Rumtiden 2

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Rumtiden 2

Inläggav hakkapeliitta » 19 nov 2018 17:06

Esther skrev:
Esther skrev:
hakkapeliitta skrev:Hur mår du rent mentalt Esther?
När jag läser din text så får jag intrycket av en väldigt forcerande tankegång, nästan psykotisk, där tankar och ideer dyker upp utan egentligt sammanhang, utan logik, dina tankar som du har tänkt länge bara forsar ut.



Absolut inte.
Det sammanhang du inte ser - är tydligt för mig. Vårt samhälle som vi lever i idag styrs av mekanismer som (det är mitt nuvarande studium dessutom på universitet) är högst bisarra -- orsaken till att de är bisarra och prioriteringar görs på högsta nivå för saker som är galna (som toaletter) basera på tankar som inte har något fäste i VERKLIGHETEN --- beror på samma åkomma som xion presenterar.
En tro att bara det som människor lyckas presentera - ÄR verkligheten.


Toaletter på restauranger, barer och andra offentliga platser i den amerikanska jättestaden New York kommer alla att bli könsneutrala under en ny lag som stadens borgmästare Bill de Blasio skrivit under, rapporterar CBS News.

http://www.gp.se/nyheter/världen/ny-lag ... -1.3441022

Denna höga prioritet av toaletter bland alla universitet i Sverige och över världen --- beror på samma åkomma som soliptiker lider av. Att navet för allt som existerar och är av värde och finns - går i en själv.

Artikeln är bakom betalvägg men det lilla jag kunde läsa var att skyltarna blir unisex, alltså könsneutrala. Inte värre än så. Löjligt, håller med men finns massa udda figurer i New York, bögar, transar, lebbar.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rumtiden 2

Inläggav xion » 19 nov 2018 17:09

hakkapeliitta skrev:Ibland kan man hamna i en tankespiral där tankar virvlar i skallen 24/7 och det är omöjligt att komma loss.
Råkade själv ut för detta en gång, gick flera gånger till biblioteket och lånade böcker. Läste och läste, stupade sen till slut av ren utmattning. Mådde inte bra och förstod senare att allt detta läsande var en undanmanöver från att ta tag i verkliga problematiken.
Så banalt i efterhand men inte så lätt då.

För min del har jag alltid tänkt mycket och på allt mellan himmel och jord. Läst har jag väl också gjort en del. I vuxen ålder filosofi, zoologi, m.m. men bara sådant som intresserat mig, aldrig egentligen i syfte att lära mig. Alla människor har nog en önskan att förstå hur allt hänger ihop. (utom dom religiösa för dom har alla svar redan).

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 2

Inläggav Esther » 19 nov 2018 17:11

hakkapeliitta skrev:
Esther skrev:
Esther skrev:

Absolut inte.
Det sammanhang du inte ser - är tydligt för mig. Vårt samhälle som vi lever i idag styrs av mekanismer som (det är mitt nuvarande studium dessutom på universitet) är högst bisarra -- orsaken till att de är bisarra och prioriteringar görs på högsta nivå för saker som är galna (som toaletter) basera på tankar som inte har något fäste i VERKLIGHETEN --- beror på samma åkomma som xion presenterar.
En tro att bara det som människor lyckas presentera - ÄR verkligheten.


Toaletter på restauranger, barer och andra offentliga platser i den amerikanska jättestaden New York kommer alla att bli könsneutrala under en ny lag som stadens borgmästare Bill de Blasio skrivit under, rapporterar CBS News.

http://www.gp.se/nyheter/världen/ny-lag ... -1.3441022

Denna höga prioritet av toaletter bland alla universitet i Sverige och över världen --- beror på samma åkomma som soliptiker lider av. Att navet för allt som existerar och är av värde och finns - går i en själv.

Artikeln är bakom betalvägg men det lilla jag kunde läsa var att skyltarna blir unisex, alltså könsneutrala. Inte värre än så.




Du följer inte.
Poängen --- ÄR ATT detta trams är samma trams. Tramset att tro att ett koordinatsystem är verklighetens yttersta punkt, att det viktigaste för ett universitet är att ha hen toilets och att allt som fungerar via maskulinum och femininum i världen är en social konstruktion --- beror på ett synsätt på verkligheten där individen extrapolerar utifrån sig själv.
Detta har föga eller inte med verkligheten att göra.
Veritas vos liberabit

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Rumtiden 2

Inläggav hakkapeliitta » 19 nov 2018 20:45

xion skrev:
hakkapeliitta skrev:Ibland kan man hamna i en tankespiral där tankar virvlar i skallen 24/7 och det är omöjligt att komma loss.
Råkade själv ut för detta en gång, gick flera gånger till biblioteket och lånade böcker. Läste och läste, stupade sen till slut av ren utmattning. Mådde inte bra och förstod senare att allt detta läsande var en undanmanöver från att ta tag i verkliga problematiken.
Så banalt i efterhand men inte så lätt då.

För min del har jag alltid tänkt mycket och på allt mellan himmel och jord. Läst har jag väl också gjort en del. I vuxen ålder filosofi, zoologi, m.m. men bara sådant som intresserat mig, aldrig egentligen i syfte att lära mig. Alla människor har nog en önskan att förstå hur allt hänger ihop. (utom dom religiösa för dom har alla svar redan).

Vissa har en naturlig vetgirighet, jag och säkert du tillhör dem.
Jag kan påstå, utan skryt, att jag är väldigt allmänbildad. Jag kan ibland snöa in mej på konstiga saker, en gång råkade jag se en bok om stenåldersverktyg och när jag väl började läsa kunde inte sluta utan köpte några böcker till. Jag blev imponerad av arkeologerna som kunde ingående berätta om stenverktyget, för en amatör såg stenbitarna ut som just stenbitar.
Värdelöst vetande i slutändan men dock intressant.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rumtiden 2

Inläggav xion » 19 dec 2018 09:41

"Den yttersta verkligheten tror jag finns i skärningspunkten mellan vårt språk, logiken och matematiken.
Jag minns att Antic någon gång hävdade att allt var matematik.

Vad är då den yttersta verkligheten?
Ja, solipsismen ligger väldigt nära.

Koordinatsystemet åskådliggör vekligheten på ett matematiskt sätt. När man betraktar ett koordinatsystem ser man egentligen tydligt sambanden i verkligheten.
Origot i koordinatsystemet är subjektet eller upplevelsen.
En händelse i koordinatsystemet är ett objekt.
Rums och tidsaxlarna är ren matematik.
(hänger ni med?)"

Tid är en måttenhet med vars hjälp vi kan sätta vår tidsupplevelse i relation till händelser av periodisk regelbunden natur.
Observera att enligt definitionen så är tid beroende av upplevelsen.
Därför skulle tid inte existera utan någon som upplever den.

I Minkowskirummet måste tidsaxeln måttsättas, annars blir avståndet mellan händelserna bara "upplevd tid" eller ingen tid alls.
Samma förhållande gäller rumsaxlarna också.
Hänger ni med? (fågan är om jag gör det, eller om jag är ute och cyklar)(cykla lär ju vara nyttigt)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 2

Inläggav Esther » 19 dec 2018 11:19

xion skrev:"Den yttersta verkligheten tror jag finns i skärningspunkten mellan vårt språk, logiken och matematiken.
Jag minns att Antic någon gång hävdade att allt var matematik.

Vad är då den yttersta verkligheten?
Ja, solipsismen ligger väldigt nära.

Koordinatsystemet åskådliggör vekligheten på ett matematiskt sätt. När man betraktar ett koordinatsystem ser man egentligen tydligt sambanden i verkligheten.
Origot i koordinatsystemet är subjektet eller upplevelsen.
En händelse i koordinatsystemet är ett objekt.
Rums och tidsaxlarna är ren matematik.
(hänger ni med?)"

Tid är en måttenhet med vars hjälp vi kan sätta vår tidsupplevelse i relation till händelser av periodisk regelbunden natur.
Observera att enligt definitionen så är tid beroende av upplevelsen.
Därför skulle tid inte existera utan någon som upplever den.

I Minkowskirummet måste tidsaxeln måttsättas, annars blir avståndet mellan händelserna bara "upplevd tid" eller ingen tid alls.
Samma förhållande gäller rumsaxlarna också.
Hänger ni med? (fågan är om jag gör det, eller om jag är ute och cyklar)(cykla lär ju vara nyttigt)


Tid är inte beroende av upplevelsen. Du kan uppleva utan tid.
Detta är ett faktum som barnen när de är mitt i leken och tiden "står stilla" för de upplever inte att tid går - eller den som är mycket fokuserad vid en uppgift och går helt in i den inte heller upplever tid. De upplever det de gör. Inte tiden de gör det de gör i.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rumtiden 2

Inläggav Algotezza » 19 dec 2018 19:17

När jag gör musik försvinner tiden. Har ingen aning om det gått lång eller kort tid. Skapande vinkelrät mot tidsaxeln? Den sanna leken. Homo Ludens.
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rumtiden 2

Inläggav xion » 21 dec 2018 12:34

xion skrev:"Den yttersta verkligheten tror jag finns i skärningspunkten mellan vårt språk, logiken och matematiken.
Jag minns att Antic någon gång hävdade att allt var matematik.

Vad är då den yttersta verkligheten?
Ja, solipsismen ligger väldigt nära.

Koordinatsystemet åskådliggör vekligheten på ett matematiskt sätt. När man betraktar ett koordinatsystem ser man egentligen tydligt sambanden i verkligheten.
Origot i koordinatsystemet är subjektet eller upplevelsen.
En händelse i koordinatsystemet är ett objekt.
Rums och tidsaxlarna är ren matematik.
(hänger ni med?)"

Tid är en måttenhet med vars hjälp vi kan sätta vår tidsupplevelse i relation till händelser av periodisk regelbunden natur.
Observera att enligt definitionen så är tid beroende av upplevelsen.
Därför skulle tid inte existera utan någon som upplever den.

I Minkowskirummet måste tidsaxeln måttsättas, annars blir avståndet mellan händelserna bara "upplevd tid" eller ingen tid alls.
Samma förhållande gäller rumsaxlarna också.
Hänger ni med? (fågan är om jag gör det, eller om jag är ute och cyklar)(cykla lär ju vara nyttigt)


Kanske läge att sprida lite ytterligare förvirring i denna mörkrets "tid".
"Kaos är granne med Gud" skaldade Stagnelius. Vad han menade må vara oklart med det ger i alla fall utrymme för tolkningar.
Det vi bruka kalla för "tiden", är egentligen bara ett ständigt "nu" som drivs framåt av kausaliteten.
Detta "nu" är som en knivsegg i ett kaos som av oss upplevs som ett tidsflöde genom att vi har minnen av tidigare erfarenheter och förväntningar om vad som ska komma.
Ifall ingenting ägde tidupplevelse så skulle det bara återstå ett kausalitetsflöde utan vare sig början eller slut.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster