Vår tids sanningar.

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vår tids sanningar.

Inläggav Esther » 03 sep 2018 14:19

Så du respekterar numera människor med annan tro än din egen?


NUMERA?
Alltid gjort - kommer alltid göra... har alltid i alla tider - till och med som ateist gjort det.
Har aldrig tillhör hatarna, eller de som bara kan älska sin egen grupp och ta livet av de andra.

Att jag - som alla som fördjupar sig - måste bli lite "fundamentalister" ett litet tag har ingen direkt bäring på saken vi talar om.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vår tids sanningar.

Inläggav Pilatus » 03 sep 2018 15:20

Esther skrev:Almqvist var ingen direkt älskare av kyrkan heller :) - så att citera eller återföra på honom är --- lågvatten.

Se där! Carl Jonas Love Almqvist var en svensk författare, lärare, präst (han prästvigdes 1837) och tonsättare. Har du förväxlat honom med någon annan? Kanske tänkte du på Det går an (1839) där kritiserar Sara kyrkan och rådande normer kring kvinnor och relationer. På sin tid blev det för mycket. Är det fortfarande "lågvatten"?

Det är inte så att jag avskyr någon kyrka, men det de gjort och de rester som döljer sig kvar av människoförakt på grund av tro eller brist därpå, har jag svårt att fördra. Om något är avgudadyrkan så är all tro av denna densamma ull. Låt gå för att var och en i sin tro må föreställa sig att just deras tro förlänar dem en plats i himlen, vad de nu skall göra där. Men det betyder ju inte att de som ber i kyrkan (eller templet) bredvid hamnar i helvetet och kommer att brinna under svåra plågor i evighet.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vår tids sanningar.

Inläggav Esther » 03 sep 2018 16:34

Pilatus skrev:
Esther skrev:Almqvist var ingen direkt älskare av kyrkan heller :) - så att citera eller återföra på honom är --- lågvatten.

Se där! Carl Jonas Love Almqvist var en svensk författare, lärare, präst (han prästvigdes 1837) och tonsättare. Har du förväxlat honom med någon annan? Kanske tänkte du på Det går an (1839) där kritiserar Sara kyrkan och rådande normer kring kvinnor och relationer. På sin tid blev det för mycket. Är det fortfarande "lågvatten"?

Det är inte så att jag avskyr någon kyrka, men det de gjort och de rester som döljer sig kvar av människoförakt på grund av tro eller brist därpå, har jag svårt att fördra. Om något är avgudadyrkan så är all tro av denna densamma ull. Låt gå för att var och en i sin tro må föreställa sig att just deras tro förlänar dem en plats i himlen, vad de nu skall göra där. Men det betyder ju inte att de som ber i kyrkan (eller templet) bredvid hamnar i helvetet och kommer att brinna under svåra plågor i evighet.


Du förstår... Det är inte tillhörighet, vigning, utbildning, kunnighet i Skrifter - det var det bevisligen inte ens på Jesu Kristi tid... Det är HUR du lever och därmed vem du egentligen (även när ingen ser dig) är. I tankar, ord och gärningar samt underlåtelser.
Detta i sin tur beror på vem som är din "idol" (förebild och mål).
Om min förebild är Stalin - därefter lever jag. Hitler, därefter lever jag, Castro, därefter lever jag... Osv.
Är det Jesus, därefter lever jag.
Almqvist, allt till trots levde inte som Jesus.
Vem då?
Sin egen kropp förmodligen - som de flesta.
:)
Så tillhöra.... Har föga relevans.
Titel än mindre.
Enkelt.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vår tids sanningar.

Inläggav Pilatus » 04 sep 2018 12:51

Esther skrev:Är det Jesus, därefter lever jag. Almqvist, allt till trots levde inte som Jesus.

Du kan verkligen mässa. Och skriva rena orimligheter, leva som Jesus. Jösses människa!

Jag blir stum av sådant som du skrev i den sista postningen, givetvis om någon diktator (Stalin) som ingen här på forumet försvarar. Kan du finna någon? Vilken strid! En Don Quixote i kjol. Har du förläst dig på medeltida riddarromaner?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vår tids sanningar.

Inläggav Esther » 04 sep 2018 13:08

Pilatus skrev:
Esther skrev:Är det Jesus, därefter lever jag. Almqvist, allt till trots levde inte som Jesus.

Du kan verkligen mässa. Och skriva rena orimligheter, leva som Jesus. Jösses människa!

Jag blir stum av sådant som du skrev i den sista postningen, givetvis om någon diktator (Stalin) som ingen här på forumet försvarar. Kan du finna någon? Vilken strid! En Don Quixote i kjol. Har du förläst dig på medeltida riddarromaner?


Himmel, vad jag skrattar när jag läser det du skriver.
......
Av hela mitt hjärta och själ.
:lol:
Veritas vos liberabit

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vår tids sanningar.

Inläggav hakkapeliitta » 07 sep 2018 19:50

Esther, du är verkligen ett intellektuellt kalhygge.
Tror, dina "universitetsstudier" består av 5 hp introduktionskurs i något ämne, inte ens den klarade du, sen såg du din begränsning och sen i någon bitterhet och besvikelse så är universitetsfolk plötsligt, som standard från svagbegåvade högernissar, som en bortförklaring för eget tillkortakommande, rödvinpimplande rödingar.

Ja, så kan man bortförklara sitt eget misslyckande när man inte vill se sin egen begränsning.


Jag kan säga så här, jag studerade och vistades omväxlande på Chalmers/GU under drygt 10 år. Jag hade bra kontakt med Tord Ganelius ( f d Vetenskapsakademiens ordförande), han var från den absoluta göteborgska borgerliga överklassen men samtidigt väldigt öppen och glad person, jag som invandrare, haha, vi satt några gånger på klassiska Gyllene Prag, ett vänstertillhåll. Kul som fan.Men han var den mest öppensinnade person jag har träffat. Men han var helt klart borgerligt sinnad, fattas bara.
Rätt kul en gång, han föreläste i matematik, han vankade av och till till sen plötsligt vänder han till mej;" vad menar du med matematisk kontinuitet?".

Va? Sammanhängande, utan avbrott, harpla jag ur mej.

Nejdå.


Sen fick jag Lennart Frennemo som handledare, schysst kille som sedan blev kommunstyrelsen ordförande för centerpartiet i Stenungsund. Nerköp enligt mej men säker bättre betalt.


Såg inget av "rödvinsvänstern", aldrig.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vår tids sanningar.

Inläggav Anders » 08 sep 2018 00:09

Undrar hur gammal du är, Haakapelita. Om du hade dina universitetsår under 80-talet så kan jag känna igen mig i ”lite rödvinsvänster”, på LiTH och universitetet intill. Det kunde vara kavaj, skjorta och slips på föreläsningar även om man var tekniker, och studentlivet var glammigt. Men - det skulle jag påstå var dels tidens melodi (man var rätt jävla trött på Villevalleviktor och 68:ornas kapptalister-malande). Men det var annorlunda i Uppsala, som var humanisttungt, och postmodernisterna med Derrida och Foucault hade inte slagit till fullt ut, med sitt vänstervridande budskap. Det kom senare och som jag förstått det nu är framför allt den humanistiska akademin väldigt ”PK”. Igen. Det går i vågor, som det tycks mig, och är inte homogent.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vår tids sanningar.

Inläggav hakkapeliitta » 08 sep 2018 00:56

Jag läste matematik/fysik hela vägen så jag kom aldrig i kontakt med vad du kallar "flumvänster" just på universitetet.
Dock var jag privat flumvänster utanför skolan, och är så än idag!

Gillar inte uttrycket "flumvänster", jag har aldrig "flummat", jag har ett tekniskt yrke, MEN jag växte upp med udda figurer som idag är författare, konstnärer, behagliga "yogaförverkligadejsjälv", trivs med detta och älskar dessa människor som är allt annat än dina radhusmänniskor Anders!

Du skrev en gång med stolthet att du och dina polare var någon slags elit, radhuselit.

Jag är eliten! Och det är jag jävligt stolt över. Gick ut gymnasiet som klassetta, ensam invandrare, och då fick jag fan i mej kämpa hela tiden när lärarna var mutade från överklasshåll som pressade lärarna att ge sina inavlade korkskallar bra betyg.


Jävligt jobbigt, kommer ihåg när det var dags för slutbetyg i matematik. Vi alla elever fick enkilt samtal med läraren.

Vill inte outa läraren, schysst kille, jag hade presterat topp under 3 år och har börjar leta efter nåt misstag i nationella provet som jag hade gjort första året.

Jag; men lägg av nu, ge mej en fyra isåfall.


Han: vänta...nej men du ska ha högsta betyget.


Tro fan det, jag var överlägsen. Gick ut gymnasiet med toppbetyg. Fysikläraren var rädd för mej när jag ständigt under två år fick rätta honom, haha.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vår tids sanningar.

Inläggav Anders » 08 sep 2018 05:05

hakkapeliitta skrev:Jag läste matematik/fysik hela vägen så jag kom aldrig i kontakt med vad du kallar "flumvänster" just på universitetet.
Dock var jag privat flumvänster utanför skolan, och är så än idag!

Gillar inte uttrycket "flumvänster", jag har aldrig "flummat", jag har ett tekniskt yrke, MEN jag växte upp med udda figurer som idag är författare, konstnärer, behagliga "yogaförverkligadejsjälv", trivs med detta och älskar dessa människor som är allt annat än dina radhusmänniskor Anders!

Du skrev en gång med stolthet att du och dina polare var någon slags elit, radhuselit.

Jag är eliten! Och det är jag jävligt stolt över. Gick ut gymnasiet som klassetta, ensam invandrare, och då fick jag fan i mej kämpa hela tiden när lärarna var mutade från överklasshåll som pressade lärarna att ge sina inavlade korkskallar bra betyg.


Jävligt jobbigt, kommer ihåg när det var dags för slutbetyg i matematik. Vi alla elever fick enkilt samtal med läraren.

Vill inte outa läraren, schysst kille, jag hade presterat topp under 3 år och har börjar leta efter nåt misstag i nationella provet som jag hade gjort första året.

Jag; men lägg av nu, ge mej en fyra isåfall.


Han: vänta...nej men du ska ha högsta betyget.


Tro fan det, jag var överlägsen. Gick ut gymnasiet med toppbetyg. Fysikläraren var rädd för mej när jag ständigt under två år fick rätta honom, haha.

Måste nog korrigera dig lite här. Intressant att det jag skrev kunde misstolkas så. Jag skrev det här med radhus och elit med allt annat än stolthet. Stoltheten kände vi då och den var jämfört med höghusungarna. Det jag faktiskt skrev där och som jag i ett otal andra inlägg skrivit är att jag upptäckte, senare, att den verkliga ”eliten” var de akademiskt födda gruppena, varav en klick är de här överklassungarna du beskriver ovan. Växte du upp som barn till akademiker, i en akademisk miljö, tro? Om det inte framgått är vi nästan kopior i det att jag numera bor i akademisk miljö, också älskar en massa miljöpartistertyper. Däremot är jag inte vänster på rödvinssättet, bara köper de självförverkligande 68-kopierarnas flumpaket. Har väldigt intressanta bataljer med en del av de mera vidsynta självförverkligarna. Faktiskt de som fick mig att inse att filosofi var något man kunde göra. Vad fick dig att välja en vänsterväg?

Låt oss inte göra detta tii en intern batalj, utan att bidraga till ”vår tids sanningar” och ”naturvetenskap”. Ditt svar kan vara givande för förståelsen av dessa sanningar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vår tids sanningar.

Inläggav Anders » 09 sep 2018 19:15

Anders skrev:
hakkapeliitta skrev:Jag läste matematik/fysik hela vägen så jag kom aldrig i kontakt med vad du kallar "flumvänster" just på universitetet.
Dock var jag privat flumvänster utanför skolan, och är så än idag!

Gillar inte uttrycket "flumvänster", jag har aldrig "flummat", jag har ett tekniskt yrke, MEN jag växte upp med udda figurer som idag är författare, konstnärer, behagliga "yogaförverkligadejsjälv", trivs med detta och älskar dessa människor som är allt annat än dina radhusmänniskor Anders!

Du skrev en gång med stolthet att du och dina polare var någon slags elit, radhuselit.

Jag är eliten! Och det är jag jävligt stolt över. Gick ut gymnasiet som klassetta, ensam invandrare, och då fick jag fan i mej kämpa hela tiden när lärarna var mutade från överklasshåll som pressade lärarna att ge sina inavlade korkskallar bra betyg.


Jävligt jobbigt, kommer ihåg när det var dags för slutbetyg i matematik. Vi alla elever fick enkilt samtal med läraren.

Vill inte outa läraren, schysst kille, jag hade presterat topp under 3 år och har börjar leta efter nåt misstag i nationella provet som jag hade gjort första året.

Jag; men lägg av nu, ge mej en fyra isåfall.


Han: vänta...nej men du ska ha högsta betyget.


Tro fan det, jag var överlägsen. Gick ut gymnasiet med toppbetyg. Fysikläraren var rädd för mej när jag ständigt under två år fick rätta honom, haha.

Måste nog korrigera dig lite här. Intressant att det jag skrev kunde misstolkas så. Jag skrev det här med radhus och elit med allt annat än stolthet. Stoltheten kände vi då och den var jämfört med höghusungarna. Det jag faktiskt skrev där och som jag i ett otal andra inlägg skrivit är att jag upptäckte, senare, att den verkliga ”eliten” var de akademiskt födda gruppena, varav en klick är de här överklassungarna du beskriver ovan. Växte du upp som barn till akademiker, i en akademisk miljö, tro? Om det inte framgått är vi nästan kopior i det att jag numera bor i akademisk miljö, också älskar en massa miljöpartistertyper. Däremot är jag inte vänster på rödvinssättet, bara köper de självförverkligande 68-kopierarnas flumpaket. Har väldigt intressanta bataljer med en del av de mera vidsynta självförverkligarna. Faktiskt de som fick mig att inse att filosofi var något man kunde göra. Vad fick dig att välja en vänsterväg?

Låt oss inte göra detta tii en intern batalj, utan att bidraga till ”vår tids sanningar” och ”naturvetenskap”. Ditt svar kan vara givande för förståelsen av dessa sanningar.


Det är vad jag ser som mycket, mycket intressant, vare sig höger och vänster är rätt eller fel eller mittemellan. Varför blir barn av, ofta välbärgad, akademisk bakgrund vänster? Jag har själv rört mig lite fram och åter, röstade både rött och blått idag. Men många från akademisk bakgrund blir ofta ganska dogmatisk vänster. Utan några som helst baktankar om rätt och fel - varför? Mitt vänster hämtar jag helt ur min bakgrund.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vår tids sanningar.

Inläggav hakkapeliitta » 10 sep 2018 10:35

Är nog så, är själv dogmatisk vänster, egentligen vill jag upprätthålla en ständig balans, mellan hopp och förtvivlan.

Egentligen vill jag flytta till Alaska, bli en eremit, hugga ved, är väldigt händig, skjuta en älg och göra långkok som räcker över vintern.

Bastu är ett måste, är renlig av mej, plåga sej i finsk bastu med asheta ångor som får håret att resa sej, då njuter jag. Är säkert en finsk självplågare.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vår tids sanningar.

Inläggav hakkapeliitta » 10 sep 2018 10:47

Anders,
Det jag försökte beskriva var det ojämlika samhället.
Jag själv slog ur underläge, som utlänning med konstigt efternamn, jag var tvungen att ÖVERPRESTERA för godkännande.
Jag är väldigt tacksam för det svenska samhället som gav mej möjligheten att studera, vill poängtera detta.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vår tids sanningar.

Inläggav Esther » 10 sep 2018 16:13

hakkapeliitta skrev:Anders,
Det jag försökte beskriva var det ojämlika samhället.
Jag själv slog ur underläge, som utlänning med konstigt efternamn, jag var tvungen att ÖVERPRESTERA för godkännande.
Jag är väldigt tacksam för det svenska samhället som gav mej möjligheten att studera, vill poängtera detta.



Du menar att det land du/dina föräldrar kom ifrån - där hade du aldrig fått studera?
Veritas vos liberabit

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vår tids sanningar.

Inläggav hakkapeliitta » 10 sep 2018 18:34

Så är det.
Mycket annat spelar in.
Jag är mycket bitter på mina föräldrar på uteblivna stödet. Det normala stödet och supporten som uppmuntrar, nej heldött.
Farsan var ett barnhemsbarn och led av socialt mindrevärdeskomplex, vårat liv var ödesbestämt, som slav, som värdelös arbetshjon.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vår tids sanningar.

Inläggav Anders » 10 sep 2018 22:06

hakkapeliitta skrev:Anders,
Det jag försökte beskriva var det ojämlika samhället.
Jag själv slog ur underläge, som utlänning med konstigt efternamn, jag var tvungen att ÖVERPRESTERA för godkännande.
Jag är väldigt tacksam för det svenska samhället som gav mej möjligheten att studera, vill poängtera detta.

Coolt!
Men samtidigt umgicks du med konstnärstyper, det är oftast en del pengar i bakgrunden för människor som vågar försörja sig på det, även om man själv bor i rivningslägenhet, så jag antog ändå akademisk miljö även om din bakgrund verkar vara lika mycket slav som min längre bak. Men så var det inte då. Fan is så fall. Trodde jag skulle hittat en som kunnat frälsa mig ifrån ondo.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster