här slaget.
Alla vet redan var du står i de här frågorna och det behöver inte upprepas gång på gång



här ska anrättningar kryddas - du kan äta all din mat utan salt - det får vara din bag - min bag är --- MED SALT.

Uthärda mig, så uthärdar jag dig --- :)
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: tvillingparadoxen

Inläggav xion » 23 jun 2018 14:12

xion skrev:
Pilatus skrev:Visst, jordens rotation upplever du, liksom planetsystemets rörelser, elektronernas rörelser upplever du tydligen också?
Inser du inte att de rörelser som finns i all materia är inte intresserade av din upplevelse?

Och dom vet inte vad tid är heller.



Esther skrev:Käre nån --- det faktum att de inte VET vad tid är --- innebär de facto inte att tid inte existerar för dem!!!

Jo, så är det.
Esther skrev:Ta dig i kragen nu xion - du har en skarp hjärna och vet att bara för att vi inte VET att planeten Pluto finns - finns den ändå.

Den finns inte för oss ifall vi inte vet om det.
Esther skrev:Detta gäller också materien... uran sönderfaller och kol14 metoden finns för att det just är så att tid finns även för de som inte känner till den :)

Det är precis tvärt om.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 23 jun 2018 14:18

xion skrev:Det är precis tvärt om.



OK, berätta då för oss om dinosaurier som aldrig funnits. Hur kommer det sig att vi gräver upp ben till varelser som fanns när vi inte fanns för att veta om deras existens och därmed (enligt dig" "skapade dem". 'Berätta...
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: tvillingparadoxen

Inläggav xion » 23 jun 2018 14:25

Esther skrev:
xion skrev:Det är precis tvärt om.



OK, berätta då för oss om dinosaurier som aldrig funnits. Hur kommer det sig att vi gräver upp ben till varelser som fanns när vi inte fanns för att veta om deras existens och därmed (enligt dig" "skapade dem". 'Berätta...

Det är du som brukar förneka evolutionen , inte jag.
Vi hittar fossil i Jordlager och dra slutsatser av detta om vad om funnits på Jorden i svunnen tid.
I Kina hittade man ben av dinosaurier vilket gav upphov till myter om drakar.(teori)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Pilatus » 23 jun 2018 14:25

Esther skrev:Pilatus...
berätta för mig, vad är snabbare; det mänskliga medvetandets tanke eller ljusets fotoner :)...

Nerverna är inte snabba, ca 30 m/s tror jag.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 23 jun 2018 14:28

Esther skrev:Pilatus...
berätta för mig, vad är snabbare; det mänskliga medvetandets tanke eller ljusets fotoner :)...



Menar naturligtvis dessa:

Bild
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Pilatus » 23 jun 2018 14:32

xion skrev:Vi hittar fossil i Jordlager och dra slutsatser av detta om vad om funnits på Jorden i svunnen tid.

Jo, och vi hittar avtryck av deras hud och fötter och drar slutsatser om hur de kan ha sett ut. Det tog lång tid innan vi förstod att många arter gick upprätt. De slutsatser som dragits av allt detta har forskarna haft goda skäl att tro.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 23 jun 2018 14:37

Pilatus skrev:Nerverna är inte snabba, ca 30 m/s tror jag.


Syftade naturligtvis på detta: Synaptic Transmission - förlåt att jag var oklar.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 23 jun 2018 14:41

Esther skrev:
Pilatus skrev:Nerverna är inte snabba, ca 30 m/s tror jag.


Syftade naturligtvis på detta: Synaptic Transmission - förlåt att jag var oklar.



Vad jag "jagade efter" är bland annat beskriver i den här tråden (se länk) och detta är ett svar: They are going to other parts of the brain. As others have said, the speed of propagation of an action potential is very well studied. The velocity is about 2 m/s for unmyleinated axons and 20-60 m/s for myelinated axons. Far far less than the speed of light.

Reference https://www.physicsforums.com/threads/i ... ht.792753/
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 23 jun 2018 14:44

xion skrev:
Esther skrev:
xion skrev:Det är precis tvärt om.



OK, berätta då för oss om dinosaurier som aldrig funnits. Hur kommer det sig att vi gräver upp ben till varelser som fanns när vi inte fanns för att veta om deras existens och därmed (enligt dig" "skapade dem". 'Berätta...

Det är du som brukar förneka evolutionen , inte jag.
Vi hittar fossil i Jordlager och dra slutsatser av detta om vad om funnits på Jorden i svunnen tid.
I Kina hittade man ben av dinosaurier vilket gav upphov till myter om drakar.(teori)



Så --- då fanns tiden, innan vi fanns, och insåg att den fanns :lol:
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 23 jun 2018 14:45

Esther skrev:
xion skrev:
Esther skrev:

OK, berätta då för oss om dinosaurier som aldrig funnits. Hur kommer det sig att vi gräver upp ben till varelser som fanns när vi inte fanns för att veta om deras existens och därmed (enligt dig" "skapade dem". 'Berätta...

Det är du som brukar förneka evolutionen , inte jag.
Vi hittar fossil i Jordlager och dra slutsatser av detta om vad om funnits på Jorden i svunnen tid.
I Kina hittade man ben av dinosaurier vilket gav upphov till myter om drakar.(teori)



Så --- då fanns tiden, innan vi fanns, och insåg att den fanns :lol:



Gotya - som man säger... med andra ord - var det inte alls "precis tvärtom"... utan exakt som jag sa.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Pilatus » 23 jun 2018 14:54

Esther skrev:
Esther skrev:Pilatus...
berätta för mig, vad är snabbare; det mänskliga medvetandets tanke eller ljusets fotoner :)...

Menar naturligtvis dessa:

Synapsöverföringen sker inom några få millisekunder. Medvetandet arbetar ofta på sekundbasis (enligt körskolan). Fotoner är förstås mycket snabbare, då ingenting överträffar fotoner i snabbhet. (Ref. gluoner utan vilomassa)
Moderator

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: tvillingparadoxen

Inläggav xion » 23 jun 2018 14:57

Esther skrev:
Esther skrev:
xion skrev:Det är du som brukar förneka evolutionen , inte jag.
Vi hittar fossil i Jordlager och dra slutsatser av detta om vad om funnits på Jorden i svunnen tid.
I Kina hittade man ben av dinosaurier vilket gav upphov till myter om drakar.(teori)



Så --- då fanns tiden, innan vi fanns, och insåg att den fanns :lol:



Gotya - som man säger... med andra ord - var det inte alls "precis tvärtom"... utan exakt som jag sa.

Bara som du tror - Tiden fanns inte innan vi fanns - på den "tiden" fanns bara händelser/rörelser.
När det gäller upplevelsen av tid så fanns den när något kunde uppleva den.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 23 jun 2018 14:57

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Esther skrev:Pilatus...
berätta för mig, vad är snabbare; det mänskliga medvetandets tanke eller ljusets fotoner :)...

Menar naturligtvis dessa:

Synapsöverföringen sker inom några få millisekunder. Medvetandet arbetar ofta på sekundbasis (enligt körskolan). Fotoner är förstås mycket snabbare, då ingenting överträffar fotoner i snabbhet. (Ref. gluoner utan vilomassa)


mmmm - tankar Pilatus är inte en process utan många samtidigt - simultant --- :) - om du vet vad jag far efter förstår du min tanke (det har bäring på andra diskussioner kring tid här...) --- exemplet som jag tog med är tiden för handling när tanken föds - den är snabb för att vara en handling 8)
Veritas vos liberabit


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster