Rumtiden 2

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Rumtiden 2

Inläggav xion » 19 nov 2018 12:35

Den yttersta verkligheten tror jag finns i skärningspunkten mellan vårt språk, logiken och matematiken.
Jag minns att Antic någon gång hävdade att allt var matematik.

Vad är då den yttersta verkligheten?
Ja, solipsismen ligger väldigt nära.

Koordinatsystemet åskådliggör vekligheten på ett matematiskt sätt. När man betraktar ett koordinatsystem ser man egentligen tydligt sambanden i verkligheten.
Origot i koordinatsystemet är subjektet eller upplevelsen.
En händelse i koordinatsystemet är ett objekt.
Rums och tidsaxlarna är ren matematik.
(hänger ni med?)

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Rumtiden 2

Inläggav hakkapeliitta » 19 nov 2018 12:48

Driver du med oss Xion?

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rumtiden 2

Inläggav xion » 19 nov 2018 14:54

hakkapeliitta skrev:Driver du med oss Xion?

Nej, varför frågar du det?

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1323
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Rumtiden 2

Inläggav Illusionen » 19 nov 2018 15:14

xion skrev:
hakkapeliitta skrev:Driver du med oss Xion?

Nej, varför frågar du det?


Citat,
Den yttersta verkligheten tror jag finns i skärningspunkten mellan vårt språk, logiken och matematiken. :D
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 2

Inläggav Esther » 19 nov 2018 15:33

hakkapeliitta skrev:Driver du med oss Xion?



Nej - tyvärr tror jag inte att just de subjektivas och solipsismens försvarare skojar. Deras världsbild av verkligheten utgår just ifrån den felaktiga bilden av att bara det finns som människans har skapat och kan.
:lol:
För om du ser ovan så citerade Illusionen själva kärnan av vad xion ville säga. Och i den analysen saknas så klart: den objektiva verkligheten som människan föds in i, befinner sig inne i och försöker förstå med de tre uppradade verktygen som xion presenterade och Illusionen citerade.
Milda makaroner....

:shock:
Veritas vos liberabit

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Re: Rumtiden 2

Inläggav Väderkvarn » 19 nov 2018 15:46

Jag tycker de här två filmerna om verkligheten är tankeväckande.




hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Rumtiden 2

Inläggav hakkapeliitta » 19 nov 2018 16:04

xion skrev:
hakkapeliitta skrev:Driver du med oss Xion?

Nej, varför frågar du det?

Jag frågar därför att ditt inlägg är värsta smörjan jag har läst här på forumet.
Orkar inte ens bemöta allt. Tänk efter, matematiken är ett språk med vilket vi rekonstruerar verkligheten. Origo i koordinatsystem är endast en utgångspunkt och ingen mystisk övernaturlig kraft.
Herregud.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 2

Inläggav Esther » 19 nov 2018 16:05

Väderkvarn skrev:Jag tycker de här två filmerna om verkligheten är tankeväckande.








mmm, ja allt måste förklaras som för treåringar.
Så är ju läget.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 2

Inläggav Esther » 19 nov 2018 16:09

hakkapeliitta skrev:
xion skrev:
hakkapeliitta skrev:Driver du med oss Xion?

Nej, varför frågar du det?

Jag frågar därför att ditt inlägg är värsta smörjan jag har läst här på forumet.
Orkar inte ens bemöta allt. Tänk efter, matematiken är ett språk med vilket vi rekonstruerar verkligheten. Origo i koordinatsystem är endast en utgångspunkt och ingen mystisk övernaturlig kraft.
Herregud.


:) --- frustrerad?
Det är inte lätt när människor blir offer för sina egna mentala konstruktioner - bara titta på gender nötter... man tror på fullt allvar att kön som finns i hela naturen överallt omkring oss är ---- en social konstruktion.
Det är lika bisarrt som att tro att koordinatsystem är övernaturliga krafter.
Det är Harry Potter nivå.

Eller som man kan säga: värre än små barns trams.
Men - varför rapar då alla lärda med?
Ja man vågar inte säga emot.
Varför? Jo lögnen att det är en social konstruktion att ett lejon är hanne och en tjur är hanne och egentligen hade kunnat vara hona och ko respektive lejoninna --- beror på toaletter.
Hänger du med?
PRIO ett för alla svenska universitet är att ha hönstoaletter - hen toilets.
Veritas vos liberabit

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Rumtiden 2

Inläggav hakkapeliitta » 19 nov 2018 16:22

Hur mår du rent mentalt Esther?
När jag läser din text så får jag intrycket av en väldigt forcerande tankegång, nästan psykotisk, där tankar och ideer dyker upp utan egentligt sammanhang, utan logik, dina tankar som du har tänkt länge bara forsar ut.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 2

Inläggav Esther » 19 nov 2018 16:27

hakkapeliitta skrev:Hur mår du rent mentalt Esther?
När jag läser din text så får jag intrycket av en väldigt forcerande tankegång, nästan psykotisk, där tankar och ideer dyker upp utan egentligt sammanhang, utan logik, dina tankar som du har tänkt länge bara forsar ut.



Absolut inte.
Det sammanhang du inte ser - är tydligt för mig. Vårt samhälle som vi lever i idag styrs av mekanismer som (det är mitt nuvarande studium dessutom på universitet) är högst bisarra -- orsaken till att de är bisarra och prioriteringar görs på högsta nivå för saker som är galna (som toaletter) basera på tankar som inte har något fäste i VERKLIGHETEN --- beror på samma åkomma som xion presenterar.
En tro att bara det som människor lyckas presentera - ÄR verkligheten.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 2

Inläggav Esther » 19 nov 2018 16:34

Esther skrev:
hakkapeliitta skrev:Hur mår du rent mentalt Esther?
När jag läser din text så får jag intrycket av en väldigt forcerande tankegång, nästan psykotisk, där tankar och ideer dyker upp utan egentligt sammanhang, utan logik, dina tankar som du har tänkt länge bara forsar ut.



Absolut inte.
Det sammanhang du inte ser - är tydligt för mig. Vårt samhälle som vi lever i idag styrs av mekanismer som (det är mitt nuvarande studium dessutom på universitet) är högst bisarra -- orsaken till att de är bisarra och prioriteringar görs på högsta nivå för saker som är galna (som toaletter) basera på tankar som inte har något fäste i VERKLIGHETEN --- beror på samma åkomma som xion presenterar.
En tro att bara det som människor lyckas presentera - ÄR verkligheten.


Toaletter på restauranger, barer och andra offentliga platser i den amerikanska jättestaden New York kommer alla att bli könsneutrala under en ny lag som stadens borgmästare Bill de Blasio skrivit under, rapporterar CBS News.

http://www.gp.se/nyheter/världen/ny-lag ... -1.3441022

Denna höga prioritet av toaletter bland alla universitet i Sverige och över världen --- beror på samma åkomma som soliptiker lider av. Att navet för allt som existerar och är av värde och finns - går i en själv.
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rumtiden 2

Inläggav xion » 19 nov 2018 16:39

hakkapeliitta skrev:
xion skrev:
hakkapeliitta skrev:Driver du med oss Xion?

Nej, varför frågar du det?

Jag frågar därför att ditt inlägg är värsta smörjan jag har läst här på forumet.
Orkar inte ens bemöta allt. Tänk efter, matematiken är ett språk med vilket vi rekonstruerar verkligheten. Origo i koordinatsystem är endast en utgångspunkt och ingen mystisk övernaturlig kraft.
Herregud.

Hur var det nu igen...…?
Strunt är sådant man inte förstår :)

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rumtiden 2

Inläggav xion » 19 nov 2018 16:44

xion skrev:
hakkapeliitta skrev:
xion skrev:Nej, varför frågar du det?

Jag frågar därför att ditt inlägg är värsta smörjan jag har läst här på forumet.
Orkar inte ens bemöta allt. Tänk efter, matematiken är ett språk med vilket vi rekonstruerar verkligheten. Origo i koordinatsystem är endast en utgångspunkt och ingen mystisk övernaturlig kraft.
Herregud.

Hur var det nu igen...…?
Strunt är sådant man inte förstår :)

Kanske att det finns någon där ute som förstår. I så fall har jag inte skrivit det bara för mig själv. :mrgreen:

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Rumtiden 2

Inläggav hakkapeliitta » 19 nov 2018 16:51

Ibland kan man hamna i en tankespiral där tankar virvlar i skallen 24/7 och det är omöjligt att komma loss.
Råkade själv ut för detta en gång, gick flera gånger till biblioteket och lånade böcker. Läste och läste, stupade sen till slut av ren utmattning. Mådde inte bra och förstod senare att allt detta läsande var en undanmanöver från att ta tag i verkliga problematiken.
Så banalt i efterhand men inte så lätt då.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster