tvillingparadoxen

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 22 jun 2018 20:05

Pilatus skrev:
Esther skrev:Ok - tack, berätta nu hur dessa rörelser är händelser och inte rörelser...

Händelser kan skrivas in i rumtiden (ett koordinatsystem), avståndet mellan två händelser kan vi kalla tid. Simpelt.

Godkväll.


Tack ... :) rest my case...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 22 jun 2018 20:06

Pilatus skrev:Nu försöker du smita!



Från dig?
ALDRIG :)... NU grodor...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Pilatus » 22 jun 2018 23:50

Esther skrev:Men rörelse, tid och händelser är inte samma sak Pilatus. Du måste ha lite grodor... jag måste också ha lite grodor... :)...

Jag vet inte om du såg min tanke, du ville i alla fall inte acceptera det jag skrev. Kanske tänker du på Kants fenomenologi och åskådningsformer. Nackdelen med åskådningsformer är att de inte ger oss så mycket information om tidens natur.

Jag tänker på hur världen är konstituerad och de "lagar" som beskriver termodynamik och entropi. Vad som bestämmer tidens takt i universum.

En annan beskrivning är den med fyra dimensioner. Varje händelse kan prickas in och det hela blir mycket klart och beräkningsbart. Avståndet mellan två händelser kan då beskrivas som tid, vilket vi ju även kan beräknas på en tidsskala. Tiden är enkel att räkna med, en enkel vektor. Bara man slipper gamla kalendrar som inte fungerade särskilt väl.
Moderator

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: tvillingparadoxen

Inläggav xion » 23 jun 2018 05:36

Jag kom att tänka på sagan om Törnrosa.
Nu kan man undra vad den har med det här att höra.
Men det har den.
När hon stack sig på sländan stannade tiden i hela slottet. I världen utanför fortsatte allt som vanligt.
Alla som fanns i slottet "frös" mitt i en rörelse. Allt blev som ett foto.
Tvåhundra år gick utan att de som fanns där åldrades ett dugg.
En extremvariant av tvillingparadoxen men utan rymdresa.
Rent tekniskt har naturen verktyg att bromsa åldrandet.
Vissa djur går i ide och sänker då nivån på alla livssystem.
Andra djur ligger nerfrysta i dvala för att vakna när värmen återvänder (t.ex. insekter)
Frågan är om en människas åldringsprocesser skulle kunna bromsas av gravitationen.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 23 jun 2018 06:53

Pilatus skrev:Jag vet inte om du såg min tanke, du ville i alla fall inte acceptera det jag skrev.

Jag ville gärna ha en närmare förklaring - ja, samt hjälpa dig att förstå skillnaden mellan en händelse och tid - och att dessa INTE är utbytbara. Ja.



Kanske tänker du på Kants fenomenologi och åskådningsformer. Nackdelen med åskådningsformer är att de inte ger oss så mycket information om tidens natur.

Nej, kära Pilatus - det existerar ingen som helst - 0 - fenomenologi i Kants tankar... har aldrig gjort, kommer de facto inte göra. Hans verk är avslutande och ständigt missförstådda för att folk bara inte begriper vad han skrev. Även professorer fattar noll... men var inte orolig, det som gäller kommer till slut att klicka ner. Åskådningsformerna säger - ALLT, för den som begriper vad de är, vad Kant menade med dem och hur han föreställde sig sakens natur.



Jag tänker på hur världen är konstituerad och de "lagar" som beskriver termodynamik och entropi. Vad som bestämmer tidens takt i universum.

Jag tänker som du i den frågan - så gjorde Kant men DJUPARE, för han sökte ursprunget för varför, hur och i vad vi uppfattar tid och rum ... för att skilja lite mellan Kants förklaringar och den som används inom fysiken (det är inte så att de skiljer sig - förutom att Kant var intresserad av det inre i vår hjärnas förmåga och uppfattning - och fysiken behandlar det yttre och förklarar detta -- inte varför eller vad eller hur inom människans hjärna och förstånd) --- nämligen (tid inom fysiken är: inte ett absolut fenomen inom fysiken... utan ett mått på hastigheten i fysikaliska förändringar i universum när dessa kan jämföras i två referenssystem (Einstein) när dessa går emot -- eller från --- varandra.


En annan beskrivning är den med fyra dimensioner. Varje händelse kan prickas in och det hela blir mycket klart och beräkningsbart. Avståndet mellan två händelser kan då beskrivas som tid, vilket vi ju även kan beräknas på en tidsskala. Tiden är enkel att räkna med, en enkel vektor. Bara man slipper gamla kalendrar som inte fungerade särskilt väl.
Vi är rörande överens om att Einstein infogade tid/rum som en fjärde dimension ... inga diskussioner kring detta! MEN - notera väl ... att Einstein hade läst sin Kant... och hade fått denna tanke ifrån Kants böcker i frågan. Du kanske inte alls känner till att Kant faktiskt även var professor inom matematik och fysik -- tillika filosofi --- han började faktiskt sin bana med att vara naturvetare och undervisa i dessa ämnen.


Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 23 jun 2018 07:00

xion skrev:Jag kom att tänka på sagan om Törnrosa.
Nu kan man undra vad den har med det här att höra.
Men det har den.
När hon stack sig på sländan stannade tiden i hela slottet. I världen utanför fortsatte allt som vanligt.
Alla som fanns i slottet "frös" mitt i en rörelse. Allt blev som ett foto.
Tvåhundra år gick utan att de som fanns där åldrades ett dugg.
En extremvariant av tvillingparadoxen men utan rymdresa.
Rent tekniskt har naturen verktyg att bromsa åldrandet.
Vissa djur går i ide och sänker då nivån på alla livssystem.
Andra djur ligger nerfrysta i dvala för att vakna när värmen återvänder (t.ex. insekter)
Frågan är om en människas åldringsprocesser skulle kunna bromsas av gravitationen.


Nej - det som gör att vi åldras är inre processer.
De är rent biologiska och människorna som är helt spritt språngande galna idag - framförallt inom högre biologi - försöker redan finna "botemedel" mot åldrande. De kommer inte att lyckas!
:)
Varför?
Därför att dessa processer när man försöker manipulera dem kommer att - verkligen i sanningen - explodera i handen på dem. Tjoff och de dör snabbare än kvickt samt alla deras adepter.
Folk fattar inte... och kan inte begripa att de själva inte är herre över liv och död. De är så urbota stenkorkade att de tror att genom sin tro och sina ord kan de förändra verkligheten och stipulera att Gud inte finns.
Han finns.
Och - HAN bestämmer över liv och död och åldrande och allt som sker. Tro mig. Jag VET.
Han ger - Han tar.
Och dessa som idag är Dr Frankestein med människans liv och åldrande och evigt liv som de ska skapa i ett labb, helst på döda fosters stamceller och annat - de är redan så döda så de skulle skrämmas till döds om de visste HUR mycket döda de är och vilken "belöning" som väntar dem.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 23 jun 2018 07:15

Frågan är om en människas åldringsprocesser skulle kunna bromsas av gravitationen.


... men, jag förstår hur du tänker... du tänkte förmodligen att pga att klockor går långsammare i närheten av en massiv kropp än de gör ute i rymden och långt borta från en massiv kropp där de tickar fortare... men se min vän --- detta har ingen bäring för oss människor eftersom vi är hänvisade till den massiva kropp vi lever på: Jorden. Och kan inget annat.

:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Illusionen » 23 jun 2018 09:51

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Är vid det här laget rätt övertygad om att ni inte har en susning om vad tid egentligen representerar,
men det är roligt att följa ert resonemang. :)

Du skrev litet fel Illusionen, inte "vi" det är du som inte svarat enkelt på vad tid är. Dina kommentarer är också roliga, men på ett annat sätt! :)


Har svarat i tråden, Vad utgör medvetandets referens ?
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Pilatus » 23 jun 2018 10:04

Esther skrev:
Frågan är om en människas åldringsprocesser skulle kunna bromsas av gravitationen.

... men, jag förstår hur du tänker... du tänkte förmodligen att pga att klockor går långsammare i närheten av en massiv kropp än de gör ute i rymden och långt borta från en massiv kropp där de tickar fortare... men se min vän --- detta har ingen bäring för oss människor eftersom vi är hänvisade till den massiva kropp vi lever på: Jorden. Och kan inget annat.

xion har inte alls resonerat fel, gravitationen påverkar inte bara klockor utan all materia i gravitationsfältet. En klocka går långsammare i den punkt som har den största gravitationella fältstyrkan. Kunde vi bara stå ut med gravitationen i ett svart hål skulle vårt åldrande i stort sett upphöra. Men sidoeffekterna skulle kännas obehagliga och vi skulle få svårigheter att ta oss ur det svarta hålet.

I teorin har xion rätt, utsagan om att "detta har ingen bäring för oss människor" har mer att göra med fysiologiska problem för våra kroppar (i en kraftigt förändrad gravitationell fältstyrka) än med den allmänna relativitetsteorin.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Pilatus » 23 jun 2018 10:19

Illusionen skrev:
Pilatus skrev:Du skrev litet fel Illusionen, inte "vi" det är du som inte svarat enkelt på vad tid är. Dina kommentarer är också roliga, men på ett annat sätt! :)

Har svarat i tråden, Vad utgör medvetandets referens ?

Jodå, och med vidare hänvisning till "konceptet och tidigare inlägg, som funktion av 2∆Ø". Frågan är om denna definition löser några problem, ändrar det fotonens hastighet i vakuum?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 23 jun 2018 13:27

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Frågan är om en människas åldringsprocesser skulle kunna bromsas av gravitationen.

... men, jag förstår hur du tänker... du tänkte förmodligen att pga att klockor går långsammare i närheten av en massiv kropp än de gör ute i rymden och långt borta från en massiv kropp där de tickar fortare... men se min vän --- detta har ingen bäring för oss människor eftersom vi är hänvisade till den massiva kropp vi lever på: Jorden. Och kan inget annat.

xion har inte alls resonerat fel, gravitationen påverkar inte bara klockor utan all materia i gravitationsfältet. En klocka går långsammare i den punkt som har den största gravitationella fältstyrkan. Kunde vi bara stå ut med gravitationen i ett svart hål skulle vårt åldrande i stort sett upphöra. Men sidoeffekterna skulle kännas obehagliga och vi skulle få svårigheter att ta oss ur det svarta hålet.

I teorin har xion rätt, utsagan om att "detta har ingen bäring för oss människor" har mer att göra med fysiologiska problem för våra kroppar (i en kraftigt förändrad gravitationell fältstyrka) än med den allmänna relativitetsteorin.


Jag vill inte kännas vid att jag sagt att det han påstår inte stämmer - utan verifierade detta snarare ... det jag helt rätt däremot säger är att vi -med vår konstitution och de vi är --- är hänvisade till det som gäller här för oss på jorden.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 23 jun 2018 13:29

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:
Pilatus skrev:Du skrev litet fel Illusionen, inte "vi" det är du som inte svarat enkelt på vad tid är. Dina kommentarer är också roliga, men på ett annat sätt! :)

Har svarat i tråden, Vad utgör medvetandets referens ?

Jodå, och med vidare hänvisning till "konceptet och tidigare inlägg, som funktion av 2∆Ø". Frågan är om denna definition löser några problem, ändrar det fotonens hastighet i vakuum?


:) Pilatus... ser att du sitter ner i båten. Det är ganska simpelt och jag har påpekat det förr vid tre olika tillfällen: HADE han haft svaret hade han inte ställt frågan, när en person gör en teori och inte ens har svaret på de nyckelbegrepp som där använts - vad exakt säger det oss om teorin?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 23 jun 2018 13:43

Pilatus...
berätta för mig, vad är snabbare; det mänskliga medvetandets tanke eller ljusets fotoner :)...
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: tvillingparadoxen

Inläggav xion » 23 jun 2018 13:53

Pilatus skrev:
xion skrev:
Pilatus skrev:Så du accepterar tidens existens? :)

Upplevd tid existerar.

Visst, jordens rotation upplever du, liksom planetsystemets rörelser, elektronernas rörelser upplever du tydligen också?
Inser du inte att de rörelser som finns i all materia är inte intresserade av din upplevelse?

Och dom vet inte vad tid är heller.

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: tvillingparadoxen

Inläggav xion » 23 jun 2018 14:04

Esther skrev: olk fattar inte... och kan inte begripa att de själva inte är herre över liv och död. De är så urbota stenkorkade att de tror att genom sin tro och sina ord kan de förändra verkligheten och stipulera att Gud inte finns.
Han finns.
Och - HAN bestämmer över liv och död och åldrande och allt som sker. Tro mig. Jag VET.
Han ger - Han tar.
Och dessa som idag är Dr Frankestein med människans liv och åldrande och evigt liv som de ska skapa i ett labb, helst på döda fosters stamceller och annat - de är redan så döda så de skulle skrämmas till döds om de visste HUR mycket döda de är och vilken "belöning" som väntar dem.

Tacksam ifall du avstod från svavelsefulla predikningar av det här slaget.
Alla vet redan var du står i de här frågorna och det behöver inte upprepas gång på gång


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster